Generella sanningar om basmoduler?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Generella sanningar om basmoduler?

Inläggav Kalejdokom » 2011-08-26 14:01

Tumregler gäller ju inte på detta fora :wink: men kanske finns det någon generell sanning i ämnet. Det är nämligen dags att modda mina två små slutna subbar pga ommöblering; ny placering medger större lådor och då har jag följande fundering:

OM jag har tillgång till parametrisk EQ och rejält med slutstegseffekt, är det då ALLTID BÄTTRE att bygga slutna lådor jmf med basreflex-ditos?

Jag menar att med LT och slutna lådor har jag hyfsat bra möjlighet att styra/kontrollera basåtergivningen och rätt fri i val av lådvolym, medan basreflex kanske har andra fördelar, men är mer begränsande i fråga om justering av lågbasresponsen och storlek på låda?

Någon som vågar sig på att hissa eller dissa? Min magkänsla säger slutet men det kanske mest beror på min feghet eller rädsla att misslyckas med BR-konstruktionen.

Frågan dyker säkert upp vad det är för element, men just nu är jag mest intresserad av om det finns någon generell uppfattning.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-26 14:08

En tumregel som funkade hos mig :) (tror det var magnus som tipsade mig)

Basmodulerna ska stå 1/4 rumslängd in i rummet från sidovägg,blev stor skillnad här...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-26 14:09

Om trycket inne i högtalarna blir för högt så är det inte bra med slutet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Generella sanningar om basmoduler?

Inläggav steveo1234 » 2011-08-26 14:11

Kalejdokom skrev:Tumregler gäller ju inte på detta fora :wink: men kanske finns det någon generell sanning i ämnet. Det är nämligen dags att modda mina två små slutna subbar pga ommöblering; ny placering medger större lådor och då har jag följande fundering:

OM jag har tillgång till parametrisk EQ och rejält med slutstegseffekt, är det då ALLTID BÄTTRE att bygga slutna lådor jmf med basreflex-ditos?

Korta svaret: Nej.

Lite längre svaret: Det beror på.

Långa svaret: Det orkar jag inte skriva ner. Men, titta på hur hårt elementet behöver jobba för önskat ljudtryck. Ju längre slaglängd du använder, desto mer distorsion. Problemet är alltså delvis ljudtrycksberoende och delvis frekvensberoende.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-26 14:16

En annan fråga som kommer upp emellanåt när det handlar om basmoduler är bilbasars vara eller inte till hemmabruk..

På den frågan skulle jag vilja säga att de flesta bilbasar inte är lämpliga för hemmabruk,men det finns ochså såna som funkar alldeles utmärkt :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-08-26 14:29

OK, jag anar redan att jag får gå den långa vägen och bygga testlådor med BR resp slutet och jämföra...

zapanasta skrev:...ochså såna som funkar alldeles utmärkt :)

Ja, både du och jag har väl i alla fall någon positiv erfarenhet av bilbasar hemma. Det är ju de här elementen det handlar om i första hand:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24399

...men det kan ju även bli de här brutala storebröderna som Ljudia just nu skänker bort för 999 kr/st (Jag har använt dom förr med mycket bra resultat - hemma):

http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog ... r-p372045/

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-26 14:51

Dom jag har i mina moduler funkar utmärkt i basreflexlådor, spelar mjukt/rent/djupt och jättehögt om man vill det nångång :)

Kostar inte heller mkt..http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5623

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-08-26 23:43

Nattlorden: Det gäller även basreflex!
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Återgå till DIY-forum