EnABL av 3fe25

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nissep

EnABL av 3fe25

Inläggav Nissep » 2013-02-19 23:16

Jag känner bara att jag måste nämna detta.

Processen där man målar på ett specifikt mönster för att motverka stående vågor från att bildas på ytan av en högtalarkon kallar EnABL och uppfanns av Bud Pervine.

Ett White paper finns här:
http://www.positive-feedback.com/Issue2 ... gwaves.htm
Och hans patent finns här:
http://www.google.com/patents/US5304746

Jag har läst en del om det på diyaudio mm.

Och Planet 10 är vad jag vet den enda som gör en kommersiell produkt med detta:
http://www.planet10-hifi.com/

Hur som helst så kände jag att varför inte prova på ett par Faital Pro 3fe25 som jag äger och inte riktigt gillar toppregistret på.

Jag har tidigare hållit på med lite airbrushing så jag hade all färg som behövdes och målade lite klantigt på mönstret och till min förvåning löste detta mitt problem.

Bild
Här är en mätning efter målningen.
Bild

Man kan jämföra med specarna på högtalaren.
http://www.faitalpro.com/products/files ... heet_8.pdf

Jag är en klant som inte mätte innan, jag vet!

Men jag kan lova att jag hör en stor skillnad. Högtalaren försvann. Blundar man tappar man avståndsbedömningen helt.

Galet och mycket intressant.

Och för alla som inte tror mig kostar det 165:- att prova.
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p ... -tum/3fe25

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-19 23:26

Verkar lite för bra för att vara sant... :roll:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-19 23:27

Tycker att konen verkar tillräckligt ojämn som den är...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-19 23:37

Självklart är det bara dumt att tro mig.

Ni skall läsa om alla som vägrar tro på att det lilla kan göra något på Diyaudio.

Tur att jag provade på ett så billigt element eller?
Alla kan utvärdera helt själv fritt från vad man tror är möjligt eller inte.
Det kommer kosta väldigt lite och om det inte gör någon skillnad så har ni ändå en bra högtalare över att bygga något annat med.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-19 23:47

Ta loss elementet och titta på baksidan av papperskonen. Hur jämn är den?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-19 23:59

Jag önskar verkligen att du har rätt, men jag är skeptisk. Sen verkar det lite väl pyssligt att rita prickar på 36 element... ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 00:04

kodapa skrev:Jag önskar verkligen att du har rätt, men jag är skeptisk. Sen verkar det lite väl pyssligt att rita prickar på 36 element... ;)

Men inte ett!

Well? Hur gick det? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-20 00:11

KarlXII skrev:
kodapa skrev:Jag önskar verkligen att du har rätt, men jag är skeptisk. Sen verkar det lite väl pyssligt att rita prickar på 36 element... ;)

Men inte ett!

Well? Hur gick det? :D

Här kladdas inte på något innan jag har ett 37:de... :? ;)

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-20 00:13

Bild

Ser ut som en rätt vanlig pappkon tycker jag..

Det tråkiga är när man börjar läsa om hur de kommer fram till hur och med vad som är lämpligast att behandla så är det lite ovetenskapligt med knackningar på konen och man skall lyssna med sitt bäst tränade öra.
Så lite voodoo krävs det, det skall man vara förberedd på

Jag är helnöjd iallafall :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-20 09:56

Hade varit kul med mer mätningar, gärna från olika vinklar och före/efter. Det verkar intressant även om jag inte förstår det vita papperet. Är inte helt köart om det är böjningar i konen eller om det är diffraktion som verkar. Ser man på sidan som säljer element så har de målat på faspluggar också. Sen kommer ju frågan om storlek och vikt på prickarna och om det funkar oika bra att måla dom i en rad som det där mönstret. Hur atort avståndet mellan prickar och hur ofta mönstret ska upprepas framgår inte heller.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-20 10:09

Jag tycker att detta känns som ett avancerat skämt... :)

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-20 11:23

Klart det kan vara ett skämt. Inte från min sida, men glöm inte bort att placeboeffekt är världens mest beprövade läkemedel tex. I alla studier finns placebo med som referens och i nästan alla så ger de effekt.
Men det känns som om alldeles för många har testat och hittat något positivt med denna teknik för att det skall vara helt och hållet bluff.
Bara på diyaudio finns säkert ~ 300 sidor med inlägg om detta.
https://www.google.se/search?hl=sv&safe ... 80&bih=268

Här är en pdf med standardmönstret. Jag använder incscape för att skala bilden.
http://inkscape.org/

http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... tterns.pdf

Och här är ett bra ställe att läsa om hur man skall göra behandlingen.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... iques.html

Jag har gått berserk på mina koner nu så de kan inte användas som något bevis på att det fungerar.

Prickar nästan överallt, klarlackad kon mm

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-20 11:47

Jag tycker det verkar intressant.
Frågan kommer ju osökt om varför inte tillverkaren gör det direkt på sina
element om det nu förbättrar ljudet. ;)

Nåja, jag ska läsa på i dina länkar mer noga.

Jag är på väg att beställa 3Fe25 och är själv aningens bekymrad över
oroligheterna i frekvensgången där uppe. Så om detta är en lösning
så är det höggradigt intressant. :)

Hur mycket smothing har du lagt på din egen mätning?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-20 11:56

Nissep skrev:Prickar nästan överallt, klarlackad kon mm

Kan det vara så att din kon är styvare nu?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 12:11

kodapa skrev:
Nissep skrev:Prickar nästan överallt, klarlackad kon mm

Kan det vara så att din kon är styvare nu?

Och tyngre. Men det är ju småsaker i jämförelse med suggestionen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-20 12:24

Det är mätt med holmimpuls och ingen smothing bara gating. Ca 10cm från konen.
Men jag är ju långt ifrån duktig på att mäta. Så om någon "mästare" kunde förbarma sig till att sjunka så lågt att den tar vilket skit element som helst som ligger där hemma och målar lite och mäter vore det kul att se.

Jag skall mäta mer när jag kommer hem. Men då är det som sagt inte bara standard mönstret utan två lager klarlack och även en PVA prick i mitten av konen.

Men som sagt tro inte på mig. Utan läs vad andra skrivit och bilda er egna uppfattningar.
En litteraturstudie helt enkelt.

Och anledningen till kommersiella tillverkare inte gör detta är väl pga samma anledning som vi inte tror det funkar.
Det är helt enkelt inte rimligt att det skall göra någon skillnad.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-20 19:59

ja jag vet inte vad jag ska tro. Det är lite svamligt resonemang i den där tråden. Någon riktigt bra förklaringsmodell hittar jag inte och väldigt lite mätningar.
Kommentarer som att
det är saker som hörs men inte kan mätas
konen blir "transparent" för ljudvågor
konen agerar mer som en perfekt böjvågsomvandlare
får billiga element att prestera som $2000 element
att nivån kan stiga med upp till 6dB för vissa frekvenser
osv gör att man blir lite skeptisk.

Men det är som sagt billigt att göra. Så har man bara lite tid över så är det ju ett intressant experiment att göra. Men om nån ska lägga någon vikt i det så behövs nog metoden beskrivas i detalj och mätningar av olika slag före/efter och för olika vinklar göras. (en vattenfallsmätning, distorsion, vanlig frekvensmätning är nog det minsta som bör göras) Därefter borde varianter göras där olika mängd prickar målas och kanske varianter där andra mönster provas.

Det antar en lätt "magisk" ton när de pratar om vad som kan åstadkommas med dessa prickar.

edit: tänker även på B&W som investerat massvis med tid och energi på att få konen att agera perfekt kolv och att inga destruktiva kantreflexer ska uppstå och störa ljudet. Det resulterade i det smått unika FST-elementet. Om det hade gått att lösas med lite prickar acrylfärg så undrar man varför de inte kom på det.

Glömde säga det också. Men riktigt seriösa mätningar borde inkludera laserinterferometri för att se hur konen faktiskt beter sig. Men det är ju svårt för vanliga dödliga att göra..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-20 21:08

Visst finns det tillverkare som gör mer rätt än andra, helt klart.
De nämner väl i förbifarten att ju bättre element desto mindre gör behandlingen.

Nu har jag mätt lite.
Holmimpulse 10 cm gating 0 15 30 grader.
Förra mätningen jag postade måste varit ur perfekt vinkel eftersom peaken var borta.
Men bättre än orginal är det helt klart.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-20 21:12

Det fordras lite mer kött på benen för att jag alls ska intressera mig för att läsa det där... Herregud, det finns ju hur mycket som helst att läsa! ;-)
Däremot viftar jag inte bort det - det kan spela roll men jag tror inte att det gör det med någon slags standardiserat mönster som fungerar med koner av alla storlekar och material. Vi har ju sett ScanSpeak "slica" sina koner i Revelator-basarna och nog höjde man på ögonbrynen första gången... De gjorde visst någon laseranalys av hur konen rörde sig men jag tror nog att man kan utläsa en hel den ur tonkurvan ifall man inte råkar ha laserinstrument hemma... :wink: Seas gör ett stort nummer av att deras koner är "hand-coated" och bland deras gamla datablad kan man se hur samma element uppför sig med och utan det. Minns inte riktigt vem det var (paa eller phon tror jag) som tipsade om att förstärka kanterna på konen (både vid kantupphängning och talspoleinfästning) och det tipset har jag haft glädje av några gånger! :)

Är det inte fasen också att alla grejer bara är halvfabrikat? :lol:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-20 21:14

Nissep skrev:.
Men bättre än orginal är det helt klart.

Har du mätt orginal med samma förutsättningar och samma mikrofonplacering?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 21:20

Planet10 har jag stor respekt för.
Det är då själva fan att man inte har ett par element hemma att labba med. :x

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-20 21:35

KarlXII skrev:Planet10 har jag stor respekt för.
Det är då själva fan att man inte har ett par element hemma att labba med. :x

Vad är Planet10?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-20 22:08

[quote="Nissep"Men bättre än orginal är det helt klart.
[/quote]vad jag kan se peakar den 10dB som originalet?

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-20 22:31

Helt rätt kodapa. :oops:
Frågan är nu om jag "hörde det jag såg"
För nog hände det något med ljudet.
Det är jag säker på.

Och nej jag har inga mätningar med orginalet för jag var gjorde det bara som ett snabbt test och trodde inget skulle hända.

Klantigt..

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-20 22:39

Den allra bästa och billigaste förbättringen är... placebo ... ;)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 22:40

aisopos skrev:Den allra bästa och billigaste förbättringen är... placebo ... ;)

Den är rätt så ofta dyr, men då även väldigt bra.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-20 22:46

Skäms lite för att jag varit neg och förstört det roliga, jag tycker att elementen låter ok i original.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-02-20 23:23

Det där måste jag bara prova på mina pi60s. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-20 23:31

phon skrev:Det där måste jag bara prova på mina pi60s. :D

:D

Upplever du dem som problematiska har det naturligtvis högsta prioritet! ;-)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-20 23:39

tvett skrev:
aisopos skrev:Den allra bästa och billigaste förbättringen är... placebo ... ;)

Den är rätt så ofta dyr, men då även väldigt bra.

:D
Jo det är ju sant också ... ;)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-22 10:56

I den långa långa tråden på diyaudio hittade jag lite mätningar. Här på Jordan JX92S på sidan 26.

Bild

Bild

Inte så stora skillnader i frekvensgång. Man ser att det händer lite med avklingningen i vattenfallen. Men det som är lite förbryllande är att fasen ändrar sig. Vet inte hur konstigt det är iofs men det är ju iaf en uppmätt skillnad.
Nu framgår det inte hur det är mätt och hur identiska uppställningar det är mellan mätningarna så man ska väl ta det med ett saltkar men ändå..

edit: har förresten läst lite mer om hur det hela förklaras.
Bud menar att på konens yta kommer högfrekventa ljud att färdas som en slags skineffekt. Allt eftersom den böjvåg som alstras i konen färdas upp mot kanten avger den energi till luften. När vågen kommer mot kanten kommer den studsa bak nedåt igen och börja nedåt och påverka nästa våg som alstras. Vid någon punkt kommer tryckvågen som bildas ovan konen att påverka konen och energi går in i konen igen. Det är dels denna energi som hindras från att gå in i konen och att energi enklare frigörs från konen som ger skillnaden*. Den återstående energin som sen finns kvar då vågen kommit förbi de yttersta prickarna kommer sedan absorberas av dessa då vågen vänder nedåt igen. Förhoppningsvis har dessutom energin sjunkit såpass att det mesta absorberas av kantupphängningen.
Effekten är mest påtaglig på blanka papperskoner och metallelement. Vävda koner har redan lite av denna effekt inbyggd då det är separata fibrer som gnider mot varandra och många poly-koner har inget skinn på ytan utan där menas att hela konen är preparerad så att denna skineffekt undviks.

Ja ungefär så förklaras det. Jag har bara hunnit 27 sidor i den där tråden. Vet inte riktigt på vilken sida förklaringen ges, kanske var det flera..
Vad man ska tro om det hela låter jag vara osagt. Men nog låter det lite flummigt.

edit2: det prickarna åstadkommer är alltså en impedansanpassning mot luften.
När denna blir optimal menar Bud att konen är "ljudgenomskinlig". Tex säger han att när konen är enabl så blir det viktigt att hantera reflexerna i lådan eftersom dessa lättare kommer igenom konen..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-22 11:29

Jag gjorde ett försök igår med en ungsform med lite vatten i där man kan se vågutbredningen.
Utan EnABL mönstret ser man klara vågor som studsar fram och tillbaka.
Med mönstret blev det intressant och en enorm skillnad.
Tyvärr blir det väldigt otydligt på film men alla kan prova hemma om de känner för det.

Jag använde sådan där fästmassa man använder på papper när man vill sätta fast dem på väggen. Tack-It.
http://www.faber-castell.in/35252/Produ ... _news.aspx
Detta är faktiskt samma ämne som används som bindningsmedel i amerikanska sprängdegen C4.
Mycket användbart även när man gör snabba tätningar och packningar i högtalarexperiment.
Ett väldigt användbart ämne.
Testet får mig att tro att det faktisk är vettigt att ha detta mönster runt kanten på högtalare med diffraktionsproblem på baffeln.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-22 11:45

Nissep, kan du beskriva testet lite noggrannare?
Med - Utan?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-22 12:30

Kraniet skrev:I den långa långa tråden på diyaudio hittade jag lite mätningar. Här på Jordan JX92S på sidan 26.
...
När denna blir optimal menar Bud att konen är "ljudgenomskinlig". Tex säger han att när konen är enabl så blir det viktigt att hantera reflexerna i lådan eftersom dessa lättare kommer igenom konen..

Imponerad av hur ihärdig du är... sid 26 - jaha! :D

Till och från har vi närmat oss begrepp som homogenitet och assymmetri i de mer filosofiska diskussionerna men det är svårt att dra slutsatser när det är mer än en parameter eller egenskap som skiljer element åt...

Det känns lite hokus-pokus även om det så klart ger någon effekt... om inte annat för att massan ökar. Jag skulle vilja se mätningar på 8545 utan kolfiberklägg och med klägg "snyggt" pålagt samt Revelator utan slicing. Då blir förändringarna påtagliga och möjliga att observera.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-22 13:25

Jocke skrev:
Kraniet skrev:I den långa långa tråden på diyaudio hittade jag lite mätningar. Här på Jordan JX92S på sidan 26.
...

Imponerad av hur ihärdig du är... sid 26 - jaha! :D

Till och från har vi närmat oss begrepp som homogenitet och assymmetri i de mer filosofiska diskussionerna men det är svårt att dra slutsatser när det är mer än en parameter eller egenskap som skiljer element åt...

Det känns lite hokus-pokus även om det så klart ger någon effekt... om inte annat för att massan ökar. Jag skulle vilja se mätningar på 8545 utan kolfiberklägg och med klägg "snyggt" pålagt samt Revelator utan slicing. Då blir förändringarna påtagliga och möjliga att observera.

Bud är noga med att påpeka att det handlar om något mer än massökning. Det är små kluttar med färg det handlar om. I exemplet ovan användes tandkräm vilket inte ska vara riktigt lika bra som den färg som bud rekommenderar.
Bud säger att det just bara är ytskiktet som påverkas och att djupare strukturer inte påverkas. Resonansfenomen som färdas i själva konen kan inte påverkas med denna metod enligt honom.
Men nog känns det som att masspåverkan ligger närmast till hands.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-22 13:59

Som sagt, visst är det lite intressant.
Hur mycket förändring som sker återstår väl att utreda ordentligt men samtidigt kanske man ska hålla i minnet att alla förändringar inte är till det bättre.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-22 14:37

Visst har vi sett koner som utformats i olika strukturer och ibland hävdas det att strukturen bidrar till de remarkabla egenskaperna just det elementet har...^^ Jag är inte alls främmande för att det finns saker man kan göra som förbättrar prestanda eller anpassar egenskaperna för en tänkt applikation. Att den här tekniken skulle vara särskilt lämplig för metallkoner men inte vara avsedd att dämpa resonanser utan någon slags skin-effekt känns dessutom som en helt galen prioritering för just de konerna... När man tagit hand om resonanserna kan man börja fundera på överkursen! :wink:

Nu har jag inte hört mycket Ino men av mätningar skulle nästan vilja säga att IÖ´s paradgren är att anpassa dammskydden för att ge nästan magiskt bra hf och spridningsegenskaper. :) (...utan pluttar... :lol: ) Tycker det är en mycket sund inställning att hantera problemen vid källan! :idea: Har många gånger förundrats över att många hanterar mekaniska resonanser i filtret - resonanserna finns naturligtvis kvar!

Nu hävdas det ju också att den här tekniken inte har någon effekt på tex PP-koner. Vid uppbrytning i en PP-kon slutar den helt enkelt spela och är tämligen befriad från resonanser. Något samband finns det absolut här. ^^

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-23 12:02

View My Video

Som sagt syns det lite dåligt men där är ett snabbtest iallafall.
Och vill man verkligen göra ett bättre test tar man och skala om pdf:n som jag postade innan och lägger ut bitarna mer noga.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-23 12:19

:lol: :lol: :lol:

Ursäkta att jag skrattade men.... om de där sakerna inte flyter på ytan utan ligger på botten så visar videon ingenting.
Men du kan ju testa igen med olika mönster och se om du upplever någon skillnad.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-24 01:26

Som jag sade tidigare så ser man som inte på videon vad som händer.
Självklart så står bitarna på botten och sticker upp ovanför ytan.
Jag postade inte den filmen för att bevisa något, bara för att visa hur jag gjort istället för att förklara.
Det blir så lätt missförstånd då.

Jag kom på att man kan simulera dessa mönster i hornresp Wavesimulator.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 01:29

Jag sa inget om vad som hände i videon, jag kommenterade testets funktion, att det inte representerar vad som händer med en kon med prickar målade på sig.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-24 01:31

Sant som du säger. Testet säger bara vad som händer med vågutbredningen.
Inget som helst om konens rörelse. Det är jag helt med på och håller med.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 01:34

Det var inte vad jag sa.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-24 01:48

Tvett, försök vara lite mer konstruktiv är du snäll.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 01:56

Ska försöka.

tvett skrev:...om de där sakerna inte flyter på ytan utan ligger på botten så visar videon ingenting.

...testets funktion, att det inte representerar vad som händer med en kon med prickar målade på sig...

Prickarna på konens yta är inga fasta objekt som bryter upp vågenergin så som i vattenkaret. De flyter på ytan och kan endast med sin tillagda vikt/styvhet ändra beteendet i den punkten. Det i sin tur kan dock leda till en diffraktion och interferens. Försöket i vattenkaret är alltså, enligt mig, meningslöst för att bevisa funktionen av prickade koner. Dock kan du testa hur olika mönster, täthet etc, leder till olika diffraktioner och interferenser. Isf är det smidigare att göra en linje rakt över karet. Effekterna av en målad prick är dock inte i närheten av vad ett fast objekt i vågens väg orsakar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-24 02:41

Ja du jag kan inte förklara bättre än kraniet gjorde eller förenkla Buds white paper.
Men prickarna skall väl inte påverka själva konens rörelse i första hand utan det ubertunna luftlagret utanpå konen. Som i sin tur kommer påverka konens rörelse.

När vågen färdas en väg utan att den reflekteras så bildas varken konstruktiv eller destruktiv interferens.
Men när den däremot reflekteras och har möjlighet att bilda en stående våg så kommer dessa att bildas och även påverka konen.

Och hans mönster minimerar vågens förmåga att studsa tillbaka.
De påverkar nog inte konens rörelse/böjning med sin tyngd.

Tänker vi lika eller missförstår jag dig?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 02:46

Nej då förstår jag meningen med vattentestet bättre. Men vilken magnitud har energi i detta ponerade luftlager i jämförelse med rörelserna i konens material?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-24 03:04

Säkert löjligt liten. I white papern finns ju bilder från några studier som kanske man skulle kunna jaga reda på.
De kanske kan ge en lite kött på benen.

EnABL processen innebär ju inte bara att man målar på dessa prickar. Det är ju även det där lagret med lack som skall öka vågens hastigt över ytan. Tråkigt att nyss handlade det om ett tunt lager luft ovanpå konen men med lack lagret är effekten på/i konen.

Men nu skall här sovas.. God natt på er.
Här kommer en tråd på Diyaudio där Planet 10 visar upp sina färdigheter med kalligrafipennan.
http://www.diyaudio.com/forums/planet-1 ... ermit.html

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-24 03:13

Nissep skrev:Här kommer en tråd på Diyaudio där Planet 10 visar upp sina färdigheter med kalligrafipennan.
http://www.diyaudio.com/forums/planet-1 ... ermit.html

KarlXII skrev:Planet10 har jag stor respekt för.

Ja ähum. 8O
Han var ju lite mindre spejsad för 5-6 år sen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 03:34

http://p10hifi.net/tlinespeakers/FAL/images/blue-FE127eN.jpg

Den där Avatar, det är en spejsad film?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-24 10:30

Bild

Vadå Avatar? Fattar inte.. :lol:

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-26 22:32

Slog på stort idag..
Bild

Vissa offrar sig för konsten.
Dessa småttingar tappade sitt vassa "S" ljud och lät mycket bättre efter prickarna.

Som vanligt är det inget jag kunde mäta fram något vetenskapligt och snyggt ifrån.
Men bättre lät det.

Så nu har jag ett objekt alla har råd att måla på.
http://dx.com/p/3w-40mm-speaker-driver- ... ohm-122521

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-27 00:22

Några mätningar före/efter?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-27 01:31

Jo men de visar som ingen synlig skillnad.

Så skit bakom spakarna vid mätningen?

Jaja jag ha 15 sådana element till så nog skall jag väl lyckas med någon form av bevis att det jag hör är mätbart.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-27 11:55

Hörbara skillnader bör bara mätbara.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-27 12:06

tvett skrev:Hörbara skillnader bör bara mätbara.

Det är ju inte säkert att påverkan (som helt säkert finns) är mätbar med enkla "svep".

Så här skrev Kraniet i ett tidigare inlägg:
Inte så stora skillnader i frekvensgång. Man ser att det händer lite med avklingningen i vattenfallen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-27 12:32

Ja, 3d/vattenfall är ett måste för att kunna mäta detta korrekt-

Men SSSSigheten borde synas i vanlig i ett vanligt svep, tänker jag.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-27 12:38

tvett skrev:Ja, 3d/vattenfall är ett måste för att kunna mäta detta korrekt-

Men SSSSigheten borde synas i vanlig i ett vanligt svep, tänker jag.

Om det inte beror på resonanser så kan man nog tycka det... Känner inte alls till det här elementet och skulle nog inte kunna/orka rigga för en vattenfallsplot... Men jag är också väldigt nyfiken på vad som eg händer här! ;-)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-27 18:41

Har bråkat länge med Seas ER18RNX som känns kanon om det inte hade varit för den elaka resonansen.

Bild

Sagt som gjort... tog i rejält för att hitta var resonanserna uppstår och efter lite inledande test kladdade jag dit 15 bitar häftmassa. Huvudresonansen vid typ 4,5kHz påverkas inte mycket mer än av att ljudtrycket sjunker pga av massan och det är i ytterkant det lilla händer.
I ytterkant av dammskyddet och kring infästningen till konen händer det desto mer - resonanserna vid 6 & 7kHz är så gott som borta. Däremot ska man nog vara väldigt uppmärksam på vad som händer då toppen strax över 5kHz inte fanns där innan...^^

Utan:
Bild

Med:
Bild

Så här såg det ut:
Bild

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-27 20:07

Ahh ett vattenfallsdiagram från REW kan jag ju fixa.. Duger REW?
Att jag inte tänkt på det.
Men det får bli efter jobbet.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-02-27 20:34

Tja det blir ju snyggt iaf med dom små prickarna :D
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-27 23:10

skrutten skrev:Tja det blir ju snyggt iaf med dom små prickarna :D

Blir väl ung lika kul som att se på radio...? :wink:

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-13 10:57

Att se på radio kan vara ganska underhållande..
Sök på vintage radio på google och kolla på bilderna.

Men det var inte det jag skulle säga.
Jag tog och beställde "orginal kittet" för att behandla konerna igår.
http://www.diyaudio.com/forums/swap-mee ... l-kit.html
Edited May 30, 2012

I assemble and provide a "kit", intended for the installation of "EnABL" patterns on loudspeaker driver cones.

This kit will include the following:

1) Speedball type B nib holder
1) set, A-1 through A-5 Speedball pen nibs (5 nibs)
1) #99 Speedball pen nib
1 oz. Microscale MI-4 Gloss coat
1 oz. Model Master Acryl flat clear (stealth finish)

Mailed in a 6" x 9" bubble mailer. The liquids will be enclosed in their own zip-lock bag.

For the tidy sum of $30. Others (outside US) for $32.

Preferred payment method is by paypal. This has been underway since 2008.

You will need to source the brush of your choice to install the Gloss Coat & containers to dilute the finish to suitable viscosity for application.

Subject to change.

Klart man kan jaga reda på allt via tex ebay osv. Men 32usd kan jag gott betala för att få exakt det som rekommenderas.

Så med denna post kanske jag kan hålla igång min egna motivation till att köpa ett par högtalare som man är mer grundlig med och mäter mellan alla moddar.

Vad vill folket se? Hur vill ni att mätningarna skall utformas?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-13 12:16

Nissep skrev:Vad vill folket se?

Bröd och skådespel brukar gå bra... :wink:

Nissep skrev:Hur vill ni att mätningarna skall utformas?

:wink:

Före/efter är naturligtvis intressant och det måste säkert vara väl noga för att mätningarna ska bli jämförbara.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-21 21:52

Titta vad som damp ner idag då.
Bild

32usd totalt.
http://www.diyaudio.com/forums/swap-mee ... l-kit.html
Kan samskickas om några vill få ner kostnaden.

Nu behöver jag element..

Någon som vill skicka upp något till norrland? Kodapa du hade väl ett par stycken?

Återgå till DIY-forum