DIY-TRÄFF i VÄNERSBORG LÖRDAGEN 11 MAJ 2013

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-11-29 20:58

Lokal bokad och en massiv insats har resulterat i att vi kan betala för lokalerna. Den 11 maj, 9.00 till 18.00 härjar vi runt i anrika Vänersborgs Stadshotell, numera Folkets Hus enligt gammalt fint recept.
Hör av dig (skriv i tråden) om du vill komma med ditt hembygge.

IDÉN
Inspirerad av Triodeträffen i Berlin nyligen föreslår jag att vi organiserar en traditionell DIY-träff i Vänersborg men försöker attrahera entusiaster från andra länder.
Upplägget är det samma som för Göteborgsträffarna, amatörer med hembyggen samlas och fördelas ut i ett antal rum för att spela, lyssna, titta, lukta ( :roll: ), prata och umgås kring temat Ljud och Ljudutrustning.
Deltagandet ska vara, som tidigare, helt kostnadsfritt och även för entusiaster som mest sysslar med fåtöljskonstruerande ska, också som tidigare, erbjudas att avnjuta evenemanget helt utan avgifter. Se dock (*)

Var:
Folkets Hus i centrala Vänersborg. Här finns flera små och stora rum (med hiss), jämte fik som väl kan servera enklare mat.
Tid:
11 maj 2013, kl 9.00 - 18.00
Vad: En DIY-träff, men låt den heta Triode/DIY-träff för att agna en mer internationell krok.
Hur: Man ställer upp med mackapärer - hembyggda högtalare, förstärkare, skiv- och CD-spelare, DACar, akustikförbättrare, sladdar och annat. Dessutom anordnas en loppis; möjlighet alltså att sälja av gamla rör, skivor, elektronikkomponenter och slikt.

I staden finns tre hotell i olika klasser samt en rad restauranter. Kommunikationerna är väl OK med nära till E6 och E20 (eller är det E22?). NiklasF kunde fixa bra och billigt boende i Vargön (fem kilometer bort).

På HiFi-forum är man, tyvärr, alertare varför mycket mer finns skrivet där: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88804&whichpage=1
Senast redigerad av soundbrigade 2013-05-20 20:32, redigerad totalt 11 gånger.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2012-11-30 00:59

Fantastiskt bra idé! Har inga konstruktiva förslag, men ville bara heja på lite!
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2012-11-30 00:59

Fantastiskt bra idé! Har inga konstruktiva förslag, men ville bara heja på lite!
Tone Distribution

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-11-30 01:14

Jag är gärna med och hjälper till och förmodligen oxå sugen på att ställa ut nåt...

En idé om man skall ha loppis är att märka upp grejerna noga och kanske skriva nån beskrivning av status etc. så kan man engagera nån ungdom (någons barn kanske) att förestå loppisen och sälja (mot lite ersättning naturligtvis) så man slipper stå där själv utan kan mysa runt i rummen hela dan.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-30 01:14

Vad menar Pac med sitt inlägg på HiFiForum:
En av styrkorna med våra DIY-täffar är att alla olika projekt varit välkomna och att vi inte exkluderat något. Det är en "gräsrots"-träff där alla är välkomna, dvs vem som helst med eller utan något de totat ihop är välkomna för en dag ihop med likasinnade.

Jag tycker fortfarande att det är en styrka så det skulle kännas konstigt att använda mina krafter för att skapa något som inte är enligt den devisen.

De DIY-träffar som jag varit på i Göteborg och Uppsala har varit enbart positiva upplevelser. Men här anar jag en skepsis, vad är det jag inte fattar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-11-30 07:51

Jag tror Pac bara uppfattade att man skulle köra efter den stil man har på Triodträffar ute i Europa, dvs förbokad plats och ev anmälningsavgift.

Loppis är klart vettigt! :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: DIY/Triod-träff i Vänersborg 2013 (förslag)

Inläggav paa » 2012-11-30 10:50

Ok, det låter som ett icke-problem som redan är löst.

soundbrigade skrev:En fråga jag funderar mycket på är hur man får ut info till tyska, holländska, danska, norska, engelska och andra DIY-are.

Prova tråd på något stort internationellt forum, som t.ex:
http://www.diyaudio.com/forums/clubs-events/
Där hänger väl alla?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-11-30 18:26

Jag ska försöka få ihop något slags koncept. Kollar lokaliteter och hur det är med andra arrangemang på FH, för då blir det billigare hyra. Måste också se över, i samma veva, hur det är med datum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: DIY/Triod-träff i Vänersborg 2013 (förslag)

Inläggav paa » 2012-12-03 21:38

soundbrigade skrev:IDÉN
Inspirerad av Triodeträffen i Berlin nyligen ...

Var du ner till Berlin?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-03 21:46

Nix. Har haft lust men det hade inte funkat.

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-12-03 22:05

låter jätteroligt! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-03 22:17

Så här ser det ut på FH i Vänersborg:
http://www.folketshusvanersborg.se/lokaler

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-03 23:21

Ett par feta horn på scenen i Teatern skulle vara mumma :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-03 23:41

avr7000 skrev:Ett par feta horn på scenen i Teatern skulle vara mumma :)

You bet!

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-12-04 01:39

vilken storlek snackar vi om då 8O

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-04 21:57

STOOOOOOOOOOOOORA:

Bild

Jag har ett förslag för 111-12 maj 2013. Helgen innan är det visserligen Aurorafestival men förutom stora Festsalen slukar man ett antal mindre salar och skulle bara lämna två rum till oss.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-04 23:28

lden tonen mot Assad-regimen, efter amerikanska underätt

Efter något som jag ser som en utsträckt hand från Pac, kör vi vidare.

Jag kollar alternativet Folkets Hus i Vänersborg och försöker få ner priset.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-10 13:52

Är Faktiskt.-se på G, månne???

Jag har spottat ut snuset i nävarna, tagit tag i kragen och rullat upp den runt ärmarna igen, men ni andra?? Inget intresse, eller vill man bara diskutera färdiga aPPARATER PÅ EN GÖR-DET-SJÄLVTRÅD??

HiFiforum brinner: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88804

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-10 14:08

Din rubrik är ju så rörig. På HF avser man en DIY-träff, då kan ju fler tomtar vara med.

Jag har aldrig varit på någon men det kanske går att lösa. Skall sparka lite på schmutzi så kan vi se om vi inte kan lasta en bil knökfull från skåne.

Räknar kallt med att Aerob tar sig dit och att man kan slagga hos missanplass! :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-12-10 14:29

Fjonkalicious skrev:Räknar kallt med att Aerob tar sig dit och att man kan slagga hos missanplass! :-D

Visst kan man det. :D
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-12-10 15:02

Då V-borg ligger lite avigt ocentralt ur min synvinkel så tänker jag helt enkelt se
hur landet ligger för mig när det närmar sig.
Det handlar om både tid, pengar och avstånd.

Med samåkning från Uppsala-sthlm-trakten går det säkert att få tillräckligt bra ekonomi
på resan att pengarna inte bör bli något hinder.
Men just nu vet jag inte om jag har tid för denna långhelgsaktivitet.

Men jag lutar mig bakåt och inväntar att planerna tar lite mer form.
Och det finns säkert en typ 50% chans att jag kommer resa dit.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-10 15:14

Schmutzi säger att han är jättepå!

Problemet för mig är att i slutet av maj åker jag på långväga mc semester och tid samt dolares kommer att vara knapert då.

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-12-10 16:48

Jag är på om jag inte jobbar,
Mina horn kanske skulle kunna få en plats
Om de hade vart av intresse:)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-10 18:34

Lite info:

Vi jobbar som om träffen bleve i Vänersborg om inte lokalfrågan i Göteborg kan lösas. Det finns för dagen två alternativ av vilka vi ganska omgående gör ett val:
Folkets Hus helgen 11-12 maj. (eller runt de dagarna)
Villa Herne helegn 3-4 maj. (eller därikring).

Varför Vänersborg? (Eller Göteborg för den delen). kan någon hosta upp ett arrangemang i Bygdeå, Laxå, Gemla eller Osby kan vi köra där men det handlar om att komma till skott.
Rubriken, vidare syftar på att det fortfarande rör sig om en traditionell DIY-träff, men där vi vill ha med ett internationellt inslag. Internationell inslag får ståku.. ståpäls av ordet Triode-fest, därför DIY/Triode. Å andra sidan vet väl få människor som startar trådar under DIY-rubriken att DIY står för Do It Yourself - alltså Gör Det Själv. (pik pik!!!!)

Jag rekommenderar folk att kolla HiFi-forums motsvarande tråd emellanåt.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-10 23:08

Ide på finansiering vore om folk tog med sig lite godbitar till loppis som gick till festivalkassan som kunde finnas till hands till nästa träff.

På så vis kunde man få till en långvarig lösning på träff.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-10 23:18

flathead skrev:Ide på finansiering vore om folk tog med sig lite godbitar till loppis som gick till festivalkassan som kunde finnas till hands till nästa träff.

Precis! :) Jag skrev nog något om en auktion på HF. Man kunde skänka grejjer, eller om man ville ha pengar i handen finna sig i att X % av slutsumman gick till möteskassan.

Användarvisningsbild
nanana

Inläggav nanana » 2012-12-13 13:00

hej!
jag heter jc morrison, och bor i malmö... flyttade dit från nyc, min hemstaden. jag har ordnat en ökänd träff som hette "new york noise", som hände 2000 - 2004, tillsammans med blackie pagano. det var en en dags affär, med mellan 80 - 400 pers.

jag är också en medlem av etf (european triode festival), som byggdes upp som ett slags svar till nynoise, men är ganska annorlunda på många sätt. vi har precis haft träff i berlin för nåra veckor sedan.

fast att vi känner inte alls varandra, och jag är helt ny här, jag tänkte förslå några små idéer... som råd (förmaning), som har bara att göra med format.

det här är inget annat än min lilla åsikt, så om ni inte håller med, glöm det.

ny noise skapades med tänken att de flesta audio träff var fleamarkets eller pissing contest (vem är/har bästa _____ ). vi var helt uttråkad med det. man skulle kunna har en del undervisning (tal om nya begrepp, teknik, eller materiell), historia, och göra lite affärer vid sidan om... eftersom vi var mer intresserad av byggkunskap och olika karaktär (det är jävligt tråkigt när alla gör precis samma sak med samma uppfattning bakom), och vi var tvungen av gemenskapet att ha en pissing contest (shootout), vi betämde oss tidigt att göra allt vi kunde för att underminerar de grundläggande idén: konkurrens och konformitet. vi ordnade contest med pris, men skapade kategorierna så att det skulle bli omöjligt att känna sig överlägsen att vinna de. vi hyrde en känd japansk transsexuell uppträdande och två medhjälpare i kimono att göra allt för att helan blev viktigare en bitarna. de var många röda kinder och gap skratt. inte så mycket tyst och ilsken grubblande. vi hade gamla expert som kunde prata om vissa vinkel ur audios historia... en altec högtalare, till exempel. och så alla som var med i shootout fick uttrycka sin egen estetik eller hypotes... våra domare valdes från bakgrunder som hade inget med hifi att göra.

det var skit kul, och jätte jobbigt! jag förlorade en del på det hela, och gav upp efter 4 år. men några av de som var med fortsatt med sina egna träff. den första etf i danmark börjades precis så. jag tycker om att tro vi (blackie o jag) inspirerade helt nya sätt att tänka på audio träff. de finns säkert de som inte håller med! (jag är hatad i vissa cirklar...)

jag tycker att det är vettigt att har en tema. man kan varierar den varje år... så det kommer upp nya grejer hela tiden. om man ska har en shootout, det finns många diy projekt som passar. ett år, horn högtalare, nästa år, skivspelare... etc. grejen är, att teman kan göra så att det kommer det mest varierande resultat... så det bli inte bara 3 watts triode förstäkare och altec kopier (kul men också snabbt tråkigt). vi hade hybrid grejer och väldigt olika högtalare. inte bara 5 tums mini monitor (bleh), och vintage möbler. klart vi var mest intresserade av rör grejer, men inte bara.

alla tycker om fleamarkets. man kan underlättar finansiering med bord platser eller en lotto (med skänkta grejer) som stödjer följande träff. men träffen kommer nog att kostar mer en vad skulle tjänas från vilken diy audio loppis som helst. loppisen är bara skoj av sig själv.

ja, det här kanske räcker? hoppas att det hjälper lite. jag kan säger att det svåraste var att hifi typen gör det mesta mindre. ny noise skapade en stil som jag ville inte ha: fula hembyggde diy. experiment får ser ut hur som helst, men vi hade hoppat att får ut nåt som kunde jämföras med chopper scenen. att galna diy folk skulle visa sina kunskaper som tillverkare. inte bara som hemelektronik... men konst. att diy är också en konst form. det gick inte.

jc

Användarvisningsbild
nanana

Inläggav nanana » 2012-12-13 13:04

det här var våra kategorierna för pris i shootouts

• Most Byzantine
• Most Fabulous
• Cheapest and Ugliest (one category)
• Most Absurd
• Most Self-Righteous
• Most Alluring
• Least Offensive
• Most Philosophical
• Most Aggressive
• Most Rebellious

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-13 14:05

Det där lät definitivt kul.

Det har delats ut pris vi några tillfällen minns jag, men för att stimulera ALLA ska man som du föreslå ge pris i kategorier som är "udda". Ett pris i "best sounding", "lowest distortion" eller "blankaste pianolack" förutsätter obegränsade resurser och utesluter de gladaste och vildaste amatörer.

Jag hoppas att vi a) får till en träff och b) att du kommer så vi får snacka lite.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-15 17:06

Sådär, nu har jag snackat med Pac på HF och vi kör. Ska boka Folkets Hus nästa vecka den helg som antytts ovan. Sedan kör vi.
Förutsätter att Faktisktfolket är lika engagerade som folket på HiFi-forum.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-15 17:22

Vad kostade Husets folk?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-15 17:29

Det har varit ett problem på senare tid; saker och ting såsom lokaler och annat kostar plötsligt pengar och jag förstår också att Pac inte vill dra DIY-lasset alldeles själv.
Nu har vi delvis kommit till vägs ände och det som föreligger är Holkets Fus i Vänersborg och en summa jag hört när jag frågat förut är ca 3500 kr/helg. OM Fuskets Hol är bemannat, dvs det är annat arrangemang (konstutställning e dyl) kan vi få billigare hyra.

I det samtal jag hade med Pac precis sa vi att DIY-träffarna ska inte kosta något. Det ska inte vara några inträden eller anmälningsavgifter. Däremot får vi kommunicera med forummedlemmar att dessa bör ta ett större ansvar i framtiden. Det innebär inte nödvändigtvis att plocka upp stora pluskan utan att vara aktiva att arrangera dessa träffar. Ett annat år kan vi vara i Halmstad, Örebro, Sundsvall, Västervik, Karlstad ....

Så fort jag har bokningen bekräftad startar vi planeringen. Och stirra inte upp er - det ska bli samma stuk som alltid, dvs SannyX och Mike kommer drällande med väldigt hemmasnickrade glashögtalare .... 8)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-12-15 19:59

:mrgreen:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-15 20:27

Ska jag få ångest redan ...

Bild

Användarvisningsbild
dalinad

Inläggav dalinad » 2012-12-15 23:50

Jag är helt klart på. Har varit lite stelt från min sida ang diy nu ett tag. Jag bor i Vbg också så det passar mig kalas detta. :D

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-16 00:35

låter kul.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-12-16 17:04

Om jag bara hittar ett sätt att ta mig dit så ses vi på plats. :)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-16 18:46

Hur har ni ställt er till företags spons?

Finns väl en del mindre företag som skulle kunna skjuta till lite medel mot deltagande eller en banderoll i foajen ??

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-16 20:10

Hmmmmm, det där är svårt. Får fundera på det.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-12-16 23:01

Företagsspons är kanske inte helt fel.

Men samtidigt skulle inte heller en tjuga i entré vara någon big deal.
Åker jag alla mil för att komma dit är entrén en spotte i havet.
Skulle jag bo på plats är det väl inget att bråka om då jag inte har några
eller små reskostnader.

Men visst skulle det vara trevligt att slippa både och, men man kan kanske
inte få allt här i världen.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-16 23:06

Röstar mot entre avgift då det kanske skrämmer bort någon nyfiken !!

Sponsring och loppis känns som rätt väg.

Tror det finns flera som kan tänka sig att skjuta till en hundring i förväg för att säkra evenemanget.

Soundbrigade får fixa ett konto så kan vi börja donera !!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-16 23:25

Entré är uteslutet.
Jag tror ett problem har varit att arrangörer av träffar och administratörer/ägare av forumen inte har gjort klart för oss fotsoldater vad det kostar i tid (och i förekommande fall pengar) att hålla saker rullande. Vi har tagit för givet att glada entusiaster av egen fri vilja och ett djävla driv fixar allt och låter oss vara med.
I det ögonblick det framgår att det är förenat med jobb och uppoffringar tror jag att folk ställer upp mer. På HF har flera medlemmar meddelat att de mer än gärna ställer upp ekonomiskt.
Det är just nu inte dags att ta upp detta med ekonomi. Jag ska som sagt boka upp Dom Naroda i veckan som kommer och sedan ska vi kolla upp detta med FRIVILLIGA donationer.
Vi ska titta på varianter som lotteri, auktion, loppis osv. Det senare kräver vissa arbetsinsatser dock.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-28 00:42

Vill bara tipsa alla som är intresserade av detta att bumpa denna tråden emellanåt, så att man blir konstant påmind.

Vi kanske kan lägga en blänkare på generellt om hifi också för att få dit icke-diyare som lyssnar?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-28 01:00

Vi ska klistra när allt är klart.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-28 01:08

Är man välkommen att kika vad DIY har att erbjuda även om man själv inte håller på med det ett skvatt?

Är det sånadäringa härliga HAD byggen och liknade som ni brukar få dit?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-28 01:20

Alla dessa DIY-träffar är öppna för entusiaster oavsett om de kommer släpande med 10-tons betonghögtalare eller en kameramobil.
Jag tycker man ska se träffarna som en inspirationskälla, och ställe att träffa legendarer som Lypsylbrigaden, Ing Morello, Veefilim med flera.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-12-28 10:19

soundbrigade skrev:Alla dessa DIY-träffar är öppna för entusiaster oavsett om de kommer släpande med 10-tons betonghögtalare eller en kameramobil.
Jag tycker man ska se träffarna som en inspirationskälla, och ställe att träffa legendarer som Lypsylbrigaden, Ing Morello, Veefilim med flera.

Min mobil saknar kamera !!, får jag inte komma? :o

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-28 10:37

Tar du med trattarna på bilden så är det "OK" ändå! 8) :lol: :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-28 18:18

aisopos skrev:Min mobil saknar kamera !!, får jag inte komma? :o

Ta med dig mobilen bara .... :)

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2013-01-07 20:06

Får man komma även om man inte byggt något själv? :roll:

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-01-07 22:41

Nu är jag inte ansvarig på något vis men tror mig ändå kunna svara på detta.
Alla är välkomna!
Titta på de andra byggena och låt dig bli inspirerad. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-08 14:23

Soundbregott:

Vad tror du om att flörta med vintageentusiasterna? Vet inte hur mkt folk ni brukar ha men om det står tomt någonstans så kan det ju vara kul med litr vintageskrot på någon hörna?

Precis som lite gamla bilar på parkeringen.

Allt för att få dit så mycket folk som möjligt!

Mvh

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-01-08 19:19

Visst fan det. Det brukar alltid komma Carlssonfans, så varför inte vintage. 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-01-09 18:36

FOLKETS HUS ÄR (PRELIMINÄR)BOKAT 11-12 MAJ 2013

Det är dags att fundera på att komma hit alltså.

Jag ska prata närmare med bokningsansvariga på måndag och se vad som gäller förtäring. Där finns kafeteria som också serverar luncher men man måste boka om man ska käka.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-01-09 19:28

soundbrigade skrev:FOLKETS HUS ÄR (PRELIMINÄR)BOKAT 11-12 MAJ 2013

Kul med ett evenemang nästgårds. Bra jobbat! Hoppas du kan stryka preliminärt inom kort.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-01-09 20:12

soundbrigade skrev:Sådär, nu har jag snackat med Pac på HF och vi kör. Ska boka Folkets Hus nästa vecka den helg som antytts ovan. Sedan kör vi.
Förutsätter att Faktisktfolket är lika engagerade som folket på HiFi-forum.

Jag kommer!!:D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-01-09 20:50

Markus vill ha lyfthjälp. Han har lovat släpa ner sina Aion!!!!! :D

"Preliminärt" betyder att jag inte har gjort upp om hyran och slikt. Får se om det spelar roll att jag sitter med i systerorganisationens Folkets Parks styrelse och är aktiv i V****part***et.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-09 21:07

soundbrigade skrev:FOLKETS HUS ÄR (PRELIMINÄR)BOKAT 11-12 MAJ 2013
:(

Hoppas ni får kul!

Är på Springsteen-konsert den 11:e, 50 mil bort
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-01-09 21:08

Vi får kuligast!

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-01-09 21:56

[quote="soundbrigade"]Markus vill ha lyfthjälp. Han har lovat släpa ner sina Aion!!!!! :D

Ser fram imot de, tror dock inte dom hänger med mot alla fina anläggningar som vissa på forumet har här. :D

kan bidra med lyft/städ/organisation hjälp under dagarnas gång. :)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2013-01-09 22:52

Jag ska komma!

Inte för att det att jag kommer blir en världsomvälvande händelse, men det var allllllldeles för länge sen jag kom iväg på något hifirelaterat överhuvudtaget....
Det kan kanske räknas som laga förfall att ha en snart tvårig son, men nu börjar det dra i tarmen på allvar...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-01-10 08:15

Intressant. kommer komma

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-01-10 13:54

Kan någon fundera på en fin "affisch"?
jag tänker mig något med texten DIY-TREFF, Vänersborg, 11-12 maj 2013.
Funderade på en bild med ett rör, en transistor och ett högtalarelement och ev en DA-krets.
En snygg grej man kan hänga ut på hemsidor, skicka till utomlandet för att fånga intresse.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-14 10:05

För den som inte är noga med hög standard utan bara vill sova och vakna upp i billigaste mån så har jag kontakter till boende precis vid vänerns strand ute på Nordkroken, men det kanske blir för långt för er med 9km?

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-02-22 22:19

halllllo :D Hur ser det ut? varit så tyst. Det blir av som tänkt? :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-02-22 22:22

Folkets hus är bokat! Visst kör vi.
Ska bara försöka få möjlighet att komma till, ta bilder och mått på alla lokaler och förhandla fram ett bra pris, så sätt sprätt på cikelsågen och lödkolven nu!

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-02-22 23:00

soundbrigade skrev:Folkets hus är bokat! Visst kör vi.
Ska bara försöka få möjlighet att komma till, ta bilder och mått på alla lokaler och förhandla fram ett bra pris, så sätt sprätt på cikelsågen och lödkolven nu!

oj oj :D Som sagt aion dyker upp dock inte kraken då den är för tung... :D

kanske skulle satas på bygga mindre saker i framtiden...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-03-02 14:20

DÅ ÄR TÅGET I RULLNING!!!!!!!!!

För att skona mina gallstenar och för att inte dra ur mina pacemakerbatterier för mycket länkar jag helt enkelt till trådar på HiFi-forum.

Läs mer här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89475

och här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88804

Meddela i den här tråden om du vill vara med (med prylar) och vad du ska ha med dig. Jag och Pac kommer att se till att alla får plats - vi har åtta rum och en stor festsal till försäljning, auktion, fika.

Notera också att vi dessvärre kommer att få betala för hyran och att den är på 6000:- men att 2000:- redan är betalat av dessa. FRIVILLIGA bidrag emottages tacksamt men märk att all deltagande och besökande är helt kostnadsfritt!

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-03-02 19:16

100:- överfört till Pacs konto som bidrag för lokalhyra.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2013-03-02 21:07

Låter kul. Vänersborg/Trollhättan är väl ca 20 mil bort från Motala via Askersund-Laxå. Har inga horn att ställa ut. Men kan ta med något av mina mer transportvänliga diy-projekt om jag inte är förhindrad att komma den helgen.
:)
Let forever be

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-03-02 22:00

Det kan verka som om det är ett HF-evenemang men det är öppet för alla.
I takt med att vi närmar oss dagen D (som i DIY) ska vi sätta samman preliminära rumsfördelningar och det kan ju vara en god idé att kolla upp detta med samfrakt (av folk).

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-03-05 20:36

Ser man till engagemang och vilja att bidra med pengar till lokalhyran för träffen så är ju Hififorum helt överlägset verkar det.

Få se om Faktiskt kan komma med en spurt?

Skämt åsido, det är ju ingen tävling men lite bättre fart hade man väl förväntat sig från DIY-folket här. Själv bidrog jag med 100 spänn, kan dock inte närvara på själva träffen då Munchenmässan går samtidigt. :(

Synd, för de där träffarna är hur roliga som helst. 8)
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-03-05 20:42

Jag ska se om vi kan dra in bidrag på annat sätt, vilket kan vara användbart för framtiden.
Men sedan är det av STORT intresse att vi har många utställare och många besökare.
Träffen är inte HF-typisk utan för alla DIY-are. :idea:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-05 21:17

NiklasF skrev:För den som inte är noga med hög standard utan bara vill sova och vakna upp i billigaste mån så har jag kontakter till boende precis vid vänerns strand ute på Nordkroken, men det kanske blir för långt för er med 9km?

Dom på hififorum verkar vara intresserade av div boende, men då behöver jag veta så huset kan bokas.

1500kr per dygn på helgen oavsett antal, det är 20bäddar i huset.
Alt 3000kr för fredag-söndag.

Ingen "personal" i huset så efterfest är lugnt så länge fönster och dörrar hålls stängda. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-03-05 21:30

Jag skickar upp en blänkare på HF om boendet. Är det Vänsterns sommarcamp?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-05 21:34

soundbrigade skrev:Jag skickar upp en blänkare på HF om boendet. Är det Vänsterns sommarcamp?

Stämmer fint det, väldigt enkelt och ingen superhög standard, men vill man bo billigt och kunna ta sig ett par öl innan sängen kallar så är det perfekt i mina ögon.

Har haft mången fin fest där ute :)

https://www.facebook.com/semesterhemsfo ... nordkroken

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-03-07 13:50

Vi får se om HF:arna nappar. Många efterfrågar billigt boende.

En anna sak: Vi har fått OK på loppis och det är också OK att bjuda in företag att hyra bord att loppa på med. Förslag på företag i vårt härad mottages.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-10 13:03

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-03-10 13:45

Jättebra! Vi lägger det till idéerna vi ska jobba med.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2013-03-12 04:10

Faan vad trevligt , vad kommer att demas i DIY -väg ?

Allt mellan himmel och jord ?
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-03-12 13:48

Allt mellan Antenn och jord.

Det är bara att anmäla sig så får vi plocka ihop vad som ska in i vilka rum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-12 15:09

Kan du inte samla allt som är bestämt och fastställt i förstainlägget, så man slipper bläddra mellan sidorna för att kolla det aktuella läget?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-12 16:11

Datum vore bra att ha i förstainlägget med...kanske tom i rubriken
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2013-03-12 19:25

Efterlyser ett 6- Kanals bioförstärkaren
Typ Denon AVR 3806 eller 4306
Eller liknande .
PM:a mig isf .
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-03-12 19:48

paa skrev:Kan du inte samla allt som är bestämt och fastställt i förstainlägget, så man slipper bläddra mellan sidorna för att kolla det aktuella läget?

Ska försöka

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-03-12 22:58

100:- Donerat till DIY-träffen.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-03-13 09:56

Näää vänta nu, ska jag boka 11 eller 12, eller beror det på om jag vill träffa Faktister eller HiFi forumister ?

Hifi Forum
Bild

HiFi Forum
Bild

Faktiskt
Bild

Hjälp?

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-13 10:19

Vad skall du räkna med, soundbrigade är ju ett jäkla blåbär! :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-03-13 18:36

Tack. Lördagen gäller - inget annat. Jag har ingen almanacka i år utan förlitar mig på månens fasor. Om lördagen infaller den 11:e är den lördagen den 11:e som gäller. Annars är det ett annat datum.
Att det blivit fel kan ju också bero på att vår kökskalender är av italiskt ursprung och den är liksom layoutad på ett lite annat sätt.

Kollat en tredje källa - LÖRDAGEN DEN 11 MAJ!!!!!

Bild

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2013-03-15 16:02

Hmm....om man skulle... :? Det är väldigt långt... T & R.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2013-03-15 20:17

Gah! Vill så gärna åka (och släpa med saker!) men tror familj m.fl. opponerar sig om jag avviker
från min trettioårsdag. Får se om det går att lösa på nåt sätt. Har ju t.o.m. arbetstidsförkortning
dagen innan mötet. :( :D :evil: :roll:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-25 19:54

LOKALBESKRIVNING (äntligen)

Det här är Folkets Hus (fd Stadshotell byggt 1970), mitt i Vänersborg.
Bild

Trappa upp till 2a våningen (hiss finns till vänster)
Bild

Rummen
FESTSALEN - 175m2
Bild

STORA SALONGEN - 60m2
Bild

GYLLENE SALONGEN _ fungerar mer som ett genomgångsrum mellan Stora och Lilla Salongen

LILLA SALONGEN - 50m2
Bild

HÖRNRUMMET - 37m2
Bild

MUSIKERN - 25m2
Bild

SKÅDESPELAREN - 20m2
Bild

LILLA LOGEN - 16m2
Bild

STORA LOGEN - 30m2
Bild

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-05-05 19:00

Har funderat lite på parkeringsmöjligheterna i närheten av Folkets Hus. Kollat lte på Google map. Det är ju inte så långt till torget. Men där kanske tiden är begränsad. Finns en lite större parkering vid Kyrkogatan som jag gissar tillhör Hemköp med det kanske inte heller är något alternativ. Vbg:s kommun verkar ju ha en parkering som ligger nära. Där borde det ju vara ledigt en lördag. Men där kanske är riskabelt att stå om det är reserverade platser. Längs Hamngatan finns ju också ett par parkeringar, vad gäller där tro. Man behöver ju en plats där man kan stå tryggt en hel dag. Vore ju bra med lite tips så man slipper offra alltför mycket tid att leta parkering.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-05 19:17

Jag ska kolla med gatukontoret om man kan parkera på Huvudnässkolans tomt: KARTA.
Den långa skolbyggnaden är numera borta.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2013-05-06 03:26

Funderar också på parkering. Är inte beroende av nära centrum men tänkte stanna och lasta av ca 8.30 utanför FH. Finns det någon större arbetsgivare typ fabrik på orten som förmodligen inte behöver sin parkering en lördag. Andra möjligheter till gratisparkering kan vara idrottsplan,grusplan folkpark etc etc. :roll: :idea:
Let forever be

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-06 12:45

MORE INFO:

Vi har tillgång till Folkets Hus från 8.30 lördag morgon.
Det går att ställa in prylar kvällen innan.
Kollar med gatukontoret om parkering, annars har jag väl på sida ett lagt upp en karta med P-platser utmärkta.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2013-05-06 17:15

brumel skrev:Funderar också på parkering. Är inte beroende av nära centrum men tänkte stanna och lasta av ca 8.30 utanför FH. Finns det någon större arbetsgivare typ fabrik på orten som förmodligen inte behöver sin parkering en lördag. Andra möjligheter till gratisparkering kan vara idrottsplan,grusplan folkpark etc etc. :roll: :idea:

Jag skulle vilja föreslå grusplanen vid sjövallen som ett alternativ. Fint läge för promenader runt skräcklan och holmängen.
N 58° 22.892', E 12° 20.158'

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-06 17:25

Tänkte inte på det. Bra Miaber!!!

Just det. I centrum-centrum är det 2-timmarsparkering men ett par kvarter är det 4-timmars. Dessa parkeringstider gäller till 14.00, sedan är det fritt.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-05-07 12:48

Vad finns det för "möbler" att ställa sina apparater på. Är det de bord som man ser på bilderna. Vanliga bord är ju lite väl breda. I alla fall om man skall ha en mindre högt. nära vägg vill man kanske inte ha ett bord som sticker ut en meter eller mer från väggen. Skall man ta med sig nåt eget mera lämpligt. Fast det blir kanske problem när man skall samsas med övriga deltagare. Själv skulle jag klara mig med så där en 30X100 cm för att ställa upp mina små apparater.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-07 16:58

Det är "konferensbord" i lokalerna. Vi möblerar som vi vill, som vi alltid gjort i Göteborg.

DEt är givetvis fritt för var och en att ta med egna attiraljer efter behov.

Jag försöker få någon att sammanställa och göra en rumsfördelning.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2013-05-07 22:49

Eri skrev:Vad finns det för "möbler" att ställa sina apparater på. Är det de bord som man ser på bilderna. Vanliga bord är ju lite väl breda. I alla fall om man skall ha en mindre högt. nära vägg vill man kanske inte ha ett bord som sticker ut en meter eller mer från väggen. Skall man ta med sig nåt eget mera lämpligt. Fast det blir kanske problem när man skall samsas med övriga deltagare. Själv skulle jag klara mig med så där en 30X100 cm för att ställa upp mina små apparater.

Kanske idé att ta med långa HT-kablar typ snorbilliga Kjell o Co så kan man ställa upp stereoapparater på rad på en dedikerad elektronikvägg och låta ett par högtalare äntra scenen åt gången på en vägg som hålls fri från annat. Ev samsas flera högtalare på samma högalarvägg med ett och annat monblock.

För dom större rummen går inte det men dom är nog bara tänkta för bautasystem. 8O
Let forever be

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-08 06:50

Ta gärna med en och annan förlängningssladd också.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-05-08 12:05

brumel skrev:
Eri skrev:Vad finns det för "möbler" att ställa sina apparater på. Är det de bord som man ser på bilderna. Vanliga bord är ju lite väl breda. I alla fall om man skall ha en mindre högt. nära vägg vill man kanske inte ha ett bord som sticker ut en meter eller mer från väggen. Skall man ta med sig nåt eget mera lämpligt. Fast det blir kanske problem när man skall samsas med övriga deltagare. Själv skulle jag klara mig med så där en 30X100 cm för att ställa upp mina små apparater.

Kanske idé att ta med långa HT-kablar typ snorbilliga Kjell o Co så kan man ställa upp stereoapparater på rad på en dedikerad elektronikvägg och låta ett par högtalare äntra scenen åt gången på en vägg som hålls fri från annat. Ev samsas flera högtalare på samma högalarvägg med ett och annat monblock.

För dom större rummen går inte det men dom är nog bara tänkta för bautasystem. 8O

Bra tänkt. Med lite kreativt tänkande och samförstånd löser man nog det mesta. Ska ta med ordentliga längder med både högtalarkabel och strömkabel.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-08 17:54

Det är, förstår jag, lite folk som gärna ser att det erbjuds lite sängplats; antingen fredag-lördag eller lördag-söndag.
Flagga gärna om ni har en sängplats eller två!

Jajaja, jag vet att det är hingst .. pingst, menar jag.

Bild

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-08 23:03

Visst är jag trött, men nu är det väl lite luddigt.

"DIY-TRÄFF i VÄNERSBORG LÖRDAGEN 11 MAJ 2013

Lokal bokad och en massiv insats har resulterat i att vi kan betala för lokalerna. Den 12 maj, 9.00 till 18.00 härjar vi runt i anrika Vänersborgs Stadshotell,"

Jag har gått på rubriken till tråden och skrivit in det i kalendern, men är det den 12:e som det står i inlägget så skiter det sig för min del.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-09 08:21

I rubriken står det 11 maj - LÖRDAGEN den 11 maj, alltså i übermorgen. Inte söndag, inte torsdag utan LÖRDAGEN den 11e maj. Tror vi Korrug .. korrode ... kollati .. rättat det femtusentrehunnd .. 5311 gånger, baj nao .. nu, menar jag :wink: .

DIY-FEST LÖRDAGEN 11 MAJ!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-09 08:29

Du får testa att vara nykter när du gör dina inlägg, det är träff om ett par dagar och i första inlägget står det fortfarande fel datum ;) :D

Då ses vi på lördag då :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-09 08:37

Jag får vad!!!!!????? :twisted:

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2013-05-09 16:57

Ha det så skoj alla. Ta många bilder! :D Jag får dyka upp på nästa.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-09 18:33

Efter snack med Pac pfrån HF idag har jag gjort en enkel skiss av Folkets Hus. Den är ej i skala men fungerar rätt bra ändå.
Magnus karta

Notera att det finns ett större utrymma utanför Festsalen och Hörnrummet.

Vidare har vi sagt att vi inte styr upp vem som ska vara vem utan det får bli att de som behöver många kvadrat kan fotvandra till salongerna och hörnrummet medan de som har små krav tar sig till logerna och Musikern resp Skådespelaren.

Jag har bett folketshuspersonalen att visa oss teatern, men det får vi flagga upp när vi är på plats.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-09 18:52

Matkartan: http://www.pastisch.se/HF/mat.pdf

Pac har med sig expressionsbryggare och korvkokeriet också.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-05-10 11:34

Ett parkeringstips i sista minuten. Har varit i kontakt med en trevlig kvinna på Vänersborgs kommun som tipsade om en heldags gratis parkering. Den ligger i Kungsgatans förlängning västerut på andra sidan Residensbron. Den ligger i den "kringla" av Vassbottenleden som leder vidare upp på Dalbobron. Hoppas detta gick att förstå.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-10 12:41

På kartan här nedan ligger P-platsen inom "cikeln". Från Folkets Hus får man köra över till Drottninggatan, sedan hamngatan och residensbron.
http://kartor.eniro.se/m/nFMlo

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-10 13:23

soundbrigade skrev:Matkartan: http://www.pastisch.se/HF/mat.pdf

Pac har med sig expressionsbryggare och korvkokeriet också.

Jag har inte varit på Koppargrillen sen dom var i dom gamla lokalerna, är det den som det står "Svensk" nermot vattnet på kartan?

Om det nu är så så rekommenderar jag dom varmt om ni vill ha galet god beasås!

Vågar lova att ingen som smakar den kommer bli missnöjd :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-10 14:33

Svenskt kan vara vad som helst och japp, det är Kopparkällarn som flyttat dit men kallas nog numera hamnkrogen.

Det sägs att det indiska krypinnet på Edsgatan (om hörnet från FH räknat) ska vara riktigt bra med.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2013-05-10 22:14

Jag startar kl 5 och kommer vara i Götene kl 7. Trollhättan kl 8. Det är resplanen iaf. Trafiken kommer att vara mkt lugn på E20 med förhoppningsvis få långtradare. Det är många fartkameror så det gäller att inte gasa för mycket för er som kommer från Stockholmshållet. 8)
Let forever be

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-10 22:22

Vi kör tidigt upplägg härifrån med :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-10 22:59

Jag blev uppringd av P4 Väst i morse och intervjuades om eventet. Jag ville att de skulle komma och göra ett reportage men nu blev det lite reklam. Vet inte om det är på gott eller ont.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-05-11 12:39

Var är bilderna ? :D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-11 15:38

Får tacka för en fin mässa, kändes sådär avslappnat och gött och det är ett väldigt stort plus ifrån mitt håll!

Jag var där när dörrarna precis hade öppnats och lämnade stället runt tvåtiden, hade gärna stannat ett tag till om jag inte hade fått sådan jäkla huvudvärk, nu när jag landat här hemma och fått i mig en dubbel Alvedon så börjar det släppa skönt nog.

Skoj att se div kändisar ifrån div forum, skall se om några av er fastnade på bild när jag kollar igenom digitalkameran senare.
En mobilbild får ni sålänge :)
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-11 19:08

TACK ALLESAMMAN FÖR ATT NI GJORDE DAGENS DIY-FEST TILL EN FEST
Utan deltagare och besökare blir träffen aldrig en träff.
Jag har foton men ska tillbringa lite TV-tid med hustrun nu.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-11 19:28

Det är väl inga som vill ha bilder antar jag? ;)
Frihand, ingen redigering och taget med en fast 50mm men vafan det är ju bilder iaf.

( Jag missade vem Soundbrigade och Pac var utav alla där inne :oops: )
Eller var Pac kanske baristan som leverade det klockrena kaffet??
Var ju en annan kille som gjorde en kopp efter men han var inte riktigt lika vass ;)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2013-05-11 19:46

NiklasF skrev:Det är väl inga som vill ha bilder antar jag? ;)
Frihand, ingen redigering och taget med en fast 50mm men vafan det är ju bilder iaf.

Bring it on! Jag glömde ju att fota överhuvudtaget....

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2013-05-11 19:57

NiklasF skrev:Det är väl inga som vill ha bilder antar jag? ;)

( Jag missade vem Soundbrigade och Pac var utav alla där inne :oops: )
Eller var Pac kanske baristan som leverade det klockrena kaffet??
Var ju en annan kille som gjorde en kopp efter men han var inte riktigt lika vass ;)

Ja, det var pac som var barista i början.

Har ingen bild på soundbrigade, men det var han som hade dessa prylarna:
Bild

Här underade Missanplass vad det var för juste technobeat, men det visade sig vara driven som hängt sig:
Bild

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-11 20:23

Aha vad trist, det var ett av dom få rummen som jag inte lyssnade i, det stod så konstigt uppställt så gav andra rummen min tid istället.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-11 20:29

Här är en bild på mig:

Bild

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-11 20:53

Avr7000´s bygge, fick lira på ett par byggen som hade Pringelsrör som högtalarlådor :)
Bild
Ola satt och lödde dessa i samma veva som jag vände hemåt, Naqref satt och mätte, det sades att dom skulle vara klara om ca 45min, någon som vet hur det gick?
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Evil_Homer 2013-05-11 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-11 20:57

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-05-11 21:41

NiklasF skrev:Bild

Vad är detta för bygge? Fler bilder?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-11 21:44

Du hittar det på hififorum.
Jag fick berättat om konstruktionen utav han som gjort dom, men jag kan ju inte termerna så jag nickade mest och såg dum ut :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-11 21:48

Dessa bafflar är gjorda i en 3D-printer, riktigt fräckt.
Helt utan efterbehandling dessutom!
Bild

Bild

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-05-12 12:58

Ett BamseStort Tack!!! till Soundbrigade och alla andra som ordnade denna trevliga dag!

