etsa kretskort med tunna ledare hemma

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

etsa kretskort med tunna ledare hemma

Inläggav hevi » 2005-02-14 15:09

Någon som har testat att etsa 0.2-0.1 mm ledare hemma mha uv-box och laserprintade (eller bläckstrålade) masker? Erfarenheter från att diy:a kretskort med delningar nedåt tssop:ar?

Henrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-14 15:45

Det var ett tag sen, så länge sen faktiskt att jag inte minns hur smala trådar jag gjorde. En sak som jag minns däremot, är att det går bättre om kopparskiktet är tunnare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 15:51

Har bara etsat ned till 0.4 mm. 0.2 mm bör inte vara något problem om masken skrivs ut på en förstklassig laserskrivare. Dubbel mask brukar också vara nödvändigt. Har bara träffat på en skrivare som har tillräcklig svärta för att klara sig med enkel mask och det är en färglaser från HP. Tror den heter 4550. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2005-02-14 20:20

beror väl också på filmens tjocklek och om du vänder svärtan mot fotoresisten eller ej. Jag har gjort 0,254 mm ledare till TSOP på detta sättet med en HP Laserjet 4 (inställd på maximal svärta) och lyckades med ca 75 % av korten, resten drabbades av underetsning. Kortet var 35 um koppar.

Bra(färska och bra leverantör, elfa brukar vara ok) laminat är dock vikigt, så att du får en bra framkallning.

/rickard

mike34

Inläggav mike34 » 2005-02-15 11:05

Här verkar det som det kan va lämpligt att ställa en fråga jag inte haft nån att ställa den till.
Jag har tillverkat egna kort under lång tid och använder mig av en laserjet5L med max svärta på. Jag har märkt att svärtan blir bättre om man gör två utskrifter efter varandra , ett på papper och direkt efter ett på plast film.
Kanske har nått med temperaturen att göra.
Nå väl, jag har byggt min egen exponeringsapparat av en riktigt gammal kopieringsmaskin com i princip är en reflektor en glasskiva lite större än ett A4 och har ett uv-rör i den som är ca 30 cm långt.
Tror inte det finns så många rör att välja på i den storleken men jag har exponeringstider på nästan 7 minuter, och då verkar det som frammkallningen går riktigt bra.
Är det nån som har nån åsikt om exponeringstiden ? Jag har labbat mig fram kan jag säga.
Vad använder ni för apparater ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Återgå till DIY-forum