Project, Vifa tg9fd-10-04, peerless sls 6,5x2 + banddiskant

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ABZD

Project, Vifa tg9fd-10-04, peerless sls 6,5x2 + banddiskant

Inläggav ABZD » 2014-09-29 22:23

Tanken är en inte allt för stor golvståendes högtalare där det kommer att sitta 4 st Vifa tg9fd-10-04 som ska spela från cirkus 120 Hz och upp till runda slängar 12khz där dom möts upp av en bra banddiskant som går resten av registret.
Som basar tänkte jag använda en eller två Peerless SLS 6.5" som jag vill montera på baksidan av lådan. För att slutligen sätta en port på undersidan för att dom inte ska bli så känsliga för placeringen.

Formen på lådan kommer att vara smalare på framsidan för att svänga ut bakåt, tanken är att såga ut skivor för topp, bott och som stag inuti lådan så totalt fyra st per låda. Och sen köpa tunn plywood och limma den i flera lager för att det ska bli stumt och stabilt. För att slutligen beta den i körsbär och många lager klarlack eller om dom blir vita. Färg har jag inte bestämt mig för ännu.

Nu vill jag ha ris eller ros för mina tankar och funderingar.

Hälsningar Sebbe

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Project, Vifa tg9fd-10-04, peerless sls 6,5x2 + banddisk

Inläggav Martin » 2014-09-30 15:46

Det kommer bli svårt att få ihop 4st 10cm element som går upp till 12kHz. Det är nog svårt att få ihop 1 element med en diskant vid 12kHz tror jag. Men någon kombination av delningar kanske vid olika frekvens på de yttre och de närmre mellanregistren och lite lägre typ 3-4kHz i den högsta delningen kan nog funka för att få en begränsad smal vertikalspridning.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
ABZD

Inläggav ABZD » 2014-09-30 19:58

Anledningen till att jag väljer att dela långpass så högt till Vifan är för att det dels är ett bredbandselement och för att jag vet det funkar. HP vill jag ha antingen 12 eller 18 dB branthet på och sen 18 på övre. Det funkade mer än kanon då jag spelade med ett par i bilen som möttes upp av ett par Tec surface banddiskanter vid 12khz. Så viss tanke finns det med att låta dom gå både så djupt och sen högt.

Sen den värmen och detaljrikedomen som dom ger är fantastisk och man behöver knappt skruva eq till dom heller.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-09-30 21:05

Du vill alltså inte alls ha ris eller ros, du vill bara ha ros?

OK.

Ja, bygg sådär. Behövs ju knappt skruvas EQ heller.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-09-30 22:13

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7779
Om man klickar på databladet.

Det brukar vara lämpligt att dela ungefär där off axis responserna 0/30/60grader delar på sig. Innan där elementets direktivitet börjar öka markant. I detta fallet är det kring 3-4kHz. I en MBmRTmMB-konfiguration kan man begränsa vertikalspridningen väldigt kontrollerat och konstant över hela frekvensområdet så att det matchar banddiskanten bra. Kan vara en variant att fundera på.

Ett bredbandselement som typiskt sprider väldigt smalt i diskanten kan vara svårt att matcha mot en superdiskant som plötsligt börjar sprida väldigt brett där den tar över. Delar man där de sprider ungefär lika kan man sy ihop det mera sömlöst.
MEK - MetallElementKlubben

Återgå till DIY-forum