Mediabänk i grå Valchromat

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
robin_bockman

Mediabänk i grå Valchromat

Inläggav robin_bockman » 2016-01-01 17:13

En design som jag tänkt på i några år, materialet ramlade jag över av en slump på blocket, och det blev samtidigt en utmaning och bara kexa bänken utan skruv, idéen var att få in alla högtalare i bänken, i det här fallet Canton karat.

Färdigt resultat:

Bild

Översteluckan öppen, observera dom bakre hyllplanen för smågrejer, dom flesta sladdar behöver man inte nå från framsidan och den går på hjul så det är lätt att dra fram den:

Bild

Till vänster så gömmer sig skivspelaren på utdragbart hyllplan, kylskåpsströmbrytare drar igång lampa i hyllplanet över:

Bild

Alla luckor öppna:

Bild

Underifrån med fläktar och aluminiumbalkar, 5mm, monterade:

Bild

Insidan innan montering, gallret är från en slaktad G5a ;)
Bild

Det limmades med epoxi, fick ske i 3 omgångar, alla limytor fick även förvätas och torka innan, materialet sög in allt lim:
Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Mediabänk i grå Valchromat

Inläggav KarlXII » 2016-01-01 17:49

Både snyggt och finurligt! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-01 18:22

Snyggt jobb! Finns det inte risk att vibrationer drabbar skivspelaren?

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2016-01-01 18:31

Ja i teorin så kan det nog bli vibrationer, bänken är dock byggd som en stridsvagn och det delas av vid 80 hertz till subbasarna så jag tror det är ett mindre problem, funderade på en lösning med utfällbara ben när 1210an är utdragen men det verkar stabilt nog

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2016-01-01 18:48

Snyggt!
Jag har gjort en liknande lösning för min skivspelare, dock utan frontlucka.
Har du gjort någon fiffig lösning för kablaget till skivspelaren när den dras ut?
Jag har bara tagit till en lämplig längd på kablarna som sedan löper fritt vid utdrag. Inte riktigt nöjd med den lösningen.....

Kan säga att jag inte har problem med vibrationer.

Conny

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2016-01-01 19:00

Sladdarna går in från sidan bakom skivspelaren och det sitter ett bakstycke där, så dom kommer ingenstans, verkar fungera, men jag funderade under byggnationen på nån slags fjäderlösning, tror det enklaste man kan göra är någon form av gummiband som håller tillbaka sladdarna mot bakkant, men det viktiga är nog att dom inte kan ramla ur bak och fastna någonstans

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-01 19:56

robin_bockman skrev:Ja i teorin så kan det nog bli vibrationer, bänken är dock byggd som en stridsvagn och det delas av vid 80 hertz till subbasarna så jag tror det är ett mindre problem, funderade på en lösning med utfällbara ben när 1210an är utdragen men det verkar stabilt nog

Det är ju inte alls säkert att det är de låga frekvenserna som ställer till problem, det beror helt på hur spelaren är avfjädrad/isolerad och var tex tonarms- och nålarmsresonanser ligger. Och, det behöver inte vara tydliga avspelningsbekymmer, det kan helt enkelt bara bli dåligt ljud...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2016-01-01 20:32

robin_bockman skrev:Sladdarna går in från sidan bakom skivspelaren och det sitter ett bakstycke där, så dom kommer ingenstans, verkar fungera, men jag funderade under byggnationen på nån slags fjäderlösning, tror det enklaste man kan göra är någon form av gummiband som håller tillbaka sladdarna mot bakkant, men det viktiga är nog att dom inte kan ramla ur bak och fastna någonstans

De funderingar jag haft rör sig om någon flexibel slang att samla kablaget i. Kanske t.o.m. en spiralslang. Det skulle bli lite stelare ock kablarna skulle hjälpa varandra i stället för att det finns risk för att de fastnar. Fast då kanske det blir stor böjning av kabeln vid anslutningarna mot skivspelaren? Någon form av fjädrande upphängning är nog inte så dumt. Typ en "bläckfisk"-stropp kanske. Det gäller ju att få bra avvägning på fjäderkraften.

Conny

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2016-01-02 12:51

hm, en fästpunkt i "golvet" under skivan hålvägs ut för sladdarna skulle fungera med, då behöver dom bara åka ut halva vägen, och viks i 2 när den är infälld

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-01-04 23:25

Eller kanske en fästpunkt för kablarna i "taket" typ i mitten av djupet på bänken.
Gör fästet där du kan få till så stort U som möjligt på kablaget, på det viset får du bort så minimerar du motståndet (å andra sidan kanske kablaget agera som returfjäder 8) ).

Jättesnyggt bygge som pryder sin plats, bra jobbat !

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2016-01-05 11:28

Även om högtalarplaceringen inte är optimal så måste jag säga att det är ett riktigt imponerande och snyggt bygge. Bra jobbat!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-05 12:05

Det där med vibrationer. Min TV-hörna ser ut så här.

Bild

På möbeln av 20 mm ek står ett par Ino piP. De sätter bänken i ordentlig svängning. Lägger man ett finger på ovansidan är vibrationerna tydligt kännbara, speciellt om man avlägsnar SD-fötterna. Aldrig att jag skulle ställa en skivspelare på den möbeln.

Detta är alltså inget problem i möbeln gjord i Valchromat? Vi har kanske olika uppfattningar om vad som är vibrationsfritt?

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2016-01-05 13:47

RogerGustavsson skrev:Detta är alltså inget problem i möbeln gjord i Valchromat? Vi har kanske olika uppfattningar om vad som är vibrationsfritt?

Nja, vibrationsfritt är det ju inte, såklart, men så bra man kan få det skulle jag tro utan diverse gummiupphängningar mm, idéen är ju inte att uppnå något ljudnirvana utan att få in så hög WAF faktor som möjligt, jag var rädd för bruklighet i högtalarna men det verkar ha klarat sig, det är öppet bakåt för portar och sen gör ju audyssey 32t i onkyo 818 ett bra jobb, främst kanske för subbasarna pga betongrum tyvärr ....

Återgå till DIY-forum