Fostex 208EZ vad göra med?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cfbruck

Fostex 208EZ vad göra med?

Inläggav cfbruck » 2010-12-21 03:56

Hej alla teknikkunniga!

Jag sitter på två Fostex 208EZ. De satt tidigare i en öppenbaffel men sålda baslådan. Bafflarna är dessutom ofärdiga och lite otympliga.

Men elementen låter ju helt otroligt.

Vad kan man göra med dem?

Kanske en otroligt dum fråga, men vad händer om man bara sätter dem i en låda (bassreflex heter det tydligen) från hifikit på typ 50L? Låter det helt sjukt?

Kan ingenting om bygge eller teknik, och kommer inte att kunna göra någonting alls förutom att skruva i några skruvar kanske, så frågan är vad jag har för alternativ.

tacksam för förslag :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2010-12-21 11:07

Fostex har ganska trevliga lådförslag från sin hemsida, om F208EZ säger de såhär:
http://www.fostexinternational.com/docs ... nclrev.pdf
Bakladdat horn mao :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-21 11:27

I en liten basreflexlåda så kommer basen inte att gå speciellt djupt, utan måste kompletteras med en basmodul som inte får ha för stor group delay, för då spelar den i baktakt.

Edit: "negativa" förslag borttagna.
Senast redigerad av paa 2010-12-22 00:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-21 11:45

Du får väll simulera och se. En fingervisning kan dock vara att fostex inte har några basreflexer som lådförslag för denna drivern.

http://www.fostexinternational.com/docs ... ures.shtml

Användarvisningsbild
cfbruck

Inläggav cfbruck » 2010-12-21 18:14

Simulera? Dvs prova?

Undrar om jag inte är inne på att låta bygga ett hornkabinett , den bästa modellen verkar vara en som heter Dallas II.

se http://www.frugal-horn.com/ronhorns.html

Men det är ingenting jag kan göra själv. Någon som kan rekommendera en snickare i Stockholmsområdet som skulle kunna bygga en sån grej?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-12-21 18:51

208 Sigma ska sitta i ett exponential horn modell stort!
PetterPersson på hififorum (som ibland tittar hit) brukar veta råd. Ett annat råd är att köpa AJ Horn från Tyskland och börja simulera.
Let forever be

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-21 19:35

cfbruck skrev:Simulera? Dvs prova?

Undrar om jag inte är inne på att låta bygga ett hornkabinett , den bästa modellen verkar vara en som heter Dallas II.

se http://www.frugal-horn.com/ronhorns.html

Men det är ingenting jag kan göra själv. Någon som kan rekommendera en snickare i Stockholmsområdet som skulle kunna bygga en sån grej?

Det finns ju hundratals olika ritningar på hornkonstruktioner till 8" element på nätet, varför skulle just den vara bäst?

Användarvisningsbild
cfbruck

Inläggav cfbruck » 2010-12-21 21:48

Oj, ursäkta, var inte meningen att trampa på något, menade bara att den verkade väldigt uppskattad och lagom storlek just för mig, om du har några positiva förslag på alternativ tar jag tacksamt emot :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-21 22:01

Jag skulle utan tvekan gå på tillverkarens förslag. Dom är ju lite av experter på området. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-22 00:13

cfbruck skrev:..., om du har några positiva förslag på alternativ tar jag tacksamt emot :)
Eftersom du inte uppskattade de till synes "negativa" förslagen så tog jag bort dem.

Användarvisningsbild
cfbruck

Inläggav cfbruck » 2010-12-22 03:22

Paa - jag ber om ursäkt, missade först att det var du som postat förslagen innan, så uppfattade kanske inlägget som gnälligt, och uttryckte mig dessutom klumpigt, med "positiva förslag" menade jag närmast "trevliga", ingen motsättning till negativa insinuerades.

Och frågan var ju helt befogat, så sammanfattar här lite läsningsintryck rörande BLH från tre forum angående fostex, diy-forums, fullrangespeakers forums och high efficiency speaker asylum (vet ju att de finns mängder med horn, men många är ju väldigt stora, inser att jag glömde specificera att det gäller någorlunda lägenhetsvänlig storlek)

Följande åsikter återkom:

Original fostex-kabinettet till 208 helt ok (det till 206 däremot dåligt).

Jericho hornet är en förbättring över originalkabinettet.

Dallas II förbättrar vissa saker hos Jericho (i huvudsak gör frekvenskurvan lite jämnare om jag förstod det rätt).

Ett mkt intressant alternativ var K-slot horn.

http://www.acoustichorn.com/tech/k-horn/

Tydligen eliminerar denna ett glapp runt 150 hz som konstruktören menar att alla BLH lider av, vilket ska ge K-horn större dynamisk kraft i det registret, "lämpar sig väl för manliga röster och filmexplosioner" var en kommentar.

Dessutom en mkt enkelt konstruktion. Dock var Dallas II 10 cm grundare, och om båda verkar bra så får det fälla avgörandet.

Tar tacksamt emot ytterligare tankar, och inte minst om någon har ett förslag på snickare.

Återgå till DIY-forum