Krånglade till det med att fixa 45° gerad topp.
Är väl mer tur än skicklighet att det här lyckades.
Inpassning av bitar till inre väggen.
En hel del kvar att göra. Går långsamt då man inte har egen snickarverkstad.

Moderator: Redaktörer

Chris71 skrev:Roligt att det är fler som fattat tycke för den konstruktionen, hämtade själv nyligen dryga 12kmv fanerad MDF som skall omvandlas till 1 par DTQWT, 1 par TQWT samt 8008 centern. Tanken är en kombinerad 2 kanals anläggning för rördrivning samt möjlighet att kolla på film när lusten faller på..
Tar tacksamt emot byggtips då sågandet snart skall sätta fart och siktet är att vara klar tills i vår.
Vad har du tänkt för drivning och vad var det som gjorde att valet föll på en HES konstruktion?

Eri skrev:Ser bra ut det där. Nog första gången jag ser ett Voigt horn- bygge på faktiskt. Ska bli spännande att följa. Ditt sätt att använda tvingarna är väldigt fascinerande.

Lasse- skrev:Hej jag vet inte men dom två stora långa effektmotstånden som
sitter bredvid varandra får dom inte dålig kylning när dom sitter fast
så där i limmet eller vad det nu är förnågonting.
mvh Lasse-
Lasse- skrev:Hej jag vet inte men dom två stora långa effektmotstånden som
sitter bredvid varandra får dom inte dålig kylning när dom sitter fast
så där i limmet eller vad det nu är förnågonting.
mvh Lasse-

joakimfors skrev:Hamnade på julgodisbak idag så blev inte så mycket uträttat. Hann i alla fall släpa ut cirkelfräsverktyget och lite frässtål.
Fick även plocka frontpanelerna ur pressen.
Blir att putsa upp kanterna nu och sen får jag försöka fräsa hål för elementen. Är dock tvungen att fixa en extra bottenplatta till fräsen då 45 och 60 gradersstålen har större diameter än hålet i basplattan.
joakimfors skrev:Lätt värt det facila priset de begär för en. Har inte varit några problem hittills. "Radieskytteln" sitter som berget då man spänner till och verktyget överlag är mycket välgjort.
Kalejdokom skrev:Ja, verkligen en fantastisk byggtråd! Smart idé med expander till elementskruvarna. Men blir det inte lite ojämnt för elementen att sluta an mot baffeln med flänsarna från expandern mellan? Kanske att du isolerar mellan så att det inte spelar någon roll... Skulle gärna se någon bild med expandern på plats.
Hur låter det?
Maarten skrev:Verkligt pedagogiska inlägg av dig IÖ!
PerStromgren skrev:Maarten skrev:Verkligt pedagogiska inlägg av dig IÖ!
Sant. Men vad vill han ha sagt? Att det var korkat att bygga den låda som beskrivs i tråden? Han anför ju en helt annan konstruktion.
Maarten skrev:Verkligt pedagogiska inlägg av dig IÖ!
PerStromgren skrev:Sant. Men vad vill han ha sagt? Att det var korkat att bygga den låda som beskrivs i tråden? Han anför ju en helt annan konstruktion.
brumel skrev:Men jag tycker Truls kvartsvågehögtalare ser väldigt trevliga ut. Han har kombinerat två trevliga saker. Bredbandare och waveguide.
IngOehman skrev:brumel skrev:Men jag tycker Truls kvartsvågehögtalare ser väldigt trevliga ut. Han har kombinerat två trevliga saker. Bredbandare och waveguide.
Jag har svårt att hålla med om att JA8008 HES-elementet är en bredbandare,
om det är det du menar.
Det är inget dåligt element alls, men det börjar ju rulla av över 3 kHz och det
fallet brant över 5 kHz, så vad menar du med bredbandare?
Eller menar du något annat system än det i tråden?
Vh, iö
Lasse- skrev:Hej många arbetsmoment blir det.
mvh Lasse-

Kraniet skrev:låter det bra eller?
brumel skrev:Ett vanligt tips på placering när det gäller hornkonstruktioner är nära hörn och vägg (typ nästan dikt an).
Får du tillräcklig bas där dom är nu om du kör lite house party?
joakimfors skrev:brumel skrev:Ett vanligt tips på placering när det gäller hornkonstruktioner är nära hörn och vägg (typ nästan dikt an).
Får du tillräcklig bas där dom är nu om du kör lite house party?
De gräver nog rätt bra redan som det är, om det finns något att gräva i.De står dessutom bara temporärt uppställda hemma hos min sambos föräldrar. Blir flytt hem i morgon. Även det temporärt tills nya lägenheten är inflyttningsklar. Får experimentera lite med placeringen då. Tror Troels själv rekommenderar 20-30 cm från bakväggen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster