Moderator: Redaktörer
aisopos skrev:PÅ diy-audio kan jag läsa följande mening:
"How have you broken the speakers in? It's best to use some lowish frequency noise or sweeps as the suspension needs to work."
Med svaret:
"Yes, I did break them in, without baffles.....about 10 hrs of loud program with the loudness on and about 20-30 hours of sine wave at about the resonance to give about 50-70% Xmax."
Så där har vi kanske den korrekta översättningen ..?
edit:
Andr82 hann före ...
roggaro skrev:Nattlorden skrev:Mer naturligt ljud om konstruktionen är korrekt ingenjörad.
TACK nattis å de borde jag ha fattatingenjörad va de ja
ratata skrev:roggaro skrev:Nattlorden skrev:Mer naturligt ljud om konstruktionen är korrekt ingenjörad.
- Ja? Vi ingenjörar ju fina sterios här. Juhh! Pucko!
Sorry TS, för trådnappning som blev OT.
roggaro skrev:Nattlorden skrev:Mer naturligt ljud om konstruktionen är korrekt ingenjörad.
Johansthlm skrev:Så.
Ngn som fattar min fråga och vill svara?
mangs skrev:Att addera flera basar ger bara marginellt bättre jämnhet av ljudet och faktum är att lågbasegenskaperna på systemet minskar något.
MagnusÖstberg skrev:Jag har mer än 4 basmoduler. Jag kommer att använda 8-12 basmoduler när jag är klar (det kommer efter lägenhetsrenoveringen är avklarad där jag bla ljudisolerat lägenheten).
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag har mer än 4 basmoduler. Jag kommer att använda 8-12 basmoduler när jag är klar (det kommer efter lägenhetsrenoveringen är avklarad där jag bla ljudisolerat lägenheten).
Hur fixar du stomljuden som bildas genom husets grundkonstruktion.
Nattlorden skrev:Sd-kuddar kanske?
Nattlorden skrev:roggaro skrev:Nattlorden skrev:Mer naturligt ljud om konstruktionen är korrekt ingenjörad.
Alltså, jag menar allvar. Är konstruktionen bra och spelas in, så skall helst förbättringen enart bestå i en odefinierbar känla av att det blivit mer naturligt. När man kommit tillräckligt långt i ljudkvalité så går det inte att vara mer påtaglig i kommentarerna än så. Naturlighet är liksom sista steget.
Kraniet skrev:ang harmans papper på placering av subbar så har de där bara koncentrerat sig på att få en uppmätt jämn kurva och en som är jämn för fler än en plats dessutom.
I deras papper kom de mycket riktigt fram till att det endast ger marginella skillnader med mer än fyra basar. Men nu är det ju med så att man ofta får svar så som man frågar. Harmans utredning är sas en "strikt geometrisk" frågeställning. Resultatet kan mao diskuteras.
IÖ har ju även han gjort en undersökning i ämnet. Detta har bla presenterats i ett nummer av MOLT.
En poäng som Öhman gör är att det inte upplevs psykoakustiskt rätt att basen kommer från ett annat håll än framifrån.
Sen är det ju så att det finns resonanser mellan tak och golv och enda sättet att hantera dessa med placering av baslådor är att ha basar i vertikalled. I ett sådant fall så kommer man förmodligen behöva mer än fyra stycken.
edit: sen får man inte glömma bort lyssningsplatsens betydelse. Man får väldigt olika resultat beroende på var i rummet man sitter. Generellt kan man säga att man ska sitta 1/4 av rummets dimensioner ifrån närmaste vägg för att få jämnaste basljudet.
Användare som besöker denna kategori: lemmts, Majestic-12 [Bot] och 15 gäster