Laga Sennheiser HD650

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nahaz

Laga Sennheiser HD650

Inläggav Nahaz » 2012-08-07 14:06

Bygeln på mina HD 650 knäcktes idag rakt av på mitten.
Frågan är hur man bäst lagar dom, jag tror påfrestningarna på brottet blir för stora för att bara använda superlim. Det är ju precis där i mitten som alla belastning sker när man tar av/på hörlurarna.

Någon kanske till och med har råkat ut för samma problem då det inte verkar helt ovanligt om man läser på andra forum.

Dom funkar felfritt i övrigt så slänga och köpa nya är bara en sista utväg. Jag tror jag hellre har dessa med silvertejplagning än köper nya just nu.
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-07 14:35

Det kan finnas ny bygel att köpa som reservdel, jag har köpt reservdelar till Sennheiser rätt många gånger.

Japp! http://www.headparts.se/product_info.ph ... cts_id/396

Inte gratis direkt, dock...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-07 14:58

Jag skulle borra 4-5 stycken 0,7 mm hål ca 10-12 mm in i respektive sida i bygeln och sedan trycka in motsvarande tjocka pianotrådar med lite Zap-A-Gap lim (snabbtorkande enkomponentslim). Gör den ena sidan först och låt det torka, gör sedan den andra. Men kolla först utan lim att allt sitter som det ska. Kräver givetvis hög precision vid borrningen så inte slutmontaget blir snett. En förstärkning ovanpå bygeln med en styv tejp är nog inte heller fel. Men det kan vara jobbigt att ett hitta en sådan, de flesta tejper är såväl flexibla och har lim som gärna glider på plast.

/ B

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-08-07 15:18

Popnita med den överflödiga delen av niten utåt? Vid limning skulle jag testa med PL400 som dels sitter som f-n men som jag också upplever mindre känsligt vid "vibrationer" än t.ex. epoxi.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-07 16:00

Jag tror att det kan bli rätt svårt att få en lagning rumsfäig. Lyckas man är det givetvis att föredra, men 1100:- kan ju vara ett alternativ ändå, om man är lat och rik. Det kanske Hr Nahaz är?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2012-08-07 16:18

Tackar för alla tips, men ny bygel blir det inte. Det är för dyrt i förhållande till andrahandsvärdet på lurarna. Det får bli någon fullösning.

Om någon känner någon med HD650 där någon annan del gått sönder (drivers osv) så tipsa gärna om att jag kan tänka mig köpa bygeln : )
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-07 18:07

Att det är så krångligt med delar till Sennheiser. Ville köpa en USB-adapter (ett litet ljudkort) som reservdel. Denna: http://www.headparts.se/product_info.ph ... id/425Gick inte alls! Ser nu att det begärs över 1300 kr för den delen, mera än vad hela headsetet inkl. USB-adapter kostade....

Användarvisningsbild
McGyver

Inläggav McGyver » 2012-08-08 10:46

Jag har lagat en del thermoplast genom att smälta ihop sakerna med lödkolven och en annan plastbit som donator.

Med lite tålamod och slipning kan du få en fog som ser helt ok ut och håller betydligt bättre än en limmad!

/R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-08 10:54

McGyver skrev:Jag har lagat en del thermoplast genom att smälta ihop sakerna med lödkolven och en annan plastbit som donator.

Med lite tålamod och slipning kan du få en fog som ser helt ok ut och håller betydligt bättre än en limmad!

Vad menar du med "donator"?

Nu börjar det bli avancerat, varför inte gjuta en ny bygel :-)

/ B

Användarvisningsbild
McGyver

Inläggav McGyver » 2012-08-08 12:45

Vad menar du med "donator"?

Med donator menar jag bara en annan bit termoplast som du tar nytt material ifrån. När du smälter med lödkolven så är det svårt att få den befintliga plasten att flyta ut och du behöver då behöva fylla på med ny plast för att få en bra fog. (har du en lödutrustning med varmluft så kan du fixa det utan "donator" :D )

Senast lagade jag ett gångjärn till ett lock i bilen som spruckit och trillat av. Som donator tog jag en volymkontrollratt från en skrotad förstärkare, fyllde på ny plast, slipade och borrade ett nytt hål - funkade toppen!

I Nahaz fall förstår jag att det krävs lite eftertanke innan man går loss med lödkolven.

Jag hade tagit loss bygeln, satt en bit metallplåt på undersidan som fixering/mothåll, skurit snitytan i 20-25graders vinkel så att man får en 45graders V-fog längst med sprickan, fyllt denna med ny plast som jobbas in i snittytorna, slipa bort överflödigt material = klart!

Vill du inte hålla på att smälta plaster, så hade jag testat ett klämförband av två plåtar!

/R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-08 13:04

McGyver skrev:Vill du inte hålla på att smälta plaster, så hade jag testat ett klämförband av två plåtar!

Jag gissar att redan en mycket tunn metallplåt gör jobbet. Möjligtvis kan man ha en lite tjockare (men smalare) plåt på undersidan, så den passar in i den tunnare delen. Med tjockare menar jag 0,3-0,4 mm. På översidan räcker mindre än halva den tjockleken om man tex använder stålplåt.

/ B

PS Tack för förklaringen till "donator"!

Återgå till DIY-forum