Moderator: Redaktörer
Xiro skrev:När jag letade runt efter mina CHR 70 blev det ungefär samma pris överallt.
Rehifi hade (har kanske fortfarande) ett par Quali-Fi Wagner, http://www.qualifi.dk/en/hiq/wagner.html. Horn om 200 liter, med ett Alpair 12 i varje. Det är en idé om hur du skulle kunna bygga. Tror konceptet kallas Olson-style.
Här har du många fler förslag: http://frugal-phile.com/boxes-markaudio.html
asslicker skrev:Har byggt med element från CSS som jag har förstått är typ samma...(?)
Är mycket nöjd iallafall och dom spelar grymt bra för sin storlek!
Här är en byggtråd: http://www.minhembio.com/sandnes94/331004/
Xiro skrev:Carl-m skrev:Då var 2st Alpair 12p beställda. 421 dollar inkl frakt och 2-3 dagar tills dom kommer.
Gött, just do it! Har dom kommit har dom kommit??
Hur går fundringarna kring lådor? Storlek, form, placering i rummet, etc?
Carl-m skrev:Funderar hur viktigt det är med öppningen nere på superpencil? Vill helst ha en port istället. Nåon som vet?
Hur gick det med moms och expeditionskostnad för förtullningen då?Carl-m skrev:Vart 2780kr inkl frakt
paa skrev:Hur gick det med moms och expeditionskostnad för förtullningen då?Carl-m skrev:Vart 2780kr inkl frakt
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Hur gick det med moms och expeditionskostnad för förtullningen då?Carl-m skrev:Vart 2780kr inkl frakt
Inte alltid att den följer med. Beror på fraktbolaget, varan och summan. Jag har varit med om båda.
Carl-m skrev:Som den icke datanörd som jag är behöver jag hjälp hur man lägger ut bilder från telefonen.
Carl-m skrev:Ursäkta att jag tjatar. Fan vad bra dom är. Låtarna blir som nya. Foten går hela tiden. Och med nya bättre lådor lär dom inte bli sämre
Carl-m skrev:Inget sk High End ljud men det spelar mycket musik som jag vill ha. Inget lullull. Bra 3d och inget från lådorna. Elementen är det inget fel på kan jag säga. Lite mer tweeks så får man till det sista.
Carl-m skrev:För mig gäller det att försöka återge musik så det är roligt att lyssna i timmar utan tänka på frekvenser mm. När man sitter och lyssnar på musiker och hur dom spelar då är det bra. Det sk High End som jag skrev är för mig dyra tungdrivet segt och överdriven ljudbild mm mm. Kan importera på många första min sen sitter man och byter låtar hela tiden och nått är fel. Hört många dyra anläggningar som presterar bara fett distinkt ljud men utan musikalitet
Carl-m skrev:Nu tjatar jag ihäl er. Har aldrig varit med om ett element som växer så mycket. Blir bara bättre och bättre. Helt sjukt bra ljudbild. Du kan plocka ut alla detaljer både i djup och bredd. Ska ni bygga nått så tveka inte. Blir intressant när jag ska bygga dom stora superpensil
Carl-m skrev:Dom kräver ett stort rum så du vet. Var sugen att bygga dom också. Men har nog för litet rum. Dom vill ha minst 30-40kvm. Tror Superpensil 12p räcker. Jag spelar ingen klassisk musik. Jag är allätare när det gäller musik. Tycker dom klarar det mesta. I helgen vart det Gary moore, zz-top, Nils Langren, Sting, Kent, Doors, mm mm
Xiro skrev:Kul att du beställt CHR 70 också! Var beställde du och vad får du ge inkl frakt? Vilka lådor har du tänkt dig?
Carl-m skrev:Blir nog tre par till chr 70 till bioljudet hemma
LeifB skrev:Jag har 4 par.
Dina Alpair 12. 2P, Alpair 11MS, CHP-90 och 10.2Maop.
De sistnämnda är top of the line.
Kul att du gillar dina. Sköna att lyssna på.
Känner inte igen dina lådor. Är det MLTL låda med basreflex bakåt?
Morello skrev:Hur ser frekvensgången ut på referensaxeln och hur låg/hög är distorsionen?
Imponerande samling av fina gitarrer - vad spelar du med för förstärkare?
LeifB skrev:Känner inte igen dina lådor. Är det MLTL låda med basreflex bakåt?
JM skrev:Hur ser uppmätta frekvenskurvan ut. Hur har du hanterat de "inneboende" TL resonanserna?
JM
Flint skrev:JM skrev:Hur ser uppmätta frekvenskurvan ut. Hur har du hanterat de "inneboende" TL resonanserna?
JM
Som jag svarade Morello nyss så har jag inte mätt vare sig frekvensgång eller dist.
Den enda "hanteringen" är dämpning bakom elementet och ett tunnt skikt i botten på lådan.
Resten är luft.
JM skrev:Impedanstoppen invid 500 Hz är nog en kraftigare resonans.
JM
Morello skrev: Bland annat en kvartsvågsresonans strax under 100 Hz.
Morello skrev:Har rörtillskyndaren Smile mätt frekvensgång?
smile skrev:Morello skrev:Har rörtillskyndaren Smile mätt frekvensgång?
Det har han nog gjort, men det var så länge sedan att jag slarvat bort mätfilerna.
Som sagts så är de nog inget underverk när det gäller mätdata, men de låter trevligt!
Flint skrev:Nej. Luften i kaviteten bakom elementet påverkar och räknas in.
Pipans längd blir då tot. 1,76 m och fo blir 344/1,76= 48,9Hz.
Morello skrev:Flint skrev:Nej. Luften i kaviteten bakom elementet påverkar och räknas in.
Pipans längd blir då tot. 1,76 m och fo blir 344/1,76= 48,9Hz.
Jag talar om kvartsvågsresonansen som upptår då ena änden av pipan är öppen och den andra hyggligt sluten. Om pipans längd om cirka 1,15 m är en kvarts våglängd, medför det att en hel våglängd är 4*1,15 m=4,6 m. Kvartsvågsresonansen uppstår således vid 344/4,6=75 Hz, vilket syns i din impedans. Om man klär insidan på pipan med absorberande material, vilket är brukligt, kommer resonansens godhetstal (Q) att modereras.
Morello skrev:Just det, men nu talar jag om kvartsvågsresonansen, vilken ingalunda är att jämföra med helmholtzresonans. Har du testat att klä pipans insida?
Flint skrev:Morello skrev:Just det, men nu talar jag om kvartsvågsresonansen, vilken ingalunda är att jämföra med helmholtzresonans. Har du testat att klä pipans insida?
Där har du fel igen. Både en kvartsvågsresonans och en helmholtzresonans påverkar elementets impedanskurva på samma sätt, de ger en dipp vid resonansen och inte en topp.
Ja, jag har testat många gånger att klä pipans insida, ända tills den var görproppad. Har du?
Har du lugnt på jobbet idag? Jag är pensionär så jag kan fortsätta så här några dagar till om du vill.
Prozac skrev:Flint skrev:Morello skrev:Just det, men nu talar jag om kvartsvågsresonansen, vilken ingalunda är att jämföra med helmholtzresonans. Har du testat att klä pipans insida?
Där har du fel igen. Både en kvartsvågsresonans och en helmholtzresonans påverkar elementets impedanskurva på samma sätt, de ger en dipp vid resonansen och inte en topp.
Ja, jag har testat många gånger att klä pipans insida, ända tills den var görproppad. Har du?
Har du lugnt på jobbet idag? Jag är pensionär så jag kan fortsätta så här några dagar till om du vill.
Bra, då har du tid med frågor![]()
Kul med TL! fina byggen!
Om jag inte missminner mig brukar man ha ett pipstycke ovan elementet för att minska kvartvågsresonansen? En MLTL ska väl vara ML=mass loaded dvs avsmalnande mot slutet? Hur tänkte du kring det?
Flint skrev:Prozac skrev:Flint skrev:Där har du fel igen. Både en kvartsvågsresonans och en helmholtzresonans påverkar elementets impedanskurva på samma sätt, de ger en dipp vid resonansen och inte en topp.
Bra, då har du tid med frågor![]()
Kul med TL! fina byggen!
Om jag inte missminner mig brukar man ha ett pipstycke ovan elementet för att minska kvartvågsresonansen? En MLTL ska väl vara ML=mass loaded dvs avsmalnande mot slutet? Hur tänkte du kring det?
Tackar. Pipstycken har jag aldrig ens hört talas om. Att minska kvartvågsresonansen finner jag ingen anledning till, snarare hellre öka den (verkan av den). Avsmalnande pipor anser jag bara krånglar till byggandet. Kanske bara trend(er) ett tag. Allt som är svårt att bygga måste ju vara bra. OBS att jag inte provocerar.
LeifB skrev:Nej det är svårt att justera distortion.
Om man är hyperkänslig för detta så får man stå över bredbandare.
Sortiment från Mark Audio är stort.
Maop serien är den bästa. Magnesium kon. Dyrare.
petersteindl skrev:Högtalaren är 8 ohm.
Du skulle kunna mäta med 2,83 volt RMS input.
Prozac skrev:Inser att jag uttryckte mig lite slarvigt (min högsta chef blev avskedad igår så det blev lite omtumlande). Jag tänkte på att man ofta monterar elementet en bit ner längs pipan för att minska störande resonanser högre upp i frekvens. Den avsmalnande delen tror jag gör att pipan kan förkortas något. Har dock inte testat själv i Hornresp. http://www.hornresp.net/
I-or skrev:Kvartsvågspipor kan vara luriga och det är inte alltid helt självklart hur man kommer fram till den effektiva längden. I det här fallet finns dessutom en mindre kavitet bakom elementet att ta hänsyn till.
FEM kan därför med fördel användas här. En låda med korrekta dimensioner, ett förenklat Alpair 12P samt absorbent bakom elementet och på botten (markerat i blått i bilden nedan) ger svaret för ljudtrycksnivån i frifält på ett avstånd om 1,4 m rakt framför elementet med en inspänning om 2,83 V:
Som synes är basnivån låg under ca 80 Hz eftersom kvartsvågsresonansen är svag. Trekvartsvågen uppvisar ett tydligt maximum från porten runt 160 Hz, men detta bidrag ligger i motfas med elemenbidraget, vilket leder till en dal i frekvensgången. Mer eller mindre tydliga hastighetsminima för konen uppstår vid ca 47 Hz, 145 Hz och 265 Hz. Detta motsvarar n = 1, n = 3 och n = 5 - ojämna multiplar av kvartsvågen som blir lite "sneda" p.g.a. geometrin. Dessa hastighetsminima framträder som dalar i impedansgången (minskande med frekvensen och vid 265 Hz ser man inte mer än lite oroligheter i den uppmätta impedansgången).
Frekvensgången överensstämmer hyggligt med Flints rumsmätning som dock har utförts under helt andra akustiska förutsättningar.
För övrigt beror den uppmätta dalen runt 450 Hz (inte modellerad ovan) med stor sannolikhet på en ovanligt kraftig resonans i surrounden - inte på en resonans mellan konen och korgen.
LeifB skrev:Det är ju ett horn och dubbla utgångar baktill.
Det borde ge bra verkningsgrad och gå relativ lågt när lådan ges stöd från bakväggen. Bör också ge bra transienter. Vet att minst en har byggt dom i Sverige. Han borde kunna svara mer ingående för denna konstruktion.
Han startade en tråd om detta bygge på hififorum.nu
LeifB skrev:Ja en horn.
Här är tråden.
Han la ner bygget läste jag nu. Synd.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ms=Avebury
LeifB skrev:Vad trist.. Det är många som får sluta nu för tiden. Går dåligt för många företag. Stora som små. Vi får hoppas att det snart vänder.
Jag älskar när högtalarna försvinner i ljudbilden.
Har mest använt bredbandare och 2 vägs högtalare. 10.2Maop gör verkligen detta.
Går tyvärr inte få tag i fler av dessa. Utgått i sortimentet.
LeifB skrev:Ja en horn.
Här är tråden.
smile skrev:LeifB skrev:Ja en horn.
Här är tråden.
Nej då, du läser slarvigt.
Det var ett annat bygge som lades ner.
Avebury lådorna byggdes klart, resultatet finns på sid 3 i denna tråd.
Jag kan posta flera byggbilder vid intresse, även hur de ser ut inuti.
Imperial-Blomman skrev:Mnjae!
Imperial-Blomman skrev:Nope!
Men ja har hört det för länge sedan.
Ett tag hade ja planer på att bygga två sånna RT-Horn.
Men ja ville ha 15" i basen så ja byggde Klipschorn istället.
Klipscharna e en kompromiss men de e en jävl dynamik i dom.
Användare som besöker denna kategori: Zam och 212 gäster