Tips på ny behandling?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Tips på ny behandling?

Inläggav Kalejdokom » 2011-10-17 12:08

Ni som minns, så byggde jag häromåret sju nya högtalare i varierad design för att passa som musik- och filmhögtalare. Vi renoverar nu vårt vardags-/bio-/musikrum och jag skulle behöva justera ytfinishen på högtalarna. Idag är de ganska ljust bruna och sticker lite åt orange 8O i solsken... Jag vill få dem betydligt mörkare och funderar på att blanda någon lösningsbaserad fernissa med högblank yta (typ båtlack).

Idag är de behandlade med en alkoholbaserad polityr och putsade med Trollull:

Bild

Ytan är ganska matt:

Bild

Vad tror ni om detta? Går det att rugga ytan med ett fint papper och därefter lacka på nytt? Vad ska jag blanda i lacken för att få den mörka färg som jag önskar? Tips och idéer mottages tacksamt!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-10-17 15:27

Kolla ZAR oljebaserade bets. Går att applicera på dom flesta ytor och finns i 19 olika nyanser.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-17 15:31

Eri skrev:Kolla ZAR oljebaserade bets. Går att applicera på dom flesta ytor och finns i 19 olika nyanser.

Plusett. Den är jättebra att jobba med, men stort varningstecken för deras klarlack.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-10-18 18:09

Båtgrejer är inte att rekomendera till högtalargrejer & sånt som ska stå inomhus.
Däremot betts som en del skriver om här är nog bra.
Trälasyr kanske också kan fungera?

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2011-10-18 20:49

PeterE skrev:Båtgrejer är inte att rekomendera till högtalargrejer & sånt som ska stå inomhus.
Däremot betts som en del skriver om här är nog bra.
Trälasyr kanske också kan fungera?

oj har du provat?
slipade ner mitt köksbord och lackade med båtlack 2 ggr.
blankt hållbart lätt att torka av och klarar UV-ljus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-18 21:25

ja jag har använt vanlig lack- och oljebets mest tillsammans med vax. blir riktigt bra. ingen vits att krångla till det. Vill man ha en riktigt blank yta kan man satsa på tex danish oil som ger väldigt fin glans. Själv gillar jag det lite matta utseendet som vax och olja ger.
En mörkbrun bets skulle med lätthet få högtalarna att anta en mer valnötsliknande ton vilket jag personligen föredrar. Men som vanligt gör man klokt i att testa på en icke-kritisk del först för att se vad man kan få för resultat..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-10-18 23:17

Egerwood jag har inte personligen provat med min farfar gjorde så på ett gammalt köksbord för ganska så länge sedan då han levde.

Det blev inte direkt snyggt men visst det håller om man har småbarn hemma.
Många bord eller andra möbler går ju även att slipa rent & sedan olja in med typ kokt linolja så får du en hyffsad yta om du polerar den lite.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-10-19 09:37

Här händer det grejer! Tack för alla glada tillrop.

Jag har tidigare använt båtlack med bra resultat. Man måste bara vara försiktig - det är väldigt lätt att lacken rinner om man inte har möjlighet att lacka helt horisontellt. Sen är det ju problemet med lösningsmedel och göra jobbet hemma. Även om jag kan stänga till garaget tränger ångorna lätt in i huset.

Återgå till DIY-forum