Hoppas det blir en repris på detta!

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-12 13:03

Tack för bilderna!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2013-05-12 14:11

avr7000 skrev:Ett BamseStort Tack!!! till Soundbrigade och alla andra som ordnade denna trevliga dag!

Hoppas det blir en repris på detta!

Mvh
Stefan

+1, från Fredrik

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-12 14:23

De där 3d-printade sakerna var misstänkt lika Voxtonus.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-05-12 15:13

Bild

Mmmmm ett par såna ligger på listan "skulle vara bra att ha"!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-05-12 16:19

Jag lyckades genomföra en DIY träff utan att köpa på mig något annat än en kopp kaffe... förutom detta sålde jag lite Hifi prylar från källaren för 500 kr...

1 - 0 till mig därhemma, man ligger alltså lite på + ! :)

Idag började jag städa igenom en hylla i hemmet då jag skall göra iordning en hemstudio till dottern...
Vad hittar man då!? Jo i en Spiderman-spelkartong ligger en halv OA51.LE2 sats som jag saknat i 1.5 år... frun är naturligtvis den skyldige och det blir 4 minus... 5 - 0 till mig just nu.

Tur för henne att jag blev så glad att hitta mina prylar så jag inte ids uppröras över hennes städmetoder :)

Hon får i o f s 3 pluspoäng för att hon körde mig, Magnus och Kristianstadsgänget fram och tillbaka till Drakens spelning på lördagkväll så,
5 - 3 då om vi ska vara noga...

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-05-12 18:08

Bild

Otroligt fint utförande och finnish på dessa!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-05-12 18:09

Bild

Å dessa lät väldigt trevligt!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-05-12 18:10

Hon kan få lite extra pluspoäng för att han stod ut med Kristianstadsgänget, Magnus och Ljudas inatt. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-05-12 18:10

Jodå! Sista halvtimmen spelade de för fullt i stora hallen :)

Bild

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-05-12 19:07

Å tack så mycket AVR 7000. Jag slickar i mig de positiva omdömena.
Det var en riktigt trevlig tillställning. Men som utställare får man ju inte riktigt tiden att lyssna runt så mycket själv. Jag blev ju dessutom ensam i mitt lilla rum eftersom min "rumspartner" fick avbryta i förtid på grund av familjesjäl. Så jag kunde ju inte lämna rummet mer än korta stunder. Tyvärr verkar den inte ha engagerat så många faktiskt- medlemmar.
Till sist ett stort tack till Sounbrigade som såg till att det blev en mässa i år.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-12 20:51

Din rumskompis, om inte jag misstar mig dök bara upp efter att ha snappat upp att det var träff och undrade om det var OK att vara med ändå. Sådant är ju himla kul, och att då får säga SJÄLVKLART känns fint.

Som många har vittnat, dina prylar såg himla proffsiga ut. Sällan får man som DIYare sådan finish.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-12 21:47

OK, då. Mina bilder 8en del av dem).

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-12 22:01

avr7000 skrev:[img]

Otroligt fint utförande och finnish på dessa!

+1 på detta, såg ut som köpesaker som inte är helt gratis, verkligen superstor tumme upp för att få till sånhär superfin finish på sakern!

Fick tyvärr aldrig lyssnat på dom då det var dom där andra med 3D-printade bafflar som lirade då jag var inne i det rummet, riktigt imponerad av vad dom där småttingarna kunde få fram för ljud!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-12 22:03

avr7000 skrev:Jodå! Sista halvtimmen spelade de för fullt i stora hallen :)

Visste väl att dom där utlovade 45min inte skulle hålla :D
Men skoj att dom kom till att spela till slut iaf, var det ditt slutsteg som fick äran?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-05-12 22:32

soundbrigade skrev:Din rumskompis, om inte jag misstar mig dök bara upp efter att ha snappat upp att det var träff och undrade om det var OK att vara med ändå. Sådant är ju himla kul, och att då får säga SJÄLVKLART känns fint.

Som många har vittnat, dina prylar såg himla proffsiga ut. Sällan får man som DIYare sådan finish.

Jo det stämmer. Han hade åkt två timmars bilresa från Värnamo på vinst och förlust. Men jag tycker det var självklart att han skulle få vara med. Dessutom hade han ju med sig väldigt intressanta saker. Som lät riktigt bra. Tråkigt att han blev tvungen att avbryta i förtid och åka hem.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-12 22:48

Just ja, vill någon använda bilderna till något så är det fritt att göra vad ni känner för, bara skoj om andra får se vad som fanns på mässan.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-05-13 20:15

Tack alla inblandade för en riktig trevlig tillställning! :)
I stora salen kunde man se Naq och Ola roa sig kungligt med ett par OA12-or.

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-05-14 09:11

Tack för alla fina bilder, mumma för oss som inte kunde ta oss dit !!!

MEER !!!! :)

Det finns f.ö bildtråd på hififorum.nu också.

By the way, dags att ta bort klistret på åtminstone av trådarna
om Vänersborgs-träffen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-05-14 10:18

aisopos skrev:Tack för alla fina bilder, mumma för oss som inte kunde ta oss dit !!!

om Vänersborgs-träffen.

Hittar inte på hififorum, URL?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-05-14 10:45

Fjonkalicious skrev:
aisopos skrev:Tack för alla fina bilder, mumma för oss som inte kunde ta oss dit !!!

om Vänersborgs-träffen.

Hittar inte på hififorum, URL?

http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOP ... ichpage=12

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-05-17 23:21

Bild

Återgå till DIY-forum