Ett Vifa med 15 cm korg samt en DX19xxxxx 3/4" diskant.
Jag fräste till en ny baffelbit till mitt LEGO för MID/BAS och återanvände min diskantbit med den senaste inom kludd-teknologi.

Moderator: Redaktörer
celef skrev:vad är det för mik och kringutrustning?
lilltroll skrev:celef skrev:vad är det för mik och kringutrustning?
Mitt smådryga svar blir: Om du inte urfaltar baffelsteget samt påveran från den akustiska impedansen bakom elementet så är frågan i det närmaste oväsäntlig till bidraget under 16 kHz. (Tänker inte fastna i en ormolje debatt). >16 kHz skiter jag i och jag ska därför framledes mata in det magiska talet 0.73 istället för 0.833 i Sirp.
celef skrev:lilltroll skrev:celef skrev:vad är det för mik och kringutrustning?
Mitt smådryga svar blir: Om du inte urfaltar baffelsteget samt påveran från den akustiska impedansen bakom elementet så är frågan i det närmaste oväsäntlig till bidraget under 16 kHz. (Tänker inte fastna i en ormolje debatt). >16 kHz skiter jag i och jag ska därför framledes mata in det magiska talet 0.73 istället för 0.833 i Sirp.
jag var endast nyfiken på vilken mik du använde, men inte nu längre
lilltroll skrev:Då min hörgräns uppåt i frekvens numera ligger runt 16 kHz, så tänker jag inte bry mig om 2:a tons dist > 8kHz samt 3:e ton > 5.3 kHz.
petersteindl skrev:Vilken spänningen är på elementen vid distmätning? Det kanske står men jag ser det inte. Andratonen mellan 500 Hz till 1 kHz bör man också ta hänsyn till. Där är hörseln känsligare.
Din vilda gissning på piP skulle jag inte våga sätta en slant på om jag utgår från det jag minns från gamla mätningar. Åtminstone inte vad gäller de gamla elementen. De är ju nu utbytta och de nya elementen vet jag inget om.
MvH
Peter
lilltroll skrev:petersteindl skrev:Vilken spänningen är på elementen vid distmätning? Det kanske står men jag ser det inte. Andratonen mellan 500 Hz till 1 kHz bör man också ta hänsyn till. Där är hörseln känsligare.
Din vilda gissning på piP skulle jag inte våga sätta en slant på om jag utgår från det jag minns från gamla mätningar. Åtminstone inte vad gäller de gamla elementen. De är ju nu utbytta och de nya elementen vet jag inget om.
MvH
Peter
Alla mätningar är utförda så att ca 1W elektriskt kommer in runt det lokala minimumet över resonansen, dvs 2.00V @4 Ohm eller 2.83 V @ 8 ohm.
lilltroll skrev:Matat med UcD180 steg så går det att dra på ordentligt OM man delar bort allt under 80 Hz.
Spontant låter mellanregistret klart bättre jämfört med SS8545 eller CA18RLY som jag jämfört med.
CA18RLY är en riktig berg o dalbana i distkurvorna - det tror jag inte alls på för väl-ljud. Jag vill ha jämna raka dist- kurvor i användningsområdet.
De lutar mot 3 vägare eller 2.1 system således.
... har även en 5 1/4 Peerless HDS på bordet.
lilltroll skrev:Den här låter ganska bra on-axis, dvs distar inte så mycket, men spridningen är ju som från ett litet mellanregister![]()
Ska även jämföra med mitt andra SS9300, 3:e tonen under 5 kHz drar iväg ordentligt när jag drar på lite uteffekt, och det matchar inte alls mellanregistret dist. mässigt.
Mellanregistret ligger runt 0.1% 3:e ton från 100 Hz och uppåt med alla spolar och filter, medan diskanten maxar på 10% dist trots att jag delar vid 6 kHz L-R 12dB/okt.
SPL = 106 dB ref. 20 uPa @ 30 cm utan rumsreflexer.
lilltroll skrev:Suck
Om man delar 18 dB/oktav @ 80 Hz så går det att spela riktigt jäkla högt med midbasen. Kör man istället 2 vägs BR högtalare så behöver man inte bemöda sig med mer än 25 W stärkare.
Om man nu nöjer sig med forte så behöver inte diskanten tåla så mycket. Men om man gör ett 2.1 så kan man ösa in flera hundra watt totalt i systemet, och det sätter diskanten på prov. Dessutom vill jag ha bra spridning - vilket riskerar att sätta plånboken på prov.
Jag har alla fall förmånen att kunna byta ut valfritt element på några sekunder, och ladda in ett färdigt delningsfilter och lyssna. Dessutom skruva hit o dit på massa parametrar.
lilltroll skrev:Den här låter ganska bra on-axis, dvs distar inte så mycket, men spridningen är ju som från ett litet mellanregister![]()
petersteindl skrev:lilltroll skrev:Suck
Om man delar 18 dB/oktav @ 80 Hz så går det att spela riktigt jäkla högt med midbasen. Kör man istället 2 vägs BR högtalare så behöver man inte bemöda sig med mer än 25 W stärkare.
Om man nu nöjer sig med forte så behöver inte diskanten tåla så mycket. Men om man gör ett 2.1 så kan man ösa in flera hundra watt totalt i systemet, och det sätter diskanten på prov. Dessutom vill jag ha bra spridning - vilket riskerar att sätta plånboken på prov.
Jag har alla fall förmånen att kunna byta ut valfritt element på några sekunder, och ladda in ett färdigt delningsfilter och lyssna. Dessutom skruva hit o dit på massa parametrar.
Jag har provat med element från vifa PL14WJ serien. Problemet är deras slaglängd. Den är kort. +/- 3 mm och det duger inte i 2-vägare ens med basreflex, som jag ser på saken. Därför skrinnlade jag dessa element redan år 2004.
MvH
Peter
lilltroll skrev:petersteindl skrev:lilltroll skrev:Suck
Jag har provat med element från vifa PL14WJ serien. Problemet är deras slaglängd. Den är kort. +/- 3 mm och det duger inte i 2-vägare ens med basreflex, som jag ser på saken. Därför skrinnlade jag dessa element redan år 2004.
MvH
Peter
Och det är därför mellanregistret fungerar ganska bra ??
Kortare spole, minskar massan på spolen, vilket medför att konen inte bryter upp så kraftigt för man har en "vettig" distribuering av massa och fjädring i det mekaniska systemet. En underhängd variant skulle kosta mycket magnet.
lilltroll skrev:Hur blir du av med värmeutvecklingen i talspolen när diametern minskar, det måste vara en av bestraffningarna när diametern minskar!?
Hur många Tesla går det innanför bobinen i det magnetiska ledningssystemet? Ordentlig mättning eller ?
Kraniet skrev:Wavecor har ju svartmålade motordelar. De menar att värmeöverförelsen blir bättre pga av det. Hur mycket skillnad kan sånt göra egentligen (låter lite som försäljningssnack)
Varför ser man förresten inga/få element med titantalspole? Vad är nackdelarna?
Kraniet skrev:Wavecor har ju svartmålade motordelar. De menar att värmeöverförelsen blir bättre pga av det. Hur mycket skillnad kan sånt göra egentligen (låter lite som försäljningssnack)
Nåja, du har allt badat och gjort dig ren och finlilltroll skrev:Nu har jag blivit dammig, snart jäklar ska det mätas, även ickelinjär effekter. !
paa skrev:Pickupen ska inte köras med RIAA, eller hur?
rikkitikkitavi skrev:Kraniet skrev:Wavecor har ju svartmålade motordelar. De menar att värmeöverförelsen blir bättre pga av det. Hur mycket skillnad kan sånt göra egentligen (låter lite som försäljningssnack)
I stort sett meningslöst med svarta delar vid de temperaturer som komponenterna överlever eftersom alla våra färger är lika svarta i infrarött.
paa skrev:Syns dom även om du mäter lite längre ut?
lilltroll skrev:Jocke skrev:Bra, det kan man ju fnula på... Bra att du påminner!
men den där garderoben kanske bara spelar bas !?
paa skrev:Men "tvåvägaren" går ju upp lite till.
Naqref skrev:Lagomt dispersivt beteende. Låter mer som en transversell än en longitudinell våg eller hur?
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Men "tvåvägaren" går ju upp lite till.
Ja, fast så var ju inte konstruktionen tänkt från Stig.
...
MvH
Peter
Jodå nog är det tänkt alltid, det här är ju en patentritning på en tvåvägare från Stig Carlsson:
lilltroll skrev:Först donationen från Ola som jag slaktat
lilltroll skrev:Naqref skrev:Lagomt dispersivt beteende. Låter mer som en transversell än en longitudinell våg eller hur?
Som i böjvågor i spidern ??
Jag hittade även samma fenomen under spidern på ett element där korgen var ventilerad under spidern.
Böjvågor i spidern borde jag lätt kunna se med pikupen.
Svante skrev:lilltroll skrev:Först donationen från Ola som jag slaktat
![]()
![]()
![]()
Ola! Han som var så snäll!
lilltroll skrev:
Harryup skrev:lilltroll skrev:Ser det inte ut som en flaggstång i bakgrunden?![]()
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Kan du dra ut den lite....göra skiten bredare?
MagnusÖstberg skrev:Vad händer vid flackare delning?
lilltroll skrev:petersteindl skrev:Roliga on-axis mätningar![]()
MvH
Peter
Har mätt även lite off-axis men det orkar jag inte visa
lilltroll skrev:Och om någon missat hur mycket baffeldiffraktionen påverkar i helrymd
Svante skrev:Fasen Lilltroll, du har gjort det igen!
...och lite glad blir man ju som simulatorkonstruktör av den här.lilltroll skrev:Och om någon missat hur mycket baffeldiffraktionen påverkar i helrymd
Man kan iofs tycka att det är fusk när du har valt ett element med så lite konuppbrytningar (som ju Basta! inte simulerar), men det visar ju att diffraktionsmodellen ger riktiga resultat.
Sk*tkul, helt enkelt! Undrar vad du ska ta med dig hit i helgen...?
Lugna puckar så länge rakbladet inte skadar diglilltroll skrev:Sorry koppen, jag var tvungen att bygga en avdragare för att få loss elementet, men det syns inte när skruvarna sitter på, aluminiumet är numera gängat. Men jag har skurit upp MDF urfräsningen några tiondelar med rakblad nu.
PS. Det blev alltså "bättre" med asfalt - nu tvingar jag er att titta på kurvorna. Förbjuder frågor som vilken är vilkenDS
Kraniet skrev:oj! men det var ju ganska stor skillnad. Det talar ju emot det som sagts tidigare här på forumet om att bitumenmattor på lådväggar är meningslöst..
edit: när lådväggen är mycket tjockare än bitumen dvs
lilltroll skrev:Nu till dagens ELAKa fråga:
Men anledning av grafen av ytaccelerationen tidigare (Tryck ev. F5)
Antag att bakstycket på en högtalare (MDF) med storleken 23*30 cm når sin första egenresonans vid 414 Hz samt att accelerationen på ytans mitt där uppgår till 10 m/s2 RMS.
Vilken ljudtrycksnivå (ref 20 uPa) generar denna yta på 1 meters håll i frirymd. Gör ett överslag, eller FEM simulering![]()
Själv ska jag köpa asfaltsmassa
Aerob skrev:Kraniet skrev:oj! men det var ju ganska stor skillnad. Det talar ju emot det som sagts tidigare här på forumet om att bitumenmattor på lådväggar är meningslöst..
Precis min tanke! Jag har avfärdat iden då det har sagts att det inte är till
någon nytta, därav min lite mer specifika fråga runt asfaltsmattan.
paa skrev:Det vore ju intressant att se en mätning på ett bakstycke byggt av dubbla skivor med dämplim emellan, och se om det är ungefär lika bra eller mycket bättre.
Samtidigt vore det intressant att se vattenfallskurvor en meter framför framsidan av lådan, för att se om denna dämpningen av bakstycket har någon praktisk betydelse i verkligheten eller inte.
lilltroll skrev:Svante skrev:Nuskavise.
p=jwQ*rho0 / (4*pi*r)
jwQ är derivatan av flödet. Flödet är ytans hastighet gånger ytan. Derivatan av flödet blir därmed ytans acceleration*ytan. Formeln blir då:
p= a*S*rho0 / (4*pi*r)
Om ytans acceleration i genomsnitt är 5 m/s² så blir
p= a*S*rho0 / (4*pi*r) = 5*0,23*0,30*1,2/(4*pi*1)=0,033 Pa eller 64 dB
...eller jag kanske inte fick svara?
Om du svarade rätt så![]()
Lådan må vara i frifymd, men dess hörn kommer fortfarande utsätta vågen för diffraktion. En liten titt i tex. edge visar att man redan har +4 dB lyft vid 400 Hz.
Men sen är den rackaren fast inspänd i kanterna ner eller mindre, så att antaga att medel accelerationen är 5 m/s2 kanske är vågat.
lilltroll skrev: Gör ett överslag, eller FEM simulering![]()
Mr_Ekan skrev:lilltroll, underbara mätsessioner!Särskilt stegen. Är det D26NC55 diskanten ni mäter på?
//Ekan
Mr_Ekan skrev:lilltroll, underbara mätsessioner!Särskilt stegen. Är det D26NC55 diskanten ni mäter på?
//Ekan
lilltroll skrev:och det är nog D26NC55 original va koppen, ingen mod ??
Aerob skrev:Kraniet skrev:oj! men det var ju ganska stor skillnad. Det talar ju emot det som sagts tidigare här på forumet om att bitumenmattor på lådväggar är meningslöst..
Precis min tanke! Jag har avfärdat iden då det har sagts att det inte är till
någon nytta, därav min lite mer specifika fråga runt asfaltsmattan.
MagnusÖstberg skrev:lilltroll skrev:Jag har ju även mätt upp den elektriska impedansen med monterade element. Då ska man kunna uppnå följande passivt.
De lila kurvorna är spänningen över elementen.
Vad händer vid flackare delning?
lilltroll skrev:Lådan må vara i frifymd, men dess hörn kommer fortfarande utsätta vågen för diffraktion. En liten titt i tex. edge visar att man redan har +4 dB lyft vid 400 Hz.
lilltroll skrev:På lite större element är det faktiskt möjligt att lägga nålen på spidern och mäta, men för att ha något kännt att referera till så kör jag också med mikrofon.
Det som jag inte var helt beredd på var följande:
Jag körde in mikrofonen så långt jag vågade utan att det skulle ta i.
För att ingenting ska komma från framsidan och interferera så monterades elementet åt "fel håll" i lådan (som är full med fårull).
Frågan är helt enkelt, hur uppstår resonans-topparna i det här fallet ?
lilltroll skrev:Mr_Ekan skrev:lilltroll, underbara mätsessioner!Särskilt stegen. Är det D26NC55 diskanten ni mäter på?
//Ekan
Mina lådor är otroligt lika 2 av dessa så när som på hur mycket färg de reflekterar.
och det är nog D26NC55 original va koppen, ingen mod ??
IngOehman skrev:lilltroll skrev:Mr_Ekan skrev:lilltroll, underbara mätsessioner!Särskilt stegen. Är det D26NC55 diskanten ni mäter på?
//Ekan
Mina lådor är otroligt lika 2 av dessa så när som på hur mycket färg de reflekterar.
Själva lådorna ser ut som nästan exakta kopior av Ino i6.
Vh, iö
IngOehman skrev:lilltroll skrev:Mr_Ekan skrev:lilltroll, underbara mätsessioner!Särskilt stegen. Är det D26NC55 diskanten ni mäter på?
//Ekan
Själva lådorna ser ut som nästan exakta kopior av Ino i6.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Först och främst måste man nog definiera meningslöst/meningsfullt.
Mening på vilket sätt? Ur en hörbarhetsaspekt? Till att producera
snyggare mätbarheter/annorlunda mät kurvor? Eller kanske bara för
själva känslan och vetskapen?
IngOehman skrev:
Men framförallt så undrar jag, finns det alltså verkligen någon som
här på faktiskt har påstått att det är en generell sanning att dämp-
ning av kabinettväggar är meningslöst?![]()
(t ex med orden: "bitumenmattor på lådväggar är meningslöst")
Men tanke på hur många väldigt resonerande kabinett det finns, som
ger KLAR hörbar inverkan på det ljudande resultatet, är det mycket
märkligt om någon skulle ha yttrat något sådant. Vem har sagt det?
Vh, iö
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1461&list=fullKraniet skrev:Det var tongången i någon tråd där Isidor var med och diskuterade lådmaterial och hur man kan få meningsfull dämpning av lådresonanser. Det som var "fingervisningen" där var att allt annat än dämplimning mellan två paneler i princip var meningslöst. Eller då att dämpmattan är betydligt tjockare än materialet det ska dämpa.
Svante skrev:lilltroll skrev:
Om du svarade rätt så![]()
Lådan må vara i frifymd, men dess hörn kommer fortfarande utsätta vågen för diffraktion. En liten titt i tex. edge visar att man redan har +4 dB lyft vid 400 Hz.
Men sen är den rackaren fast inspänd i kanterna ner eller mindre, så att antaga att medel accelerationen är 5 m/s2 kanske är vågat.lilltroll skrev: Gör ett överslag, eller FEM simulering![]()
Ja, jag gjorde ett överslag, jag...
IngOehman skrev:Men framförallt så undrar jag, finns det alltså verkligen någon som
Vh, iö
Isidor skrev:ang. bitumen, med sådant monterat så låter det iaf vid "knogtest" att lådan "ringer" mindre, är det ett annat "fenomen" än "vibrodämpning"?
Det stämmer att bitumen även i mindre tjocklekar ger en viss ökning av förlustfaktorn för exempelvis en MDF-låda och det är detta du hör när du "knogtestar". Denna verkan är dock alltför liten för att man skall vara nöjd. Om man nu är så pass inställd på att bli av med strukturljudavstrålning så är det lika bra att göra det ordentligt.
MagnusÖstberg skrev:Nej, det är inte i5 lådor.
Men det är helt OT i den hår tråden, den handlar om mätningar. Det är iallafall det lådorna är utlånade till.
petersteindl skrev:Lilltroll gör mätningar. Det är den väsentligaste delen.
IngOehman skrev:lilltroll skrev:På lite större element är det faktiskt möjligt att lägga nålen på spidern och mäta, men för att ha något kännt att referera till så kör jag också med mikrofon.
För att ingenting ska komma från framsidan och interferera så monterades elementet åt "fel håll" i lådan (som är full med fårull).
Det där ser ut som vanliga kvartsvågsresonansen. Tänk på att ljudvågorna från konens baksida inte går bakåt utan ofta nästan rakt ut åt sidorna. Det
beror på att de lättar från konen närmast talspolen först, eftersom vågan i
själva konen inte går oändligt snabbt.![]()
Vh, iö
lilltroll skrev:
Ventileras den inte bakåt?lilltroll skrev:Alltså du får samma sak med elementet fritt på bordet.
MagnusÖstberg skrev:Ventileras den inte bakåt?lilltroll skrev:Alltså du får samma sak med elementet fritt på bordet.
lilltroll skrev:...jag har mätt på ett material som har så låg egendist när det ytaccelererar att jag knappt kunde se det över brusgolvet, vid så höga ljudtrycksnivåer att MDF var uppe i 100% dist för vissa frekvenser i jämförelse...
Harryup skrev:Äggskal?
Mvh/Harryup
Kraniet skrev:IngOehman skrev:
Men framförallt så undrar jag, finns det alltså verkligen någon som
Vh, iö
Det var tongången i någon tråd där Isidor var med och diskuterade lådmaterial och hur man kan få meningsfull dämpning av lådresonanser. Det som var "fingervisningen" där var att allt annat än dämplimning mellan två paneler i princip var meningslöst. Eller då att dämpmattan är betydligt tjockare än materialet det ska dämpa.
lilltroll skrev:Vilken elektronikutmaning, jag har mätt på ett material som har så låg egendist när det ytaccelererar att jag knappt kunde se det över brusgolvet, vid så höga ljudtrycksnivåer att MDF var uppe i 100% dist för vissa frekvenser i jämförelse.
lilltroll skrev:(dist % enligt Sirp.exe's definition)
Svante skrev:IngOehman skrev:lilltroll skrev:På lite större element är det faktiskt möjligt att lägga nålen på spidern och mäta, men för att ha något kännt att referera till så kör jag också med mikrofon.
Det där ser ut som vanliga kvartsvågsresonansen. Tänk på att ljudvågorna från konens baksida inte går bakåt utan ofta nästan rakt ut åt sidorna. Det
Vh, iö
Jag har suttit och funderat på det här inlägget en stund nu, men jag förstår inte vad vågfrontens riktning har med det hela att göra.
IngOehman skrev:lilltroll skrev:(dist % enligt Sirp.exe's definition)
Låt mig gissa - 100% = övertonernas sammanlagda energi är samma som grundtonens?
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:lilltroll skrev:På lite större element är det faktiskt möjligt att lägga nålen på spidern och mäta, men för att ha något kännt att referera till så kör jag också med mikrofon.
Vh, iö
Jag har suttit och funderat på det här inlägget en stund nu, men jag förstår inte vad vågfrontens riktning har med det hela att göra.
Skälet till tonkurvans utseende har det spekulerats om.
Hur vågen ser ut, i vilken riktning den lämnar bembranet, har betydelse för
vilka ståendevågor och/eller resonanser som vill uppstå. Tänk dig ett rum
där det står en stormembranshögtalare, det är dock inte en dipol.
Men membranet är stort i förhållande till våglängden vid i varje fall några av
de frekvenser där vi hittar resonanser i rummet.
Vad jag säger är att exitationen av de senare påverkas av hur högtalaren
står vriden, alltså om den inte är mycket liten i förhållande till våglängden.
- - -
Däremot är min skiss såklart en förenkling, där t ex den skålformade delen
av korgen under spidern inte finns med. Men ändå.
Vh, iö
IngOehman skrev:lilltroll skrev:Vilken elektronikutmaning, jag har mätt på ett material som har så låg egendist när det ytaccelererar att jag knappt kunde se det över brusgolvet, vid så höga ljudtrycksnivåer att MDF var uppe i 100% dist för vissa frekvenser i jämförelse.
Hur har du fått MDF att bete sig så illa? Någon dålig fog? En mätuppställning
som kraftigt undertrycker grundtonen? Så stora ljudtryck så uj, uj, uj!?
Harryup skrev:Tar spidern i fysiskt vid första neråtvecket vid SPL min?
mvh/Harryup
mvh/Harryup
lilltroll skrev:Jag har förstärkt konamplituden med en faktor 400 för att förtydliga.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Harryup skrev:Tar spidern i fysiskt vid första neråtvecket vid SPL min?
mvh/Harryup
För att spidern skall ta i frontplattan, så skall hela talspolelindningen röra sig inåt så att den helt går ut ur gapet samt några mm till. Jag har svårt att se att så skulle kunna hända, men i vissa högtalarelement kanske det kan. Hela talspolen är ju därvidlag ute ur magnetkapet och talspolen slår nog oftast först i botten på bottenplattan.
MvH
Peter
Inser att jag borde ställt frågan annorlunda.
Dvs, tar första vecket så stor deformation jämfört med andra veck redan vid spl min?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Javisst, och hur illa är det fortsättningsvis med ökad amplitud?
Eller är det ens illa? Kanske det skall vara en för ögat olinjär rörelse som är optimal? Personligen har jag aldrig med automatik tyckt att element skall vara långslagiga om dom inte måste vara det. Är nog lite skadad av hur trevligt bashorn kan låta utan att röra på konerna och för att inte tala om berylliumdrivers.
mvh/Harryup
lilltroll skrev:Jag kommer ihåg ett par gamla aktiva Audio-Pro högtalare, där kunde man kompensera i basområdet, och om man ställde upp dem som vanligt en bit från väggen så satte jag typiskt inställningen någonstans mellan halvrymd och helrymd, för det lät mest naturligt.
I och för sig har jag möjligheten att men en omkopplare kunna välja hur mycket baffelkomp jag önskar även med passiva filter, men finns det en generell riktlinje för toppar hur mycket man ska kompensera?
Svara gärna i dB.
Naqref skrev:lilltroll skrev:Jag kommer ihåg ett par gamla aktiva Audio-Pro högtalare, där kunde man kompensera i basområdet, och om man ställde upp dem som vanligt en bit från väggen så satte jag typiskt inställningen någonstans mellan halvrymd och helrymd, för det lät mest naturligt.
I och för sig har jag möjligheten att men en omkopplare kunna välja hur mycket baffelkomp jag önskar även med passiva filter, men finns det en generell riktlinje för toppar hur mycket man ska kompensera?
Svara gärna i dB.
Beror på rätt många omständigheter. Vilken placering i rummet man önskar och vilken baffelarea som finns tillgänglig. Ju närmare vägg och ju större baffelyta destu mindre baffelkomp krävs. De konstruktioner jag har gjort ligger mellan 2dB (Larsen) och 6dB (liten minimonitor gjord för placering mer än 85cm från vägg). 4dB är en bra utgångspunkt för "normala" högtalare och sedan kan man fippla lite vidare därifrån.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 233 gäster