Center

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
theEskrimador

Center

Inläggav theEskrimador » 2012-12-09 15:21

Hej!
Jag är sugen på att bygga en center för att matcha mina http://www.troelsgravesen.dk/8543.htm

någon som har någon ide´?

jag har ett par SS 18W/8543 liggandes. skulle man kunna bygga en Zahra, vält på sidan så att säga och flytta om elementen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-12-09 17:23

Jag trodde också att jag behövde en center tills jag faktiskt testade och jämförde med och utan center (fantomcenter via front L/R) och hur jag än vred och vände och justerade nivåer och delning så blev det alltid bättre med fantomcenter.

Alltså, ett råd innan du bygger. Kansle roligare att lägga mödan på något roligare :) .

Användarvisningsbild
AndersD

Re: Center

Inläggav AndersD » 2012-12-09 21:47

theEskrimador skrev:.....jag har ett par SS 18W/8543 liggandes. skulle man kunna bygga en Zahra, vält på sidan så att säga och flytta om elementen?

Om du menar att sätta mid plus diskant i ett vertikalt montage och en bas på vardera sidan om dessa så kan det definitivt låta sig göras!

Du kommer dock behöva göra om filtret (rätt så ordentligt skulle jag tro).
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-12-09 21:50

Kalejdokom skrev:Jag trodde också att jag behövde en center tills jag faktiskt testade och jämförde med och utan center (fantomcenter via front L/R) och hur jag än vred och vände och justerade nivåer och delning så blev det alltid bättre med fantomcenter.....

Jag trodde inte att jag behövde en center tills jag faktiskt testade och jämförde med och utan center (fantomcenter via front L/R) och hur jag än vred och vände och justerade nivåer och delning så blev det alltid bättre med en riktig center.

8) 8O :D
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-12-09 23:04

:evil:

Jag tror att det handlar mycket om rummet, hur man sitter i förhållande till placering av högtalare och TV/duk. Jag har ett långsmalt rum med duken på en kortvägg. Alltså ganska liten vinkel från center oavsett var man sitter och alltid befinner man sig mellan front L/R (aldrig till höger om höger front eller till vänster om vänster front :) ).

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-12-09 23:51

Kalejdokom skrev::evil:

Jag tror att det handlar mycket om rummet, hur man sitter i förhållande till placering av högtalare och TV/duk. Jag har ett långsmalt rum med duken på en kortvägg. Alltså ganska liten vinkel från center oavsett var man sitter och alltid befinner man sig mellan front L/R (aldrig till höger om höger front eller till vänster om vänster front :) ).

Tror jag med!

Mitt rum är i princip kvadratiskt, sitter ca 4.5m från duken och rummet är 6m brett. Cirka 3m mellan högtalarna.
Lyssningsplatserna längst ut hamnar ungefär mitt framför frontarna och här har centern gjort underverk.

Även i sweetspot upplever jag en förbättring i form av bättre centrering och bättre koppling av ljudet mot vad som händer på duken.

Ovanstående gäller vid film, vid musiklyssning föredrar jag vanlig stereo som den är tänkt att återges dvs i två kanaler.
.....

Användarvisningsbild
theEskrimador

Inläggav theEskrimador » 2012-12-15 09:50

Göra om filtret alltsa... :?
kan det aldrig vara enkelt... ;-)

Återgå till DIY-forum