Små slutna lådor mer SLS8

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nolfie

Små slutna lådor mer SLS8

Inläggav nolfie » 2010-12-09 20:51

Ja jag sitter och planerar/funderar på att ge mig in i DIY-svängen, tänkte om det blir av att ge mig på 4 sls8 i slutna lådor. Tanken var isf en miniDSP och ge lite extra kräm neråt i registret, hoppas kunna med denna lösning kunna få okej output ner till ca 20-25 hz med stöd av rummet, lyssnar inte så speciellt högt så jag behöver inte kunna riva kåken men lite headroom bör vara möjligt, eller?

Funderar om en BEHRINGER A 500 orkar med detta eller om jag ska ge mig på en kraftigare?

Tanken var att måtten skulle bli H: 25cm D: 30cm B: 50cm, vilket ger en volym på ca 25 L beroende på mdf-tjocklek.

Får enligt winisd -3dB på en låda vid 49hz

Hur rätt eller fel är jag ute?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-09 21:12

Intressant. Jag har följande input. Om det inte funkar slutet så kan du ju gå över på ett par underavstämda basreflexer i stället. Det här förutsätter att du bygger billiga testlådor men dom kommer man nästan inte undan när man är rudis i DIY-svängen.

Jag skulle rekommendera att du bygger så du behöver peq:a så lite som möjligt. I mitt fall så innebär det att lådorna placeras hörnnära.

Hur vida du kommer att bli nöjd med trycket från dina slutna lådor är nog en smaksak men jag tycker det låter vettigt.

Jag har kört med både 7" och 8" i stereo, slutet och underavstämt och med slav och drivit dom med mellan 30-170W per kanal och det duger för mig.

Rätt placerade, delade och med rätt rumsstöd så kan såna här småbasar ge en sömlösövergång till topparna och både djup och kraft för även lyssing över den övere gränsen för vad som är roligt för mig.
Senast redigerad av peetwa 2010-12-09 21:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-09 21:17

Behringer A 500 uppför sig som den ska, enbart när den körs bryggad.
Skum konstruktion.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-09 21:20

Roligt att jag kanske inte är helt ute och cycklar.

Kanske en dum fråga men hur menar du med underavstämda?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-09 21:26

Om man stämmer av lådorna så dom simulerar rakt i ett simuleringsprogram så kommer dom att få en kraftig stegring av basen om du ställer in dom i ett rum allra mest blir det i ett hörn. Jag tycker att detta låter cocobahias om sånna och högtalare. Ett snyggt litet knep är att stämma av dom aldeles för lågt och nytja rumsstödet till att få dom att spela djupare istället. Det finns inga tumregler för hur detta går till men en del att läsa på nätet.

Jag tycker du skall starta med ett par slutna lådor men du inte blir nöjd så vet du att det finns en annan väg att gå.

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-09 21:33

peetwa skrev:Om man stämmer av lådorna så dom simulerar rakt i ett simuleringsprogram så kommer dom att få en kraftig stegring av basen om du ställer in dom i ett rum allra mest blir det i ett hörn. Jag tycker att detta låter cocobahias om sånna och högtalare. Ett snyggt litet knep är att stämma av dom aldeles för lågt och nytja rumsstödet till att få dom att spela djupare istället. Det finns inga tumregler för hur detta går till men en del att läsa på nätet.

Jag tycker du skall starta med ett par slutna lådor men du inte blir nöjd så vet du att det finns en annan väg att gå.

Aha du menar så, tack för den bra förklaringen!

Ragnwald: Men att brygga Behringern och driva alla kan alltså gå?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-09 21:41

nolfie skrev:
peetwa skrev:Om man stämmer av lådorna så dom simulerar rakt i ett simuleringsprogram så kommer dom att få en kraftig stegring av basen om du ställer in dom i ett rum allra mest blir det i ett hörn. Jag tycker att detta låter cocobahias om sånna och högtalare. Ett snyggt litet knep är att stämma av dom aldeles för lågt och nytja rumsstödet till att få dom att spela djupare istället. Det finns inga tumregler för hur detta går till men en del att läsa på nätet.

Aha du menar så, tack för den bra förklaringen!

Efter som slutna lådor rullar av tidigare och flackare så kan man få dessa att samverka med rumsstödet på egenhand. Jag tycker att 30 Hz kan vara ett lämpligt mål att ha jämn frekvensgång ner till för ett par små subbar. Ska man ner och gräva djupare så måste man ha brutalare grejer då örats känslighet sjunker som en sten mot djupare frekvenser.

Men en jämn frekvensgång kanske med en liten stegring ner till 30 Hz ger ändå ett imponerade och storlaget ljud du inte får uppleva på många ställen hifi-butiker inräknat. Jag hade aldrig hört något ens i närheten av detta när jag byggde mina första subbar enligt denna principen.

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-09 21:47

Låter ju riktigt bra! :D

Men det är inte helt orimligt att kunna få ut relativt rak kurva ner till iaf 30 hz?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-09 21:55

Nej det är inte orimligt. Det finns en klok man här på forumet som nyligen byggde ett par små slutna lådor med påkostade element som spelar hyffsat rakt ner till under 10 Hz. Men då kommer ju det där med örats känslighet in också.

Jag har inget simuleringsprogram här men det där är ju ett beprövat element så det finns säkert folk på forumet som på rak arm kan ge en lämplig storlek på lådan. Sen kan man ju aldrig veta hur mycket ditt rum ger stöd men då har du ju något att utgå i från. Jag byggde mina testlådor för stora och sedan lastade jag dom med 1L sandsäckar för att undersöka olika storlekar.

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-09 23:32

Qtc hamnar på 0.95 enligt winISD, det är kanske inte så bra?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-10 09:11

Qtc bör nog vara lägre. 0,5-0,7 kanske. Men här får nog någon som har erfarenheter av elementet ta över.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 09:42

ja SLS-8 verkar vara ett bra element på många sätt men det passar inte så bra i små lådor med de T/S som elementet har.
Ska du ha en låda med Q på 0.7 så behövs 50 liter. 25 liter ger Q runt 0.85 vilket är lite högt.
Basreflex tycker jag inte den passar för alls. Men cirka 50 liter och avstämning runt 30Hz kunde kanske funka om man ska dela vid 80Hz.. dock blir den lite känslig för frekvenser under 20 Hz så ett subsonicfilter är nog smart. Dock sticker group-delay iväg isf och kanske är det inte så lämpligt iaf..

Men 25l med 80% fyllning och bra isotermisering så kan man nog få ett bra resultat. Dock kräver det lite EQ. en boost vid 20Hz på 9db med Q0.7 och en säkning vid 60hz på 3db och Q0.7 ger ett väldigt fint resultat.
Det ger cirka 90dB i lyssningplats vid max slaglängd. För det behövs cirka 40W i 8 Ohm. Så du behöver kanske helst fyra som minst för att fixa det headroom man som minst vill ha (det betyder en medelnivå runt 75-80dB på lyssningsplats om man vill ha cirka 20dB headroom på basarna).

SLS8 hade varit ett suveränt element om det varit lite motorstarkare. En sls8 med magneten från SLS10 tex hade varit fint. Då hade totala Q på elementet kanske legat nere runt 0.45 och helt plötsligt skulle elementet trivas bättre i (för elementstorleken) normalstora lådor.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-10 10:12

Kraniet: Tack för input, låter helt klart som att sls8 kanske blir svårt att få till med 25L lådor. I alla fall för mitt första DIY-projekt. Sitter på jobbet nu så kan inte kika i winISD men vad ska man kolla efter i spec för att hålla nere Q i små lådor?

Vill inte lägga mer än 3000 på element, men har någon nått element som skulle kunna trivas i 25L sluten låda?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 10:21

nolfie skrev:Kraniet: Tack för input, låter helt klart som att sls8 kanske blir svårt att få till med 25L lådor. I alla fall för mitt första DIY-projekt. Sitter på jobbet nu så kan inte kika i winISD men vad ska man kolla efter i spec för att hålla nere Q i små lådor?

