Tänkte komma med ett förslag på ett högtalarbygge som om du inte redan bestämt dig för vad du ska bygga kanske passar eller kanske inte passar ! Det är i alla fall Valutronics SQ-200 jag talar om.
Ett färdigt kitt med alla element och delningsfilterkomponenter.
Nackdelarna med detta är:
- Spräcker prisgränsen - grejorna kostar lite drygt 5200:- sist jag kollade, sedan tillkommer lådmaterialet.
- Lådan är stor, 208 liter ! WAF-faktorn är inte överväldigande
Sedan är det bara fördelar !
- Hög känslighet, Valutronic anger en känslighet på 90 db men den är i verkligheten mer kring 96 db. Vet inte varför Valutronic anger känsligheten som 90 db ? Spelar på mina med 2X6 Triodwatt och det räcker till och blir över !
- Två-vägare fast det är fem element per låda, en diskant plus fyra bas/mellanregister, vilket borgar för ett inte alltför komplicerat delningsfilter.
- fungerar i princip som en linjekälla, vilket gör att ljudet inte tappar i styrka så lätt - det låter ungefär lika högt tre meter från högtalaren som en halvmeter från den samma !
-går djupt i basen - med LTS 0-120 hertz-testskiva så ger den full nivå vid ganska prick 23 hz !! - med reservation för rumspåverkan, men denna basnivå har den påvisat i två olika rum (12m2 resp 18m2)
- beroende på kvaliteten på källan så får musiken ett hiskeligt gung !

En sagolik spelglädje
- jag upplever mina som att dom är hiskeligt spelglada men ändå som oerhört analytiska - detta menat på ett positivt sätt !
Med analytiska menar jag att dom väldigt lätt visar på skillnader mellan komponenterna som matar dom !
Ju bättre källa desto bättre låter det !
- och låter bra GÖR det ! Har inte jämfört dom på plats med så många andra färdigbyggda högtalare. Men nu senast var det mot ett par Dynaudio Focus 140 - nypris 19000:- som dessa SQ-200 körde i åttor kring. Använde då Audio Research för- och slutsteg. Så källan var helt OK.
Har faktiskt även jämfört dom mot Ino Audio Pip här hemma och fast Pip är en väldigt trevlig låda så var den inte alls så homogen och spelglad som SQ-200.
Har annars lyssnat på många högtalare i olika Hifi-butiker och inte hört något som gjort att jag känt att mina burkar saknar något. Detta med reservation för det okända med att lyssna i butiksmiljö/lyssningsrum.
Hur som helst, Valutronic SQ-200 rekommenderas !