Moderator: Redaktörer
Vargen skrev:Steg 1: Lämpliga element?
http://byggdinbas.jetshopfree.se/dayton ... p-133.aspx
Den har ju ett behagligt pris, men jag fattar inte det där med dubbla talspolar. Värdena är tydligen mätta med spolarna paralellkopplade..
Skulle den kunna spela bas i en inte alltför stor låda?
Jockeee skrev:Är mycket intresserad av något liknande själv och kommer därför följa den här tråden med stort nöje. Det kommer dock dröja ett bra tag innan jag tar tag i mina basar.
Har tyvärr ingen erfarenhet av elementet du länkade till.
Om du vill gå upp i peng så skulle kanske en modifierad version av denna http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=30959 vara intressant.
Ligger inom budget om du redan har PA-steget.
Länk till högtalaren http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8021
MagnusÖstberg skrev:Vad innebär ett litet PA-steg i effekt?
Varför inte EQ/PEQ?
Jag tycker att budgetten är lite snål tyvärr.
+1Fjonkalicious skrev:det finns en regel: allt som heter billebro undviks. bra att veta.
Fjonkalicious skrev:det finns en regel: allt som heter billebro undviks. bra att veta.
Anders_A skrev:Jag har ingen erfarenhet av det här alls, men peerless 10" SLS i sluten låda blir ju varken dyrt eller stort. Någon som testat och kan uttala sig om hur det låter?
Möjligen kanske man behöver mycket eq och förstärkareffekt för att räta ut frekvenskurvan nedåt?
Vargen skrev:Iofs så tycker jag att 12" är onödigt stort för mina krav. Redan min B1.28 med ett 8"-element som inte ser ut att vara speciellt långslagigt spelar högre än jag behöver. Jag vill ha bättre bas, och förmåga att dela högre än 80hz (tror att mina frontar skulle trivas med en delning på 120hz eller ännu högre och då behöver jag 2 för att inte kunna höra var de står placerade) men har inget behov av MER bas.
MagnusÖstberg skrev:Vargen skrev:Iofs så tycker jag att 12" är onödigt stort för mina krav. Redan min B1.28 med ett 8"-element som inte ser ut att vara speciellt långslagigt spelar högre än jag behöver. Jag vill ha bättre bas, och förmåga att dela högre än 80hz (tror att mina frontar skulle trivas med en delning på 120hz eller ännu högre och då behöver jag 2 för att inte kunna höra var de står placerade) men har inget behov av MER bas.
Det är oerhört svårt att ge råd. Ta alla råd med en nypa salt.
Hur ser ditt rum ut?
Vad har du för frontar idag?
12" är nog inte fel, särskillt om du vill använda sluten låda, ty det krävs rätt mycket luftpumpning för att återge frekvenser runt 20-25Hz, mer än man tror. Du behöver en rätt stor låda för att hålla uppe systemkänsligheten och du bör lägga dig lite lägre än 0,707 om du som jag prioriterar tight bas mer än discodunk. Jag gillar att bashögtalarna kan återge toner.
Men nu har du lagt din nivå, och du kan ju alltid utveckla det med en mini-dsp senare och få ett bättre resultat. Det är en billig grunka för vad den kan göra i basen.
Få se vilka svar du ger.
MagnusÖstberg skrev:Det borde inte vara något problem att dela vid 200Hz med de förutsättningarna.
Du gör det inte lätt för högtalarna direkt
Jag tror att, om möjligt, du skulle kontakta chrisss på forumet och se om de beställt sina ROY-basar från SEAS än, eller om du kan få hoppa in där. Mindre än 10" räcker inte. Det skulle isåfall bli lite dyrare, men tja...det är ett stort rum du har.
Alternativt SLS12 i stor sluten låda, som du senare kompletterar med mini-dsp om du tycker att det behövs.
Var bor du?
Kalejdokom skrev:Man ska nog inte räkna ut den föreslagna basen från Dayton även om jag också är tveksam till hur den presterar när man plågar den lite. Magneten verkar i minsta laget för en 10-tummare. Dock intressant att läsa alla omdömen på Parts Express (även om man inte kan lita blint på dylika utlåtanden):
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-485
Ett alternativt budgetförslag kan se ut så här. Jag använder själv två sådana här basar, just nu i mycket små slutna lådor (jaja, med lite EQ):
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog ... 10-p78202/
Men på hemsidan finns förslag till portade lådor på 50 liter som säkert motsvarar dina krav plus att dom kan spela rejält starkt! Bekymra dig inte över att det egentligen är bilbasar - det har vi ältat tidigare, men jag är mycket nöjd och imponerad över hur dessa funkar hemma till både musik och film.
Jag har även två SLS-10 i slutna lådor, men de fixar inte lika djup bas och bottnar vid lägre SPL än Zachry-basarna.
Som slutsteg skulle jag rekommendera (istf Billbro) Behringers nya iNuke NU1000 som "bara" kostar knappt 1.500 kr på thomann.de och som ger 2x500W i 2 ohm (som det blir när du parallellkopplar spolarna i de aktuella basarna. Och ja, jag har ett sådant steg och är väldigt nöjd med det också.
Vargen skrev:Roy är ju kul..men min budget skulle bara räcka till 1st bas jag vill ju ha två..
avr7000 skrev:Detta steg... http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm
-Är fömodligen mycjet bättre än Billebro steget...
Stefan
avr7000 skrev:Detta steg... http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm
Stefan
Kraniet skrev:det vettigaste alternativet är nog seas roy i sluten volym på cirka 45-50 liter. På papperet ser det ut att ge väldigt bra bas även utan EQ när man räknar med rumsstödet.
Vargen skrev:Kraniet skrev:det vettigaste alternativet är nog seas roy i sluten volym på cirka 45-50 liter. På papperet ser det ut att ge väldigt bra bas även utan EQ när man räknar med rumsstödet.
Vad kostar en Roy? Det är inget vettigt alternativ om den inte ryms i budgeten..
Vargen skrev:avr7000 skrev:Detta steg... http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm
Stefan
Finns någon adapter av något slag som gör att det kan kopplas till min Denon 2805 receiver? Jag har bara rca-utgångar...
Priset är ju bra, och effekt så det räcker verkar finnas..
Men kommentaren om att det var fult är spot on..*s*
Kan ju gömmas undan iofs
Tekko skrev:ca 2lök, 241 dollar.
Aerob skrev:För det första borde du avstå ifrån 20-25mm plywood om du inte får tag i den
jättebilligt på något vis? 19mm MDF räcker i dom allra flesta fall och kostar
mycket mindre än plywood. Sen tycker jag du ska skippa slutna lådor om du
inte har tillgång till EQ, samt har tänkt att köra med två lådor.
Mitt förslag blir att köra på DanNormans simulering här!
Två SLS10" (830668) i 90 liters lådor med 100x334mm basreflexrör.
Simuleringen visar en jämförelse mellan SLS10 och W104 (ProfundusX).
Borde sluta på mer eller mindre 2000kr inklusive byggmaterial. Återstår gör
då ett slutsteg, men du kan alltid hitta något billigt på blocket!
MagnusÖstberg skrev:SLS strikes again!
Kraniet skrev:Ja du hade ingen begränsning i storlek. Då blir det ju en annan femma. SLS 10 är ju ett bra förslag där. 90 liter är väl något av en smärtgräns för lådstorlek.
att den blir 33x33 har nog ingen praktisk betydelse sålänge du inte ska dela den väldigt högt (typ över 300Hz) däremot kan den höga höjden ställa till det.
Ett problem att bygga med 25mm gods är att det försvinner volym. Men om det är det du har att tillgå så är det ju helt ok. Själv satsar jag på stagning istället för tjocka skivmaterial.
Men räknar du på 33x33 yttermått blir det ju 2,8x2,8dm innermått ger det 115cm höjd. Det motsvarar en stående våg runt 140 hz vilket kan vara precis på gränsen för en delning på 80Hz.
Med dämpning på rätt ställe går det kanske dock att lindra eventuella problem.
Kraniet skrev:Men räknar du på 33x33 yttermått blir det ju 2,8x2,8dm innermått ger det 115cm höjd. Det motsvarar en stående våg runt 140 hz vilket kan vara precis på gränsen för en delning på 80Hz.
Ragnwald skrev:Skicka efter två eller om du har råd fyra TC-sounds LMS Ultra 18" och bygg egna lådor.
Inget färdigköpt kommer någonsin i närheten.![]()
Att äga två legendarer, är bara det en insyn i audions himmelrike.![]()
Snart är möjligheterna förbi, passa på.
Jockeee skrev:Kraniet skrev:Men räknar du på 33x33 yttermått blir det ju 2,8x2,8dm innermått ger det 115cm höjd. Det motsvarar en stående våg runt 140 hz vilket kan vara precis på gränsen för en delning på 80Hz.
Kan man förhindra denna stående våg genom att sätta snedställda stag på något finurligt sätt, mitt inne i lådan? Eller det kanske inte fungerar så?
Ragnwald skrev:Vargen skrev:Lånar du ut pengarna till en arbetslös? Ska vi säga 0.001% ränta?
Lånar ut pengar ????
Håll igen på dina förehavanden, innan du har resurser att förverkliga några procent av dem.
Vargen skrev:Kraniet skrev:Ja du hade ingen begränsning i storlek. Då blir det ju en annan femma. SLS 10 är ju ett bra förslag där. 90 liter är väl något av en smärtgräns för lådstorlek.
att den blir 33x33 har nog ingen praktisk betydelse sålänge du inte ska dela den väldigt högt (typ över 300Hz) däremot kan den höga höjden ställa till det.
Ett problem att bygga med 25mm gods är att det försvinner volym. Men om det är det du har att tillgå så är det ju helt ok. Själv satsar jag på stagning istället för tjocka skivmaterial.
Men räknar du på 33x33 yttermått blir det ju 2,8x2,8dm innermått ger det 115cm höjd. Det motsvarar en stående våg runt 140 hz vilket kan vara precis på gränsen för en delning på 80Hz.
Oj då.. Jag vill ha möjlighet att labba med delningar upp till 200hz.. Vad gäller då? Hur räknar man ut stående vågor?
Mitt förslag med 270x330mm innermått (320x380mm yttermått) ger med en höjd (inre) på 1000mm en volym av 89,1L. Den skillnaden tror jag inte är kritisk. Var hamnar stående vågen i en sådan?
MagnusÖstberg skrev:Elementet lågt ner.
Kraniet menar att dämpningen skall placeras så att luften måste trixa sig fram till porten, men att det skall vara fri luftpassage.
Är du verkligen helt säker på dina måttbegränsningar? Du kan tex inte göra en trekantig låda som inte behöver vara så hög som en meter?
MagnusÖstberg skrev:Kan du inte ta en bild?
NiklasF skrev:Om du inte måste bygga själv så finns/fanns det en Svs för ynka 1500kr. den gamla modellen med 10"
Annonsen finns faktiskt kvar.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=42578
Du hittar omdömmen om subben här, tror det blir otroligt svårslaget för dom pengarna.
http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/svs-pb10-
subwoofer-10-2004.html
MagnusÖstberg skrev:Du har fått ett erbjudande. Ta det.
Vill du ha något sämre kan du få köpa 4 stycken 10" Fyndabasar av mig för 1200 spänn, de kan du aldrig få för dig att bygga om till något annat än basmoduler. Det skulle bli ca 70 liter nettovolym per sida.Vargen skrev:MagnusÖstberg skrev:Du har fått ett erbjudande. Ta det.
Jag har PM:at honom.
Frågan är bara hur man kan behålla 4st sådana element i baslådor.. Att bygga tvåvägare och en center lär hägra rätt hårt..
Bra deal! Eftersom det handlar om maxbudget och det inte handlar om uppdelning av pengar (egenbyggen kan man ta en åt gången) måste jag få med frugan på idén men löser sig bara ekonomin är det en no-brainer..
Jag har ingen aning om slutresultatet, bara nämner att om han skulle bygga m hög låda så skall man göra som kraniet skissat.boom skrev:NJa vi har gjort tester med sls i 90 liter låda och det låt inte bra!MagnusÖstberg skrev:Läs kraniets inlägg om dämpning och port.
Elementet skall spela framåt.
Ragnwald var antingen full eller skrev i fel tråd igår.
MagnusÖstberg skrev:Jag har ingen aning om slutresultatet, bara nämner att om han skulle bygga m hög låda så skall man göra som kraniet skissat.boom skrev:NJa vi har gjort tester med sls i 90 liter låda och det låt inte bra!MagnusÖstberg skrev:Läs kraniets inlägg om dämpning och port.
Tekko skrev:Frugan har ingenting att säga till om!
Om man måste fråga tanten om lov till allt man gör så har man skaffat fel tant.
Men placerade ni verkligen dämpmaterialet och portlösning precis som Kraniet beskrev?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag har ingen aning om slutresultatet, bara nämner att om han skulle bygga m hög låda så skall man göra som kraniet skissat.boom skrev:NJa vi har gjort tester med sls i 90 liter låda och det låt inte bra!MagnusÖstberg skrev:Läs kraniets inlägg om dämpning och port.
var liknande mått på den lådan .
MagnusÖstberg skrev:Men placerade ni verkligen dämpmaterialet och portlösning precis som Kraniet beskrev?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag har ingen aning om slutresultatet, bara nämner att om han skulle bygga m hög låda så skall man göra som kraniet skissat.boom skrev:NJa vi har gjort tester med sls i 90 liter låda och det låt inte bra!MagnusÖstberg skrev:Läs kraniets inlägg om dämpning och port.
var liknande mått på den lådan .
Det är i grunden en rätt olämplig form.
Vargen skrev:Tekko skrev:Frugan har ingenting att säga till om!
Om man måste fråga tanten om lov till allt man gör så har man skaffat fel tant.
Det handlar inte om att fråga om lov.. Jobbade fram till mitten av januari med hyfsad lön. Max A-kassa ger 4880:- varannan vecka (rätt långt ifrån 80% av lönen, alltså) och mina räkningar är desamma till stor del.. När min del av räkningarna är betalda har jag ungefär 2500:- över så för att inte ungarna ska behöva svälta så känns det bra att dubbelkolla med frugan om vad hon tror att hon får in. Hon behöver alltså på egen hand försörja oss en månad om jag köper, och det gör hon säkert gärna om hon kan.
Bra tajming att bli hifi-intresserad..![]()
En sån här deal är dock värd att kanske frångå principer för och kanske nalla på något kreditkort, men hursomhelst vill jag prata med henne om det först.
oa51 skrev::D Lycka till med bygget av basar! Hoppas vi får en rapport på hur det låter!
bakerman22 skrev:Om du behöver drivning så har jag några EP2500 som kan lånas ut under i princip obegränsad tid.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster