Bandpasslådor - nu en byggtråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-05 08:55

Nu när jag uppgraderar mina biobasar, så får jag två feta bilbasar över som jag tänker använda till ett par kompakta "disco-bas-bottnar". När jag, helt ovetenskapligt, simulerar lite i Win-ISD ser jag att det skulle funka bra med bandpasslådor.

Det är ju onekligen en praktisk lösning på lådor som kommer att transporteras runt en del - ingen risk att man råkar paja själva elementen pga "yttre" påverkan vid transport eller t.ex. vilda moves på dansgolvet.

Jag har sökt lite på bandpass här på forat, men inte funnit något sådant projekt. Vilka är pros & cons för bandpass? Funkar det bara i bil? Bose kör ju bandpass i sina Acustimass-basar och sådana har jag tidigare moddat och byggt in aktiva substeg i. Det funkade riktigt bra.

Vad är skillnaden i output jämfört med ren BR? Jag tänker mig 4:e ordningens bandpass där basen sitter i sluten låda och frontkammaren är avstämd med BR.

Any input, plz?
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-08-12 11:25, redigerad totalt 1 gång.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-07-05 12:12

Dom ger väl en väldigt konstig tonkurva väl ? Bra tryck vid en viss frekvens, men svagt över och under denna frekvens...

Och sedan tycker jag att det känns fel att "stänga in" element..

Det finns säkert någon som kan detta mycket bättre ! :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-05 12:51

Jo, det är väl så det blir; en låda med "inbyggt" filter som skärmar av både över och under arbetsområdet. Jag tänker givetvis driva med aktiv delning och separat slutsteg så jag tror inte detta faktum är något reellt problem för mig.

Jag är tilltalad av lösningen eftersom lådorna kan göras ganska små för dessa element (Zachry BX-T10). Jag tänker mig en slitsport längs botten på lådan:

Bild

Så här ser simuleringen ut i WinISD:

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-05 14:29

Hur ser det ut om du trycker på fliken för grupplöptid?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-05 14:39

Lite bättre än samma element i ren basreflex. Den peakar på 14ms vid 35Hz. Vad är din farhåga/erfarenhet? Att bandpass generellt ger lång grupplöptid?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-05 15:26

DYI-folket är ofta lite onödigt oroliga över "one bass note" effekten från bandpass. Antagligen för att det finns så många riktigt dåliga bandpasslösningar på marknaden.

Om man är medveten om begränsningarna och kan hantera dem så är det bara att bygga på...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-05 18:09

Jo, det verkar väldigt känsligt med volymer och avstämning. Lite fel och man får lätt en peak i ett smalt frekvensband. Alltså viktigt att se till att få rätt avstämning. Läge att meka en testlåda med ställbara parametrar innan jag snickrar till en permanent låda.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-05 21:28

Det brukar bli ganska entonig bas av dom så man blir trött på dom ganska fort.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-05 21:46

Just den varianten med sluten kammare och en avstämd kammare är mer benägen att bli entonig.
Bandpass används mycket i bil, och varianter med avstämning av bägge kammrar, med kanske en octavs skillnad, tex 35 hz och 70 hz, täcker upp ett större frekvensområde. :)
Hur de funkar i hemma miljö har jag aldrig provat, men i bil kan det bli riktigt bra. 8)
Bild

Edit; Jag byggde bandpassisobarik till min bil, och det blev smutt :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-07-05 21:55

Har dom inte lite smått pissig verkningsgrad oxå?
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-05 21:57

micromodular skrev:Har dom inte lite smått pissig verkningsgrad oxå?

Tvärtom 8) .

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-05 21:59

Är det inte så att en massa resonanser läcker ut ovan passbandet sånna som winisd inte simimulerar???
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-05 22:04

nadifierad skrev:
micromodular skrev:Har dom inte lite smått pissig verkningsgrad oxå?

Tvärtom 8) .

Inom sitt frekvensband är dom väldigt effektiva.
Dock tror jag att de främst kommer till sin rätt i en bilkupè...
Men det hade varit kul om någon testade hemma :) .

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-07-05 22:06

Okej, en annan neggo sak. Man ser inte konutslaget på elementen vilket kan göra en litet nevös. En annan sak...kanske, med tanke på att det är en bandpasslåda så kanske man slipper lite dist å så?
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-05 22:08

micromodular skrev:Okej, en annan neggo sak. Man ser inte konutslaget på elementen vilket kan göra en litet nevös. En annan sak...kanske, med tanke på att det är en bandpasslåda så kanske man slipper lite dist å så?

Vågar jag inte uttala mig om, men disten tror jag inte man slipper pga just den konstruktionsprincipen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-05 23:05

Kul att det finns några som inte tagit sommarlov på heltid :).

Visst är jag medveten om det mesta ni påpekar. Nu är ju inte dessa tänkta till finlyssning i musikrummet. De kommer att stå på en hylla i garaget och göra sporadiska utflykter på 30-årskalas, bröllop, firmafester etc. Där kommer de bara agera botten till ren dansmusik (som man också tröttnar på efter en stund).

Skräp ovan bandpasset bekymrar mig inte då jag kommer att dela med 48dB/okt om det behövs. De kommer heller inte att spela över 80Hz.

Som Nadifierar påpekar kan man få ett bredare spann med avstämning i båda kamrarna. Med underavstämning kan man få en riktigt fin kurva mellan 25-80 Hz, men jag är inte främst ute efter den djupaste basen utan mer av den som känns lite mer fysiskt (50-80Hz typ). Dessutom blir lådorna då genast större. Enligt min skiss ovan blir yttermåtten endast 40x40x34 cm och får då lätt plats i en vanlig bil tillsammans med mixer, slutsteg, toppar, kablar och stativ :).

Appropå bil så har jag just varit ute och lyft på bagagerumsmattan i min nya Mondeo 8). Mer om det i en annan tråd...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-05 23:53

Det är ju inte så att det är okänt med bandpass för hifibruk.
En del tillverkare har ju kört med det en längre tid.
Jamo hade sina Oriel, KEF har haft ett antal olika, och sedan Bose då förstås med sina Acoustimass-system. Och säkert andra som jag missat, förutom subbar till datahögtalarsystem som man knappast bör räkna, men där det kanske passar bäst, pga att man kan skippa en massa "dyra" delningsfilterkomponenter, och resultatet ändå inte är sådär jätteviktigt? Och för bilar, där den ökade verkningsgraden säkert varit avgörande.
Jag tror att om bandpass varit så väldigt bra så hade det nästan slagit ut andra sub-lösningar, men det har det ju inte gjort.
Men det som verka kittla mer för dagen är väl tappade horn?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 08:13

paa skrev:Men det som verka kittla mer för dagen är väl tappade horn?

Jag förstår att du mera subbasar i allmänhet och inte specifikt för det aktuella fallet. Om jag skulle bygga permanent placerade basar kanske horn kunde vara intressant. I det här fallet är utmaningen att bygga så smutt som möjligt och de här elementen råkade ge en intressant simulering för bandpass. Få element optimerar på så moderata volymer i bandpass. De flesta element jag simulerat på verkar ju kräva monsterstora lådor för lämplig avstämning.

...om nu angivna t/s stämmer någorlunda för de här elementen :roll:.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-06 08:24

Släng upp dina T/S här.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-06 08:29

aisopos skrev:Släng upp dina T/S här.

..och kom ihåg att t/s parametrarna kan skilja sig från vad elementet faktiskt har. Tillsammans med bandpassreflexens känslighet för felaktiga parametrar så är det bra att kunna justera lådan lite i efterhand..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 08:47

Enligt datablad:

Effekt 400 W
Känslighet 87 dB
Imp 2x4 Ohm
Qts 0.42
Vas 20 l
Fs 44 Hz

Uppmätt av tech support på Ljudia (jag har använt dessa):
Fs = 41,8 Hz
Vas = 22, liters
Qes = 0,45
Qts = 0,42
Qms = 5,33

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-06 08:51

Finns ju prof-Z varianten också, men då blir det bara en bas.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 08:55

Kan inget om INO. Hur ser prof-Z ut och varför blir det bara en bas?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-06 09:14

Kalejdokom skrev:Enligt datablad:

Effekt 400 W
Känslighet 87 dB
Imp 2x4 Ohm
Qts 0.42
Vas 20 l
Fs 44 Hz

Uppmätt av tech support på Ljudia (jag har använt dessa):
Fs = 41,8 Hz
Vas = 22, liters
Qes = 0,45
Qts = 0,42
Qms = 5,33

Ja det var magert.
Jag tänkte prova simulera ett tappat horn (en Jensen transflex :) ), men det behövs nog fler parametrar för att få igång hornresp. :cry:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-06 09:23

Kalejdokom skrev:Kan inget om INO. Hur ser prof-Z ut och varför blir det bara en bas?

Skall vara två element i en låda.

Bild

Bild
Element två är skymt på bilden, men sitter likadant och är då motfasad så att bägge konerna spelar inåt samtidigt. Krafterna tar ut varandra så lådvibrationerna blir små samt att de är vända jämtemotvarandra kan kompensera ev. olinjäriteter.

Hur man beräknar lådvolymer och portar kan jag inte svara på däremot.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 09:26

Ja, den var ju nätt och portabel 8). Skulle vara intressant att se en principritning på den lådan. Finns det en skiss (jag är inte ute efter att klona - bara få idéer)?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 09:31

Testade lite vidare med 6:e ordningens bandpass och det går ju att få till en låda som inte är mycket större än den jag simulerat ovan. Formen på kurvan blir i princip identisk, men känsligheten ökar med nästan 6dB och det är ju inte oväsentligt:

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-06 09:35

Ahh, en "two bass note"-låda ...
:twisted: :roll:

Jag har alltså ingen aning om hur bra eller dåligt det kan bli.
Varför inte provbygga något i spånskiva, du har ju resten av grejerna.
I simmen ser det ju bra ut i alla fall.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-06 09:37

I vanliga basreflex-system har man ju en del av samma problem, att tackla tendensen av entonigt ljud.

Det finns väl, vad jag förstått, en del saker som brukar hjälpa, t.ex. stor portarea eller slitsport.
Det finns kanske fler grepp.

Det borde väl även gå att applicera i en bandpasslåda?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-06 09:40

Varför heter din första sim "4'e ordningens bandpass", och den andra "6' ordningens bandpass"?

Faller inte båda med 12dB/okt (2' ord) både uppåt och nedåt?
(Fast det gör dom kanske inte ... :oops: )

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 09:52

Det är inte jag som hittat på det. Det är WinISD som kallar dem 4:e och 6:e ordningen. Jag har sett en lista någon stans på nätet, som definierar alla olika ordningar på högtalarlådor:

1:a - löst hängande element utan baffel
2:a - element på baffel utan låda
3:e - sluten låda
4:e - basreflex

Vad som händer sedan minns jag inte och hur man benämner bandpasslådor har jag heller inte koll på. IÖ? Naqref?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-06 10:07

Det korrekta (tror jag) är att benämna dom efter vilken filterfunktion som blir resultatet.
Jag är också spänd på en vettig förklaring över detta med ordningar på lådorna.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-06 10:07

aisopos skrev:Varför heter din första sim "4'e ordningens bandpass", och den andra "6' ordningens bandpass"?

Faller inte båda med 12dB/okt (2' ord) både uppåt och nedåt?
(Fast det gör dom kanske inte ... :oops: )

I Basta (iaf den äldre versionen) finns simulering för bandpass med både en och 2 portar. Tror kanske att det är lättare att få hjälp då...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-06 10:49

Kalejdokom skrev:Det är inte jag som hittat på det. Det är WinISD som kallar dem 4:e och 6:e ordningen. Jag har sett en lista någon stans på nätet, som definierar alla olika ordningar på högtalarlådor:

1:a - löst hängande element utan baffel
2:a - element på baffel utan låda
3:e - sluten låda
4:e - basreflex

Vad som händer sedan minns jag inte och hur man benämner bandpasslådor har jag heller inte koll på. IÖ? Naqref?

Ordningstalet är INTE ett nummer på en lista av olika principer utan ordningen på det nämnarpolynom som finns i principens överföringsfunktion.

Lite förenklar kan man säga att det hänger ihop med avrullningen under och över gränsfrekvenserna.

Ett slutet system lutar med 12 dB/oktav under undre gränsfrekvensen, därför är det ett 12/6=2:a ordningens system. Basreflex lutar med 24 dB/oktav under fh, därför är det ett 24/6=4:e ordningens system. En dubbelportad bandpasslåda lutar med 24 dB/oktav under den undre gränsfrekvensen och med -12 dB/oktav över den övre. Ordningstalet blir då (24+12)/6=6:e ordningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 11:41

Lysande Svante, tack för relevant input!

Här är listan jag syftade på (som kanske inte är helt relevant då):

MDS hemsida skrev:Olika Typer av Högtalarlådor

1á ordningen Högtalaren placerad fritt i luften, används aldrig.

2á ordningen Högtalaren monterad på en baffel, ( open-air ).

3é ordningen Högtalaren monterad i en sluten låda.

4é ordningen Högtalaren monterad i en portad låda, ( basreflex ).

5é ordningen Högtalaren monterad i en sluten låda som spelar in i en portad låda.
Kallas även 4é ordningens bandpasslåda eller SPL låda

6é ordningen Högtalaren monterad i en portad låda där både högtalaren och porten spelar in i en
portad låda. Kallas även serieventilerad låda eller Quasi 6'e ordningen

7é ordningen Högtalaren monterad i en portad låda där högtalaren spelar in i en portad låda.
Bägge portarna spelar sedan utåt. Kallas även för 7é ordningens dubbelventilerad
bandpasslåda eller 6é ordnings bandpasslåda

8é ordningen Högtalarlådan ser likadan ut som 7é ordningens med rören spelar in i en tredje
portad låda
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-07-06 11:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-07-06 11:41

Svante skrev: En dubbelportad bandpasslåda lutar med 24 dB/oktav under den undre gränsfrekvensen och med -12 dB/oktav över den övre. Ordningstalet blir då (24+12)/6=6:e ordningen.

Slår man ihop det? Jag skulle vilja hålla isär de båda så ordningstalet blir 4 nedåt och 2 uppåt. Annars blir det väl mer av just ett nummer på en lista?

Om man tänker sig en låda som lutar 24dB/okt från 10Hz och -12dB/okt från 23kHz (genom bredbandselementets avrullning) så har man kanske en vanlig basreflexlåda med ett bra bredbandselement.

Passbandet är då 10Hz till 23 kHz, sen rullar det av åt båda håll.

Är det en 6:e ordningens enkelportad bandpasslåda då? Eller, det är det väl på ett sätt, men det brukar man väl inte kalla den?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 11:47

Det spelar kanske inte så stor roll vad det heter...

Så här kan det bli med en "dubbelportad" variant enligt min simulering på förra sidan, yttermåtten blir då 340x527x400 (BxHxD), alltså bara något högre än första varianten (enkelportad):

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-06 11:57

Kalejdokom skrev:Lysande Svante, tack för relevant input!

5é ordningen Högtalaren monterad i en sluten låda som spelar in i en portad låda.

6é ordningen Högtalaren monterad i en portad låda där både högtalaren och porten spelar in i en

7é ordningen Högtalaren monterad i en portad låda där högtalaren spelar in i en portad låda.
Bägge portarna spelar sedan utåt. Kallas även för 7é ordningens dubbelventilerad

8é ordningen Högtalarlådan ser likadan ut som 7é ordningens med rören spelar in i en tredje
portad låda

Jag tror att den där listan med ordningar var något som fick fäste i bilstereo-Sverige när "doktor Backe" helt missförstod konceptet.
Och herr Backe kunde kanske inte så extremt mycket egentligen, men seglade ändå upp som den främsta bilstereoexperten.
Var nog betydelsefull i vilket fall.

Backe verkar finnas kvar, i alla fall i form av en butik.
http://www.backesljud.se/

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 12:06

Fråga: hur ska man göra med dämpning av bandpasslåda? Behövs det eller har det bara isotermiserande verkan? Ska man dämpa både främre och bakre volym eller bara bakre?

Minns nog att Acoustimass 5-modulerna var helt utan dämpning...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-06 13:49

portad låda

Ja, det där är ju bara nys.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-06 13:53

Svante skrev:

portad låda

Ja, det där är ju bara nys.

Ingen ordning alls... :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 14:03

Jocke skrev:Ingen ordning alls... :roll: :wink:

:D Göteborgshumor...

...men hur blir det med dämpningen? Ska det va nån eller inte?!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-06 14:10

Kalejdokom skrev:Fråga: hur ska man göra med dämpning av bandpasslåda? Behövs det eller har det bara isotermiserande verkan? Ska man dämpa både främre och bakre volym eller bara bakre?

Minns nog att Acoustimass 5-modulerna var helt utan dämpning...

Det gäller väl ungefär samma sak som i alla lådor. Möjligen blir kraven lite annorlunda eftersom man gärna använder sig av bandpasslådans filterfunktion i stället för (delar av) det elektriska filtret, vilket betyder att högre frekvenser faktiskt kommer in i lådan och kan excitera de luftresonanser som finns i lådan.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-07-06 14:18

Nattlorden skrev:
Kalejdokom skrev:Kan inget om INO. Hur ser prof-Z ut och varför blir det bara en bas?

Skall vara två element i en låda.

Bild

Bild
Element två är skymt på bilden, men sitter likadant och är då motfasad så att bägge konerna spelar inåt samtidigt. Krafterna tar ut varandra så lådvibrationerna blir små samt att de är vända jämtemotvarandra kan kompensera ev. olinjäriteter.

Hur man beräknar lådvolymer och portar kan jag inte svara på däremot.

Det där är ju ingen bandpasslåda. Det är ju vanlig basreflex.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-06 14:25

jannemannen skrev:Det där är ju ingen bandpasslåda. Det är ju vanlig basreflex.

Inte enl. konstruktören:

IngOehman skrev:Den konfiguration som denna tråd handlat om (med sina variationer) är något helt annat. Den motsvarar någonting som sträcker sig mellan en helt normal koppling, med två baselement i samma låda, till det som i bilstereovärlden brukar kallas "sjunde ordningens basreflexlåda".*

Vh, iö

- - - - -

*trots att det i verkligheten snarare utgör ett sjätte ordningens system. Men bilstereobyggare är sällan fysiker, och använder ordet ordningstal, som en synonym till "sort", och de kallar sorten 7 eftersom de kan komma på 6 sätt att använda högtalarelement som ser enklare ut.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-06 14:32

Nattlorden skrev:

Inte enl. konstruktören:

IngOehman skrev:Den konfiguration som denna tråd handlat om (med sina variationer) är något helt annat. Den motsvarar någonting som sträcker sig mellan en helt normal koppling, med två baselement i samma låda, till det som i bilstereovärlden brukar kallas "sjunde ordningens basreflexlåda".*

Vh, iö

- - - - -

*trots att det i verkligheten snarare utgör ett sjätte ordningens system. Men bilstereobyggare är sällan fysiker, och använder ordet ordningstal, som en synonym till "sort", och de kallar sorten 7 eftersom de kan komma på 6 sätt att använda högtalarelement som ser enklare ut.

Nja, det Ingvar säger är väl att det är ett mellanting mellan en basreflexlåda och en 6:e ordningens bandpasslåda. Jag skulle nog säga att lådan mest liknar en vanlig basreflexlåda, även om den lilla lådan som man kikar in i kan ses som en väldigt öppen och väldigt liten frontkavitet. (Det som "i verkligheten utgör ett sjätte ordningens system" är det som i bilstereovärlden kallas för ett sjunde ordningens system (vilket fö är nys (att det är 7:e ordningen alltså))).

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-07-06 20:56

Nattlorden skrev:

Inte enl. konstruktören:

Vh, iö

- - - - -

Var står det att det är en bandpasslåda i den texten...?
Är jag blind...? 8O

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-06 21:16

bakerman22 skrev:
Nattlorden skrev:

Inte enl. konstruktören:

Vh, iö

- - - - -

Var står det att det är en bandpasslåda i den texten...?
Är jag blind...? 8O

Sjundeordningens BR. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 11:23

Nu lägger vi diskussionerna om INO-basar på hyllan (det kanske vi redan hade gjort - senaste post i den här tråden är ju mer än en månad gammal :oops: ).

Efter att varit på en konsert i sommar där dom bara körde stackade bandpasslådor i basen blev jag inspirerad och övertygad; bandpass is da shit 8) .

Nu har jag således satt spaden i jorden och sågat upp en skiva 18mm plyfa enligt min skiss med dubbelportad låda:

Bild

Fråga från en lat: Kan man försänka element i en plyfa eller blir det bara flisor av träskivan när man fräser? Tänker på strukturen med limmad kryssfanér.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 11:29

Det går, man enligt min erfarenhet så gäller det att gå varsamt fram med många pass.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-12 11:30

Borde funka med lätt hand och vasst stål. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-12 11:31

Varför i hela världen skulle du försänka elementet?

Men förklara gärna principen för låddan... i min värld ser det ut som en frekvensselektiv akustisk kortslutning men det kan lika väl vara min hjärna som är kortsluten... :roll: :P

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-12 11:33

Jocke skrev:Varför i hela världen skulle du försänka elementet?

Haha, bra fråga :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 11:42

Det är snyggare? 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-12 11:42

MagnusÖstberg skrev:Det är snyggare? 8O

För ett så starkt argument måste jag vika ner mig... :P

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-08-12 12:30

Försänka elementet...?
I en låda där elementet inte syns...? :?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-12 13:06

MagnusÖstberg skrev:Det är snyggare? 8O

Röntgensyn?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 13:13

Ok, jag visste att jag skulle få motfrågor om försänkning av elementen MED DEN HÄR KONSTRUKTIONEN. Ni kan vara lugna - hålen är redan tagna med sticksåg!! Det kommer bilder... (ser för d** ut).

Nej, frågan kommer av steg 2 i den här byggtråden - det blir ett par toppar så småningom och då behöver jag försänka elementen för att det skall funka. Men det lutar åt bafflar i MDF till topparna så det löser sig nog med försänkningen.

Åter till basarna...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 13:19

Jocke skrev:Men förklara gärna principen för låddan... i min värld ser det ut som en frekvensselektiv akustisk kortslutning men det kan lika väl vara min hjärna som är kortsluten... :roll: :P

I min värld är det en bandpasslåda enligt följande simulering i WinISD:

Bild

Kanske att proportionerna på min skiss inte stämmer med verkliga mått (minns inte), men det handlar om en låda med främre kavitet på 10 liter och en bakre på 30 liter. Båda volymerna har basreflexrör i form av slitsportar. Vi får väl se hur det funkar i praktiken... :roll:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-12 13:43

Jo, jag har gluttat lite grann på bandpasslådor... Ser ju ut som man skulle kunna klara sig utan filter - hur ser fasegenskaperna ut?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 14:13

Hur menar du med fasegenskaperna? Ev delay kan justeras mot topparna i ett aktivt delningsfilter.

Kanske syftar du på de här kurvorna? Tyvärr vet jag inte hur jag ska tolka dem. Någon?

Phaseplot:
Bild

Groupdelay:
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-12 18:05

den med en sluten kavitet och en portad verkar rätt smutt, men någon varnade för entonbas med just den typen, vad är orsaken till den egenskapen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-12 18:10

celef skrev:den med en sluten kavitet och en portad verkar rätt smutt, men någon varnade för entonbas med just den typen, vad är orsaken till den egenskapen?

Torde vara att den bara har kontakt med omvärlden via ett avstämt rör!?
Membranet är ju dolt i lådan. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 18:26

Jag hängde upp mig på att det verkade bli låg verkningsgrad på den först varianten (med en sluten och en portad volym).

Ok, då kör vi! Först en massa tillsågade skivor; en del med hål i, andra med avfasade kanter. Några riktigt fula fiskar, med flisiga spår efter brutal håltagning med sticksåg på frihand 8). Men det här är ju PA/Party-avdelningen och då spelar det mindre roll. Nåja, en del kommer ju att döljas inne i lådan, annat kommer att försvinna när lådan fått färg och beslag:

Bild

Jag hoppar över alla uttråkande detaljer längs vägen och visar helt enkelt hur det kommer att se ut. Elementet spelar mot den tänkta baksidan av lådan. Därför gör jag plats för en terminalbrunn på den sidan (ovan elementet). Eftersom elementet monteras invändig kommer jag att göra en borttagbar skiva för hålet:

Bild

Här är båda gavlarna på plats. På ovansidan monterar jag en kopp för 35mm stativ om jag senare vill kunna placera topparna direkt ovanpå lådan (med en stav emellan):

Bild

Och så här blir det på "framsidan". Portarna mynnar längst ner:

Bild

Innan jag kan prova eländet måste jag få till luckan framför elementet. Tyvärr saknar jag lister som krävs för det, så det får bli en annan dag :) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-12 19:58

Det ser så lätt ut när du bygger :roll: . :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 20:41

Men vinkelräta skivor i samma bredd är ju rena drömmen, mot alla sneda vinklar som jag brukar stångas med! Så, visst är det lite enklare...

Dessutom har jag fuskat lite den här gången. Eftersom alla skivor är antingen 300mm eller 400mm breda så har jag låtit dom såga upp skivorna på brädgården. Slapp betala för sågningen :).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-18 15:15

OK, då har jag kommit lite längre med det här projektet :) . Först en ordentlig list att skruva fast "locket" mot:

Bild

För att kunna testa lådan monterar jag även stativfästet så att det blir tätt:

Bild

Och så var det det här med dämpning. Ingen aning vad som blir bra, men jag provar med ett par bitar Isover bakom elementet:

Bild

Jag drar ut kabeln lite provisoriskt genom bakre slitsporten och monterar i elementet:

Bild

För att dämpa eventuella resonanser i främre volymen sätter jag en 20mm skumplastskiva på insidan av locket:

Bild

Den "färdiga" lådan bakifrån. Upptill har jag tätat för terminalbrunnen provisoriskt:

Bild

Och så här blir den tänkta framsidan:

Bild

Snart dags för lite brus och sinussvep 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-18 16:05

OK, jag ska försöka vara balanserad och objektiv i den här posten, men det blir inte lätt. Jag har delat min skepsis och tveksamhet inför det här projektet, med många rynkade pannor och höjda pekfingrar. Jag har aldrig tidigare labbat med bandpasslådor och förstått att det kan vara svårt att få till rätt avstämning för att undvika det beryktade "one/two note syndrome". Och att lita på simuleringar i gratisprogram från nätet har jag lärt mig att inte göra...

...men i det här fallet verkar allt stämma! En första mätning med rosa brus, helt utan filter eller EQ ser ut så här, fullt ös från 40Hz :D :

Bild

Midbas och mellanregister blir man förstås inte av med utan filter så jag testar med ett LP-filter på 24dB/okt @ 100Hz och då ser det ut så här:

Bild

Sticker jag in mätaren i respektive slitsport kan jag tydligt se de båda avstämningarnas individuella bidrag till den resulterande kurvan. Och jämför jag med min simulering i WinISD är ju kurvorna kusligt lika varandra 8O 8) :

Bild

Det var ju exakt detta jag ville uppnå; en dB-kapabel botten som ger sköna kickar i bröstet, kombinerad med ett par PA-toppar i lite livligare sammanhang - bröllop, 30/40/50/60-årspartaj mm.

Nu kan jag i lugn och ro bygga klart den andra lådan och sedan fixa finishen; måla och montera beslag, vinklar och handtag. Återkommer med bilder så småningom.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-18 17:15

Vad kul!
Har du provspelat den än? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-18 17:44

Jo då, jag har plågat den med lite tung R'n'B med Janet Jackson - uppmätt 115 dB 10 cm framför porten. Frankie goes to Hollywood bankar på rätt ordentligt oxo. Allt runt omkring skakar loss ordentligt men lådorna verkar stadiga och basen känns ren och fast.

Jag väntar dock med ytterligare tester tills jag är klar med låda nr två och kan köra obegränsat tillsammans med ett par PA-toppar. Finns säkert mer att hämta genom att synka delningsfrekvens och delay mot topparna.

Dessutom har jag än så länge bara testat att driva med en kanal genom en Denon AVR1707 (7x90W). I "skarpt läge" har jag ett PA-steg på 2x800W till dessa basar!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-18 17:51

Jag skulle kunna åka på besök bara för att. Dina projekt är balla och fördomsfria!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-18 17:55

Alla vänligt sinnade hifi-nördar är alltid välkomna (bor i Lindome/Göteborg). Kanske man skulle ha ett ljudvernissage när jag är klar med alla pågående "uppgraderingar".

Återgå till DIY-forum