Spänningsreglering

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
d_anders

Spänningsreglering

Inläggav d_anders » 2005-01-30 23:48

Hej.
Håller på med lite elektroniskt fuffens och har spänningsregulatorer som ger +- 15V. Nu är det så att jag behöver +- 12V till ett par ssm2404:or och smart som jag är så har jag inte lämnat tillräckligt med plats mellan glättningskodensatorerna och spänningsregulatorerna för att kunna koppla in mig där utan att löda bort en hel del.

Därför undrar jag om det finns någon nackdel med att mata +-12V regulatorerna med den stabiliserade +-15V spänningen istället, förutom då att man belastar de första regulatorerna i onödan och att man eventuellt får lite extra förluster?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Spänningsreglering

Inläggav Naqref » 2005-01-30 23:50

d_anders skrev:Därför undrar jag om det finns någon nackdel med att mata +-12V regulatorerna med den stabiliserade +-15V spänningen istället, förutom då att man belastar de första regulatorerna i onödan och att man eventuellt får lite extra förluster?

Inte vad jag kan komma på direkt (om man har regulatorer som klarar att regulera med skillnader i in och utspänning som understiger 3V vilket de vanliga 7812/7912 klarar). :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-01-31 11:20

Det är precis på pottkanten att ha 3 volt extra men du kan ju alltid prova.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-01-31 19:14

Tack.
Jag kom nyss ihåg att min -15V regulator bara klarar av 100mA, så jag bör inte belasta den för mycket. Tror att jag helt enkelt biter i det sura äpplet litegrann och byter ut de befintliga regulatorerna mot +-12V. Ska inte leda till några problem och prestandaförsämringen kan jag nog leva med.

Finns det några vettiga (ic) alternativ till ssm2404 förresten?

Återgå till DIY-forum