Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Har beställt och skall nu bygga 8 st nya basmoduler.
De blir slutna och kommer att köra med Scanspeak 12"
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4552-01.pdf
Det blir 8 st vägghängda grunda (ca 20 cm) lådor gjorda delvis i 5 mm stål (baffel och basksida) för att hålla ner yttervolym.
Bilder etc. kommer vad det lider.
Stefan
Alexi skrev:Om du vill ha kvalité, varför inte Revelator 12:orna?
Hur ska du dämpa ringningarna i stålet?
Alexi skrev:Om du vill ha kvalité, varför inte Revelator 12:orna?
celef skrev:varför det valda elementet? småsignalparametrarna såg inte så jätteroliga ut i mina ögon, och s-s data brukar stämma rätt illa, till det sämre, därför blir jag så nyfiken
jo visst är det dyra, men du vill ha något som ska vara bättre än 16 stycken Bremenbasar. Jag trodde jag var ensam om att ha invändningar mot hur de låter.avr7000 skrev:Alexi skrev:Om du vill ha kvalité, varför inte Revelator 12:orna?
Är väl inte gjord av pengarRevelator kostar 4 gånger så mycket.
Svetsa i nån förstyvningsplåt antar jag och lite bitumen matta kanske..
Alexi skrev:jo visst är det dyra, men du vill ha något som ska vara bättre än 16 stycken Bremenbasar. Jag trodde jag var ensam om att ha invändningar mot hur de låter.avr7000 skrev:Alexi skrev:Om du vill ha kvalité, varför inte Revelator 12:orna?
Är väl inte gjord av pengarRevelator kostar 4 gånger så mycket.
Jag tror också på en Lamineringslösning. Jag tror inte Bitumen eller stag kommer räcka.
Jag funderar också på hur den bakre stålplattan kommer påverka/påverkas av magnetfältet från basen.
avr7000 skrev:Alexi skrev:Om du vill ha kvalité, varför inte Revelator 12:orna?
avr7000 skrev:Tack
JAa tror oxå att typ BRL har en dyrare typ av bitumenmatta med tjock aluminiumfolie på ena sidan så den kan agera Sandwitch och inte bara massaökning.
Stefan
avr7000 skrev:celef skrev:varför det valda elementet? småsignalparametrarna såg inte så jätteroliga ut i mina ögon, och s-s data brukar stämma rätt illa, till det sämre, därför blir jag så nyfiken
Bra pris och att jag kör slutet och digitalt aktivt, med den mängden element och de förutsättningarna kan jag nog jobba mig runt ev. svagheter .
Alexi skrev:jo visst är det dyra, men du vill ha något som ska vara bättre än 16 stycken Bremenbasar. Jag trodde jag var ensam om att ha invändningar mot hur de låter.
jonasz skrev:Vad är det i de små SS-kartongerna?
smile skrev:Ang plåt i sandwichkonstruktion...
Varför inte använda rostfritt stål eller annan icke magnetisk metall?
avr7000 skrev:Det blir 8 st vägghängda grunda (ca 20 cm) lådor gjorda delvis i 5 mm stål (baffel och basksida) för att hålla ner yttervolym.
MagnusÖstberg skrev:En 6,5" som skall delas vid 300Hz får ta en hel del stryk med, inte rörelsemässigt, men energimässigt, framförallt har det en satans mycket mindre konarea jämförelsevis och i förhållande till våglängderna.
MagnusÖstberg skrev:Pip...
juanth skrev:Du silvertejpar dem?!
DVD-ai skrev:juanth skrev:Du silvertejpar dem?!
Jag kan nog garantera att där under silvertejpen så sitter det najad ståltråd också, så det kommer inte att bli några problem
juanth skrev:Du silvertejpar dem?!
juanth skrev:DVD-ai skrev:juanth skrev:Du silvertejpar dem?!
Jag kan nog garantera att där under silvertejpen så sitter det najad ståltråd också, så det kommer inte att bli några problem
Eftersom det är Stefan som bygger så tvivlar jag inte på det alls. Lite nyfiken på silvertejpens funktion. Hålla lim inne?
avr7000 skrev:juanth skrev:DVD-ai skrev:
Eftersom det är Stefan som bygger så tvivlar jag inte på det alls. Lite nyfiken på silvertejpens funktion. Hålla lim inne?
Det är som sagt en "viklåda"
Man tejpar utsida.... vänder, häller lim i fogarna, viker ihop och poff så har man lådan klar.
Här i denna tråden ser man lite bättre hur det går till...
viewtopic.php?f=3&t=60332&p=1728026&hilit=Aurasound#p1728026
juanth skrev:DVD-ai skrev:juanth skrev:Du silvertejpar dem?!
DVD-ai skrev:juanth skrev:DVD-ai skrev:
Men halå, jag drog ju ett skämt nu...
Du vet "silvertejp och ståltråd" och du bara tillsynes tar det helt som om jag menade det och håller dig till ämnet, trist....![]()
paa skrev:
Gör du baffeln av stål?![]()
Varför det?
paa skrev:
Gör du baffeln av stål?![]()
Varför det?
Adhoc skrev:IÖs tum/dumregel är väl ca-förhållande 1:1000 för konvikt <=> lådvikt om du tänker på "rekylen". Finns säkert med i mjukfotstrådar, -bara att skumma igenom alla inlägg du kan hitta ...
Om du skall skall sätta butylgummiskivorna direkt på MDF-väggarna också, behövs troligen mer än 1 st 2 mm-skikt. För bra dämpning av vibrationer i MDF- och spånskivor är tum/dumregeln med bitumenskivor 1:1-förhållande mot tjockleken på MDF-skivorna. Jag tror inte det är så jättestor skillnad om butyl används i.s.tf. bitumen. Innervvolymen krymper då väldigt snabbt.Det hade kunnat vara lämpligare med 2 tunnare MDF-skivor med tunn dämpgucka emellan.
avr7000 skrev:Adhoc skrev:IÖs tum/dumregel är väl ca-förhållande 1:1000 för konvikt <=> lådvikt om du tänker på "rekylen". Finns säkert med i mjukfotstrådar, -bara att skumma igenom alla inlägg du kan hitta ...
Om du skall skall sätta butylgummiskivorna direkt på MDF-väggarna också, behövs troligen mer än 1 st 2 mm-skikt. För bra dämpning av vibrationer i MDF- och spånskivor är tum/dumregeln med bitumenskivor 1:1-förhållande mot tjockleken på MDF-skivorna. Jag tror inte det är så jättestor skillnad om butyl används i.s.tf. bitumen. Innervvolymen krymper då väldigt snabbt.Det hade kunnat vara lämpligare med 2 tunnare MDF-skivor med tunn dämpgucka emellan.
Ett Ino Y element har väl en konvikt på 100-130 g.
Det skulle betyda att med IÖs tum/dumregel skulle en baslåda med ett Y element väga minst 100 kg....
DVD-ai skrev:avr7000 skrev:Det skulle betyda att med IÖs tum/dumregel skulle en baslåda med ett Y element väga minst 100 kg....
OM man är bered att följa den ja, men är man (Ingvar?!) det?
avr7000 skrev:Adhoc skrev:IÖs tum/dumregel är väl ca-förhållande 1:1000 för konvikt <=> lådvikt om du tänker på "rekylen". Finns säkert med i mjukfotstrådar, -bara att skumma igenom alla inlägg du kan hitta ...
Ett Ino Y element har väl en konvikt på 100-130 g.
Det skulle betyda att med IÖs tum/dumregel skulle en baslåda med ett Y element väga minst 100 kg....
avr7000 skrev:Lådorna kommer att väga ca 17.5 kg st...
Det innebär att de är ca 135 gånger tyngre än rörlig konvikt eller att rörlig konvikt är 0.75% av totalvikten.
Detta borde väl vara full tillräckligt.
Finns det tum/dum-regler för detta?
Stefan
jansch skrev: Det är systemets volymändring (lådan och membranet) som skapar basen.
gopnik skrev:Annan princip. Anledningen till att dumregeln är så mycket mildare för baslådor är den jasch anför. Så länge lådan kan röra sig fritt spelar det ingen roll om det är den eller membranet som rör sig. I verkligheten har dock lådan begränsad "slaglängd" även på mjuka fötter, så man vill ändå hålla rörelsen någorlunda liten.
DVD-ai skrev:De blir fett de där![]()
Jag ser framför mig väljud!
DVD-ai skrev:De blir fett de där![]()
avr7000 skrev:DVD-ai skrev:De blir fett de där![]()
Jag antar och hoppas att dessa Scanspeak 12" basar är "tysta" och inte alls har något egetljud även vid större konutslag. Lådorna blir ju täta så det skall ju inte bli några "pysljud" från dem.
Så bra ljud är ju vad man hoppas på![]()
DVD-ai skrev:avr7000 skrev:DVD-ai skrev:De blir fett de där![]()
Jag antar och hoppas att dessa Scanspeak 12" basar är "tysta" och inte alls har något egetljud även vid större konutslag. Lådorna blir ju täta så det skall ju inte bli några "pysljud" från dem.
Så bra ljud är ju vad man hoppas på![]()
Ja det är ett element som bör vara på en klart högre nivå än dom i föregående rigg
Alexi skrev:Det beror på hur motorn är konstruerad vilka läckfält den har. Testa att skicka en fråga till Scan-Speak direkt.![]()
thulle skrev:Hi!
During a discussion about using the Discovery 30W/4558T00 in thin closed boxes with the idea to make the baffle and the back in plate iron to save about 3cm in the depth of the box, a question arose:
Is the driver motor in any way affected by having a ferromagnetic material up close? And if so, can this be quantified in any way?
For a visual:
http://user.faktiskt.io/avr7000/scanspe ... 3770_o.jpg
Scan-speak skrev:Hi Thulle,
Here response from one of our engineers:
"On the picture it is difficult to see how close the magnet system will be to the iron plate in the back. However the effect (if any) will be so small, that it will be hardly noticeable nor measureable."
Adhoc skrev:Diskret o fint Stefan. Det syns att någon har fått sätta en kvinnlig touch på uppställningen. -Tex så täcker ju inte bioduken hela frontväggen.
Adhoc skrev:Diskret o fint Stefan. Det syns att någon har fått sätta en kvinnlig touch på uppställningen. -Tex så täcker ju inte bioduken hela frontväggen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 246 gäster