Moderator: Redaktörer
pois0n skrev:Menar du 2 basar som spelar åt olika håll i samma låda?
Tack för steg tipsen! Får börja välja och vraka. Ett inbyggnads på 500w vore klockrent
sky_eye skrev:Att du menar väl betyder inte att du kan eller förstår.
Perfector skrev:sky_eye skrev:Att du menar väl betyder inte att du kan eller förstår.
Säg det till visaton istället för till mig
Konstruktionen med mottaktkopplad push(pull är beprövad och funkar utan problem om man har dåligt med plats för stora lådor och ändå vill ha välljud i basen.
Om jag ska belastas med ansvar för andras arbete så är detta forum ute på mycket tunn och hal is
Dessutom har jag hört den, byggd av Hi-Fi Connection. Och han (Göran Kling) hade bra mycket mer än såpa i skallen, helt klart.
AndreasArvidsson skrev:Perfector skrev:sky_eye skrev:Att du menar väl betyder inte att du kan eller förstår.
Säg det till visaton istället för till mig
Konstruktionen med mottaktkopplad push(pull är beprövad och funkar utan problem om man har dåligt med plats för stora lådor och ändå vill ha välljud i basen.
Om jag ska belastas med ansvar för andras arbete så är detta forum ute på mycket tunn och hal is
Dessutom har jag hört den, byggd av Hi-Fi Connection. Och han (Göran Kling) hade bra mycket mer än såpa i skallen, helt klart.
Jag har inte sett att någon representant för Visaton har skrivit i denna tråd. Vad de har gjort eller inte gjort är väl irrelevant? Om du rekommenderar eller kommenterar en teknik så är det nog du själv som bör känna till den. Inte någon annan. Eller vad tycker du?
Perfector skrev:Vad har hänt med att undersöka genom nätet och leta efter byggrekommendationer från tillverkare alldeles själv?
Det du säger är i princip att jag sitter och ljuger vilket säger mer om dig än om mig.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Tänk att precis allt man kommer med hackas i bitar.
Du pratar skit.
Visaton skulle aldrig göra en sån konstruktion som nödlösning
Försök nån enda gång att se det som skrivs som välmenande förslag istället för att komma farande med yxan så fort nån öppnar truten.
Prestera då fram lite hårda data när du kommer med något så det låter mindre flummigt. Vad någon gjorde för 40 år sedan är sällan relevant idag, speciellt på högtalarelementfronten. Rekommenderar du ett element, så kom med exakt namn på det och visa på varför just dess data passar i en viss låda. Vi förväntar oss en noggrannhet på en liter ungefär.
AndreasArvidsson skrev:Perfector skrev:Vad har hänt med att undersöka genom nätet och leta efter byggrekommendationer från tillverkare alldeles själv?
Det du säger är i princip att jag sitter och ljuger vilket säger mer om dig än om mig.
Vem har sagt att man inte skall söka på nätet?
Något sådant har jag inte alls sagt. Jag undrade bara vad Visaton har med saken att göra.
Perfector skrev:Dom ritade lådan för mottaktkoppling push/pull, inget annat.
Och det var den jag föreslog
AndreasArvidsson skrev:Perfector skrev:Dom ritade lådan för mottaktkoppling push/pull, inget annat.
Och det var den jag föreslog
Jo så långt är jag med. Jag förstod bara inte varför de skulle stå till svars för vad du rekommenderar i denna tråd? Du får väl själv motivera varför du tycker att detta är en bra lösning. Att någon annan gjort något någon gång säger inte trådskaparen så mycket. Sky-eyes kommentar hade liksom inte med Visaton att göra. Var bara så jag menade.
Jag har inget behov att driva detta vidare. Blev bara lite fundersam på hur du menade.
Perfector skrev:Tänk att precis allt man kommer med hackas i bitar.
Du pratar skit.
Visaton skulle aldrig göra en sån konstruktion som nödlösning
Försök nån enda gång att se det som skrivs som välmenande förslag istället för att komma farande med yxan så fort nån öppnar truten.
Cortado skrev:Till TS, om han är kvar..
Det enklaste du kan göra är att bygga en/fler sublådor som är slutna, det är kanske något du redan börjat ana. Det svåra då är att välja element, men med hjälp från ett forum som detta så kommer du snart att ha ett antal alternativ i olika prisklasser. Väljer du att gå vägen med slutna lådor kommer du säkert att få olika förslag på vilken volym du skall ha - generellt gäller väl att ju större låda du kan ha desto bättre är det.
Om du har ett intresse i att faktiskt lära dig eller förstå det du skall bygga så är en rekommendation att du skaffar ett simuleringsprogram där du kan laborera med olika element i olika lådstorlekar et.c. På forumet används ofta Basta! och WinISD - du kan säkerligen få tips så att du kommer igång med det.
I övrigt så kan jag bekräfta att din misstanke med att man kan få väldigt mycket mer för pengarna när man bygger egen sub än att köpa färdigt. Det stämmer helt klart.
Ett till PS är att jag håller med Komorok och Andreas. Som vanligt.
pois0n skrev:har bestämt mig för använda tcsounds epik 12a och bygga en låda på 75-80L som steg skall jag ha ett behringer inuke 3000 alt 6000.
Cortado skrev:pois0n skrev:har bestämt mig för använda tcsounds epik 12a och bygga en låda på 75-80L som steg skall jag ha ett behringer inuke 3000 alt 6000.
Elementet säljs ut nu på Parts Express så det kan ju vara ett kap, dock kommer du ju få tulla, momsa och frakta.
Enligt ShopUSA kommer du att få betala nästan 2400 för ett sånt element. Om du kan tänka dig andra alternativ så finns det ju ett snarlikt element i Daytons UM12-22 som du kan köpa i Sverige för samma pengar. Blir ju snabbare frakt (du kanske t.o.m bor i närheten av en BRL-butik) och mindre krångel om det skulle fela.
http://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-au ... 0-22-.html
pois0n skrev:Dock går den inte lika långt ner i frekvens som TC. Eller har jag fel?
Cortado skrev:pois0n skrev:Dock går den inte lika långt ner i frekvens som TC. Eller har jag fel?
Vad baserar du det på?
Det beror ju på kombinationen av element och låda och under samma förutsättningar (sluten låda med given volym(70-80L), given mängd dämpning) så presterar dem väldigt lika, skulle jag säga. Så lika att under, säg 80hz, så kommer det vara svårt att höra/uppleva skillnaden mellan elementen.
Cortado skrev:pois0n skrev:Dock går den inte lika långt ner i frekvens som TC. Eller har jag fel?
Vad baserar du det på?
Det beror ju på kombinationen av element och låda och under samma förutsättningar (sluten låda med given volym(70-80L), given mängd dämpning) så presterar dem väldigt lika, skulle jag säga. Så lika att under, säg 80hz, så kommer det vara svårt att höra/uppleva skillnaden mellan elementen.
boom skrev:Gör dom verkligen det?
boom skrev:Den kommer mera att bröla som en kåt tjur.
Cortado skrev:boom skrev:Den kommer mera att bröla som en kåt tjur.
Nu tycker jag du överdriver lite. En kåt tjur lär ju vara mer lågfrekvent än båda dem här mellanregisterelementen.
Cortado skrev:TS,
Har du funderat något över hur lådan skall se ut, vart den skall placeras osv?
pois0n skrev:Placering blir vid bredvid tvbänken. Ingen hörn placering. http://www.audiocircle.com/index.php?topic=53675
pois0n skrev:
Placering blir vid bredvid tvbänken. Ingen hörn placering.
Cortado skrev:pois0n skrev:Placering blir vid bredvid tvbänken. Ingen hörn placering. http://www.audiocircle.com/index.php?topic=53675
Hur går det för dig?
Ska du bygga med sand och grejjer alltså?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster