hästköttsbas.... den skall finnas lite varstans
You´ll seak him here you´ll seak him there you´ll find a little everywere
varför då hästköttsbas...
jo för genomslagskraften och just den där sparken... som de inblandade kan förvänta sig att få

Moderator: Redaktörer
OlA-68 skrev:det blir 8 st 10" på raken... naq kan nog assistera med länk på vad de heter och så vidare...fö kan jag meddela att alla gamla basar redan är sålda så det blir inget att köpa. av mig åtm
OlA-68 skrev:en kombination... ja... metatron är ett namn för guds röst eller snarare ängeln som gud talar genom
AES Journal Forum
Controlled Acoustic Bass System (CABS) A Method to Achieve Uniform Sound Field Distribution at Low Frequencies in Rectangular Rooms
A new method for improving the low-frequency response in small- and medium-sized rooms uses a pair of front loudspeakers for initiating a traveling plane wave and a canceling rear pair of loudspeakers that effectively remove the acoustic reflection of the back wall. The rear loudspeakers receive a delayed and opposite phase version of the signal presented to the front loudspeakers, thereby canceling the plane wave when it reaches the rear of the room. Unlike equalization techniques that emphasize a single sweet spot, this approach covers the entire room. The upper frequency limit of the system is higher for smaller rooms. Based on an evaluation in two rooms, the system works as intended. Using this method, listeners experience a clear bass sound image, and the rear loudspeakers are inaudible.
Authors: Celestinos, Adrian; Nielsen, Sofus Birkedal
Affiliation: Acoustics, Department of Electronic Systems, Aalborg University, DK-9220 Aalborg East, Denmark
Nissep skrev:För en man som lägger ner så mycket tid och pengar på sitt ljud. Skulle det inte var trevligt om basen var perfekt i hela rummet utan stående vågor.
MagnusÖstberg skrev:Nissep skrev:För en man som lägger ner så mycket tid och pengar på sitt ljud. Skulle det inte var trevligt om basen var perfekt i hela rummet utan stående vågor.
Du behöver inte vara det minsta orolig på den punkten.
Nissep skrev:Lockar inte detta?
Eller du kanske har bättre eller är helnöjd redan.
Nackdelen är ju att hälften av basarna inte bidrar till att trycksätta rummet.
De bara absorberar den inkommande vågen.
Sedan krävs kringutrustning med delay.
Men ett intressant koncept iallafall.
A DBA is effective to a point determined by 172 / distance between subs.
In a room that is 4.5m wide this will be
172 / 2.25m = 76 Hz (horizontally)
172 / 1.35m = 127 Hz (vertically) for 2.7m ceiling height
In other words, in a room that size, we can bring in the subs at 80 Hz and the array will work over the entire bandwidth. Bass traps are not only unnecessary in this case, they are also undesirable. However, above the sub crossover of 80 Hz, we still have room modes typically from 80 - 200 Hz. That range can be treated with small broadband bass traps which are ineffective below 80 Hz.
Nissep skrev:För en man som lägger ner så mycket tid och pengar på sitt ljud. Skulle det inte var trevligt om basen var perfekt i hela rummet utan stående vågor.
Helt enkelt en plan våg som färdas från ena änden av rummet till den andra och försvinner helt. Ungefär som om rummet var oändligt lång.
Double bass array...
Allram skrev:Nissep skrev:För en man som lägger ner så mycket tid och pengar på sitt ljud. Skulle det inte var trevligt om basen var perfekt i hela rummet utan stående vågor.
Helt enkelt en plan våg som färdas från ena änden av rummet till den andra och försvinner helt. Ungefär som om rummet var oändligt lång.
Double bass array...
Ungefär det där har jag nyss implementerat här hemma, fast med en liten extra twist för att förhöja nyttan. Det funkar faktiskt riktigt bra i praktiken!
Sorry för OT!
Intressanta doningar du är på väg att smälla ihop!
Naqref skrev:Här finns lite bilder från Olas resa.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
Allram skrev:Nissep skrev:För en man som lägger ner så mycket tid och pengar på sitt ljud. Skulle det inte var trevligt om basen var perfekt i hela rummet utan stående vågor.
Double bass array...
Ungefär det där har jag nyss implementerat här hemma, fast med en liten extra twist för att förhöja nyttan. Det funkar faktiskt riktigt bra i praktiken!
Sorry för OT!
Intressanta doningar du är på väg att smälla ihop!
OlA-68 skrev:jag fick ett infall och renoverade matrummet först... skall snart återgå till det vesäntliga
Morgan skrev:Jag tror det här kommer bli jättebra, för det är väldigt fina mellanregister du köpt. (Allt under 12" är, som bekant, mellanregister - I alla fall hävdar Sanny_X det, och honom ska man lita på)
Fjonkalicious skrev:Morgan skrev:Jag tror det här kommer bli jättebra, för det är väldigt fina mellanregister du köpt. (Allt under 12" är, som bekant, mellanregister - I alla fall hävdar Sanny_X det, och honom ska man lita på)
![]()
gflar skrev:Väldigt OT
Men ska du inte ändra priset i din annons på Hifimagasinet.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=85643
14.800:- + en kasse blandade vinylskivor!![]()
För det är väl din annons?
ollebolle skrev:Ola! Vad kör du för lådvolym? Vilken avstämning och portdiameter?
Gick det bra att få plats med porten?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster