Davinci-fix

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rqu

Davinci-fix

Inläggav rqu » 2005-01-31 14:57

Jag har en sådan här leksakBildTrevlig sak som jag behöver modda lite, modifikationen är så liten att den inte ens borde höra hemma i DIY-hörnan... Spelaren är toppmatad och har en liten puck som är magnetisk, tyvärr så är det ibland lite för lite tryck på pucken, skivan slirar till lite vid start och stopp, motorn verkar rusa till lite, det låter inte helt bra om mekaniken helt enkelt!

Jag antar att jag endast behöver sätta fast något tunt gummiaktigt material på metallpucken för att den ska greppa lite bättre mot skivan, någon som har ett förslag på material och lim?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-31 15:01

Är det inte så att det är under skivan som det slirar medans pucken ligger över skivan? I så fall minskar du magnetkraften genom att lägga något mellan pucken och skivan. Det är under skivan som friktionen behöver ökas gissar jag, vad är det för material i kontaktytan där?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-01-31 15:06

Huhm, jag får studera fenomenet lite noggrannare när jag kommer hem, men det rasslar till lite metalliskt så jag antog att det var själva pucken som rasslade mot skivan! Anledningen till att jag ville ha ett tunt material var att magnetkraften inte skulle bli lägre.
Senast redigerad av rqu 2005-01-31 16:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-31 15:17

Lite däckfärg kanske skulle vara användbart, tunnare är väl svårt att få till. Kolla som sagt vilken yta som slirar först.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-31 15:18

Klipp upp en vanlig latexhandske så får du lite lämpligt gummi.

Om det är för tjockt kan du ju kanske testa med ett riktigt 'gummi' (vanlig slät utan glidmedel då... :) ).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till DIY-forum