Vill inte lägga mer än 3000 på element, men har någon nått element som skulle kunna trivas i 25L sluten låda?

men ska du använda en miniDSP är det ju fullt möjligt att gå på sls8. med miniDSP kan du eqa kurvan och få ett bra resultat.
sls8 har något av den största slaglängden bland 8tums-basar. Men du skulle ju lika gärna kunna gå på sls10 i 25 liter också så får du lite mer headroom. 4 sls10 ligger knappt inom budgeten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-10 10:33

Kraniet skrev:
nolfie skrev:Kraniet: Tack för input, låter helt klart som att sls8 kanske blir svårt att få till med 25L lådor. I alla fall för mitt första DIY-projekt. Sitter på jobbet nu så kan inte kika i winISD men vad ska man kolla efter i spec för att hålla nere Q i små lådor?

men ska du använda en miniDSP är det ju fullt möjligt att gå på sls8. med miniDSP kan du eqa kurvan och få ett bra resultat.
sls8 har något av den största slaglängden bland 8tums-basar. Men du skulle ju lika gärna kunna gå på sls10 i 25 liter också så får du lite mer headroom. 4 sls10 ligger knappt inom budgeten.

Då måste jag fråga vad är det jag förlorar med att ha ett Q över 0.7?

Funderade nästan på om man istället ska skaffa 2 st sdx10 som verkar vara som gjorda för små slutna lådor och sedan om man får till det okej skaffar 2 till vid ett senare tillfälle. Dock vore det ju bra om man kunde få till det med några billigare element så man får lite mer placeringar i rummet...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 12:05

Q-värdet talar om hur dämpad eller resonansbenägen lådan är. Ju högre värde destå mer resonansbenägen.

Q 0.7 är vad som brukar kalas "optimal", dvs en bra avvägning mellan resonansbenägenhet och dämpning. När en signal kommer till elementet sätts det i rörelse hyffsat lätt och stannar hyffsat fort. Q på 0.7 har även en "optimal" frekvensgång i att dess -3dB punkt är så låg som möjligt utan att få en puckel i basen.

Q som är högre än 0.7 brukar ibland kallas "diskobas" och andra liknande saker. Det ger något mera "ouhmp" men ger en något entonig bas som kan vara tröttsam i längden. Många högtalare är dock avstämda med lite högre Q just för att det ger ett "roligare" ljud. Avstämningen blir ofta högre och med en puckel i frekvensgången

Q som är lägre än 0.7 kallas dämpad eller tom kritiskt dämpad om det är värden nedåt 0.5. Lådor som är avstämda med lågt Q brukar kallas "torra" och "exakt". -3dB punkten ligger högre i frekvens än en 0.7 låda men faller flackare och brukar kunna få mer stöd från rummet även i väldigt låga frekvenser.

Nåt som är intressant i sammanhanget är att när elementets talspole blir varm så kommer dess Q-värde att ändras (bli högre) vilket gör att systemets(lådans+element) också får ett högre Q-värde. Så en låda med Q 0.7 kanske ligger runt 0.8 vid normal drift. Så det kan ju vara värt att fundera på om man är "nöjd" med det "optimala" Q 0.7.

Lägre Q-värden kan också vara önskvärda i de fall man vill EQa upp kurvan. Detta eftersom man då bara över lägga på en boost som följer avrullningen. Har man högre Q så måste man även kompensera puckeln som finns innan avrullningen. Men i de fall då du kan använda parametrisk EQ kan du "trolla bort" det höga Q-värdet och ersätta med ett annat (en annan frekvensgång) så det behöver inte vara av ondo. Linkwitz förespråkar tex höga Qvärden så du kan arbeta under resonansfrekvensen för låda+element. Då tjänar du en hel del effekt.

sdx10 ser ut att kunna vara ett riktigt bra element. Enda problemet som jag kan se där är att elementet behöver ca 60 liter om man vill använda hela xmax utan att luften i lådan ska tillföra för mycket distortion. Ett annat problem kan vara att du behöver mer effekt för att utnyttja hela xmax. om jag simulerar får jag det till ca 170W i 8ohm för att uppnå xmax. Den låga impedansen gör att du inte kan parallellkoppla basarna (om du inte har slutsteg som klarar 2 Ohm stabilt). Å andra sidan klarar en sån bas samma ljudtryck som fyra sls8.

Med fyra sls10 kan du få ut 6dB mer fast med bara 2x44W i 8ohm vilket kan vara enklare att få fram.

(i alla dessa fal bör du ha lite mer headroom på slutstegen. med sdx10 kanske 200W och det sista exemplet kanske 2x60W är rimligt)

Ungefär så är det väl jag ser på saken. om nåt ovan är felaktigt så är det säker nån som påpekar det.. :wink:

edit: blev lite långt. Om jag kortfattad svarar på din fråga vad du förlorar med högre Q så beror det på. Ska du EQa (eller använda Linkwitz Transform som är en variant av EQ) så spelar det egentligen inte så stor roll eftersom du ersätter det existerande Q-värdet med ett annat genom EQn.
Ska man inte EQa så är det en annan fråga och kanske till viss del en smaksak. Den kruva man EQar fram faller ju även under detta förstås.

Men vill man ha en liten låda så blir Q-värdet oftast högre och -3dB punkten högre. Vill man då få ut djup bas så måste man sträcka ut det lågfrekventa och ta bort bulan. Det man förlorar på detta är effekt och slaglängd. Dvs det behövs mer effekt och mer slaglängd för att kunna göras.

edit2: med två sdx så skulle du ju kunna klara dig med 2x100W(8ohm) för att kunna driva basarna. Då skulle du kunna få samma ljudtryck som en bas fast med halva slaglängden använd. Du skulle distortionen i lådan inte vara ett problem och du behöver inte så våldsamt slutsteg plus att du bara använder halva slaglängden vilket borde ge lägre distortion plus att du har en del headroom tillgodo. Lägger man sedan till 2 sdx till så har du väldigt mycket kapacitet i basen. Så det är ingen dum tanke.
Senast redigerad av Kraniet 2010-12-10 12:21, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-12-10 12:17

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 07:15, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-10 12:38

Kraniet skrev:Massa text

Oj vilken bra post :D Stora tack!

Nu har jag lite och fundera på, får simulera lite när jag kommer hem från jobbet. Vart sjukt peppad nu!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 12:44

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-10 12:47

carpelux skrev:
Ragnwald skrev:Behringer A 500 uppför sig som den ska, enbart när den körs bryggad.
Skum konstruktion.

På vilket sätt då menar du?

Detta är jag också intresserad att veta lite om.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-10 13:52

Kraniet vilken klippa du är. :D

Jag vill bara påminna om att det är kul att bygga och lyssna. Gör inte en onödigt svår lösning som tar lång tid innan du kan börja lyssna. Du kommer att lära dig ovärdiga saker under tiden. Därför är det bra att hålla kostnaden för allt lågt efter som man kan behöva göra omtag senare.

Starta med ett par lådor av enklaste typ så du får en uppfattning om vad simuleringarna betyder för hur det låter hemma hos dig. Starta utan eq och försök att få det så bra som möjligt. Då kommer jobbet med att eq:a om du ens behöver det bli en dröm.

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-10 14:04

peetwa skrev:Kraniet vilken klippa du är. :D

Jag vill bara påminna om att det är kul att bygga och lyssna. Gör inte en onödigt svår lösning som tar lång tid innan du kan börja lyssna. Du kommer att lära dig ovärdiga saker under tiden. Därför är det bra att hålla kostnaden för allt lågt efter som man kan behöva göra omtag senare.

Starta med ett par lådor av enklaste typ så du får en uppfattning om vad simuleringarna betyder för hur det låter hemma hos dig. Starta utan eq och försök att få det så bra som möjligt. Då kommer jobbet med att eq:a om du ens behöver det bli en dröm.

Anledningen till att jag vill göra en sluten låda är att jag fått för mig att det ska vara lite lättare att få till konsturktionen och att det är lättare att få till med små lådor.

Men det är som du säger att jag vill få det så simpelt det bara går, men ändå bra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-10 14:14

nolfie skrev:
carpelux skrev:
Ragnwald skrev:Behringer A 500 uppför sig som den ska, enbart när den körs bryggad.
Skum konstruktion.

På vilket sätt då menar du?

Detta är jag också intresserad att veta lite om.

Bomellberg har information. Det är hans erfarenheter jag relaterar till.
Har skrivits både här och på diy-audio, om problemlösningen.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-12-10 14:50

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 07:15, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-12-10 16:21

Jag har faktiskt byggt en låda på ca 24,4L med en 8" SLS och ca 75% fyllning. Har även en ECM8000 (ej kalibrerad, dock) så jag borde kunna mäta på den, men tiden är inte på min sida just nu. Ska försöka ha tråden i åtanke när livet lugnar ner sig något efter nästa vecka. Har även en miniDSP kopplad till den.

F.ö. ser väl Seas H1208 rätt intressant ut att köra i sluten låda? Eller finns det nackdelar med den som jag missat? 35L verkar iofs mer optimalt än 25L, men det beror ju på vilka krav du har, och om du vill använda EQ eller inte.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 16:26

pgmj skrev:
F.ö. ser väl Seas H1208 rätt intressant ut att köra i sluten låda? Eller finns det nackdelar med den som jag missat? 35L verkar iofs mer optimalt än 25L, men det beror ju på vilka krav du har, och om du vill använda EQ eller inte.

enda felet med den är att den har en fasplugg. speciellt till små slutna lådor kan jag tänka mig att det blir en hel del pysande från det elementet. Annars är det ju superfina element de där L22
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-10 16:30

carpelux skrev:Det han hade problem med hade ju inget med bryggning att göra.

Det går mycket väl att köra detta steg i såväl bryggat som obryggat läge.

Nu var det ju det motsatta som var problemet, den blev tyst och fin enbart i bryggat läge, har något att göra med flytande jord.
Eftersom jag inte fördjupat mig själv, ville jag enbart hänvisa till att och var lösningen/förklaringen fanns att tillgå.
http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... -help.html

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=a500

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-10 17:23

pgmj skrev:Jag har faktiskt byggt en låda på ca 24,4L med en 8" SLS och ca 75% fyllning. Har även en ECM8000 (ej kalibrerad, dock) så jag borde kunna mäta på den, men tiden är inte på min sida just nu. Ska försöka ha tråden i åtanke när livet lugnar ner sig något efter nästa vecka. Har även en miniDSP kopplad till den.

Ja det vore klockrent om du kunde göra det. :)

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-10 17:38

Finns det något program man kan simulera med rummet och flera element som inte krävs 120hp för att fatta? Tänkte om man kan se hur 4 sls8/sls10 ser ut i teorin mot 2 st sdx10.

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2010-12-11 13:18

vad är det man räknar med för rumsstöd? 6dB/oktav eller 6dB rise ? (golv/vägg)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-11 14:14

Kraniet: Sjukt bra inlägg om Q-värden! Det är inlägg som dessa som borde
hamna i en egen klistrad svar-på-allt-tråd.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2010-12-11 17:11

Aerob skrev:Kraniet: Sjukt bra inlägg om Q-värden! Det är inlägg som dessa som borde
hamna i en egen klistrad svar-på-allt-tråd.

Japp, +1 på det

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-11 17:12

Jag hittade en gammal simulering som jag gjort med room gain. 35 liter valde jag då.

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-11 18:25

peetwa skrev:Jag hittade en gammal simulering som jag gjort med room gain. 35 liter valde jag då.

Med sls8? du skulle inte kunna lägga upp den så man kan få se? :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-12 15:15

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-12-12 23:59

Jag har byggt ett par slutna 2-vägsbasar med sls 8 på 15 liter och en bredbandare från fostex. Inget om man vill riktig bas men lite småputtrig mellanbas till datorn får man.
Jag har ett st peq parametrisk eq från där man kan ställa q värde, boost eller cut med bell curve eller low shelf filter för att komma runt lådans höga q värde men jag skulle rekommendera större lådor minst 25 liter.
Let forever be

Användarvisningsbild
M_N

Inläggav M_N » 2010-12-13 10:59

Jag kör också med SLS8" i sluten låda, 6 st närmare bestämt. Volymen blev ~34.7 liter/styck och de är till ~71% fyllda med motsv Isover. Har ingen skärmdump tillgänglig just nu med vill minnas att Basta! gav ett Q i låda på ca 0.68 och en ekvivalent volym om ca 44-45 liter. I vårt lilla (14-15 kvm) biorum spelar de på bra ner mot 20 Hz iaf vilket var mitt mål. Bygget är fortfarande relativt nytt så basarna är väl inte inspelade ännu och systemet inkl delningsfiltret inte så noga injusterat. Har heller inte haft tid att mäta på element i låda ännu.
Vidare kan man notera att Peerless verkar ha uppdaterat databladet för detta elementet. Från börja angavs Qts=0.51 men senare ändrades detta till 0.54. För liten låda till detta element är nog inget vidare. Det vore spännande att labba lite med en extra magnet bakpå.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 12:40

brukr väll vara ca 6dB /okt från ca 50hz och ner har jag för mig :) men det är väll med en vägg och golv, blir väll en 1,5dB till med hörnplacering...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-17 14:17

Skulle det funka med ett Rotel RB980bx till 2 sdx10?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-17 14:49

nolfie skrev:Skulle det funka med ett Rotel RB980bx till 2 sdx10?

utan tvekan ja.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-19 11:44

Riktigt bra tråd om man vill få lite kött på benen gällande Q-värden, Håller själv på att bygga en sluten låda på 36L med en TC 10".. I mitt fall ligger Q-värdet kring 0,58.. Kommer ha en extern bash 500 med PEQ så man kan sitta i soffan och justera lite medans man poppar :)

Posta lite bilder när du kommit igång med bygget, Böcker utan bilder i har aldrig varit min grej.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-11 15:46

pgmj skrev:Jag har faktiskt byggt en låda på ca 24,4L med en 8" SLS och ca 75% fyllning. Har även en ECM8000 (ej kalibrerad, dock) så jag borde kunna mäta på den, men tiden är inte på min sida just nu. Ska försöka ha tråden i åtanke när livet lugnar ner sig något efter nästa vecka. Har även en miniDSP kopplad till den.

Har nu kört lite mätningar på båda lådorna (24 och 35L, båda med ca 75% Isover). Jag mätte dock på 1m avstånd, så rummet inverkar rätt kraftigt. Det är ganska små skillnader mellan lådorna. Jag tänkte prova mäta i ett annat rum också, för att se hur det blir.

Vilket avstånd torde vara bäst att mäta vid?

Jag ska se till att ladda upp min REW-fil någonstans, ifall någon är intresserad av kurvorna. Tyvärr har jag inte grejer för att kunna göra en impedansmätning.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-11 16:20

Mät på en cm framför konernas mitt så minimerar du rummets inverkan.

Jämför detta med mätning ute i rummet.

/Peter

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-11 16:54

Piotr skrev:Mät på en cm framför konernas mitt så minimerar du rummets inverkan.

Jämför detta med mätning ute i rummet.

/Peter

Tack. Ska testa det.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-12 14:36

VAB och junior sover. Då får man prioritera rätt ;)

Bild

Rummet är 3*6m, med tre garderober på ena 3m-väggen, vilket torde påverka rumsmoderna lite.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-01-12 14:45

kul att se mätningen! För ett helt otränat öga visar detta då att det knappt inte är nån skillnad mellan lådvolymen? och att du skulle behöva en equalizer för att kompensera rummet?

En lite ot-fråga hur funkar föresten moderna förstärkares rumskalibrering? korrigerar dessa sådana saker?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-12 15:30

Har du justerat mätningarna eller är det "as is"?

Dvs. är det samma nivå till slutstegen och samma gain på preamp när du mäter i närfält samt på avstånd?

Är det 1cm vs 1m?

/Peter

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-12 15:59

Piotr skrev:Har du justerat mätningarna eller är det "as is"?

Dvs. är det samma nivå till slutstegen och samma gain på preamp när du mäter i närfält samt på avstånd?

Är det 1cm vs 1m?

/Peter

Avståndsmätningarna har identiska inställningar.

Närfält fick egna inställningar idag. Jag borde såklart ha gjort en ny 1m-mätning på 24L lådan när jag ändå var igång med närfältsmätningen. Men kurvan blev så tursamt fin att jag förblindades ;)

Jag kommer att mäta och greja mera tillsammans med mina piX någon gång framöver, då kan jag göra närfält+lyssningsplats när grejerna står på sina avsedda platser.

Återgå till DIY-forum