Tips på subwoofer med Vifa PL22WR09?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dea

Tips på subwoofer med Vifa PL22WR09?

Inläggav Dea » 2012-06-07 19:06

Hej,

Har två Vifa PL22WR sittande i en ca 41liters sluten låda med förstärkare.

Tyvärr har jag ingen info om själva subben och eftersom jag har tillgång till två PL22WR09 till så funderar jag på att bygga nått nytt baserat på dessa element

Datablad:
http://meniscusaudio.com/images/PL22WR09-08.pdf

Vad skulle ni bygga med dessa element för att få ut riktigt låg bas men utan några extrema krav på ljudtryck?
Är dom överhuvudtaget lämpade för ändamålet?
Skulle det funka med sluten låda och boost-filter för att nå tillräckligt djupt?

Eller ska jag ge upp och bygga nått baserat på Peerless SLS istället...... :roll:

/Dea

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-07 20:15

ett alternativ kan ju vara att bygga en exakt likadan låda och driva båda lådorna med den förstärkare som sitter i den existerande lådan. Då kommer du ju få exakt samma arbetsbetingelser för båda baslådorna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-07 22:00

Jag använder 4 st PL22 i mitt system. Jag tycker nog att basreflex är att fördra om man har möjlighet att med tex en minidsp eller liknande ta dämpa rumsresonanserna. Ca 30 liter/element avstämda vid ungefär 20-25Hz? Viforna pumpar inte så mycket luft och jag tycker detta gör att de inte passar till slutet.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-06-09 13:23

Ingen dum idé alls, ger -6dB vid 28-29Hz och -12dB vid 20Hz så en liten boost så har man bra respons ner till 20 Hz.

Valde du lägre än "optimal" Fb för att få långsammare avrullning neråt?

Kör du nån boost med miniDSPn?

Är du nöjd med resultatet?

/Dea

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-10 11:28

Dea skrev:Ingen dum idé alls, ger -6dB vid 28-29Hz och -12dB vid 20Hz så en liten boost så har man bra respons ner till 20 Hz.

Valde du lägre än "optimal" Fb för att få långsammare avrullning neråt?

Kör du nån boost med miniDSPn?

Är du nöjd med resultatet?

/Dea

Om vi tumregelmässigt räknar med en rumsförstärkning så är man väl hemma i princip vid 20Hz redan utan baslyft.

Kör aldrig optimal Fb om den ligger under ca 40-45Hz tänker mer rumsanpassat då - vilket ger delvis långsammare avrullning samt att man kan spela lite högre lite längre ner i frekvens, men det gäller att hålla koll på just hur starkt man kan spela så man inte byter bort möjlighet till dynamik i basen mot att bara kunna spela djupt.

Jag har ingen mini-dsp det var mer ett exempel, men jag kör basen genom en dsp i 19" fodral - det enda jag gör med den är att lägga nothchar vid rummets problemfrekvenser samt styra balansen mellan bas och övrigt system. Inga andra justeringar.

Jag är väl på sätt och vis nöjd med vill gärna bygga något kraftfullare, stora lyftet blev när jag bytte delning från 80 till 250Hz (BW3) men då måste de (fd) subbasarna stå i anslutning till huvudhögtalarena
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Återgå till DIY-forum