Nu skulle jag vilja bygga några högtalare som är bättre än det mesta som man kan köpa, hur ska jag göra?

Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Det största enskilda man kan göra är att få elementen att spela i fas även off axis. Klarar man det sticker man ut.
paa skrev:En annan sak som jag länge velat testa är en basreflexlösning till ROY med böjd slitsport, vilket borde ge en klart användbar output utan att ta till slavbas eller jättelånga portar. Kan ju kanske passa som en bas i trevägssystemet.
Men jag måste väl simulera lite med JBL-basen innan jag överger det snygga elementet?
Elfsberg skrev:BRL har rea på den där JBL:en. Två för 1800 tror jag visst.
Ska nog fan kolla om den kan passa hos mig.
ollenorell skrev:Elfsberg skrev:BRL har rea på den där JBL:en. Två för 1800 tror jag visst.
Ska nog fan kolla om den kan passa hos mig.
Gäller inte det 10"-varianten?
paa skrev:Jag överger fullregistertanken och bilbasarna som troligen inte går tillräckligt högt, det blir ju basmoduler i alla fall!
En 10" PA-midbas med lite högre känslighet, runt 95 dB, räcker ju bra till i kapacitet för hemmabruk om man delar vid 80-100 Hz.
Några inspirationsbilder från en gammal tråd, här hade jag tänkt en delning mellan bas och horn på ca 1 kHz:
paa skrev:Sen kom Niclas med denna bild:
När jag sedan började spåna in på unity-horn så blev denna en inspirationskälla.
Om man kör med något som liknar en blandning av detta och en korsning av unityhorn och "trevägarens" waveguide och delar vid ca 250-300 Hz och 1-1.2 kHz, eventuellt med motfas ambiensdiskanter ovanpå, så tror jag att det skulle kunna bli ganska intressant.
Vilken tia tror ni mest på för området 80-300Hz: Beyma 10G40 eller B&C 10PS26?
Nja, basens placering är en av grundstenarna i konstruktionen, så nära golvet och väggen bakom högtalaren som överhuvudtaget möjligt, ungefär som på Carlssons trevägare, fast tvärtom. Det kommer inte att vändas på!Jocke skrev:Det jag klurar på skulle innebära att man vänder upponer på de två delarna individuellt. Skippar tratten och utformar toppdelen liknande den nedan.
paa skrev:Nja, basens placering är en av grundstenarna i konstruktionen, så nära golvet och väggen bakom högtalaren som överhuvudtaget möjligt, ungefär som på Carlssons trevägare, fast tvärtom. Det kommer inte att vändas på!Jocke skrev:Det jag klurar på skulle innebära att man vänder upponer på de två delarna individuellt. Skippar tratten och utformar toppdelen liknande den nedan.
Jo, avståndet förändras ganska mycket om man vänder underdelen upp och ner, inte från väggen bakom, men väl från golvet.Jocke skrev:Nja, om du vänder underdelen upponer förändras väl inte avstånden...?^^ Vad skulle vara fördelen med att ha den riktad så här?
paa skrev:Jo, avståndet förändras ganska mycket om man vänder underdelen upp och ner, inte från väggen bakom, men väl från golvet.Jocke skrev:Nja, om du vänder underdelen upponer förändras väl inte avstånden...?^^ Vad skulle vara fördelen med att ha den riktad så här?
Att den står nära begränsningsytorna gör att första urfasningen från golv- och väggreflex kommer högre upp i frekvensregistret, förhoppningsvis ovanför delningsfrekvensen.
paa skrev:Snell Model A delade vid 275 Hz och hade baselementet riktat nedåt intill golvet, så det kanske inte är något problem.
Jag började ju skissa på denna design med tanken att dela vid 1 kHz och då funkar det inte med nedåtriktat mellanregister, men vid 250-300 Hz delning mot ett unityhorn så blir det kanske en annan sak.
Undrar var i registret rundstrålning inträder? Får man något riktad utstrålning vid 300 Hz, eller blir det helt rundstrålande under 300 Hz, för då kanske nederdelen under hornet skulle kunna likna de här lådorna i stället?
(BILD)
...
Jocke skrev:paa skrev:Snell Model A delade vid 275 Hz och hade baselementet riktat nedåt intill golvet, så det kanske inte är något problem.
Jag började ju skissa på denna design med tanken att dela vid 1 kHz och då funkar det inte med nedåtriktat mellanregister, men vid 250-300 Hz delning mot ett unityhorn så blir det kanske en annan sak.
Undrar var i registret rundstrålning inträder? Får man något riktad utstrålning vid 300 Hz, eller blir det helt rundstrålande under 300 Hz, för då kanske nederdelen under hornet skulle kunna likna de här lådorna i stället?
(BILD)
...
Flera av oss som varit med ett tag är väl lite skolade av R&T´s sub/center/horn-lösningar och U66´s produktifieringar. Man menade ju då att man inte hör riktning under 300Hz men jag upplever inte att det stämmer och med den delningen skulle jag välja stereobas 11 dagar av 10...
Kikade lite i Unity-tråden men den var lite väl akademisk och lite mycket att läsa in sig på... Vore otroligt kul att se den lösningen realiserad med konkreta exempel!
Skulle tro att rundstrålningen avtar när baffeleffekten sätter in. Är 250-300Hz optimalt vad gäller Unityhornens kapacitet? Annars finns väl ingen anledning att lägga sig just där, eller...?
paa skrev:Ingen fler som har synpunkter på Beyma 10G40 eller B&C 10PS26?
paa skrev:Ska man ner till 80 Hz med unity eller snarare då synergyhorn, så blir de ju gigantiska.
Naqref skrev:paa skrev:Ingen fler som har synpunkter på Beyma 10G40 eller B&C 10PS26?
Jag skulle valt den senare. Den förra ser ut att bete sig snyggt men det är ju svårt att se när de har en 100dB-skala.
paa skrev:Ska man ner till 80 Hz med unity eller snarare då synergyhorn, så blir de ju gigantiska. Men monobas har jag aldrig funderat på, basmid ska ju gå mellan 80 och 300 Hz, och i stereo.
paa skrev:...
Undrar var i registret rundstrålning inträder?
...
paa skrev:Några inspirationsbilder från en gammal tråd, här hade jag tänkt en delning mellan bas och horn på ca 1 kHz:
I första hand blir det ju en trevägskonstruktion, men om den inte riktigt lyckas så kanske det slutar med en tvåvägare med en tia med ett diskanthorn/waveguide av något slag, och då vore det ju bra om det kan bli så bra som möjligt också.Naqref skrev:Ska man använda elementet mer bredbandigt så hade jag också kollat på Beyman istället. Men det är ju inte säkert att elementet ska användas riktigt så bredbandigt att det blir ett problem. 300Hz är ju rätt låg delning för dessa element.
paa skrev:Har du någon synpunkt på om det blir någon skillnad på utstrålningen av vågfronterna, om man sätter tian snett nedåt mot golv/vägg och delar vid 300 Hz, mot om man bara monterar den rakt nedåt under lådan just ovanför golvet?
Hur menar du nu, med bashorn mynnande vid väggen, eller?Naqref skrev:En kul tanke vore annars att köra lite som klipschorn om du ska dela vid 300Hz.
paa skrev:Hur menar du nu, med bashorn mynnande vid väggen, eller?Naqref skrev:En kul tanke vore annars att köra lite som klipschorn om du ska dela vid 300Hz.
Naqref skrev:paa skrev:Hur menar du nu, med bashorn mynnande vid väggen, eller?Naqref skrev:En kul tanke vore annars att köra lite som klipschorn om du ska dela vid 300Hz.
Tag en variant av Carlssons trevägare med basen på den sneda trekanten. Dumpa lådan. Behåll elementet och sätt en låda framför elementet så att det pumpar in i hörnet som bildas med åtm två öppningar åt sidan som Klipschornet. Typ.
Det blir ju inte ett bashorn utan mer ett mellanbashorn.
paa skrev:Naqref skrev:paa skrev:Hur menar du nu, med bashorn mynnande vid väggen, eller?Naqref skrev:En kul tanke vore annars att köra lite som klipschorn om du ska dela vid 300Hz.
Tag en variant av Carlssons trevägare med basen på den sneda trekanten. Dumpa lådan. Behåll elementet och sätt en låda framför elementet så att det pumpar in i hörnet som bildas med åtm två öppningar åt sidan som Klipschornet. Typ.
Det blir ju inte ett bashorn utan mer ett mellanbashorn.
du menar: vrid underdelen med basen 90 grader mot väggen?
Naqref skrev:
Jag tänkte man kunde behålla hörnet som ovan och elementet. Men istället för att kaviteten är framför membranet så sätter man den bakom (det behövs ju bara en liten kavitet här) och göra ljudutsläpp från framsidan på elementet ut i hörnets alla delar.
Naqref skrev:Kaviteten kan ju utformas efter eget huvud.
Naqref skrev:Jag menar inte så som du misstänker utan så här.
Tag en låda med ett element och ett hörn.
http://user.faktiskt.io/naqref/diy-proj/DSC_0454.jpg
Vänd sedan elementet och lådan in i hörnet:
Voilá, ett element som är hörnladdat.![]()
Kaviteten kan ju utformas efter eget huvud.
Harryup skrev:Börjar dina horn bli "klara" annars Fjonken?
mvh/Harryup
Fjonkalicious skrev:Är inte ngt klipschhorn byggt på det viset, fast med fler veckningar?
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Kaviteten kan ju utformas efter eget huvud.
Låter som en ovanligt svårbyggd form...![]()
Naqref skrev:Man behöver inte ställa den i ett hörn. Man kan bygga en vägg som blir ett hörn och göra det som en del av högtalaren.
Erik_Johansson skrev:Naqref skrev:Man behöver inte ställa den i ett hörn. Man kan bygga en vägg som blir ett hörn och göra det som en del av högtalaren.
Jag har funderat på något i den stilen för att eventuellt få bukt med vissa problem i ett visst annat projekt. En tanke jag lekt med är något i stil med detta (snabbt ihopknåpat i Paint, snitt sett uppifrån):
/Erik
Fjonkalicious skrev:Här är en annan typ av hörnhorn:
http://www.linnaraudio.com/hogtalare/ho ... /index.htm
Martin skrev:Trevligt. Men den där lilla tomten ser ut att leva lite farligt...
Hur är det nu igen, åt vilket håll sprider ett sådant horn som bäst? Är det på bredden eller höjden?
Nej, mina är 12", dom där andra var väl 15"?NiklasF skrev:Äre ruu som tagit över dom roliga sakerna som är/var till salu här?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster