Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Det här ska jag följa noggrant, jag skulle själv gärna bygga nya surrar då mina basar snart är klara. Fyra på varje sida skulle vara skitbra eftersoom man då kan serieparalellkoppla dom och därmed få en godkänd ohm oavsett vilka element man använder
paa skrev:Så här ser en av de mindre av de professionella surroundhögtalarna från JBL ut:
http://www.jblpro.com/catalog/General/P ... =277&MId=1
steveo1234 skrev:Inte ett enda förslag.
Finns det verkligen ingen DIY-lösning för de som vill bygga högkvalitativa surrar?
Då får det väl bli 8 styckan a2´or då då...
Finns det verkligen ingen DIY-lösning för de som vill bygga högkvalitativa surrar?
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Inte ett enda förslag.
Nu bli jag lite förbryllad.
Ino a2 är ju just det du söker. De är ju köpbara som DIY-högtalare.
Och du väljer ju själv om de vill ha dem färdiga eller om du vill DIY:a.
Vh, iö
bakerman22 skrev:En gissning är att det handlar om pengar.
Det är ju inte direkt kaffepengar för åtta a2.![]()
Även i DIY-form.
rotel2 skrev:vad kostar dom? a2or alltså
Nattlorden skrev:Är det diy-pris? Det kostar väl mer färdigbyggda?
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Är det diy-pris? Det kostar väl mer färdigbyggda?
Ja detta är monteringssats.
Färdigmonterade kostar de 7035kr styck vilket blir för 8st: 56280kr
Omph!
AndreasArvidsson skrev:rotel2 skrev:vad kostar dom? a2or alltså
27825kr för 8st.
Mycket pengar för surround. Tom mer än vad jag gett för basar och toppar ihop. Blev 8st mupps/a1 kloner för egen del.
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Är det diy-pris? Det kostar väl mer färdigbyggda?
Ja detta är monteringssats.
Färdigmonterade kostar de 7035kr styck vilket blir för 8st: 56280kr
Omph!
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Inte ett enda förslag.
- - -
En rent allmän kommentar till det där med inkopplingen som det ju har
talats lite om, är: Sådana här högtalare bör ha extremt hög impedans
(som a2) således att man kan parallellkoppla dem i så stort antal som
behövs.
Att seriekoppla eller serie/parallellkoppla är ingen vidare bra ide sett ljud-
kvalitetsmässigt.
Vh, iö
celef skrev:bakerman22 skrev:Det är ju inte direkt en skitkomplicerad konstruktion. Inte dyra element, inte dyr ...
Åjo, lådan är nog lite snickarknepig att få till tror jag
AndreasArvidsson skrev:celef skrev:bakerman22 skrev:Det är ju inte direkt en skitkomplicerad konstruktion. Inte dyra element, inte dyr ...
Åjo, lådan är nog lite snickarknepig att få till tror jag
Ja den är lite lurig. Ge mig en stor nog 3D-skrivare så jäklar
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Inte ett enda förslag.
- - -
behövs.
kvalitetsmässigt.
Vh, iö
Det största problemet för mig är att de ska hämtas om jag förstått rätt och det är 130mil att köra för det.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Inte ett enda förslag.
- - -
behövs.
kvalitetsmässigt.
Vh, iö
Det största problemet för mig är att de ska hämtas om jag förstått rätt och det är 130mil att köra för det.
Ja det är ju en olägenhet förstås 260 mil tar ju över ett dygn att köra om
man inte kör som en galning. Jag har faktiskt aldrig kört längre än 250 mil i
ett sträck på under ett dygn.
Dock har jag avverkat mer än 120 mil per dag tre dagar i rad några gånger.
Det är inte så farligt om man tar det lite lugnt. Det skall vara skönt att köra,
annars kan det kvitta,
Vh, iö
NiklasF skrev:Jag ger inte mycket för ino´s hittepå surround, klart att det blir stor ljudbubbla ( vore ju förbannat konstigt annars ) men ljudpanoreringar blir ju helt fel i alla riktningar.
paa skrev:NiklasF skrev:Jag ger inte mycket för ino´s hittepå surround, klart att det blir stor ljudbubbla ( vore ju förbannat konstigt annars ) men ljudpanoreringar blir ju helt fel i alla riktningar.
I stort sett allt bioljud bygger på många surroundhögtalare som tillsammans skapar ett diffust ljudfält på sidan och bakom publiken. Spelfilmerna är mixade för att det ser ut på detta sätt och för att det ska fungera bra med en sådan högtalarkonfiguration.
Att då införa diskreta bakkanaler, med enbart en högtalare för varje kanal, är i mitt tycke mycket mer av hittepå, än vad ino rekommenderar för sina surrounder.
AndreasArvidsson skrev:Niklas jag har 8st surround och jag har inga problem alls att höra ljud komma in från en speciell vinkel bakifrån.
Fördelen med många bakkanaler är att ljud som skall ombeslöja lyssnaren faktiskt gör det. Det finns inget värre än när det låter som det regnar i ena hörnet bara
Oavsett om det är Ino eller något annat märke så är helt klart lösningen med många små surround den bästa jag hört.
NiklasF skrev:Fast om du lyssnar på en tvåkanalsinspelning och det är regn i inspelningen som kommer in på högersidan så låter det väl ändå inte som det bara är regn i hörnet?![]()
Det är HELT omöjligt att panoreringar blir rätt med denna setupen, att det låter stort och brett säger sig självt.
Men men jag har sagt detta förr och detta blir väl fel tråd egentligen.
NiklasF skrev:Jag ger inte mycket för ino´s hittepå surround, klart att det blir stor ljudbubbla ( vore ju förbannat konstigt annars ) men ljudpanoreringar blir ju helt fel i alla riktningar.
NiklasF skrev:AndreasArvidsson skrev:Niklas jag har 8st surround och jag har inga problem alls att höra ljud komma in från en speciell vinkel bakifrån.
Fördelen med många bakkanaler är att ljud som skall ombeslöja lyssnaren faktiskt gör det. Det finns inget värre än när det låter som det regnar i ena hörnet bara
Oavsett om det är Ino eller något annat märke så är helt klart lösningen med många små surround den bästa jag hört.
Fast om du lyssnar på en tvåkanalsinspelning och det är regn i inspelningen som kommer in på högersidan så låter det väl ändå inte som det bara är regn i hörnet?![]()
NiklasF skrev:Det är HELT omöjligt att panoreringar blir rätt med denna setupen, att det låter stort och brett säger sig självt.
NiklasF skrev:Men men jag har sagt detta förr och detta blir väl fel tråd egentligen.
NiklasF skrev:Du tror inte att det beror på att biosalongerna är lite större än vad "vi" har för lyssningsrum, btw samtliga här inne har väl bättre ljud än på valfri biosalong i sverige?
NiklasF skrev:Du tror inte att det beror på att biosalongerna är lite större än vad "vi" har för lyssningsrum, btw samtliga här inne har väl bättre ljud än på valfri biosalong i sverige?
Bjorn_ skrev:Nu är det ju inte diy, men är det ingen som glott på Mirage som surrar, de borde väl uppfylla ljudspridningskravet bra eller? Billigt är det också om man jämför med annat som diskuterats. Fem surrar för 5500 sek och då kan ni slänga subben som ingår, eller installera den på toan eller ngt... De har ju även lite större burkar som går ner till 70 Hz.
Nu kör jag bara 2.2 setup, men om jag nån gång skall ha bio igen så blir det nog en kombo med Mirage.
Bjorn_ skrev:Nu är det ju inte diy, men är det ingen som glott på Mirage som surrar, de borde väl uppfylla ljudspridningskravet bra eller? Billigt är det också om man jämför med annat som diskuterats. Fem surrar för 5500 sek och då kan ni slänga subben som ingår, eller installera den på toan eller ngt... De har ju även lite större burkar som går ner till 70 Hz.
Nu kör jag bara 2.2 setup, men om jag nån gång skall ha bio igen så blir det nog en kombo med Mirage.
Empa skrev:Googlade lite i helgen och det är förvånansvärt få DIY surroundbyggen som ser riktigt vettiga ut jämfört med tex. basbyggen. Undrar varför?
IngOehman skrev:Då rekommenderar jag att man sätter upp lite profundusmoduler som
surround. Det blir nog väldigt bra.
Vh, iö
Kraniet skrev:Det må låta konstigt men surround verkar inte ha "mognat" till sig än. Istället för att lösa frågor om hur surround ska implementeras så trycker man bara ut fler kanaler.
Kraniet skrev:problemet med surround och även center är väl att det inte finns några konceptuella resonemang som är allmängiltiga.
För många är det ju dessutom en ickefråga eftersom man tror att det blir bra att bara ta vilken stativhögtalare som helst och använda en sådan per surroundkanal. Det är ju en av de lösningar som prånglas ut av både den ena och den andra källan.
Kraniet skrev:Den andra är att det ska vara bipol/dipol lösning och fortfarande en per kanal.
Kraniet skrev:På samma sätt tillverkas och pushas fortfarande den liggande mtm-centern från alla möjliga håll.
Kraniet skrev:Det må låta konstigt men surround verkar inte ha "mognat" till sig än. Istället för att lösa frågor om hur surround ska implementeras så trycker man bara ut fler kanaler.
Kraniet skrev:Centerhögtalare finns det ju några som är trevägsvariant med bmtb där diskant och mellanregister är vertikalt placerade. Men det är fortfarande en "vanlig" trevägshögtalare. Vilka egenskaper den ska ha (tex spridning, frekvensgång osv) har man fortfarande inte löst.
Kraniet skrev:Om inte ens B&W, Revel och dylika firmor har löst detta konceptuellt hur ska man då kunna tro att det finns diy-lösningar färdiga?
Kraniet skrev:...sen om det är bra eller dåliga lösningar låter jag vara osagt. Men att det behövs mer arbete inom detta område verkar tydligt.
IngOehman skrev:Om det finns en entydig sanning som är möjlig att rama in och begränsa till
något som inte spretar så mycket, så kan det vara så att antingen ALLA de
som har en ide om vad man bör göra har fel, eller att alla utom EN har fel.
Gäller det sistnämnda så är det inte en utveckling som behövs, utan bara en
kunskapsspridning.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, det var väl det jag försökte antyda, och det är även något jag har försökt
syssla med, i varje fall sedan 1989.
Vh, iö
Kraniet skrev:IngOehman skrev:Ja, det var väl det jag försökte antyda, och det är även något jag har försökt
syssla med, i varje fall sedan 1989.
Vh, iö
och en himla tur är väl det? Speciellt att du har ork att försöka delge lite tankar här är ju något som storeligen uppskattas.
Finns det förresten någon tillverkare som du upplever har bättre koll på dessa saker? Jag upplever det nästan som att det är en "icke-fråga" för de flesta tillverkare av HiFi och Hembio..
IngOehman skrev:Jag är osäker på vad du menar när du skriver att du kört med 5.2. Det är
ju inte något format som existerar på normala medier idag. Det finns bara
en baskanal på fonogrammen.
Kan det vara så att du blandar ihop vad du spelar upp inspelningarna med
(din anläggning - vilka högtalare och hur många du använder), med vilken
information fonogrammet faktiskt innehåller?
dukanvadet skrev:när man har flera högtalare på samma kanal blir det inte någon sorts lobing eller vad det heter då? fast det kanske är ett mindre problem i sammanhanget?
steveo1234 skrev:Finns det några bra DIY-högtalare för surroundbruk? Jag tänker någon variant i samma format som Ino a2 eller kanske LTS 2v-v1. Dvs, inte allt för stor högtalare som spelar över 80hz, anpassade för surroundbruk och tänkta att användas i minst 4-pack som klarar av refnivå i antal om 8-12 i alla fall.
DQ-20 skrev:(Det verkar som alla vill ha Ino A2 men att många inte är sugna på att betala för dem.)°
Elfsberg skrev:IngOehman skrev:Då rekommenderar jag att man sätter upp lite profundusmoduler som
surround. Det blir nog väldigt bra.
Vh, iö
Det är så uppenbart att du bara vill sälja..!
zartok skrev:men om man vill ha direktljud, hur kommer det sig att inos surrar ser ut som dom gör? elementet är ju riktat snett uppåt och surrarna är väl tänkta att läggas i en stigande linje på sidoväggen?
Bjorn_ skrev:IngOehman skrev:Jag är osäker på vad du menar när du skriver att du kört med 5.2. Det är
ju inte något format som existerar på normala medier idag. Det finns bara
en baskanal på fonogrammen.
Kan det vara så att du blandar ihop vad du spelar upp inspelningarna med
(din anläggning - vilka högtalare och hur många du använder), med vilken
information fonogrammet faktiskt innehåller?
Nänä, 5.1 mena jag såklart för egen del. Ont om 5.2-spår
Jag fick uppfattningen att ni diskuterade en 7.1 setup... Men jag antar att ni menar en 5.1 setup med två bakkanaler spritt på 4 högtalare?
Kraniet skrev:det säkraste är väl att sätta upp 5.1. Då kan man ju vara säker på att man får utnyttja alla högtalare.
Lite tråkigt att sätta upp 7.1 och sen bli tvungen se en 5.1 film utan x antal surrounder inkopplade.
Eller kan de nya förstärkarna utnyttja alla kanaler oavsett källmaterial?
Kraniet skrev:det säkraste är väl att sätta upp 5.1. Då kan man ju vara säker på att man får utnyttja alla högtalare.
Lite tråkigt att sätta upp 7.1 och sen bli tvungen se en 5.1 film utan x antal surrounder inkopplade.
Eller kan de nya förstärkarna utnyttja alla kanaler oavsett källmaterial?
Bjorn_ skrev:Tack för svaret. Då antar jag att placeringen är av vikt så att man inte introducerar delay mellan de olika högtalarna för respektive bak-kanal ?
Bjorn_ skrev:Det kanske inte spelar så sto roll i mindre rum ?
Bjorn_ skrev:Problemet som jag har sett det är att det är (för min del och möblering) svårt att få till placering med endast två bakhögtalare. Men sprider man det på 6 rent av så verkar det genast vettigt igen, drömmen lever
Bjorn_ skrev:Om man då skall ha en 7.1 setup så blir det alltså minst 9 men helst 11 högtalare om det skall bli bra, puuh... (enligt dina preferenser iaf)
Bjorn_ skrev:Det som är kul är att jag tyckt att mina bakkanaler inte gett så ofantligt mycket (på den tiden jag körde surround) men jag har en viss känsla av att det faktiskt kan bli bättre om man tänker om. Det finns stor risk att jag testar detta med lite fler bakhögtalare, men mer än 5.1 blir det nog aldrig eftersom jag ändå inte har något dedikerat rum för det, (fast med 7 eller 9 högtalare). Kommer dessutom inte att köra ino men jag hoppas du förlåter mig
Bjorn_ skrev:Tillägg är väl att jag ibland kan sakna centern, det är det som jag saknar mest från min "surround-tid"
IngOehman skrev:Den där bilden du visar är såvitt jag kan se bara en förvrängd version av
itu-standarden som ingen vettig människa tar på allvar. Eller bör ta på all-
var skall det väl heta. Det är ju svårt att veta om man inte är insatt och
vettig kan man ju vara utan att vara insatt.
celef skrev:DQ-20 skrev:(Det verkar som alla vill ha Ino A2 men att många inte är sugna på att betala för dem.)°
Vad vill du ha sagt med det? Stör det dig? Vad angår det dig? Är du iö?
IngOehman skrev:Oj!
Vilken reaktion. Trampade han på någon öm tå, eller vad handlade det där
om egentligen.![]()
Det var väl ett konstaterande bara. Och det är väl inget fel med att vilja ha
a2, och att inte vilja betala för dem är ju inte så konstigt heller. Vem vill det?
Gratis är bäst, och hur var det nu... helst skall de vara kalla och torra också?
DQ-20 skrev:celef skrev:DQ-20 skrev:(Det verkar som alla vill ha Ino A2 men att många inte är sugna på att betala för dem.)°
Värst vad du vässar. Det var bara ett konstaterande. Som jag uppfattar läget alltså. The filth is in the mind of the beholder, vettu.
/DQ-20
IngOehman skrev:Nej, det är tvärtom - för att det skall fungera så måste det introducera delay.
Lagom mycket för att fungera och lagom lite för att inte ställa till det.
IngOehman skrev:Det är inte rummets storlek det handlar om, det är att det är fler än en
som skall kunna lyssna.
IngOehman skrev:Bjorn_ skrev:Problemet som jag har sett det är att det är (för min del och möblering) svårt att få till placering med endast två bakhögtalare. Men sprider man det på 6 rent av så verkar det genast vettigt igen, drömmen lever
Fast om det är svårt att få till två så borde det vara än värre med många,
för de skall ju inte placeras hur som helst.
IngOehman skrev:Bjorn_ skrev:Om man då skall ha en 7.1 setup så blir det alltså minst 9 men helst 11 högtalare om det skall bli bra, puuh... (enligt dina preferenser iaf)
Jag hänger inte med i ditt resonemang nu.
Varifrån kom antalen, och varför säger du att det är mina preferenser?
IngOehman skrev:Och min uppfattning är att fyra stycken är en stor förbättring jämfört med
två, men att det egentligen behövs minst sex för att det skall bli riktigt bra.
IngOehman skrev:Och för det andra så kan jag inte se att jag skrivit någonting i den här tråden
som borde få någon att tro att jag förespråkar flera högtalare för 7.1 än för
5.1. Det gör jag inte.
celef skrev:DQ-20 skrev:celef skrev:DQ-20 skrev:(Det verkar som alla vill ha Ino A2 men att många inte är sugna på att betala för dem.)°
Värst vad du vässar. Det var bara ett konstaterande. Som jag uppfattar läget alltså. The filth is in the mind of the beholder, vettu.
/DQ-20
![]()
ni två...
Nattlorden skrev:Sen finns det ju IÖs gamla Dice att "kopiera" om man nu inte vill köra många.
DQ-20 skrev:celef skrev:DQ-20 skrev:celef skrev:DQ-20 skrev:(Det verkar som alla vill ha Ino A2 men att många inte är sugna på att betala för dem.)°
/DQ-20
![]()
ni två...
Först och främst tycker jag du ska kamma dig och torka sperman ur skägget.
För det andra kan man fundera på varför kloner på Inos surroundhögtalare verkar vara populära på åtminstone faktiskt.se. AndersD byggde ju ett helt gäng som var konceptuellt snarlika Ino A2, liksom Decisive Audio. I gruppbeställningen av Muppar fanns det en variant som liknade A1. Jag tolkar det som att flera tycker att högtalarna just konceptuellt är mycket tilltalande, även om man av något skäl inte vill ha Ino. IÖ konstruerade ju en "direktstrålande" surround för LTS och Naqref gjorde en liknande variant med trekantigt kabinett med låg bygghöjd. Denna lösning verkar dock inte lika populär att klona längre. Jag kan inte säga vad som är bäst - jag har för lite erfarenhet av anläggningar med bakhögtalare. Kanske någon annan kan berätta om den uppfattade skillnaden.
/DQ-20
DQ-20 skrev:celef skrev:DQ-20 skrev:celef skrev:DQ-20 skrev:(Det verkar som alla vill ha Ino A2 men att många inte är sugna på att betala för dem.)°
/DQ-20
![]()
ni två...
Först och främst tycker jag du ska kamma dig och torka sperman ur skägget.
För det andra kan man fundera på varför kloner på Inos surroundhögtalare verkar vara populära på åtminstone faktiskt.se. AndersD byggde ju ett helt gäng som var konceptuellt snarlika Ino A2, liksom Decisive Audio. I gruppbeställningen av Muppar fanns det en variant som liknade A1. Jag tolkar det som att flera tycker att högtalarna just konceptuellt är mycket tilltalande, även om man av något skäl inte vill ha Ino. IÖ konstruerade ju en "direktstrålande" surround för LTS och Naqref gjorde en liknande variant med trekantigt kabinett med låg bygghöjd. Denna lösning verkar dock inte lika populär att klona längre. Jag kan inte säga vad som är bäst - jag har för lite erfarenhet av anläggningar med bakhögtalare. Kanske någon annan kan berätta om den uppfattade skillnaden.
/DQ-20
celef skrev:jag tycker du är en väldigt otäck människa och jag kan inte annat än önska att du snart får en varning för ditt hemska språkbruk och ditt sätt att anklaga folk
Eri skrev:Nattlorden skrev:Sen finns det ju IÖs gamla Dice att "kopiera" om man nu inte vill köra många.
Hur ser då den ut?
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:Sen finns det ju IÖs gamla Dice att "kopiera" om man nu inte vill köra många.
Den fanns som komplett DIY-konstruktion i en gammal MoLt från 90-talet, främst menad för ambiofoni och gamla Dolbysystemet (som väl i princip är ambiofoni + kompression/expansion av skillnadssignalen för att öka kanalseparationen). Konstruktionen använde SEAS dubbelelement med en domediskant i mitten. I konceptet ingick även en dipol som placerades mitt på väggen bakom lyssnarposition med ljudet riktat mot de bakre hörnen.
steveo1234 skrev:Skillnaden mellan lösningarna kan jag inte kommentera. Däremot kan jag säga att LTS versionen av bakhögtalare är tillräckligt bra för mig i antal om 8 i mitt lyssningsrum.
En kopia på dem skulle alltså fungera utmärkt för mig.
Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:Sen finns det ju IÖs gamla Dice att "kopiera" om man nu inte vill köra många.
Den fanns som komplett DIY-konstruktion i en gammal MoLt från 90-talet, främst menad för ambiofoni och gamla Dolbysystemet (som väl i princip är ambiofoni + kompression/expansion av skillnadssignalen för att öka kanalseparationen). Konstruktionen använde SEAS dubbelelement med en domediskant i mitten. I konceptet ingick även en dipol som placerades mitt på väggen bakom lyssnarposition med ljudet riktat mot de bakre hörnen.
Du har möjligvis inte möjlighet att kolla upp vilket nummer så man kan försöka få tag på det?
NiklasF skrev:Äh fjöl av nu va, sareva så sareva!
Eri skrev:Den är alltså avsedd för hörn-placering. Det ger ju en del begränsningar. Verkar inte direkt lättbyggd heller.
IngOehman skrev:Ja den där är rätt så rolig och konceptuellt inte alls olik a2 och a3, och
faktiskt så gjorde jag en trevägsversion samtidigt som jag konstruerade
a3, alltså 1996/1997.
Den är inte helt olika den där, men heller inte helt lik. Den saknar ju både
assymetrin och det direktstrålande baselementet. Men den använde som
den där ett baselement, två mellanregisterelement och två diskanter, även
om jag gjorde en version med tre diskanter också.
Ingen av dem gjordes i flera exemplar än prototypexemplaren, inte för att
de blev dåliga, utan för att jag bedömde att de var lite over the top för
hemmabiografer. De var i själva verket mer än man behöver även för stor-
biografer.
Jag gillade med med tre "diskanter" mest.
Och jag jobbade vidare på en tvåvägig storversion med 8" och tre diskan-
ter, men eftersom a3 blev kapablare än man någonsin behöver så blev det
ändå den största, och när sen a2 hottades upp så tyckte jag att även a2
var mer än tillräckliga och a3, men vara något större kapacitet, utgick. Men
för RIKTIGT stora hemmabiografer (uppåt 100 m^2 eller större) så vore
det kanske kul att göra en jättesurround ändå...
Har en gammal ide (byggde inte någon prototyp) på en surround som är
kompatibel med PA-Top2+2.
Vh, iö
DQ-20 skrev:steveo1234 skrev:Skillnaden mellan lösningarna kan jag inte kommentera. Däremot kan jag säga att LTS versionen av bakhögtalare är tillräckligt bra för mig i antal om 8 i mitt lyssningsrum.
En kopia på dem skulle alltså fungera utmärkt för mig.
LTS-högtalaren var om jag minns rätt en ganska dyr lösning det också. Ca 2500 kr/st vilket ju blir ca 20 papp för 8! Elementens kvalitet var väl lite mer än vad nöden kräver. Samtidigt har jag fått intrycket att du krämar på rätt friskt därhemma. Lådorna var väl lite svårbyggda om man inte köpte lådsatsen, som var CNC-fräst. Naqref gjorde en variant på EPS där man helt sonika byggde en kub som man sågade isär i sann DIY-anda. En lustig grej med denna platta variant var att man kunde placera dem fritt i rummet om man inte hade någon vägg att hänga dem på. Man tog då två stycken och placerade back-to-back.
/DQ-20
fonzeka skrev:Har Hifikit slut på alla LTS-element också?
Vet att de inte finns kvar på hemsidan men tänkte om de kanske går att få tag på ändå.
Kör också med LTS 2v-v1 men har bara 4st och det hade ju vart trevligt att kunna uppgradera nån gång i framtiden.
celef skrev:Nattlorden skrev:Skulle vara trevligt med en ny generation LTS-högtalare 'åt folket'.
hur "folkliga" har tidigare lts-konstruktioner blivit?
Nattlorden skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:Skulle vara trevligt med en ny generation LTS-högtalare 'åt folket'.
Låter som en fråga för hifikit, inte för mig. Någonstans mellan femtio och en miljon exemplar skulle jag gissa.
celef skrev:det lät som om du hade intresse i och kunde detta, men tydligen inte
celef skrev:Nattlorden skrev:Skulle vara trevligt med en ny generation LTS-högtalare 'åt folket'.
Empa skrev:steveo1234: Har du funderat något mer på vad det kan bli?
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:Sen finns det ju IÖs gamla Dice att "kopiera" om man nu inte vill köra många.
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 16 gäster