pågående bygge av BAD-paneler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dilon

pågående bygge av BAD-paneler

Inläggav dilon » 2013-05-21 20:55

Hej!

Tänkte dela med mig av mina byggbilder på BAD-paneler som jag bygger och kanske kunde få lite tips angående dämpning av lådorna o.s.v.

Bild
Bild
Bild

Snart dags för dämpning av lådorna, tyg för att skydda isoleringen har det betydelse hur luftgenomsläppligt det är?

Vilken sorts isolering är att föredra ?
< ? >

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-05-22 09:29

Vad är det för tjocklek på din Plywood, och hur stor procentuell andel av ytan utgör hålen? Om du sätter upp den där någorlunda lufttätt mot en vägg, så kommer hålen i kombination med kaviteten bli till en bredverkande Helmholtz-resonator - men det kanske du redan räknat på och önskar?

Isoleringen placeras närmast hålen i så fall, om du vill göra den bredbandigare men något mindre effektiv, eller tvärtom mot baksidan om du vill göra den smalbandigare men mer effektiv. Effektivast och smalbandigast om du helt utesluter dämpningen, förstås.

Tygets genomsläpplighet påverkar också luftproppens villighet att gå i resonans, men jag har inga konkreta synpunkter på hur du bör prioritera innan jag vet vad du är ute efter att skapa för helmholtzegenskaper.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-22 09:36

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-22 13:04

Snyggt jobbat!

Hur gjorde du hålningen?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-05-22 14:18

Tjusigt i kvadrat! :)

Lådan ser ut att vara ganska djup vilket är bra. Om djupet är ca 15 cm bakom plywooden skulle jag skruva dit ett lock med tätande gummilist på baksidan samt fylla med glasfiber eller rockwool med luftflödesmotstånd i intervallet 7 000-15 000 rayls/m. Högre luftflödesmotstånd kan ge sämre basabsorbtion, lägre att du får en kurva som med minskande värde vartefter blir lite krokig.

Står inget mått på panelerna men om det är tex 595x595 mm för den hålade ytan och 30 mm ”ram” runtom hålytan samt Ø 12,5 mm hål får du väl ca 14,6% perforering mot totala panelytan. Med 4 mm tjock plywoodpanel samt ett 10 mm tjockt lock därbak som ger inre djup 140 mm, verkar 10-12 000 rayls/m vara idealisk för isoleringen för dig.

Dina egna riktiga värden kan du slå in i Whealys ”Porous Absorber”, fliken Perforated Panel: http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html . Något spikat hålavstånd har du inte med BAD-panelen, så variera det upp-ned i programmet tills du får din uträknade perforeringsgrad. Därefter, variera luftflödesmotståndet upp-ned (Absorber flow resistivity) till du får en kurva du är nöjd med. Programmet visar ”bara” simuleringsresultat för rakt infallande ljudvåg men är panelerna bakom soffan blir resultatet bra nog.

Nästa steg blir att köpa rätt isolermaterial på brädgårn mot din önskade kurva. Här kan du hitta luftflödesmotstånd på många svenska material: http://www.gearslutz.com/board/bass-tra ... weden.html Enheten för att ange luftflödesmotstånd kan variera, 7000 rayls/m = 7 kPa x s / m².

Själv valde jag att gå ned ett snäpp i hålstorlek för minskad perforeringsgrad samt ökat byggdjup med 260-300 mm isolering för att få bättre basabsorbtion och minskande absorbtion från ca 500 Hz och uppåt. Simuleringen ser ut som i diagrammet. Blå kurva med Isover Piano (lättviktig byggissolering med lågt luftflödesmotstånd) och röd med akustiktaksskivor (högt luftflödesmotstånd)

Spridnings- och diffusionsegenskaperna med den kurvade BAD-panelen kan du hämta hem från RPGs sidor med det visst du säkert redan. Genomsläppligheten för tyget, -kör på något som är lätt att blåsa igenom. Du kan även ta marktäckande "non wowen-tyg" som man brukar använda mot ogräs i trädgården, finns på Jula, Plantagen etc i grått och svart och är billigt.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
dilon

Inläggav dilon » 2013-05-22 18:45

Tack för tips & info :D

Tjockleken på plywooden är 4mm och Ø12 hålen borrades förhand (3st ihopbuntade). Det var det jobbigaste och tog ca 3 veckor men jag borrade inte varje dag då. Lådans djup varierar mellan 100-150mm, panelerna för böjdes efter borrning med hjälp av spännband och vatten ånga för att underlätta passning vid limningen.

Har utgått ifrån Adhocs excelblad med modifikation på yttermåtten.
Panelens yttermått är 599x599 oböjd dvs. något större ram runt om, MDF ramen är 16mm. Grid size= bredd 17mm & höjd 18,2mm.

Orginal perforering enligt excel bladet ska vara 18,36%, Har tidigare simulerat med "porous absorber" excelbladet och den perforeringen verkar ge god absortion mellan ca 200-1000hz.

De ska upp på väggen bakom lyssnings platsen och bakstycken är tillsågade.

Håller precis på att betsa & lacka dem.
< ? >

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-05-22 22:00

Diagrammet / siffrorna från simuleringen i Porous Absorber förutsätter att utrymmet bakom frontpanelen är lufttätt. Fäller du in nägra trälister runtom inuti och använder ett 10 mm tjockt lock hamnar du kring 12 cm i snitt bakom frontpanelen. (I inlägget ovan där jag skrev ca 140 mm invändigt glömde jag bort att den den var kurvad.)

Användarvisningsbild
dilon

Inläggav dilon » 2013-05-22 22:28

Hade först tanken att placera lock utvändigt men det skulle nog se fult ut, Bra tips med lister runt om invändigt och försänkt lock. :)
< ? >

Användarvisningsbild
dilon

Inläggav dilon » 2013-06-06 13:52

Updates...

Betsade, lackade & målade:

Bild
Bild
Bild

Ännu inte dämpade lådor, blir nog att använda vanlig Rockwool bakom högtalartyg.
< ? >

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-06 14:18

Mycket vackra :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-06-06 19:12

Snygga! Var i lyssningsrummet ska de sitta?

Användarvisningsbild
dilon

Inläggav dilon » 2013-06-06 22:45

Tackar tackar :) , de ska placeras bakom lyssnings position på väggen.

Om det inte ser för knasigt ut så kommer soffan flyttas fram något från väggen.
< ? >

Återgå till DIY-forum