Delade mupps som frontar?!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AntFra

Delade mupps som frontar?!

Inläggav AntFra » 2011-02-18 14:58

Jag funderar på att bygga frontar med 2st seriekopplade eller 4st parallell kopplade TG9FD10/04 i varje högtalare. Tänkte använda flera element i varje låda för att öka både känsligheten och effekttåligheten. Högtalarna skulle sedan delas med en minidsp mot två lt:ade slutna baslådor. Baslådorna är baserade på 4 st wf-10020 element från fynda.

Jag har läst igenom kodapas tråd på ämnet(bra jobbat btw), men funderar nu om flera element skulle vara en fördel eller nackdel, vad tror ni?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-02-18 15:27

Mina fyra BOSSO/Mupps-högtalare har mestadels stått i en garderob sedan jag byggde dem för två-tre år sedan, men ibland har de fått komma ut på grönbete. Två Vifa-element per sida är enligt min mening det minsta användbara antalet om man vill spela i ett något så när stort rum och med lite avstånd till lyssningsplats. Jag har provat att placera två lådor mot lyssnaren och två pekandes snett mot frontväggen i mitt ljudrum, både med och utan delning mot basmoduler. Jag har också ställt Mupps-lådorna två och två med elementen pekande utåt längs långväggarna i vardagsrummet och därmed fått en trivsam och billig lounghögtalare. Förmodligen blir det så de kommer att få tillbringa resten av sitt liv, gömda bakom en halvcirkelformad tygfront. Jo, jag har även skaffat komponenter till ett filter, men inte orkat bygga ihop det än.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-02-18 15:43

PekkaJohansson skrev:Mina fyra BOSSO/Mupps-högtalare har mestadels stått i en garderob sedan jag byggde dem för två-tre år sedan, men ibland har de fått komma ut på grönbete. Två Vifa-element per sida är enligt min mening det minsta användbara antalet om man vill spela i ett något så när stort rum och med lite avstånd till lyssningsplats. Jag har provat att placera två lådor mot lyssnaren och två pekandes snett mot frontväggen i mitt ljudrum, både med och utan delning mot basmoduler. Jag har också ställt Mupps-lådorna två och två med elementen pekande utåt längs långväggarna i vardagsrummet och därmed fått en trivsam och billig lounghögtalare. Förmodligen blir det så de kommer att få tillbringa resten av sitt liv, gömda bakom en halvcirkelformad tygfront. Jo, jag har även skaffat komponenter till ett filter, men inte orkat bygga ihop det än.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack för lite reflektioner över elementen, det uppskattas!

Är någon tillräckligt insatt för att veta hur egenskaperna av högtalarna förändras när man förändrar baffelarean? Även om man kan strunta i fasad baffel och simulera filtret i minidsp:en för att få bort puckeln i mellanregistret?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-02-20 21:24

Jag tror att det skulle funka att bygga mini arrayer med 4 element på höjden och stark invinkling. Tricket är att anpassa dem off axis. Inga problem att andra baffeln tror jag, men du måste mäta för att lyckas.

Återgå till DIY-forum