Hur hanterar ni termisk kompression?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Hur hanterar ni termisk kompression?

Inläggav PetterPersson » 2011-03-13 00:06

Börjar med att begränsa ämnet till basmoduler för enkelhetens skull.

Tar ni hänsyn till den termisk kompression som uppstår vid höga
effekter? Simuleringar visar att en termisk kompression på exempelvis
~4 dB för SEAS L26ROY motsvarar 2 Ohm resistansökning av talspolen.
Detta kommer påverka qes och qts rätt mycket...Se simuleringar nedan.

Över ett par hundra Hz kommer oregelbundenheterna från odämpade portresonanser.

Exempel, 32 liter, 27.5 Hz HH-resonans

Bild


Samma låda men med 4 dB termisk kompression

Bild


Grupplöpstid, svart = 4 dB kompression, grå = 0 dB kompression
Bild



För en sluten låda kan det se ut såhär, samma element, 20 liter låda. Grå = 0 dB kompresson, svart= 4 dB kompression.

Bild


Förstoras lådan till 60 liter ser det rätt trevligt ut. Grå = 0 dB kompresson, svart= 4 dB kompression.

Bild



Det är rätt stora skillnader, hur hanterar ni det? Bygger ni efter de
angivna T&S och hoppas/tror att det ska låta bra vid alla effekter eller
simulerar ni efter exempelvis 2 dB termisk kompression för att det ska
låta rätt bra på både låg och hög volym/effekt?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Inläggav DanNorman » 2011-03-13 00:19

Sen är ju inte de övriga T/S-parametrarna särskilt konstanta vid mer än nån watt in. Det ger nog minst lika stora fel.
Många element är väl enklaste sättet att hantera det hela på.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Inläggav PetterPersson » 2011-03-13 01:48

Visst är det så, men det känns samtidigt rätt meningslöst att jaga Xmax
och effekttålighet när elementparametrarna ändras så mycket...

Intressant läsning
http://www.fink-audio.net/?p=374

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35986
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-03-13 02:01

Det var väl en artikel på 80-talet i "Radio och Television" om just detta, skriven av Bjarne Bäckström. Har ni inte läst den tidningen?

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Hur hanterar ni termisk kompression?

Inläggav steveo1234 » 2011-03-13 10:31

PetterPersson skrev:Börjar med att begränsa ämnet till basmoduler för enkelhetens skull.

Tar ni hänsyn till den termisk kompression som uppstår vid höga
effekter?


Ja. Tar man bort luftfjädern så minskas effektbehover avsevärt vilket innebär lägre uppvärming och därefter är det bara att öka upp antalet basar till ett lämpligt antal.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Inläggav rotel2 » 2011-03-13 10:43

Nja, spelar man bara med några låga nivåer så känns det inte relevant :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35986
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur hanterar ni termisk kompression?

Inläggav paa » 2011-03-13 12:01

steveo1234 skrev: Tar man bort luftfjädern så minskas effektbehover avsevärt vilket innebär lägre uppvärming

Nej, tar man bort luftfjädern så minskar Q-värdet och även nivån från resonansfrekvensen och närmare en oktav uppåt, och då behövs mer, inte mindre effekt. Det är ju bara om man spelar den huvudsakliga effekten under resonansfrekvensen som det lönar att ta bort eller minska luftfjädern av den anledningen.

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Inläggav PetterPersson » 2011-03-13 15:09

Missade den i mitten av 80-talet tyvärr. Hade lite svårt att läsa under den tiden :roll:


Okej, så ni spelar inte så att det blir aktuellt eller använder en massa
element som ni iallafall inte utnyttjar fullt för att undvika termisk
kompression. Ingen som försöker maxa elementen men med bibehållen
kvalité?

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2011-03-13 15:52

Vid själva basastämningen kan man nog ta lite höjd för effekten ex stämma av lådan med lägre Q-värde samt lägga basnivån någon dB högt. Har dock egentligen inte studerat ämnet.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2011-03-13 15:59

Intressant att den termiska kompressionen gör sig gällande ovan delningsfrekvensen. Är således ett ickeproblem för de flesta subbasägare.
Eller har jag missat något? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 550
Blev medlem: 2006-06-13

Inläggav DrBoar » 2011-03-13 16:11

Det beror på (som vanligt) om kompression är ett problem

Inga problem:
http://www.stereophile.com/reference/1106hot/index.html
Betydande problem
http://www.soundonsound.com/sos/jul02/a ... itors2.asp

Petar men in mycket effekt i högtalare vars avstämning är starkt avhäninginga av T/S parameterar så kan man hamna i problem.

Har man termisk kompression så har det myntet två sidor. Å ena sidan att basreflexavstämminingar och passiva delningfilter får olika effekter med ökande resistans och ändrade T/S parametrar. Den andra sidan är det självklara att termisk kompression sker med en talspole som är brännhet. Inom kemin har man Q10 regeln som är en tumregel att om man ökar temperaturen så fördubblas reaktionshastigheten. Metalltråden tål mycket men hur mycket tål lacken som isolerar tråden? Alla andra delar i elementet hettas också upp fast i mindre grad. Tittar man på produktblad på kondensatorer så sjunker livslängden med stigande temperatur.

Andra artikeln provar med brus upp till 50watt (minus förluster) dvs 20 Volt och talspolarna är då mellan 100 och 195 grader varma :o

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Inläggav PetterPersson » 2011-03-13 16:23

skrutten skrev:Vid själva basastämningen kan man nog ta lite höjd för effekten ex stämma av lådan med lägre Q-värde samt lägga basnivån någon dB högt. Har dock egentligen inte studerat ämnet.


Menar du ungefär såhär? Det ser ju rätt bra ut med kompressionen inräknad men djupbasen går förlorad.

Svart = 0 dB kompression, grå = ~4 dB kompression eller 4 ohm seriemotstånd i ett Re=6-ohmselement.

Bild



Ett annat alternativ om man vill behålla djupet är att stämma av med termiska kompressionen inräknad från början. Visserligen blir q-värdet
högre när man lirar lågt, men det kanske till och med kan vara
fördelaktigt eftersom vi har svårt att höra bas vid låga nivåer.

Svart = 0 dB kompression, grå = ~4 dB kompression eller 4 ohm seriemotstånd i ett Re=6-ohmselement.

Bild




Rangwald skrev:Intressant att den termiska kompressionen gör sig gällande ovan delningsfrekvensen. Är således ett ickeproblem för de flesta subbasägare.
Eller har jag missat något? Smile


Nja, det beror på vad man vill åt, är det ljudtryck så påverkas basen
inte lika mycket som mid/disk men tonkurvan ändras mycket i basen på
grund av impedansvariationerna i systemet. Har man t.ex. byggt en BR
med Q=0.5 så förlorar man i djup och får ett bulligare utseendet på
SPL-kurvan kring och över avstämningsfrekvensen ju högre man
spelar, förutsatt att CMS är konstant, porten inte komprimerar, X-max
inte uppnås osv...
Senast redigerad av PetterPersson 2011-03-13 16:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2011-03-13 16:32

som vanligt bör man nog dimensionera sina högtalare med lite toleranser eller välja element som uppvisar det mest statiska beteendet, men hur analyserar man detta och hur får man in dessa data i låd och filterberäkningsprogrammet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad
 
Inlägg: 15442
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2011-03-13 17:39

Verkar ju som om lösningen med multipla slutna moduler, med ett Q under 0,6, ger lite spelrum för temperaturförändringar, utan allt för stor påverkan av basåtergivningen då.
Om jag tolkar det rätt? :)

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2011-03-13 18:02

Man får helt enkelt utgå från typ av musik, storlek på rum och hur högt man vill ha det och så dimensionerar man efter det.

Multipla element är ju bra i basen av många anledningar och även uppåt i frekvens.

Man kan mäta termiskt beteende på olika vis men det enklaste kanske är att montera basarna med magneterna utåt så man helt enkelt kan peta på talspolen för att känna hur varm den blir.

Detta funkar även med vissa element i öppna bafflar i mellanregistret.

Jag har i princip ingen termisk kompression att tala om i större delen av registret. Kvarstår att kontrollera om kompression uppstår i diskanten. Min uppfattning är att en ferrofluidkyld diskant med tex. metalldome inte har någon termisk kompression att tala om i normalt bruk.

Svaret blir att jag överdimensionerar i stället för att tillåta termisk kompression i systemet.


/Peter

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2011-03-13 18:32

nu skulle ju tråden avhandla basar men jag kan inte avstå frågan hur det ser ut för diskanter och mellanregister
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2011-03-13 20:35

Koppla signalen till elementet via ett lämpligt NTC motstånd som är monterat inne i lufthålet i magnetet och på så vis hålla resistansen konstant. :)
/Kristian

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2011-03-13 21:27

celef skrev:nu skulle ju tråden avhandla basar men jag kan inte avstå frågan hur det ser ut för diskanter och mellanregister

Förmodligen mycket värre, där ligger ju energin konstant, typ.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Inläggav PetterPersson » 2011-03-13 22:48

celef skrev:som vanligt bör man nog dimensionera sina högtalare med lite toleranser eller välja element som uppvisar det mest statiska beteendet, men hur analyserar man detta och hur får man in dessa data i låd och filterberäkningsprogrammet?


Jo, det svåra är att veta vad som kan variera och hur mycket...termisk
kompression kan man enkelt analysera genom att sätta ett motstånd i
serie med elementet.


nadifierad skrev:Verkar ju som om lösningen med multipla slutna moduler, med ett Q under 0,6, ger lite spelrum för temperaturförändringar, utan allt för stor påverkan av basåtergivningen då.
Om jag tolkar det rätt? Smile


Ja, det skulle jag också hålla med om.


Tack för ditt svar Piotr, överdimensionering är bra tycker jag också!

celef skrev:nu skulle ju tråden avhandla basar men jag kan inte avstå frågan hur det ser ut för diskanter och mellanregister


Jo, till en början var det tänkt att handla om basen, men nu har det
avhandlats en del, så det är bara att diskutera på. Resultatet kommer
bli annorlunda för högre frekvenser på grund av annat impedansförlopp
och filtrets inverkan.


Kicken skrev:Koppla signalen till elementet via ett lämpligt NTC motstånd som är monterat inne i lufthålet i magnetet och på så vis hålla resistansen konstant. Smile


Jo! Det är precis detta jag funderat på, Motståndet måste variera
mellan 0 och 5 ohm...undra om det finns?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35986
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-03-13 23:00

Det är ju en avsevärd skillnad om elementen ger 87, 97 eller 107 dB/W
Ett problem kan ju vara att man använder en diskant med kompressionsdriver som har 10 dB högre känslighet än basen, och att kompressionen blir olika i dom olika registren.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2011-03-13 23:15

paa skrev:Det är ju en avsevärd skillnad om elementen ger 87, 97 eller 107 dB/W
Ett problem kan ju vara att man använder en diskant med kompressionsdriver som har 10 dB högre känslighet än basen, och att kompressionen blir olika i dom olika registren.


Känslighet och verkningsgrad har dock ingen direkt koppling till termiskt beteende och kompression.

Ett element med relativt låg känslighet kan ha lägre termisk kompression än ett med högre känslighet.

Termisk kapacitet kan vara rätt dålig för tex. en kompressionsdriver.


/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15368
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2011-03-13 23:18

Hur skall den termiska kompressionen någonsin bli lika, man spelar väl musik med olika energiinnehåll i olika register oftast.
Fast låter termisk kompression lika i alla register så att det skulle vara en fördel att få samma fel i alla register? Känns tveksamt.
Bättre att undvika fel väl.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2011-03-13 23:20

Kicken skrev:Koppla signalen till elementet via ett lämpligt NTC motstånd som är monterat inne i lufthålet i magnetet och på så vis hålla resistansen konstant. :)


Jag tror inte lufttemperaturen i magneten är ett gott mått på temperaturen i talspolen.

Finns det öht. NTC-motstånd med hög effekttålighet och linjäritet?

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15368
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2011-03-13 23:21

Piotr skrev:

Termisk kapacitet kan vara rätt dålig för tex. en kompressionsdriver.

/Peter


Fast det kanske inte uppträder så ofta i hemmiljö?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35986
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-03-13 23:39

Piotr skrev:Termisk kapacitet kan vara rätt dålig för tex. en kompressionsdriver.
/Peter
Har du några exempel?

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 550
Blev medlem: 2006-06-13

Inläggav DrBoar » 2011-03-14 08:37

För en given ineffekt: Termisk kompression i kort tidsrymd är omvänt beroende på talspolens tyngd.! (Ju mer koppar att värma upp desto lägre lägre temperaturökning). Under längre tid däremot skall ju värmen ledas bort på de de tre klasssiska sätten konduktion konvektion och strålning. Rör sig elementet ordentligt så har man även en effekt att luften vispas runt rent fysiskt.
Konduktion från talspolen till bobbinen blir bättre om den är av aluminium än av plast eller papper (men aluminium har andra problem).
Sedan har vi strålning och konvektion. Kolla in PA element med kylflänsar genomborrade polstycken och tom märkliga chassin som Volts PA element för att leda värmen till utsidan av högtalaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58295
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-03-14 08:42

titan då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2011-03-14 09:46

Titan leder värme sämre än aluminium.



/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58295
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-03-14 10:17

Det kan jag tänka mig. Fast bättre än papper/plast. Men övriga problem som alu har då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Hur hanterar ni termisk kompression?

Inläggav steveo1234 » 2011-03-14 10:25

paa skrev:
steveo1234 skrev: Tar man bort luftfjädern så minskas effektbehover avsevärt vilket innebär lägre uppvärming


Nej, tar man bort luftfjädern så minskar Q-värdet och även nivån från resonansfrekvensen och närmare en oktav uppåt, och då behövs mer, inte mindre effekt. Det är ju bara om man spelar den huvudsakliga effekten under resonansfrekvensen som det lönar att ta bort eller minska luftfjädern av den anledningen.


Nej, inte alls. Det är vid låga frekvenser som konutslagen blir stora och det är även där som effekten går åt med temisk kompression som följd. Att det är en bra ide att ha en låg resonansfrekvens av den anledningen håller jag med om. Det är också ett bra mål av andra anledningar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-03-14 10:26

PetterPersson skrev:Missade den i mitten av 80-talet tyvärr. Hade lite svårt att läsa under den tiden :roll:


Okej, så ni spelar inte så att det blir aktuellt eller använder en massa
element som ni iallafall inte utnyttjar fullt för att undvika termisk
kompression. Ingen som försöker maxa elementen men med bibehållen
kvalité?


Eh, det försöker väl alla att göra?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2011-03-14 12:16

steveo1234 skrev:
PetterPersson skrev:Missade den i mitten av 80-talet tyvärr. Hade lite svårt att läsa under den tiden :roll:


Okej, så ni spelar inte så att det blir aktuellt eller använder en massa
element som ni iallafall inte utnyttjar fullt för att undvika termisk
kompression. Ingen som försöker maxa elementen men med bibehållen
kvalité?


Eh, det försöker väl alla att göra?

Nej, nivåmässigt är fyra subbar overkill för mina behov, men för att få hyfsat jämn frekvensgång under 80 Hz utan elektriska tweaks krävs minst fyra lådor osymmetriskt och olika placerade i förhållande till rummets begränsningsytor men ekvidistant i förhållande till sweetspot hos mig.
Mina baselement kommer sannolikt inte i närheten av termisk kompression i praktiskt bruk (slutna lådor Q=0,5).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-03-14 12:21

lennartj skrev:
steveo1234 skrev:
PetterPersson skrev:Missade den i mitten av 80-talet tyvärr. Hade lite svårt att läsa under den tiden :roll:


Okej, så ni spelar inte så att det blir aktuellt eller använder en massa
element som ni iallafall inte utnyttjar fullt för att undvika termisk
kompression. Ingen som försöker maxa elementen men med bibehållen
kvalité?


Eh, det försöker väl alla att göra?

Nej, nivåmässigt är fyra subbar overkill för mina behov, men för att få hyfsat jämn frekvensgång under 80 Hz utan elektriska tweaks krävs minst fyra lådor osymmetriskt och olika placerade i förhållande till rummets begränsningsytor men ekvidistant i förhållande till sweetspot hos mig.
Mina baselement kommer sannolikt inte i närheten av termisk kompression i praktiskt bruk (slutna lådor Q=0,5).


Ah, det var så han menade. Då läste jag ju fel. Då har han istället fel, det går ju inte och det är lönlöst att försöka :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2011-03-14 13:34

Komorok är en kandidat, för dylikt experiment. :)
Bara två subbar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2011-03-14 14:59

I basen (avstämning) använder jag lägre q-värde.
Vid delningsfrekvenser så använder jag filter som är tåliga för ökning av talspoleresistans: innehållande serieresonanser. Alltså som inte ändrar q-värde särskillt mycket beroende på talspoleresistansen.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Re: Hur hanterar ni termisk kompression?

Inläggav PetterPersson » 2011-03-15 21:46

steveo1234 skrev:
paa skrev:
steveo1234 skrev: Tar man bort luftfjädern så minskas effektbehover avsevärt vilket innebär lägre uppvärming


Nej, tar man bort luftfjädern så minskar Q-värdet och även nivån från resonansfrekvensen och närmare en oktav uppåt, och då behövs mer, inte mindre effekt. Det är ju bara om man spelar den huvudsakliga effekten under resonansfrekvensen som det lönar att ta bort eller minska luftfjädern av den anledningen.


Nej, inte alls. Det är vid låga frekvenser som konutslagen blir stora och det är även där som effekten går åt med temisk kompression som följd. Att det är en bra ide att ha en låg resonansfrekvens av den anledningen håller jag med om. Det är också ett bra mål av andra anledningar.


JO! Visst är det som paa skriver. Kring systemets resonans är
impedansen hög och effektutvecklingen blir låg. Här ser du ett exempel
på dina basar, AEspeakers IB15. Grå kurva är 2.83 V in i 2pi och svart
kurva är 10W in. Som du ser kommer det att spela starkare kring
systemets resonans för samma effekt. Eftersom en förstärkare ger en
spänning och inte en effekt kommer effektåtgången att vara lägre
nära systemets resonans än ovan och under den för samma ljudtryck.

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Inläggav PetterPersson » 2011-03-15 21:47

steveo1234 skrev:
PetterPersson skrev:Missade den i mitten av 80-talet tyvärr. Hade lite svårt att läsa under den tiden :roll:


Okej, så ni spelar inte så att det blir aktuellt eller använder en massa
element som ni iallafall inte utnyttjar fullt för att undvika termisk
kompression. Ingen som försöker maxa elementen men med bibehållen
kvalité?


Eh, det försöker väl alla att göra?


Hur har du gjort för att spela med bibehållen kvalité vid maximalt ljudtryck och termisk kompression?

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Inläggav PetterPersson » 2011-03-15 21:51

steveo1234 skrev:
lennartj skrev:
steveo1234 skrev:
PetterPersson skrev:Missade den i mitten av 80-talet tyvärr. Hade lite svårt att läsa under den tiden :roll:


Okej, så ni spelar inte så att det blir aktuellt eller använder en massa
element som ni iallafall inte utnyttjar fullt för att undvika termisk
kompression. Ingen som försöker maxa elementen men med bibehållen
kvalité?


Eh, det försöker väl alla att göra?

Nej, nivåmässigt är fyra subbar overkill för mina behov, men för att få hyfsat jämn frekvensgång under 80 Hz utan elektriska tweaks krävs minst fyra lådor osymmetriskt och olika placerade i förhållande till rummets begränsningsytor men ekvidistant i förhållande till sweetspot hos mig.
Mina baselement kommer sannolikt inte i närheten av termisk kompression i praktiskt bruk (slutna lådor Q=0,5).


Ah, det var så han menade. Då läste jag ju fel. Då har han istället fel, det går ju inte och det är lönlöst att försöka :)



Jo, det var ungefär som Lennart förklarade. För att utnyttja elementet
fullt ut måste man dimensionera för det. Då får man dock kompromissa
med hur det låter vid låga nivåer. Dock verkar det som att i stort sett
alla simuleringar visar en fin tonkurva med 0 dB termisk kompression,
man tar hänsyn till basportens pumpkapacitet men inte till den
termiska kompression som uppstår och dess inverkan på tonkurvan.

Hur har jag fel?

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Inläggav PetterPersson » 2011-03-15 21:52

Martin, ditt sätt att göra filter är intressant :)

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Hur hanterar ni termisk kompression?

Inläggav steveo1234 » 2011-03-16 10:57

PetterPersson skrev:
steveo1234 skrev:
paa skrev:
steveo1234 skrev: Tar man bort luftfjädern så minskas effektbehover avsevärt vilket innebär lägre uppvärming


Nej, tar man bort luftfjädern så minskar Q-värdet och även nivån från resonansfrekvensen och närmare en oktav uppåt, och då behövs mer, inte mindre effekt. Det är ju bara om man spelar den huvudsakliga effekten under resonansfrekvensen som det lönar att ta bort eller minska luftfjädern av den anledningen.


Nej, inte alls. Det är vid låga frekvenser som konutslagen blir stora och det är även där som effekten går åt med temisk kompression som följd. Att det är en bra ide att ha en låg resonansfrekvens av den anledningen håller jag med om. Det är också ett bra mål av andra anledningar.


JO! Visst är det som paa skriver. Kring systemets resonans är
impedansen hög och effektutvecklingen blir låg. Här ser du ett exempel
på dina basar, AEspeakers IB15. Grå kurva är 2.83 V in i 2pi och svart
kurva är 10W in. Som du ser kommer det att spela starkare kring
systemets resonans för samma effekt. Eftersom en förstärkare ger en
spänning och inte en effekt kommer effektåtgången att vara lägre
nära systemets resonans än ovan och under den för samma ljudtryck.


Jag håller med dig om allt ovanför. Men, min poäng är att ju längre ner i frekvens du går desto större utslag från elementen. Problem med termisk distorsion ökar alltså ju djupare du spelar. För att demonstrera med en peerless XLS 12 som är bekant för många.
Två lådor, 50 (gul) respektive 250liter (röd) med 200W in:
Bild

Maxeffekten på den större lådan är under halva den mindre lådan vid låga frekvenser.
Vad betyder resulterar det då? Spelar den mindre eller större lådan starkare? Ja, det beror på vart man tittar såklart:

Bild

Vid relativt höga frekvenser (över 50hz eller nåt) så har den lilla lådan fördel. Men, termisk kompression är ett resultat av införd effekt. Mest effekt kommer i praktiken att skickas in i elementet vid låda effekter. Där är den stora lådan mycket effektivare, mer än 200%.

Samma resultat kan naturligtvis även får ut ur exkursionskurvan.
Bild

Luftfjädern påverkar mindre vilket resulterar i mer ljud per instoppad watt. Samtidigt så försvinner skyddet för att bottna elementet...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-03-16 11:01

PetterPersson skrev:
steveo1234 skrev:
PetterPersson skrev:Missade den i mitten av 80-talet tyvärr. Hade lite svårt att läsa under den tiden :roll:


Okej, så ni spelar inte så att det blir aktuellt eller använder en massa
element som ni iallafall inte utnyttjar fullt för att undvika termisk
kompression. Ingen som försöker maxa elementen men med bibehållen
kvalité?


Eh, det försöker väl alla att göra?


Hur har du gjort för att spela med bibehållen kvalité vid maximalt ljudtryck och termisk kompression?


Jag spelar aldrig i närheten av maximalt ljudtryck så det är inte något problem för mig. Dessutom behöver jag ytterst sällan använda mer än 20W per element till mitt bassystem, ens vid sjuka nivåer så termisk kompression är knappt ett problem iheller.

EDIT: Dessutom är ju mina basar luftkylda :)
Senast redigerad av steveo1234 2011-03-17 09:27, redigerad totalt 1 gång.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-03-16 11:06

PetterPersson skrev:
steveo1234 skrev:
lennartj skrev:
steveo1234 skrev:
PetterPersson skrev:Missade den i mitten av 80-talet tyvärr. Hade lite svårt att läsa under den tiden :roll:


Okej, så ni spelar inte så att det blir aktuellt eller använder en massa
element som ni iallafall inte utnyttjar fullt för att undvika termisk
kompression. Ingen som försöker maxa elementen men med bibehållen
kvalité?


Eh, det försöker väl alla att göra?

Nej, nivåmässigt är fyra subbar overkill för mina behov, men för att få hyfsat jämn frekvensgång under 80 Hz utan elektriska tweaks krävs minst fyra lådor osymmetriskt och olika placerade i förhållande till rummets begränsningsytor men ekvidistant i förhållande till sweetspot hos mig.
Mina baselement kommer sannolikt inte i närheten av termisk kompression i praktiskt bruk (slutna lådor Q=0,5).


Ah, det var så han menade. Då läste jag ju fel. Då har han istället fel, det går ju inte och det är lönlöst att försöka :)



Jo, det var ungefär som Lennart förklarade. För att utnyttja elementet
fullt ut måste man dimensionera för det. Då får man dock kompromissa
med hur det låter vid låga nivåer. Dock verkar det som att i stort sett
alla simuleringar visar en fin tonkurva med 0 dB termisk kompression,
man tar hänsyn till basportens pumpkapacitet men inte till den
termiska kompression som uppstår och dess inverkan på tonkurvan.

Hur har jag fel?


Min kommentar var menad som att det är lönlöst att försöka hålla uppe ljudkvaliteten när elementen närmar sig sin slaglängdsbegränsning. Tittar man på uppmätta BL(x) kurvor eller ännu bättre på kompressionsmätningar på hela system så syns det att det är lönlöst.
Bästa sättet att undvika termisk kompression är i min värld att ha ett effektivt system som inte behöver så mycket effekt och att effektiviteten hålls så jämn som möjligt (på systemnivå) över hela frekvensspannet. Om detta uppnås genom att begränsa frekvensspannet eller öka effektiviteten (genom exempelvis fler basar) är ju ett personligt val.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Bele
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2007-12-29

Inläggav Bele » 2011-03-16 12:34

Termisk kompression, är det samma sak som "power compression"?

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2011-03-17 09:16

Bele skrev:Termisk kompression, är det samma sak som "power compression"?


Det är väl det men "power kompression" skulle ju kunna tolkas som total kompression vs. input power dvs. både mekanisk och termisk kompression.

Jag föredrar att skriva och tala om kompression, termisk kompression och mekanisk kompression.


/Peter

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-03-21 15:29

Ingen kommentar eller reflektioner om mitt förra inlägg? Hade varit lärorikt att fortsätta diskussionen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2011-03-22 12:55

Piotr skrev:Svaret blir att jag överdimensionerar i stället för att tillåta termisk kompression i systemet.


/Peter



Det är ungefär så jag tänker. När det gäller den djupare basen (under 80 hz) så är det inga problem, bara skaffa mer basmoduler. Men över 80 hz så blir det lite svårare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2011-03-22 13:47

subjektivisten skrev:Det är ungefär så jag tänker. När det gäller den djupare basen (under 80 hz) så är det inga problem, bara skaffa mer basmoduler. Men över 80 hz så blir det lite svårare.


Yes.. i synnerhet om man använder högtalarna som hårfön.. :mrgreen:

Även i midbasen är det förhållandevis enkelt men beroende på konstruktion blir det knepigare i övre mellanregister samt diskant.

Själv har jag kört en del med öppna bafflar och vissa element är så öppna bakåt att man kan känna på talspolen med ett finger. För normal lyssning känner jag inte ens någon direkt värme öht.


/Peter

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Inläggav PetterPersson » 2011-03-22 18:04

Jag håller med dig om allt ovanför. Men, min poäng är att ju längre ner i frekvens du går desto större utslag från elementen. Problem med termisk distorsion ökar alltså ju djupare du spelar. För att demonstrera med en peerless XLS 12 som är bekant för många.
Två lådor, 50 (gul) respektive 250liter (röd) med 200W in:


Jag tror att vi syftar till olika frekvenser när vi skriver "låga frekvenser".
Jag har antagit att låga frekvenser innebär att vi är i närheten av
systemets resonans och där med har vi ett system som utvecklar mindre
effekt per instoppad Volt. Du verkar mena att låga frekvenser är långt
under systemresonansen och är det det du har antagit så är det rätt det
du skriver att den större lådan komprimerar mindre än den lilla. Annars
har du fel.


Min kommentar var menad som att det är lönlöst att försöka hålla uppe ljudkvaliteten när elementen närmar sig sin slaglängdsbegränsning. Tittar man på uppmätta BL(x) kurvor eller ännu bättre på kompressionsmätningar på hela system så syns det att det är lönlöst.
Bästa sättet att undvika termisk kompression är i min värld att ha ett effektivt system som inte behöver så mycket effekt och att effektiviteten hålls så jämn som möjligt (på systemnivå) över hela frekvensspannet. Om detta uppnås genom att begränsa frekvensspannet eller öka effektiviteten (genom exempelvis fler basar) är ju ett personligt val.


Okej, jag har inte alls tagit hänsyn till ljudkvalité eller andra saker som
påverkar den, olinjär kantupphängning osv, utan enbart den termiska
kompressionen när jag kommit med mina påståenden och funderingar.
Jag håller helt klart med dig om att det bästa är att använda så pass
många/bra basar att termisk kompression inte uppstår, men OM man
vill pressa elementen, så ska det gå utan att systemet bryter ihop pga
kompression. Det var min ursprungliga fundering, hur ni gör då. Ett par
bra typexempel är ju små slutna subbar och stativare...Frågan är alltså på det rent tekniska planet och syftar till att isolera en enskild parameter
så gott det är möjligt.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nijo och 20 gäster