Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Jag har inte läst den. Vilken tråd?
tvett skrev:Vet inte varför den andra tråden inte dög till denna fråga? Vet inte om Magnus och Adzer läst den.
Men med tanke på de planer du har för att bi-ampa högtalarna och köra sub utan att dela topparna nedåt så finns det ingen vinst i att göra något internt.
MagnusÖstberg skrev:Externt elektroniskt delningsfilter.
Ut från din förstärkare in i ett filter, från filtret kablar tillbaka till din förstärkare och kablar till din(a) bas(ar).
Så blir det om man vill ha det på det bästa sättet.
MagnusÖstberg skrev:Där bygeln sitter är det en RCA-utgång som går till en RCA-ingång. Du sätter kabeln tillbaka på ingången såklart. Utgången går ju till filtret.
Det du länkade är ett elektroniskt filter, kanske inte det bästa men principen är densamma.
Jag tänker inte på bi-amping (mest eftersom jag aldrig tänker på det) utan på basmoduler.
Med ett stereosteg till kan du alltså driva två passiva basmoduler (utan egen förstärkare) som du te x kan bygga själv och fortfarande använda din förstärkare som du har till att driva dina vanliga högtalare. Det är det som är så praktiskt.
Men det finns många fler möjligheter. En bra feature helt klart. Var glad över den.
MagnusÖstberg skrev:Jag förstår inte hur du hade tänkt?
Högnivåutgångarna är ju högtalarterminalerna eller hur?
Skulle du koppla fler högtalare till ett annat slutsteg och köra allihop?
Det blir väldigt konstigt och går inte alls ihop med din önskan om bra återgivning tyvärr.
tiaz skrev:MagnusÖstberg skrev:Du skall köra som du tycker låter bra.
Finns ingen annan än du som kan ha åsikter om det
Ok bra men är lite nyfiken hur du gör om du vill koppla flera slutsteg till samma källa? max två slutsteg per preout? (L+R)
tvett skrev:...
En korrekt konstruerad lågnivåutgång kan driva flera rätt konstruerade lågnivåingångar.
MagnusÖstberg skrev:Jag gör som alla andra, jag använder en Y-adapter på lågnivåutgången.
Behöver man skitmånga steg av någon anledning så finns det distrubuerande steg. Jag har ett 6-kanaligt sådant som kopplar vidare signalen internt till varje kanal så det blir samma signal.
Men jag tillhör dem som tycker det blir skit med fler än två fullregisterhögtalare
tiaz skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag gör som alla andra, jag använder en Y-adapter på lågnivåutgången.
Behöver man skitmånga steg av någon anledning så finns det distrubuerande steg. Jag har ett 6-kanaligt sådant som kopplar vidare signalen internt till varje kanal så det blir samma signal.
Men jag tillhör dem som tycker det blir skit med fler än två fullregisterhögtalare
ok men med en yadapter blir det ju förlust :S ok har sett sådana dock dyra som fan men ger de bra ljud? nad verkar ju inte ha mycket sådant...
kan du utveckla vad du menar med en rätt konstruerad sådan? borde det inte i mitt fall betyda moddning utav denna enhet... tackar för all info
tiaz skrev:tvett skrev:Vad är det förluster du pratar om?
dels minskar väl signalen i styrka med ett par db sen ja den förvränger väl en aning? jag märker tydlig skillnad iallafall! förklara gärna varför.
tvett skrev:tiaz skrev:tvett skrev:Vad är det förluster du pratar om?
dels minskar väl signalen i styrka med ett par db sen ja den förvränger väl en aning? jag märker tydlig skillnad iallafall! förklara gärna varför.
Eftersom du inte beskrivit vad du gjort så vet jag inte alls.
tiaz skrev:tvett skrev:tiaz skrev:tvett skrev:Vad är det förluster du pratar om?
ok tackar för detta! har splittat main/preout på en nad c320 såklart! och på en massa andra enheter även där blev det sämre
tvett skrev:tiaz skrev:tvett skrev:tiaz skrev:tvett skrev:Vad är det förluster du pratar om?
ok tackar för detta! har splittat main/preout på en nad c320 såklart! och på en massa andra enheter även där blev det sämre
Du har ännu inte beskrivit vad det är du gjort. "splittat" är inte beskrivning nog av det du gjort.
Att det blev sämre (en väldigt subjektiv åsikt) kan inte bero på att du spelar från fler än två högtalare?
tiaz skrev:tvett skrev:Vad är det förluster du pratar om?
tvett skrev:Vänta nu. Du borde kanske byta trådtitel till C372.
Och åter igen, varför sätter du inte de två splittarna på preout2 och låter preout1 vara i fred? Om du nu så absolut måste driva en till förstärkare utöver subben.
tvett skrev:Det saknas två splittar för den andra kanalen för att få det rätt, men annars så är det ju ett sätt att få ut signal till två till förstärkare från preout1. Men frågan är ju varför man skulle vilja det.
tiaz, visst har du bara kopplat för att testa byglingen? Utan att ta ut någon signal till någon annan förstärkare.
tiaz skrev:tvett skrev:Det saknas två splittar för den andra kanalen för att få det rätt, men annars så är det ju ett sätt att få ut signal till två till förstärkare från preout1. Men frågan är ju varför man skulle vilja det.
tiaz, visst har du bara kopplat för att testa byglingen? Utan att ta ut någon signal till någon annan förstärkare.
jag har givetvis inte gjort fel, jag är inte helt dum i huvudet! båda kanaler kopplade rätt så vi släpper det
Nefilim skrev:Den svarta "kopplingen/bryggan ovanpå splittern då?? Hur är detta kopplat?
tiaz skrev:tvett skrev:Det saknas två splittar för den andra kanalen för att få det rätt, men annars så är det ju ett sätt att få ut signal till två till förstärkare från preout1. Men frågan är ju varför man skulle vilja det.
jag har givetvis inte gjort fel, jag är inte helt dum i huvudet! båda kanaler kopplade rätt så vi släpper det
tvett skrev:tiaz skrev:tvett skrev:Det saknas två splittar för den andra kanalen för att få det rätt, men annars så är det ju ett sätt att få ut signal till två till förstärkare från preout1. Men frågan är ju varför man skulle vilja det.
Hur ska jag kunna avgöra om du är dum i huvudet om du visar en bild på en c372 där det sitter splittar på ena kanalen men inte andra? Jag har för tydlighetens skull inte kallat dig dum i huvudet.
tvett skrev:Vi är inte tankeläsare, du får beskriva lite tydligare dina kopplingar, blir så lätt syftfel.
tiaz skrev:tvett skrev:Vi är inte tankeläsare, du får beskriva lite tydligare dina kopplingar, blir så lätt syftfel.
det jag menade är hur det kan låta bättre efter att två förförstärkare har gjort sitt innan signalen når slutstegen? jag anser alltså att preout från yamaha recievern direkt till slutstegen låter sämre, än när jag kopplar den in i vanliga linjeingången.. jag är dålig på att förklara!
tvett skrev:tiaz skrev:tvett skrev:Vi är inte tankeläsare, du får beskriva lite tydligare dina kopplingar, blir så lätt syftfel.
det jag menade är hur det kan låta bättre efter att två förförstärkare har gjort sitt innan signalen når slutstegen? jag anser alltså att preout från yamaha recievern direkt till slutstegen låter sämre, än när jag kopplar den in i vanliga linjeingången.. jag är dålig på att förklara!
Aha, nej hur du upplever ljudet är ju högst subjektivt. Den förändring som försteget i NADen gör är ju dålig på så sätt att en förändring sker, men kan ge en positiv förändring i dina öron. Det du just gjort är ett F/E-test, något som diskuterats mycket här, du lyssnar Före/Efter Försteget i NADen, dvs med och utan i kedjan. Det är ett sätt att se om en enskiljd apparat förändrar ljudet, då resten av kedjan är densamma.
Du nämnde att C320 ska ha ett bättre försteg än C372? Visst är det intressant att du då upplever en förändring av ljudet? Lågnivå-delar ska förändra ljudet så lite som möjligt, enligt mig.
Kvar har vi möjligheten att det inte är någon skillnad, men att du upplever den på grund av att du vet om skillnaden på inkoppling, dvs placebo/nocebo-effekter.
tvett skrev:tiaz skrev:tvett skrev:Vi är inte tankeläsare, du får beskriva lite tydligare dina kopplingar, blir så lätt syftfel.
Aha, nej hur du upplever ljudet är ju högst subjektivt. Den förändring som försteget i NADen gör är ju dålig på så sätt att en förändring sker, men kan ge en positiv förändring i dina öron.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], smile och 22 gäster