OB-funderingar och frågor..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

OB-funderingar och frågor..

Inläggav BPM » 2014-11-30 13:55

Nu är det lite byggen igång här igen enligt OB-principen och jag blir mer och mer sugen på att testa själv.. Är ju lätt gjort, men jag behöver få klarhet i några grejer innan jag drar igång.

Högtalarna det handlar om ska användas som rena toppar och kan delas ända upp till 200Hz. Elementen är 2st Aura NS3 och 1st Vifa BC25 per sida.
Elementen spelar idag i en 10L basreflexlåda (som pluggats) delade vid 120Hz. Man kan alltså säga att de spelar i en sluten låda. Ser idag ut såhär:

Bild

Planen är att behålla bottensektionen med basar men att ersätta toppsektionen med en skiva som skruvas fast i basdelen, eventuellt med "vingar" (mer om det senare) och som har samma mått som baffeln på toppen har idag. Hoppas även på att kunna använda befintligt filter.
Jag har inget bra program för att simulera OB men har tittat lite på elementen i Basta och det höga QTS hos NS3 (runt 0.8) ger att frekvensgången ändras endast marginellt mellan 10, 100, 1000 och 10000 liter... Bra ner till runt 100Hz och en snygg avrullning neråt. En fundering är om detta verkligen kan stämma.. Påverkas verkligen inte frekvensgången, känsligheten och effekttåligheten i en öppen baffel jämfört med i en 10L sluten låda (motsvarande 5L per element)?
Fråga 2: Vad gäller när det kommer till vingar, deras storlek och form, utsläckningar osv i en OB jämfört med i en låda?

Jag söker alltså någon som kan svara på om en öppen baffel i storlek motsvarande baffeln i toppdelen (HxB 360x152mm) tappar mycket i effekttålighet och känslighet jämfört med den idag redan för stora slutna lådan. Även intresserad av synpunkter på hur jag kan förvänta mig att ljudet ändras med elementen i en OB jämfört med hur de sitter idag.
Framförallt undrar jag om jag missat en massa hänsyn som gör att "projektet" inte är realiserbart.

Har hört en del dipoler och gillar dem och med något så enkelt som en träskiva och eventuellt några vingar är jag alltså sugen på att testa.

Så.. Jag hoppas kunna rida lite på vågen och frågar expertisen: Hur hade Ni gjort :oops:

Tänker mig alltså något i denna stilen:
Bild
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
nuffe

Re: OB-funderingar och frågor..

Inläggav nuffe » 2014-12-02 10:53

Hej, för toppar är min rekomendation att bara köra med en "planka" utan vingar.
Jag har provat båda varianterna, utan vingar blir bäst enligt mitt öra.
Däremot funderar jag på om mellanregister elementet är för litet? Nu använder
jag ett 6,75 tums baselement som delas vid 2000Hz. Vid vissa urbrott upplever
jag att det inte räker till.

Men prova först med det du har, jag har levt med 6,75an i flera år och varit nöjd.
Först när jag köpte nya stärkare o nivån åkte upp som jag är liiite missnöjd.

Har tittat på Seas H1659 som mellanregister istället, blir nog så när julen är över.

Henrik

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2014-12-05 00:33

Hej BPM,
Ladda ner denna lank och knappa in dina elementdata. Jag tror att dina Aura ar for sma for att delas vid 100Hz.

http://p10hifi.net/planet10/TLS/downloa ... le.xls.zip

Peter

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-05 23:15

Hej!
Ledsen att jag hängt med dåligt i tråden..

Båda verkar vara av åsikten (eller i alla fall ha misstanken om) att elementen är för små.. Kanske det, om storleken på element är en parameter i sammanhanget. Jag är skitdålig på detta.
Det som skapade funderingen är dels nyfikenhet och dels att elementens höga qts (0.8) i mitt huvud skapade en förutsättning. Oavsett lådans volym kan ju Q aldrig bli lägre än QTS på elementet (eller??) och en oändlig låda/öppen baffel borde alltså ge att frekvensgången i en OB jämfört med i en för stor sluten låda (som jag redan använder) blir marginell. Förutsatt, såklart, att man kommer till rätta med de utsläckningsproblem osv som frånvaron av låda kan innebära. Där är jag helt lost..

Och om de är för små för 100Hz så har jag möjlighet att dela upp till 200Hz men där går gränsen för mitt filter..

Planen att använda samma baffelmått går dock bort.. Programmet i länken ovan gav att kurvan börjar falla kraftigt redan mellan 800-900Hz.. Skapar dock tanken på att använda min basunderdel med 4st likadana element upp till kanske 1000Hz (i en annan låda för att få elementen närmare varandra, kanske bredvid) och testa en ren mid/diskant-OB..

Tackar för input.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-12-08 13:59

Prova vetja!!! :!: :!:

Om du har allt hemma , element delningsfilter förstärkare mm. En bit spånskiva får du gratis hos byggfirman
om du tar den ur spillbits lådan. Dela den, gör ett hål med sticksågen i med elementet o koppla.

Slå på förstärkaren o spela en stund. Sen provar du utan delning o med delning (100, 150 o 200Hz).

Har du något elektroniskt delnings filter? Tänker på dipol kompenseringen, ju smalare baffel desto högre upp
måste du börja kompensera.

Kom ihåg, att gör du ingenting så har du inte lärt dig så mycket.
Eller som jag brukar säga du ångrar bra det du inte gjorde :D

Henrik

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2014-12-08 22:15

Hej pa er!
Jag anvander en Vifa P21 utan baffel ner till 100Hz och jag menar det ar inte tillrackligt om man vill spela lite hogre. Jag har ett high shelf filter fran 200Hz sa jag hamnar runt -11db runt 1kHz + lite boost vid 100Hz.
Dessa P21 har en verkningsgrad runt 90db sa det ar ett sloseri med effekt men det later ganska ok pa laga volymer. Prova som nuffe sager, spelar man inte sa hogt funkar det :)

Återgå till DIY-forum