med reservation att inte moderatorerna gillar sånt här på forumet?
Bytte topic. /hali
Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Haffe:
Jag är intresserad av ett antal 62ct-diskanter, så jag är intresserad av gruppköp.
edit: jag är nog intresserad av baselementen också.Men de skall bli till ngt helt annat.
haffe skrev:Blev det något av gruppköpet? Jag har ett intresse av att få igång ett gruppköp på elemeneten till EPS-1, så jag går och funderar på om det kan gå att samordna. Efter lite mailande med Madisound verkar det somom den kritiska punkten för att få rabatt är 10 st element för övrigt. Så finns det fortfarande något intresse?
NoMoreMrRegistryMan skrev:haffe skrev:Blev det något av gruppköpet? Jag har ett intresse av att få igång ett gruppköp på elemeneten till EPS-1, så jag går och funderar på om det kan gå att samordna. Efter lite mailande med Madisound verkar det somom den kritiska punkten för att få rabatt är 10 st element för övrigt. Så finns det fortfarande något intresse?
Vad skulle priset bli då?
Ev är jag road av 2 eller 4 Bas + Diskant.
haffe skrev:NoMoreMrRegistryMan skrev:haffe skrev:Blev det något av gruppköpet? Jag har ett intresse av att få igång ett gruppköp på elemeneten till EPS-1, så jag går och funderar på om det kan gå att samordna. Efter lite mailande med Madisound verkar det somom den kritiska punkten för att få rabatt är 10 st element för övrigt. Så finns det fortfarande något intresse?
Vad skulle priset bli då?
Ev är jag road av 2 eller 4 Bas + Diskant.
Det här är priserna jag har fått av Madisound.
nht1259
$84.00 each
peerles ct 62
$9.41 each
vifa TC14WG49
$16.52 each
På detta tillkommer moms+frakt+ev. tull.
Sanny_X skrev:Jag är intresserad av minst 2... kanske 4.
Karl_Banan skrev:Få se hur intresset blir tills efter helgen så kan vi förhoppningsvis ta en bindande beställning nästa vecka när vi fått prisuppgift på element+frakt...
Vad tror ni om det?
Karl_Banan skrev:Enligt matson tidigare i tråden så skulle det bli ca 1000kr styck allt inräknat räknat på 20st totalt...
Karl_Banan skrev:Sanny_X:
Är numer ok... Var ganska utslagen på söndagen dock![]()
Hur var det själv? Kom du iväg?
Skall försöka summera ihop köpet nu oxå... Återkommer om detta strax...
Under tiden så kan ni som fortfarande är intresserade av 1259:or men inte slagit till tala om hur många ni vill ha...
Sanny_X skrev:Yepp! Du behöver väl också några till ace-steget?
Haakan_W skrev:jag är iaf inte intresserad nåt mer (vill ha mer konyta/element) och orkar därmed inte hålla i nåt köp tyvärr
The price at that quantity would be $84.00 each. Federal Express
hundredweight shipping to Sweden on 200 lbs estimated at $239.00 US.
Naqref™ skrev:Haakan_W skrev:jag är iaf inte intresserad nåt mer (vill ha mer konyta/element) och orkar därmed inte hålla i nåt köp tyvärr
Säg som det är... du är redan mörbultad av dina 4 st W85
Haakan_W skrev:Naqref™ skrev:Haakan_W skrev:jag är iaf inte intresserad nåt mer (vill ha mer konyta/element) och orkar därmed inte hålla i nåt köp tyvärr
till MUzak funkar det ypperligtmen det e aldrig fel med konyta/slaglängd då man ska se film på hiskeliga imponator volymer
RogerGustavsson skrev:Den dimensionering som Öhman har gjort är "optimal" i vanliga rum, ger då rak kurva i lågbasen. De vanligaste simuleringsprogrammen struntar dock i rummets förstärkande bidrag nedåt i frekvens och då ger programmen en mindre låda som resultat. Öhmans är på 117 liter och simuleringsprogrammen ger ofta runt 80 liter. Elementets data finns mäta på flera håll och någon samstämmighet är det inte tal om. Öhmans mätdata fanns publicerade i MoLt.
För de pengar det verkar röra sig om i det nu aktuella fallet, är det väl ett fynd? Men det krävs en hel del plats och/eller toleranta livsledsagare...
Morello skrev:Haakan_W skrev:Naqref™ skrev:Haakan_W skrev:jag är iaf inte intresserad nåt mer (vill ha mer konyta/element) och orkar därmed inte hålla i nåt köp tyvärr
till MUzak funkar det ypperligtmen det e aldrig fel med konyta/slaglängd då man ska se film på hiskeliga imponator volymer
Duger till Muzak?
![]()
![]()
![]()
Vet ni vad muzak är för något?
Pelle1987 skrev:Vad blir den optimala lådan efter era beräkningar?
enligt mitt Winisd blir det 330l och då kan den gå ned till 16hz +/- 0db, Många snackar om 117 l men jag fick det inte alls till nån fin kurva med så liten.
Haakan_W skrev:om man utgår från att programmen inte räknar rätt hur ska man räkna då?
i skrev:
Hur IÖ räknade ut volymen finns beskrivet i en MoLt, kommer inte ihåg vilken, ska se om jag hittar den.
Pelle1987 skrev:är NHT1259 lämpliga att använda i basreflex?
Pelle1987 skrev:Den skall som nämnts tidigare var underavstämd, skulle en låda på 200l avstämd till 15hz funka? den ger desutom en fin kurva i winisd -3db vid 20hz
Pelle1987 skrev:Den skall som nämnts tidigare var underavstämd, skulle en låda på 200l avstämd till 15hz funka? den ger desutom en fin kurva i winisd -3db vid 20hz
Karl_Banan skrev:Är det någon tull/skatte-teknisk bevandrad som ser hål i detta resonemang?
n3mmr skrev:Pelle1987 skrev:Den skall som nämnts tidigare var underavstämd, skulle en låda på 200l avstämd till 15hz funka? den ger desutom en fin kurva i winisd -3db vid 20hz
Hur stort är rummet? Och hur tätt?
RogerGustavsson skrev:Pelle1987 skrev:Den skall som nämnts tidigare var underavstämd, skulle en låda på 200l avstämd till 15hz funka? den ger desutom en fin kurva i winisd -3db vid 20hz
När en låda på 117 liter fungerar utmärkt varför då välja en nästan dubbelt så stor? Tar bara upp en massa plats. Tycker man en låda på 117 liter inte räcker, kan man förstås göra 2 st 117 liters-lådor (med varsitt NHT1259) och få ännu mera kapacitet...
RogerGustavsson skrev:Den dimensionering som Öhman har gjort är "optimal" i vanliga rum, ger då rak kurva i lågbasen. De vanligaste simuleringsprogrammen struntar dock i rummets förstärkande bidrag nedåt i frekvens och då ger programmen en mindre låda som resultat. Öhmans är på 117 liter och simuleringsprogrammen ger ofta runt 80 liter. Elementets data finns mäta på flera håll och någon samstämmighet är det inte tal om. Öhmans mätdata fanns publicerade i MoLt.
För de pengar det verkar röra sig om i det nu aktuella fallet, är det väl ett fynd? Men det krävs en hel del plats och/eller toleranta livsledsagare...
RogerGustavsson skrev:NHT 1259 är likt alla mjukt upphängda element olämpliga att monteras nedåt (eller uppåt). Konen kommer då att hänga ner en del.
Finns det någon som skall hämta element som är ifrån Skåne? Har ingen fungerande bil för närvarande så hämta i Göteborg känns omöjligt...
Karl_Banan skrev:Finns det någon som skall hämta element som är ifrån Skåne? Har ingen fungerande bil för närvarande så hämta i Göteborg känns omöjligt...
För att få upp antalet beställningar så...
Kan jag tänka mig att skicka elementen till er med bussgods. Vad det kostar kan ni se på http://www.bussgods.se
Så för er icke GBG:are är det bara att haka på...men bestäm er ganska snabbt. Vill helt få iväg beställningen på torsdag.
Pelle1987 skrev:Vad fins det för nackdelar med sluten låda jämfört med reflex? känns som att man förlorar slaglängd på den förstnämnda...
Vad väger dom? Vad blir nu priset till GBG??
Nattlorden skrev:Får ta och bli medlem i LTS så man kan få byggbeskrivning av basmodulerna, men man kanske kan få fråga de som vet lite i alla fall...
>B2 resp B4... skall jag tolka det som antal element per låda?
Nattlorden skrev:>Är elementen monterade "normalt" eller blir det magneten ut på några?
Nattlorden skrev:>Är vinsten "enbart" distsänkning eller vinner man något annat på dem jämfört med flera B1:or?
Karl_Banan skrev:n3mmr:Vad väger dom? Vad blir nu priset till GBG??
Hittar faktiskt inga viktangivelser för elementet. Priset till GBG är nu lägre än det jag räknat på (16 styck) eftersom vi prelimenärt är uppe i 24 styck. Med samma ekvation som tidigare i tråden blir det ca 950 SEK om jag räknat rätt...
Pelle1987 skrev:Hur räknar man ut vilken diameter ett basrör ska ha?
och ska man räkna bort rörets volym när man vill ha lådans volym?
paa skrev:Pelle1987 skrev:Hur räknar man ut vilken diameter ett basrör ska ha?
och ska man räkna bort rörets volym när man vill ha lådans volym?
Röret ska vara så grovt som möjligt för att inte begränsa vid höga nivåer. Det är längden som är problemet, det måste vara fritt en bra bit mellan rörets slut och lådans bakvägg. Ett avstånd på typ två gånger rördiametern bör funka.
En liten inre fläns eller "baffel" som anluter till rörets inre avslutning minskar luftmotståndet kraftigt, och en radie på 5 mm ytterst och innerst på röret kan starkt rekommenderas, det minskar brus, sus och vissel. (Större radie än 5 mm är inte entydigt bättre.)
Rörets volym skall räknas bort från lådan när man räknar.
Vad sägs om en fika i helgen, så kan Karl_Banan få sina pengar samtidigt? Lördag eftermiddag kanske?
Pelle1987 skrev:men vad menar du med 5mm radie?
angående tjockleken på röret så kommer jag anpassa lådan efter rörets storlek, därför behöver jag veta om 6" är nödvändigt eller om det räcker med 4" elementet som skall användas är http://www.d-s-t.com/link/peerless/data/830847.htm
'RogerGustavsson skrev:Pelle1987 skrev:men vad menar du med 5mm radie?
angående tjockleken på röret så kommer jag anpassa lådan efter rörets storlek, därför behöver jag veta om 6" är nödvändigt eller om det räcker med 4" elementet som skall användas är http://www.d-s-t.com/link/peerless/data/830847.htm
Finns ett förslag på låda till det elementet på: www.tymphany.com/products.php . Leta upp ditt element och där står vilket portdimension du ska ha, diameter 9 cm och längd 45 cm. Med radien menas att porten ska ha lite trumpetändar, i båda ändarna!
Du har alltså valt det här elementet istället för NHT 1259? Peerless-elementet är väl ungefär dubbelt så dyrt? Fast det klarar sig med en hälften så stor låda och det kan vara praktiskt.
Haakan_W skrev:jadu pelle...nht 1259 e ju verkligen okäntjag vet ingen hittils som provat på xxls (även om det ser betydligt bättre ut än xls på pappret)
Pelle1987 skrev:Haakan_W skrev:jadu pelle...nht 1259 e ju verkligen okäntjag vet ingen hittils som provat på xxls (även om det ser betydligt bättre ut än xls på pappret)
Ja sa faktiskt fabrikatet inte modellen :p men nu e de så att jag inte alls är insatt i sånt här men man måste ju gå efter det lilla man kan.
Haakan_W skrev:Pelle1987 skrev:Haakan_W skrev:jadu pelle...nht 1259 e ju verkligen okäntjag vet ingen hittils som provat på xxls (även om det ser betydligt bättre ut än xls på pappret)
Ja sa faktiskt fabrikatet inte modellen :p men nu e de så att jag inte alls är insatt i sånt här men man måste ju gå efter det lilla man kan.
nht 1259 e nog ett av dom mer klassiska baselement som finns...oroa dig inte...helst inte då du redan får rätt lådvolym å tom ritning gratis om du vill...
Pelle1987 skrev:Vilken placering av röret är att föredra? på baffeln med elementet, under lådan, eller baktill på lådan? eller har det inte så stor betydelse?
Haakan_W skrev:jag vill se fina lådbyggen nu....lådor ska inte bara ljuda fint dom ska va värda att beskådas också
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 76 gäster