Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Om man stämmer av lådorna så dom simulerar rakt i ett simuleringsprogram så kommer dom att få en kraftig stegring av basen om du ställer in dom i ett rum allra mest blir det i ett hörn. Jag tycker att detta låter cocobahias om sånna och högtalare. Ett snyggt litet knep är att stämma av dom aldeles för lågt och nytja rumsstödet till att få dom att spela djupare istället. Det finns inga tumregler för hur detta går till men en del att läsa på nätet.
Jag tycker du skall starta med ett par slutna lådor men du inte blir nöjd så vet du att det finns en annan väg att gå.
nolfie skrev:peetwa skrev:Om man stämmer av lådorna så dom simulerar rakt i ett simuleringsprogram så kommer dom att få en kraftig stegring av basen om du ställer in dom i ett rum allra mest blir det i ett hörn. Jag tycker att detta låter cocobahias om sånna och högtalare. Ett snyggt litet knep är att stämma av dom aldeles för lågt och nytja rumsstödet till att få dom att spela djupare istället. Det finns inga tumregler för hur detta går till men en del att läsa på nätet.
Jag tycker du skall starta med ett par slutna lådor men du inte blir nöjd så vet du att det finns en annan väg att gå.
Aha du menar så, tack för den bra förklaringen!
nolfie skrev:Kraniet: Tack för input, låter helt klart som att sls8 kanske blir svårt att få till med 25L lådor. I alla fall för mitt första DIY-projekt. Sitter på jobbet nu så kan inte kika i winISD men vad ska man kolla efter i spec för att hålla nere Q i små lådor?
Vill inte lägga mer än 3000 på element, men har någon nått element som skulle kunna trivas i 25L sluten låda?
Kraniet skrev:nolfie skrev:Kraniet: Tack för input, låter helt klart som att sls8 kanske blir svårt att få till med 25L lådor. I alla fall för mitt första DIY-projekt. Sitter på jobbet nu så kan inte kika i winISD men vad ska man kolla efter i spec för att hålla nere Q i små lådor?
Vill inte lägga mer än 3000 på element, men har någon nått element som skulle kunna trivas i 25L sluten låda?
men ska du använda en miniDSP är det ju fullt möjligt att gå på sls8. med miniDSP kan du eqa kurvan och få ett bra resultat.
sls8 har något av den största slaglängden bland 8tums-basar. Men du skulle ju lika gärna kunna gå på sls10 i 25 liter också så får du lite mer headroom. 4 sls10 ligger knappt inom budgeten.
peetwa skrev:Kraniet vilken klippa du är.![]()
Jag vill bara påminna om att det är kul att bygga och lyssna. Gör inte en onödigt svår lösning som tar lång tid innan du kan börja lyssna. Du kommer att lära dig ovärdiga saker under tiden. Därför är det bra att hålla kostnaden för allt lågt efter som man kan behöva göra omtag senare.
Starta med ett par lådor av enklaste typ så du får en uppfattning om vad simuleringarna betyder för hur det låter hemma hos dig. Starta utan eq och försök att få det så bra som möjligt. Då kommer jobbet med att eq:a om du ens behöver det bli en dröm.
nolfie skrev:carpelux skrev:Ragnwald skrev:Behringer A 500 uppför sig som den ska, enbart när den körs bryggad.
Skum konstruktion.
På vilket sätt då menar du?
Detta är jag också intresserad att veta lite om.
pgmj skrev:
F.ö. ser väl Seas H1208 rätt intressant ut att köra i sluten låda? Eller finns det nackdelar med den som jag missat? 35L verkar iofs mer optimalt än 25L, men det beror ju på vilka krav du har, och om du vill använda EQ eller inte.
carpelux skrev:Det han hade problem med hade ju inget med bryggning att göra.
Det går mycket väl att köra detta steg i såväl bryggat som obryggat läge.
pgmj skrev:Jag har faktiskt byggt en låda på ca 24,4L med en 8" SLS och ca 75% fyllning. Har även en ECM8000 (ej kalibrerad, dock) så jag borde kunna mäta på den, men tiden är inte på min sida just nu. Ska försöka ha tråden i åtanke när livet lugnar ner sig något efter nästa vecka. Har även en miniDSP kopplad till den.
pgmj skrev:Jag har faktiskt byggt en låda på ca 24,4L med en 8" SLS och ca 75% fyllning. Har även en ECM8000 (ej kalibrerad, dock) så jag borde kunna mäta på den, men tiden är inte på min sida just nu. Ska försöka ha tråden i åtanke när livet lugnar ner sig något efter nästa vecka. Har även en miniDSP kopplad till den.
Piotr skrev:Har du justerat mätningarna eller är det "as is"?
Dvs. är det samma nivå till slutstegen och samma gain på preamp när du mäter i närfält samt på avstånd?
Är det 1cm vs 1m?
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster