Hej alla!
Då jag redan har kompletta högtalare av LTS F1 (2 par, men snart 1 eller? Hör av dig herr gevaliacontainer..:)) känns det lite synd att mitt extrapar P21LTS ligger och skräpar. Mitt nyförvärv Engelholm Audio Duo är vad som huvudsakligen kommer att stå för det ljudande i vardagsrummet och hur bra de än må vara så finns inte mycket under..säg 45hz.
Planen är alltså att bygga bas-stöd av P21LTS som då kommer att drivas aktivt under 50-60hz nånstans.
Dock vet jag inte om nämnda element överhuvudtaget är lämpligt för det tilltänkta användningsområdet (synd på så rara ärtor, kanske men de ligger ju och skräpar..) och inte heller om optimal låda för dylik applikation är densamma som F1-lådan.
Planen är att använda 2st drivna i mono placerade på vardera insida av Duo-högtalarna.
Jag är rätt dålig på sånt här så jag ber ödmjukt om hjälp..
Ni kunniga, hur hade ni gjort? Hur hade låda sett ut, hur hade den dämpats, basreflex eller sluten.. Prestanda under 50hz är det enda som spelar roll.
Jag begriper att det inte blir några baspumpar men det är inte avsikten och jag väljer alltså att kalla det bas-stöd och inte subwoofers. Målet är att kunna sträcka ut frekvenssvaret till linjära 30HZ (i rum) och jag har inga krav på större ljudtryck.
Vill någon hjälpa mig att få till det här vore jag mycket tacksam. Och säger någon kunnig att det är dömt att misslyckas kommer jag att lyssna..*s*
Som sagt. Finns det bas att hämta i P21LTS...?
Jag har även en subförstärkare liggandes, en Audiopro som suttit i en Sub Level 110. Den ska ge 400w..(knappast..) och har de funktioner jag behöver..
Problemet är acebass. Vet någon hur det funkar? Spontant känns det som en eq som helt enkelt ökar nivån där kombinationen element/låda faller av.. Vet någon hur mycket? Och var? Jag har en förstärkare ifrån Hypex som funkar för ändamålet men kunde man lista ut acebass kommer man ju undan med mindre, kanske rent av slutna lådor...
Typ: Bas/Mellanregister
Membranstorlek: 8 Tum
Membrantyp: Polypropylen
Impedans: 8 Ohm
Frekvensomfång: 27-3000 Hz
Effekt: 250 W
Känslighet: 90 dB/SPL
Resonansfrekvens: 30.95 Hz
Vas: 68 L
Qts: 0.427
Rek. delningsfrekvens: --------
Yttermått: Ø 215.4 mm
Monteringshål: Ø 186.8 mm
Vikt: 1.6 Kg
Det är vad jag fått fram i data om elementet!