Moderator: Redaktörer
paa skrev:Om du kör på dämplim, vilket är jättebra, så blir det helt onödigt med bitumenmatta, utan du kan sedan koncentrera dig på absorbenterna i lådan.
Jonka_ skrev:paa skrev:Om du kör på dämplim, vilket är jättebra, så blir det helt onödigt med bitumenmatta, utan du kan sedan koncentrera dig på absorbenterna i lådan.
Okej, tack för svaret
Är det något i stil med den jag länkade till ?
Så man kan först limma ihop hela konstruktionen sen lägga på ett tunt lager sådan på innerväggarna i lådan också?
RogerGustavsson skrev:Jonka_ skrev:paa skrev:Om du kör på dämplim, vilket är jättebra, så blir det helt onödigt med bitumenmatta, utan du kan sedan koncentrera dig på absorbenterna i lådan.
Okej, tack för svaret
Så man kan först limma ihop hela konstruktionen sen lägga på ett tunt lager sådan på innerväggarna i lådan också?
Dämplimmet fungerar bara mellan skikten. Det är inget man använder på ytan.
Jonka_ skrev:paa skrev:Om du kör på dämplim, vilket är jättebra, så blir det helt onödigt med bitumenmatta, utan du kan sedan koncentrera dig på absorbenterna i lådan.
Okej, tack för svaret
RogerGustavsson skrev:Nej, skruvar skulle "kortsluta" dämpskiktet. Du får ge sidorna sin böjda form innan du limmwr ihop dem. Du gör det inte lätt för dig med dina böjda sidor! Hur många skikt av 6 mm MDF har du tänkt använda? Det behöver inte vara dämplim mellan alla. Sedan ska väl limskiktet vara ca 1 mm tjock eller så? Billigt är nog inte dämplimmet heller...
paa skrev:Jonka_ skrev:paa skrev:Om du kör på dämplim, vilket är jättebra, så blir det helt onödigt med bitumenmatta, utan du kan sedan koncentrera dig på absorbenterna i lådan.
Okej, tack för svaret
Japp, det limmet är det som brukar användas.
Jonka_ skrev:RogerGustavsson skrev:Nej, skruvar skulle "kortsluta" dämpskiktet. Du får ge sidorna sin böjda form innan du limmwr ihop dem. Du gör det inte lätt för dig med dina böjda sidor! Hur många skikt av 6 mm MDF har du tänkt använda? Det behöver inte vara dämplim mellan alla. Sedan ska väl limskiktet vara ca 1 mm tjock eller så? Billigt är nog inte dämplimmet heller...
Jag hade tänkt börja med 3 lager MDF, Men hur jag ska få den böjda formen utan att dra dom med skruv är en bra fråga, Och att det sen ska hålla.
Tror du något av dom 3 lagren har störst betydelse?, Om man skruvar det första och kanske det andra, Kanske man enbart skulle limma på det sista.
Eller nu kom jag på kanske en ännu bättre sak i skrivande stund, Om man lägger dämplimm mellan alla lager, men dom 2 inre lagren har en uppborrad diameter som är ett par mm grövre än skruven man tänkt använda, Då kommer inte skruven komma i kontakt med dom inre MDF skivorna utan gå raka vägen till stommen .. Där har vi re!!
RogerGustavsson skrev:Plywood av billigare sort har väl svarade skikt, sådana som gör att ytan spricker? Vad ska du ha för ytfinsish på dina lådor? 3-4 mm MDF är ett alterantiv. Dämplim är effektivt men det är ju inget måste beroende på hur lådan konstrueras. Vill man inte använda dämplim kan man göra ett lamniat av material med olika egenskaper. Stÿvt+dämpande+styvt i flera lager.
paa skrev:Vad får dig att tro att en laminering med ett skummat material tagit på en gissning skulle ge bättre resultat än dämplimmet som är framtaget för att dämpa plywood så bra som det överhuvudtaget är möjligt?
RogerGustavsson skrev:Tycker du lägger väl mycket krut på själva lådans form. Gör en vanlig rätvinklig med dubbelväggar med dämplim imellan. Det kan vara bra för att få ett um om vilken potential högtalaren har. Att ge sig i kast med en form som egentligen bara har betydelse för utseendet känns mera som möbelsnickeri... Ja, ja, hårt uttryckt men så tänker jag.
Nattlorden skrev:Min stora undran är nog - har dämplim verkligen tillräckligt limmande egenskaper nog för att hålla ihop skivor byggt på det viset? Är det inte mer i "låda i låda" kostruktioner där saker hålls på plats av sig själv?
Påstår inget - bara undrar.
RogerGustavsson skrev:Bitumin är inte samma sak. Det är en matta man kan klistra på insidan av lådan. Tycker det verkar vara en sämre lösning. (På min bil gjorde de ingen som helst nytta...)
RogerGustavsson skrev:120 cm kan väl vara lite problematiskt för den stående våg som kan bildas? Håll dig under 100 cm. Nu behöver man inte "uppfinna hjulet på nytt". Huvudparten av högtalarlådor bryr sig varken om det ena eller andra.... Att klistra bitumin på ena sidan av en (tunn)* MDF-skiva brukar bara innebära att just den ytan svänger med en annan lite lägre frekvens. Har man otur blir resonansens amplitud högre... Om man istället stagar lyfts resonansen till en högre frekvens och tar ofta död på sig själv. Starkt förenklat! Namnkunniga högtalare som Carlsson, Larsen, Ino m.fl. fungerar trots allt utmärkt även utan dämplimmade eller bitumindämpade lådor. Sedan kan man göra som Rauna och gjuta sina lådor i ett relativt dött material (marmorkross med bindemedel eller vad det nu är).
*Inte helt ovanlig lösning i äldre engelska lådor.
Jonka_ skrev:Det är troels rekomendation för det elementvalet.
Scanspeak 15W/8350K00
Kalejdokom skrev:Jonka_ skrev:Det är troels rekomendation för det elementvalet.
Scanspeak 15W/8350K00
Hej igen... Jag funderade också på ditt val av kavitet. Det där gäller när högtalaren skall användas som fullrange. Om du ska köra som mellanregister kan du nog minska volymen avsevärt. 3-4 liter kan räcka.
En klassisk konstruktion med det elementet heter A4 Monitor och den är på 9 liter i fullrange.

Kalejdokom skrev:Om du är lika grym på att snickra som att skissa lär det bli high five för dina byggen! Kör hårt! Dom blir väl klara till DIY Göteborg i vår?!
DosDedos skrev:Är lådan stabil så är det troligtvis överflödigt och behöver lådan extra stöd så är nog stagning att föredra!?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster