Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Det nämns på flera ställen att ett större mellanregister medger lägre delning och högre ljudtrycksmöjlighet. Är det just membranstorleken som är nyckeln eller handlar det egentligen om effekttålighet och slaglängd? Jag planerar ju för 2 st 5,5" midbasar - skulle det ge samma effekt som att välja ett enda större element?
Edit: ja, ursäkta lite OT, men tänkte att det kanske kan bidra till diskussionen om val av element och delning mm. Du får ryta ifrån om det stör, Skrutten...
Kalejdokom skrev:Lite oklart hur du kopplat polariteten på basarna. Du skriver mottaktkopplade - innebär det att de spelar i fas in mot den mittersta "kammaren", mellan elementen?
Jag sneglar ju på Linkwitz LX520 och där sitter basarna i ett 90 graders V. Antar att man även där skall koppla dom i mottakt så att de spelar i fas mot den främre öppningen. Har jag fattat rätt?
nuffe skrev:Mats hur upplever du Excel basen som mellanregister? Jag är inte nöjd med min mellanregister.
Henrik
Kalejdokom skrev:Det nämns på flera ställen att ett större mellanregister medger lägre delning och högre ljudtrycksmöjlighet. Är det just membranstorleken som är nyckeln eller handlar det egentligen om effekttålighet och slaglängd? Jag planerar ju för 2 st 5,5" midbasar - skulle det ge samma effekt som att välja ett enda större element?
skrutten skrev:Dipoler har ju en bakåtstrålning som ger mej problem, men detta verkar gå att lösa.
matssvensson skrev:Letar du runt där (på Linkwitz hemsida) hittar du en del användbara beräkningsark som kan hjälpa dig i dimensioneringsarbetet.
skrutten skrev:Längden runt kanten på H-baffeln vill jag minnas inte alls stämde för herr Linkwitz (kan jag få kalla honom Lindkvist istället) för han räknade inte med den medsvängande luften eller nåt sånt??
matssvensson skrev:skrutten skrev:Längden runt kanten på H-baffeln vill jag minnas inte alls stämde för herr Linkwitz (kan jag få kalla honom Lindkvist istället) för han räknade inte med den medsvängande luften eller nåt sånt??
Ja, en trång och lång H- eller W-baffel ger fler effekter. De blir som en pipladdning framför elementen. Den medsvängande luften ökar jämfört med elementet i fri luft, vilket sänker högtalarens undre gränsfrekvens. Samtidigt blir luften i pipan "styv" under kvartsvågsresonansen och du kan då räkna med att luften i mynningen svänger samtidigt som elementet längre in. Det vill säga ingen löptidsskillnad för den sträckan. D blir i detta fall bara längden på H-sidan och inte in i själva H-et till baffeln.
Men du får också en effekt av att ljudet skall vända 180 grader runt kanten vilket sänker lufthastigheten, så i själva verket kan sidan verka längre än den är. Det går också att experimentera med fyllning i H-et, vilket sänker lufthastigheten och minskar pipeffekten. Bara du lyckas få till tillräckligt bredbandig dämpning så du inte förstör högtalarens egenskaper.
För kortare och öpnare lösningar minskar dessa effekter. En del att experimentera med alltså. Eller räkna på (avancerat).
/m
Nattlorden skrev:+/- och p-p är samma sak. Det viktigaste är att det står, så man inte misstar det för enkel väg.
Nattlorden skrev:+/- och p-p är samma sak. Det viktigaste är att det står, så man inte misstar det för enkel väg.
nuffe skrev:Mats, tack för svar. Jag har sökt info på nätet om olika mellanregister elemnet men hittar bara info om basar.
Henrik
Nattlorden skrev:+/- och p-p är samma sak. Det viktigaste är att det står, så man inte misstar det för enkel väg.
matssvensson skrev:
Ett par tips är:
- John Krutkes avsomnade sida som ändå fortfarande känns aktuell http://www.zaphaudio.com/
- Troel Gravesens DIY site http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
- svensk sida med en del elementtester http://www.audioexcite.com/?page_id=442
Forum som DIY Audio och publikationer som Voice Coil/Audio Express är andra ställen man kan söka på.
/M
Kalejdokom skrev:på en annan sida resonerar Linkwitz så här:
For example, the woofer section can produce a sound pressure level of 94 dB at 30 Hz and 1 m distance when placed on a reflective ground plane. This requires a peak-to-peak volume displacement of 2000 cm3 and front-to-back distance of the open baffle of Dd = 400 mm. (Resonemanget gäller 2 st SEAS L26ROY i modellen LX521)
Sätter man in elementets uppgifter (med X-max angivet som p-p 28mm, alltså dubbla värdet jämfört med X-max på 14mm) i Excelarket får man just 94 dB@30 Hz. Hur ska det vara egentligen? Ska man ange X-max som +/- eller som p-p? Linkwitz har uppenbarligen använt båda varianterna vid olika beräkningar!?
Kalejdokom skrev:Man lär sig något varje dag! Tack för förklaringen. Jag har försökt att hitta en förklaring till just det begreppet "radiation into half space" men utan framgång. Jag fattar fortfarande inte vad det betyder, men förstår att SPL ökar med 6 dB pga golvreflexen.
Kalejdokom skrev:Kul sida - särskilt länkarna till testmusik i högerkant på sidan.
Kalejdokom skrev:Om du orkar läsa en lång text på engelska så försöker Linkwitz förklara fördelarna med en extra bakåtriktad diskant här:
http://www.linkwitzlab.com/orion++.htm
Här är annars den korta versionen:
"I can only say that I have never heard sound reproduced as realistically in its dimensions of space, frequency and time. Sure, it is only an illusion and it all happens between the ears."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster