Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-02 19:03

Hej där faktisktmedlemmar. Har läst här i flera år och lärt mig mycket av er(och på massor av andra ställen såklart), har svårt att komma ihåg hur det började men tillslut blev jag liksom fast. Mitt intresse för att lära mig och förstå hifi har blivit enormt trots att jag egentligen inte har någon större erfarenhet av att lyssna på det.

Därför tänkte jag göra slag i saken och försöka omsätta det jag tror att jag lärt mig i praktiken genom att konstruera en högtalare. Målet är lika mycket att lära mig som att få ett bra resultat, jag vill prova att mäta bygga och göra filter och förhoppningsvis får jag även riktigt bra ljud.
Eftersom jag inte vill lägga allt för mycket pengar på något som skulle kunna misslyckas använder jag det jag har hemma i första hand.

Elementen blir monacor sp60/4 och Dayton nd16fa-6
Bild

Några potentiella problem med dom här elemementen som jag tänkt på är:
Diskanten kan troligtvis inte delas speciellt lågt, tillverkaren rekommenderar lägst 3500hz vilket kanske kan bli bra men det får vi se vid mätningarna
Basen kan vara känsligare än diskanten vilket kanske blir ett problem eller kanske löser sig naturligt med baffelstegskompensation.
Basen är både billig och oprövad i seriösa konstruktioner. Tillverkarens frekvensmätning säger inte mycket.

Första steget är att mäta t/s-parametrar för att bestämma en låda. Anledningen till detta är att tillverkaren bara har parametrar för 8ohmaren som jag inte vet om man kan lita på alls eller om dom avviker mycket från 4ohm? Sen vill jag bara prova också.
Det kommer troligen ett paket från elfa med lite motstånd i morgon..

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-02 21:36

Köpte 2 st sådana här motstånd till min t/s-jig
https://m.elfa.se/sv/precisionsmotstand ... &simi=98.5
Såg nu att dom är utan isolering, vad innebär det i mitt fall? Om jag ska parrallelkoppla dom bör jag inte snurra ihop dom utan krympslang eller liknande mellan? Behöver jag isolering av någon annan anledning?

EDIT: Läste databladet och motståndet är innefattat i epoxi. Verkar kunna användas hur man vill nästan <EDIT

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-04 02:10

SP-60 är ett utmärkt budgetelement.
Rekommenderar 13 x 39 cm front bakstycke
13 x 13 cm topp och botten
13 x 39 plus materialtjocklek för sidorna
topp och botten sänks in i sidostyckena
Elementen monters så högt upp i lådan som möjligt och nära varandra .
Basreflex 35 x 83 mm innermått och total längd som placeras mitt i den fria ytan under basen
Den spelar rakt ner till 67 Hz enligt mätningar jag gjort.
Den får dessutom en liten basförstärkande puckel från Ca: 150 Hz och nedåt på 3 db vilket gör att den låter mer än man tror
Puckeln rätar ut sig med stigande effekt så den håller sig balanserad.
Jag använde DT-75 från monacor när jag tillverkade den lådan, men den du har låter minst lika bra.
Filter till basen i 8 ohm 6 db oktav = 0.5 Mh på hyfsat grov tråd ger 3000 Hz delning 0.4 mH delar 4000 Hz.
I 4 ohm blir spolen 0.3 mH resp 0.2 mH för samma delningar.
Konjugatlänk för 4 ohm 3kHz 8uF + 5.6 Ohm
Konjugatlänk för 4 Ohm 4kHz 4.7uF + 5.6 Ohm
Konjugatlänk för 8 Ohm 3 kHz 3.7 uF + 10 Ohm
Konjugatlänk för 8 Ohm 4 kHz 2.2 uF + 10 Ohm
Diskanten vet jag inget om så där kan jag inte ge råd.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2726
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Fostex » 2016-03-04 14:13

dukanvadet: Parametrar finns på Monacors hemsida, här är databladet: http://www.monacor.de/pdf/produkte/deta ... 110&lang=1

Perfector skrev:SP-60 är ett utmärkt budgetelement.
Rekommenderar 13 x 39 cm front bakstycke
13 x 13 cm topp och botten
13 x 39 plus materialtjocklek för sidorna
topp och botten sänks in i sidostyckena
Elementen monters så högt upp i lådan som möjligt och nära varandra .
Basreflex 35 x 83 mm innermått och total längd som placeras mitt i den fria ytan under basen
Den spelar rakt ner till 67 Hz enligt mätningar jag gjort.
Den får dessutom en liten basförstärkande puckel från Ca: 150 Hz och nedåt på 3 db vilket gör att den låter mer än man tror
Puckeln rätar ut sig med stigande effekt så den håller sig balanserad.


Bild
Följande ser inte helt tokigt ut, men jag skulle nog föreslå en lägre avstämning än 61 Hz som detta hamnar på, kanske ~55 Hz.
Simulerade på 6,7 liter låda enligt måtten ovan.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-04 14:28

Fostex skrev:dukanvadet: Parametrar finns på Monacors hemsida, här är databladet: http://www.monacor.de/pdf/produkte/deta ... 110&lang=1

Perfector skrev:SP-60 är ett utmärkt budgetelement.
Rekommenderar 13 x 39 cm front bakstycke
13 x 13 cm topp och botten
13 x 39 plus materialtjocklek för sidorna
topp och botten sänks in i sidostyckena
Elementen monters så högt upp i lådan som möjligt och nära varandra .
Basreflex 35 x 83 mm innermått och total längd som placeras mitt i den fria ytan under basen
Den spelar rakt ner till 67 Hz enligt mätningar jag gjort.
Den får dessutom en liten basförstärkande puckel från Ca: 150 Hz och nedåt på 3 db vilket gör att den låter mer än man tror
Puckeln rätar ut sig med stigande effekt så den håller sig balanserad.


[ Bild ]
Följande ser inte helt tokigt ut, men jag skulle nog föreslå en lägre avstämning än 61 Hz som detta hamnar på, kanske ~55 Hz.
Simulerade på 6,7 liter låda enligt måtten ovan.

Nu blir jag glad.
Tack för att du kollade om det kunde stämma.
dock är inte reflexen avräknad för en viss frekvens, den bara hamnar där
Tanken är att röret belastar konutslaget så att elementet styr mer noggrant och därmed tål mer effekt än annars.
Jag kommer att följa tråden med förhoppning att den färdiga skapelsen mäts upp.
Iofs. skulle jag använda 8 ohms elementet utan att kunna förklara varför, annat än att det låter bättre i mina öron.
Men nu är det inte jag som ska bygga så det kan vi lämna därhän.
Lycka till med bygget ovsett.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2726
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Fostex » 2016-03-04 14:40

Perfector skrev:dock är inte reflexen avräknad för en viss frekvens, den bara hamnar där
Tanken är att röret belastar konutslaget så att elementet styr mer noggrant och därmed tål mer effekt än annars.


Jag vet att det är så du beskriver det. Där har jag ingenting att säga då jag inte tänker på det sättet, utan ville visa hur detta ter sig enligt den gängse metod som vi andra beräknar basreflexlådor efter.

Ser också fram emot resultatet!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-04 14:43

Fostex skrev:
Perfector skrev:dock är inte reflexen avräknad för en viss frekvens, den bara hamnar där
Tanken är att röret belastar konutslaget så att elementet styr mer noggrant och därmed tål mer effekt än annars.


Jag vet att det är så du beskriver det. Där har jag ingenting att säga då jag inte tänker på det sättet, utan ville visa hur detta ter sig enligt den gängse metod som vi andra beräknar basreflexlådor efter.

Ser också fram emot resultatet!

Jag tackar ändå för din input, för det visar att jag får fram det jag avser med sättet att räkna lådan.
Tror du är den först (nästan) som har visat utan dryga kommentarer.
En stjärna i boken får du av mig för det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-04 15:02

Kul att det blev lite aktivitet i tråden :) Ja jag tror inte heller jag vill ha den där baspuckeln, känns som att det även skulle förstärkas av rummet och kunna bli lite väl mycket bas. Vill också troligen utöka med basmoduler längre fram och det kan nog bli svårt att få dom att summera med den där puckeln?

Förstår inte hur jag inte kunde hitta dom där parametrarna :D Men nu har jag iaf fått mina motstånd så jag ska nog prova att mäta själv också

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-04 15:33

Det förtjänas att säga att puckeln så liten den är kompenserar för örat dåliga baskänsliget på låg volym.
Den kommer inte att störa ljudet när man höjer lite.
Som en inbyggd loudness som endast arbetar i basens låga register.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 11:09

har mätt impedans nu. Det verkar som att jag behöver en bra voltmätare för att få t/s-parametrar. något jag inte har :/

Bild
Bild

fs känns väl spontent fel på 65hz? eller kan det sjunka så mycket vid inspelning. Elementen är aldrig använda och har legat i flera år

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 11:18

dukanvadet skrev:har mätt impedans nu. Det verkar som att jag behöver en bra voltmätare för att få t/s-parametrar. något jag inte har :/

[ Bild ]
[ Bild ]

fs känns väl spontent fel på 65hz? eller kan det sjunka så mycket vid inspelning. Elementen är aldrig använda och har legat i flera år

Bra fråga.
Det jag vet är att dom blir inspelade efter en tid och då kanske den sjunker.
Oavsett så låter dom väldigt bra i den lådan jag beskrev.
Man får ju ta hänsyn till att 4" inte kan flytta så mycket luft att det blir råbas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 11:50

Perfector skrev:Bra fråga.
Det jag vet är att dom blir inspelade efter en tid och då kanske den sjunker.
Oavsett så låter dom väldigt bra i den lådan jag beskrev.
Man får ju ta hänsyn till att 4" inte kan flytta så mycket luft att det blir råbas.


Hmm har läst din förklaring på hur du gör med avstämningen flera gånger men förstår helt ärligt ingenting. Dessutom verkar den ganska kontroversiell här på faktiskt. Tror inte riktigt att jag vågar prova den om frekvensgången i min mening blir lite fel.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 12:04

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Bra fråga.
Det jag vet är att dom blir inspelade efter en tid och då kanske den sjunker.
Oavsett så låter dom väldigt bra i den lådan jag beskrev.
Man får ju ta hänsyn till att 4" inte kan flytta så mycket luft att det blir råbas.


Hmm har läst din förklaring på hur du gör med avstämningen flera gånger men förstår helt ärligt ingenting. Dessutom verkar den ganska kontroversiell här på faktiskt. Tror inte riktigt att jag vågar prova den om frekvensgången i min mening blir lite fel.

Jodå, prova kan du och sedan ändra rörlängden om du inte blir nöjd
Röret belastar konen genom att strypa rörelsen med stigande effekt och sjunkande frekvens, det är inget udda med det.
Du får då en högre effekttålighet eftersom effektangivelsen från fabrik är baserad på den mekaniska rörelsen.
Elektriskt tål talspolen nästan 3 ggr. så mycket effekt som mekaniskt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 13:08

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Bra fråga.
Det jag vet är att dom blir inspelade efter en tid och då kanske den sjunker.
Oavsett så låter dom väldigt bra i den lådan jag beskrev.
Man får ju ta hänsyn till att 4" inte kan flytta så mycket luft att det blir råbas.


Hmm har läst din förklaring på hur du gör med avstämningen flera gånger men förstår helt ärligt ingenting. Dessutom verkar den ganska kontroversiell här på faktiskt. Tror inte riktigt att jag vågar prova den om frekvensgången i min mening blir lite fel.

Jodå, prova kan du och sedan ändra rörlängden om du inte blir nöjd
Röret belastar konen genom att strypa rörelsen med stigande effekt och sjunkande frekvens, det är inget udda med det.
Du får då en högre effekttålighet eftersom effektangivelsen från fabrik är baserad på den mekaniska rörelsen.
Elektriskt tål talspolen nästan 3 ggr. så mycket effekt som mekaniskt.


Njae effektivitetsvinsten beror väl på vad portens bidrag blir och det varierar med frekvens. Du får alltid en viss effektivitetsvinst med basreflex, frågan är vid vilken frekvens du behöver det. Enligt min mening borde man utgå från vilken frekvenskurva man vill ha.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 13:15

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Hmm har läst din förklaring på hur du gör med avstämningen flera gånger men förstår helt ärligt ingenting. Dessutom verkar den ganska kontroversiell här på faktiskt. Tror inte riktigt att jag vågar prova den om frekvensgången i min mening blir lite fel.

Jodå, prova kan du och sedan ändra rörlängden om du inte blir nöjd
Röret belastar konen genom att strypa rörelsen med stigande effekt och sjunkande frekvens, det är inget udda med det.
Du får då en högre effekttålighet eftersom effektangivelsen från fabrik är baserad på den mekaniska rörelsen.
Elektriskt tål talspolen nästan 3 ggr. så mycket effekt som mekaniskt.


Njae effektivitetsvinsten beror väl på vad portens bidrag blir och det varierar med frekvens. Du får alltid en viss effektivitetsvinst med basreflex, frågan är vid vilken frekvens du behöver det. Enligt min mening borde man utgå från vilken frekvenskurva man vill ha.

Prova 2 i varandra skjutbara rör då.
Lägg frekvensen på det som elementet ska klara, i ditt fall 60 Hz och dra upp volymen så du ser rörelsen.
Därefter skjuter du röret i längd tills konrörelsen blir så liten som möjligt.
då har du absolut belastning mot konen genom luftmassan i röret och då kan du mata in mycket mer effekt utan att elementet slår i botten på bakre polstycket.
Därefter kan du göra lådan större om du vill ha ner lägsta frekvensen, men om du bara ökar rörlängden i befintlig låda för att få ner resonansen så kan du få en dipp mellan frekvenskurvan och mätkurvan för röret och då tappar du i känslighet mellan de 2 och det låter inte harmoniskt.
25 års byggande har gett mig den kunskapen och även fått den bekräftad vid många mätningar hos bla. Hi-Fi Connection i Mälarhöjden.
Prova kan du alltid göra och sedan gå vidare efter eget huvud.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-05 13:23

Om man ändrar längden på porten tills elementet står så still som möjligt så har man stämt av lådan till den frekvens som man spelar. Mao spelar du en 60Hz sinus och gör som ovan beskrivna så får du en portavstämning på 60Hz och du kommer kunna spela väldigt starkt vid 60Hz utan att riskera att bottna elementet. Inget konstigt alls med det utan det är så helmholtzlådor fungerar. Det ger dock också en ökning av känsligheten på högtalaren vid avstämningsfrekvensen så det påverkar tonkurvan i allra högsta grad. Vill du inte ha en puckel på tonkurvan så måste du ta hänsyn till elementets frekvensgång i lådan.

Det är dessutom så att under avstämningsfrekvensen så är det väldigt lätt att bottna elementet. Dvs stämmer du av till 60Hz och sedan spelar en stark 20Hz ton så kan du utan problem bottna elementet.

Att bygga basreflexhögtalare är ganska komplicerat och man kan inte nå optimalt resultat genom några enkla tumregler, tyvärr.

Mitt tips är att skaffa en simuleringsmjukvara. Tex Svantes Basta, och lek med denna. Då kan du se hur olika parametrar påverkar högtalarens egenskaper utan att behöva bygga flertalet mindre bra prototyplådor för att lära dig.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 13:26

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Jodå, prova kan du och sedan ändra rörlängden om du inte blir nöjd
Röret belastar konen genom att strypa rörelsen med stigande effekt och sjunkande frekvens, det är inget udda med det.
Du får då en högre effekttålighet eftersom effektangivelsen från fabrik är baserad på den mekaniska rörelsen.
Elektriskt tål talspolen nästan 3 ggr. så mycket effekt som mekaniskt.


Njae effektivitetsvinsten beror väl på vad portens bidrag blir och det varierar med frekvens. Du får alltid en viss effektivitetsvinst med basreflex, frågan är vid vilken frekvens du behöver det. Enligt min mening borde man utgå från vilken frekvenskurva man vill ha.

Prova 2 i varandra skjutbara rör då.
Lägg frekvensen på det som elementet ska klara, i ditt fall 60 Hz och dra upp volymen så du ser rörelsen.
Därefter skjuter du röret i längd tills konrörelsen blir så liten som möjligt.
då har du absolut belastning mot konen genom luftmassan i röret och då kan du mata in mycket mer effekt utan att elementet slår i botten på bakre polstycket.
Därefter kan du göra lådan större om du vill ha ner lägsta frekvensen, men om du bara ökar rörlängden i befintlig låda för att få ner resonansen så kan du få en dipp mellan frekvenskurvan och mätkurvan för röret och då tappar du i känslighet mellan de 2 och det låter inte harmoniskt.
25 års byggande har gett mig den kunskapen och även fått den bekräftad vid många mätningar hos bla. Hi-Fi Connection i Mälarhöjden.
Prova kan du alltid göra och sedan gå vidare efter eget huvud.


Visst kan jag prova men din förklaring stämmer inte. Hur kommer du fram till just 60hz? Om du ändrar portlängden samtidigt som du spelar en ton på 60hz och kommer till en punkt där konutslaget blir väldigt lågt är du där avstämningen hamnar precis på 60hz. Anledningen att konen stannar upp är att portens bidrag är väldigt högt. Om du skulle mäta lufthastigheten i porten samtidigt hade du sett sambandet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 13:28

AndreasArvidsson skrev:Om man ändrar längden på porten tills elementet står så still som möjligt så har man stämt av lådan till den frekvens som man spelar. Mao spelar du en 60Hz sinus och gör som ovan beskrivna så får du en portavstämning på 60Hz och du kommer kunna spela väldigt starkt vid 60Hz utan att riskera att bottna elementet. Inget konstigt alls med det utan det är så helmholtzlådor fungerar. Det ger dock också en ökning av känsligheten på högtalaren vid avstämningsfrekvensen så det påverkar tonkurvan i allra högsta grad. Vill du inte ha en puckel på tonkurvan så måste du ta hänsyn till elementets frekvensgång i lådan.

Det är dessutom så att under avstämningsfrekvensen så är det väldigt lätt att bottna elementet. Dvs stämmer du av till 60Hz och sedan spelar en stark 20Hz ton så kan du utan problem bottna elementet.

Att bygga basreflexhögtalare är ganska komplicerat och man kan inte nå optimalt resultat genom några enkla tumregler, tyvärr.

Jag har aldrig stukat en talspole på det sättet, nånsin.
belastningen ökar med ökat konutslag. Även under den man intonerar högtalaren för.
Den minskar sedan med stigande frekvens.
Det är vad alla mätningar har visat genom mina 25 år som byggare.
och under elementets egenresonans är det svårt att få ljud med bibehållen verkningsgrad så att stämma till elementets egenskap i tonkurvan är för mig det bästa sättet att kontrollera konutslaget.
Jag lämnar bara förslag och hoppas TS fattar sina egna beslut om hur han vill och tänker göra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 13:30

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Njae effektivitetsvinsten beror väl på vad portens bidrag blir och det varierar med frekvens. Du får alltid en viss effektivitetsvinst med basreflex, frågan är vid vilken frekvens du behöver det. Enligt min mening borde man utgå från vilken frekvenskurva man vill ha.

Prova 2 i varandra skjutbara rör då.
Lägg frekvensen på det som elementet ska klara, i ditt fall 60 Hz och dra upp volymen så du ser rörelsen.
Därefter skjuter du röret i längd tills konrörelsen blir så liten som möjligt.
då har du absolut belastning mot konen genom luftmassan i röret och då kan du mata in mycket mer effekt utan att elementet slår i botten på bakre polstycket.
Därefter kan du göra lådan större om du vill ha ner lägsta frekvensen, men om du bara ökar rörlängden i befintlig låda för att få ner resonansen så kan du få en dipp mellan frekvenskurvan och mätkurvan för röret och då tappar du i känslighet mellan de 2 och det låter inte harmoniskt.
25 års byggande har gett mig den kunskapen och även fått den bekräftad vid många mätningar hos bla. Hi-Fi Connection i Mälarhöjden.
Prova kan du alltid göra och sedan gå vidare efter eget huvud.


Visst kan jag prova men din förklaring stämmer inte. Hur kommer du fram till just 60hz? Om du ändrar portlängden samtidigt som du spelar en ton på 60hz och kommer till en punkt där konutslaget blir väldigt lågt är du där avstämningen hamnar precis på 60hz. Anledningen att konen stannar upp är att portens bidrag är väldigt högt. Om du skulle mäta lufthastigheten i porten samtidigt hade du sett sambandet.

65 då, för där ligger ju resonansen enligt databladet.
Och funkar det gör det.
Men du är ju den enda som kan avgöra vad du vill ha gjort.
Jag bara lämnar mina erfarenheter och hoppas du kan bedöma värdet av det utan att vi går i polimik med varandra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-05 13:37

Perfector skrev:Jag har aldrig stukat en talspole på det sättet, nånsin.
belastningen ökar med ökat konutslag. Även under den man intonerar högtalaren för.
Den minskar sedan med stigande frekvens.
Det är vad alla mätningar har visat genom mina 25 år som byggare.
och under elementets egenresonans är det svårt att få ljud med bibehållen verkningsgrad så att stämma till elementets egenskap i tonkurvan är för mig det bästa sättet att kontrollera konutslaget.
Jag lämnar bara förslag och hoppas TS fattar sina egna beslut om hur han vill och tänker göra.

Isf spelar du inte (tillräckligt) starka frekvenser under avstämningen. Vilket man så klart inte behöver göra.

Konutslaget ökar med minskade frekvens ja, men under avstämningen så faller kapaciteten med 24dB/okt istället för de 12dB/okt som den har ovan. Detta betyder att det är mycket lättare att bottna en portad låda genom att spela frekvenser under avstämningen.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 13:41

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Prova 2 i varandra skjutbara rör då.
Lägg frekvensen på det som elementet ska klara, i ditt fall 60 Hz och dra upp volymen så du ser rörelsen.
Därefter skjuter du röret i längd tills konrörelsen blir så liten som möjligt.
då har du absolut belastning mot konen genom luftmassan i röret och då kan du mata in mycket mer effekt utan att elementet slår i botten på bakre polstycket.
Därefter kan du göra lådan större om du vill ha ner lägsta frekvensen, men om du bara ökar rörlängden i befintlig låda för att få ner resonansen så kan du få en dipp mellan frekvenskurvan och mätkurvan för röret och då tappar du i känslighet mellan de 2 och det låter inte harmoniskt.
25 års byggande har gett mig den kunskapen och även fått den bekräftad vid många mätningar hos bla. Hi-Fi Connection i Mälarhöjden.
Prova kan du alltid göra och sedan gå vidare efter eget huvud.


Visst kan jag prova men din förklaring stämmer inte. Hur kommer du fram till just 60hz? Om du ändrar portlängden samtidigt som du spelar en ton på 60hz och kommer till en punkt där konutslaget blir väldigt lågt är du där avstämningen hamnar precis på 60hz. Anledningen att konen stannar upp är att portens bidrag är väldigt högt. Om du skulle mäta lufthastigheten i porten samtidigt hade du sett sambandet.

65 då, för där ligger ju resonansen enligt databladet.
Och funkar det gör det.
Men du är ju den enda som kan avgöra vad du vill ha gjort.
Jag bara lämnar mina erfarenheter och hoppas du kan bedöma värdet av det utan att vi går i polimik med varandra.

Oj blev lite redundant där, såg inte att Andreas postat. Jag kanske kan göra en liten test med din avstämmning sen om jag kommer på ett smart sätt att enkelt ändra portlängd. Vill helst inte ha massa avbrott och grejs i porten eftersom det kan ge missljud.

Resonansfrekvensen på mina element är högre. Iaf just nu. Men det går ofta finfint att stämma av under fs också så jag ser inte riktigt varför du väljer den. Fs är inte en lägstafrekvens för elementet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-05 13:55

Fs i friluft är dessutom inte den samma som F0 i låda. Om man bara utgår från Fs så är det ju dessutom bara en gissning var elementet faktiska resonansfrekvens är. Att gissa när man dimensionerar system är mindre bra.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 14:12

AndreasArvidsson skrev:Fs i friluft är dessutom inte den samma som F0 i låda. Om man bara utgår från Fs så är det ju dessutom bara en gissning var elementet faktiska resonansfrekvens är. Att gissa när man dimensionerar system är mindre bra.

Nu hänger jag inte riktigt med. Är inte fs resonansfrekvensen i friluft? Eller menar du att med endast fs kan man inte veta f0?(helt sant) Vad är denna faktiska resonans? Hur får jag reda på den och vad behöver jag den till?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-05 14:15

dukanvadet skrev:
AndreasArvidsson skrev:Fs i friluft är dessutom inte den samma som F0 i låda. Om man bara utgår från Fs så är det ju dessutom bara en gissning var elementet faktiska resonansfrekvens är. Att gissa när man dimensionerar system är mindre bra.

Nu hänger jag inte riktigt med. Är inte fs resonansfrekvensen i friluft? Eller menar du att med endast fs kan man inte veta f0?(helt sant) Vad är denna faktiska resonans? Hur får jag reda på den och vad behöver jag den till?

Ja Fs är i friluft. F0 är resonansfrekvens i låda och dessa är inte desamma.

Det får du räkna/simulera fram. Alternativt mäta på färdig låda. Du behöver den inte, men om man skall följa perfectors råd så skall man iaf ha kolla på vad det är man stämmer efter anser jag.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 14:23

AndreasArvidsson skrev:
dukanvadet skrev:
AndreasArvidsson skrev:Fs i friluft är dessutom inte den samma som F0 i låda. Om man bara utgår från Fs så är det ju dessutom bara en gissning var elementet faktiska resonansfrekvens är. Att gissa när man dimensionerar system är mindre bra.

Nu hänger jag inte riktigt med. Är inte fs resonansfrekvensen i friluft? Eller menar du att med endast fs kan man inte veta f0?(helt sant) Vad är denna faktiska resonans? Hur får jag reda på den och vad behöver jag den till?

Ja Fs är i friluft. F0 är resonansfrekvens i låda och dessa är inte desamma.

Det får du räkna/simulera fram. Alternativt mäta på färdig låda. Du behöver den inte, men om man skall följa perfectors råd så skall man iaf ha kolla på vad det är man stämmer efter anser jag.


Aha OK då hänger jag med. Planerar att ta fram t/s-parametrar men med rew behöver jag något bra sätt att mäta motstånd vid DC. Har bara en billig multimeter (uni-t ut33c) och en signalgenerator och occiloskop utan prober som jag inte vet hur man använder. Finns det någon som vet hur jag gör det med vad jag har? Eller vad jag behöver?

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 15:42

Funderar på att köra med re från databladet. så nu har jag iaf gjort en mätning med vikt. såhär blev det
Bild
är en lite konstig knyck vid 750hz, antar att det inte ska vara så?

enligt den mätningen är iaf ts.
Bild

Om jag ändrar le-loss i basta till impedanskurvan ser rätt ut blir allt helt åt skogen. det känns nästan orealistiskt dåligt. Om jag behåller den på noll ser perfectors låda rätt bra ut men ja då följer jag ju inte svantes instruktioner för programmet så det är troligen fel

Bild

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 18:08

gjorde en ny mätning med endast häftmassa som vikt nu. nästan samma t/s-parametrar

Thiele-Small parameters
fs 93.9 Hz
Qms 1.946
Qes 0.399
Qts 0.331
Fts 284.0
Mms 4.91 g
Cms 0.584 mm/N
Rms 1.491 kg/s
Vas 2.51 litres
Bl 4.359 Tm
Eta 0.51 %
Lp (1W/1m) 89.29 dB
Dd 8.37 cm
Sd 55.0 cm^2

i basta ser det ut så här med le-loss inställt.
Bild
Bild
vet inte vad jag ska göra med skiten.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 18:11

dukanvadet skrev:Funderar på att köra med re från databladet. så nu har jag iaf gjort en mätning med vikt. såhär blev det
[ Bild ]
är en lite konstig knyck vid 750hz, antar att det inte ska vara så?

enligt den mätningen är iaf ts.
[ Bild ]

Om jag ändrar le-loss i basta till impedanskurvan ser rätt ut blir allt helt åt skogen. det känns nästan orealistiskt dåligt. Om jag behåller den på noll ser perfectors låda rätt bra ut men ja då följer jag ju inte svantes instruktioner för programmet så det är troligen fel

[ Bild ]

Varför skulle den bli helt fel om du följer mitt lådförslag?
Lek och ha roligt så får du se vad som bir vad ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 18:13

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:Funderar på att köra med re från databladet. så nu har jag iaf gjort en mätning med vikt. såhär blev det
[ Bild ]
är en lite konstig knyck vid 750hz, antar att det inte ska vara så?

enligt den mätningen är iaf ts.
[ Bild ]

Om jag ändrar le-loss i basta till impedanskurvan ser rätt ut blir allt helt åt skogen. det känns nästan orealistiskt dåligt. Om jag behåller den på noll ser perfectors låda rätt bra ut men ja då följer jag ju inte svantes instruktioner för programmet så det är troligen fel

[ Bild ]

Varför skulle den bli helt fel om du följer mitt lådförslag?
Lek och ha roligt så får du se vad som bir vad ;-)

Nä nu missförstår du mig. Jag menara att i basta ska man ställa in le-loss så att impedanskurvan blir rätt för att få korrekta resultat. gör jag inte det ser det iofs väldigt fint ut men det stämmer nog inte med verkligheten

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 18:16

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:
dukanvadet skrev:Funderar på att köra med re från databladet. så nu har jag iaf gjort en mätning med vikt. såhär blev det
[ Bild ]
är en lite konstig knyck vid 750hz, antar att det inte ska vara så?

enligt den mätningen är iaf ts.
[ Bild ]

Om jag ändrar le-loss i basta till impedanskurvan ser rätt ut blir allt helt åt skogen. det känns nästan orealistiskt dåligt. Om jag behåller den på noll ser perfectors låda rätt bra ut men ja då följer jag ju inte svantes instruktioner för programmet så det är troligen fel

[ Bild ]

Varför skulle den bli helt fel om du följer mitt lådförslag?
Lek och ha roligt så får du se vad som bir vad ;-)

Nä nu missförstår du mig. Jag menara att i basta ska man ställa in le-loss så att impedanskurvan blir rätt för att få korrekta resultat. gör jag inte det ser det iofs väldigt fint ut men det stämmer nog inte med verkligheten

Då tycker jag att du i första hand ska låta öronen bestämma vad du har byggt och inte ögonen.
:-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 18:50

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Varför skulle den bli helt fel om du följer mitt lådförslag?
Lek och ha roligt så får du se vad som bir vad ;-)

Nä nu missförstår du mig. Jag menara att i basta ska man ställa in le-loss så att impedanskurvan blir rätt för att få korrekta resultat. gör jag inte det ser det iofs väldigt fint ut men det stämmer nog inte med verkligheten

Då tycker jag att du i första hand ska låta öronen bestämma vad du har byggt och inte ögonen.
:-)

Det ska både lyssnas och mätas och simuleras. Men eftersom simuleringen ser så tråkig ut kanske det får bli ett annat baselement. Jag ska fundera lite först iaf om jag kan lösa det. Kan prova att spela elementet utan låda också och se om parametrarna ändras betydligt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 18:52

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:
dukanvadet skrev:Nä nu missförstår du mig. Jag menara att i basta ska man ställa in le-loss så att impedanskurvan blir rätt för att få korrekta resultat. gör jag inte det ser det iofs väldigt fint ut men det stämmer nog inte med verkligheten

Då tycker jag att du i första hand ska låta öronen bestämma vad du har byggt och inte ögonen.
:-)

Det ska både lyssnas och mätas och simuleras. Men eftersom simuleringen ser så tråkig ut kanske det får bli ett annat baselement. Jag ska fundera lite först iaf om jag kan lösa det. Kan prova att spela elementet utan låda också och se om parametrarna ändras betydligt.

Jag tycker du ska bygga och testa live, sedan kanske byta element om du vill.
Då har du ju redan en låda att utgå ifrån.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 19:02

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Då tycker jag att du i första hand ska låta öronen bestämma vad du har byggt och inte ögonen.
:-)

Det ska både lyssnas och mätas och simuleras. Men eftersom simuleringen ser så tråkig ut kanske det får bli ett annat baselement. Jag ska fundera lite först iaf om jag kan lösa det. Kan prova att spela elementet utan låda också och se om parametrarna ändras betydligt.

Jag tycker du ska bygga och testa live, sedan kanske byta element om du vill.
Då har du ju redan en låda att utgå ifrån.

Hade tänkt monter mina monacorelementet bakifrån så jag slipper visa dom i min mening fula flikarna runtom. Men ja det är ju ett alternativ. Men lådan ska ju ha en storlek som passar ett alternativt element. Vi får se helt enkelt.
Senast redigerad av dukanvadet 2016-03-05 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 19:03

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:
dukanvadet skrev:Det ska både lyssnas och mätas och simuleras. Men eftersom simuleringen ser så tråkig ut kanske det får bli ett annat baselement. Jag ska fundera lite först iaf om jag kan lösa det. Kan prova att spela elementet utan låda också och se om parametrarna ändras betydligt.

Jag tycker du ska bygga och testa live, sedan kanske byta element om du vill.
Då har du ju redan en låda att utgå ifrån.

Hade tänkt monter mina gör elementet bakifrån så jag slipper visa dom i min mening fula flikarna runtom. Men ja det är ju ett alternativ. Men lådan ska ju ha en storlek som passar ett alternativt element. Men vi får se helt enkelt.

Stort lycka till, vad det än blir då.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 21:26

Beställde just 2 SB12NRX25-8. Så det blir kanske inte lika cheap längre men jag orkar inte bli besviken igen och vill komma igång med det här nån gång

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2726
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Fostex » 2016-03-06 03:11

Det ser ut att vara ett fint element, jag tror inte att du kommer ångra dig! Håll oss uppdaterade :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-06 19:20

Jo jag tror det kan bli riktigt bra det här till slut. Simulerade lite i basta innan och fick lite idéer :) är på telefonen nu men ska visa när jag kommer hem :)

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-06 22:59

Vad sägs om en låda på 5 liter stämd till 50hz?
Bild
duger det med en port på 35mm diameter? får inte basta att reagera oavsett hur liten jag gör porten. Hör det till betalversionen?

Kraniet
 
Inlägg: 12787
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Kraniet » 2016-03-07 10:00

diametern på röret påverkar lufthastigheten i röret. Sen har den ju betydelse för längden för en viss avstämning.

35mm rör ger ungefär 173mm längd på röret. Ser ut att kunna vara en ganska bra matchning till elementet.*

5 liter och 50 Hz tycker jag ser rätt ok ut iaf med lite värme på spolen. Möjligen är det lite stor volym. Men lådan går ju alltid göra mindre om det skulle behövas, svårare göra åt andra hållet.

* Det en vill undvika är missljud från porten. Detta regleras dels av portens area samt hur porten avslutas (mynningen bör avrundas både in och utvändigt). För en bra utförd port finns en tumregel att 100mm diameter klarar 10 m/s porthastighet. 50 mm port klarar då 20 m/s och 200mm 5 m/s.
Sen ska ju röret få plats i lådan också och att mynningen inte hamnar för nära en lådvägg eller nära baselementet. Använder en stora baselement i liten låda så blir detta ofta ett problem eftersom den portarea som krävs ger ett för långt rör för att rymmas i lådan.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-07 23:51

Kraniet skrev:diametern på röret påverkar lufthastigheten i röret. Sen har den ju betydelse för längden för en viss avstämning.

35mm rör ger ungefär 173mm längd på röret. Ser ut att kunna vara en ganska bra matchning till elementet.*

5 liter och 50 Hz tycker jag ser rätt ok ut iaf med lite värme på spolen. Möjligen är det lite stor volym. Men lådan går ju alltid göra mindre om det skulle behövas, svårare göra åt andra hållet.

* Det en vill undvika är missljud från porten. Detta regleras dels av portens area samt hur porten avslutas (mynningen bör avrundas både in och utvändigt). För en bra utförd port finns en tumregel att 100mm diameter klarar 10 m/s porthastighet. 50 mm port klarar då 20 m/s och 200mm 5 m/s.
Sen ska ju röret få plats i lådan också och att mynningen inte hamnar för nära en lådvägg eller nära baselementet. Använder en stora baselement i liten låda så blir detta ofta ett problem eftersom den portarea som krävs ger ett för långt rör för att rymmas i lådan.


Hmm. Jag trodde att det var 17m/s som var den rätta tumregeln i alla lägen. Svårt det där med tumregler :) Jobbar iaf med att försöka köpa basta så jag kan se hur hög lufthastighet jag får i min port. Hittade även att iö har en tumregel(!) att man ska ha en centimeter per tumstorlek på elementet. Kanske kan funka enligt den med med tanke på att surrounden är rätt stor på mitt element.

Skulle gärna ha någon bra tumregel för hur långt avstånd jag behöver innanför porten, eller helst något som är sant på riktigt som jag förstår. Har googlat lite men inte hittat mycket. Min engelska är lite dålig så jag kanske söker på fel ord

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-08 01:03

dukanvadet skrev:
Kraniet skrev:diametern på röret påverkar lufthastigheten i röret. Sen har den ju betydelse för längden för en viss avstämning.

35mm rör ger ungefär 173mm längd på röret. Ser ut att kunna vara en ganska bra matchning till elementet.*

5 liter och 50 Hz tycker jag ser rätt ok ut iaf med lite värme på spolen. Möjligen är det lite stor volym. Men lådan går ju alltid göra mindre om det skulle behövas, svårare göra åt andra hållet.

* Det en vill undvika är missljud från porten. Detta regleras dels av portens area samt hur porten avslutas (mynningen bör avrundas både in och utvändigt). För en bra utförd port finns en tumregel att 100mm diameter klarar 10 m/s porthastighet. 50 mm port klarar då 20 m/s och 200mm 5 m/s.
Sen ska ju röret få plats i lådan också och att mynningen inte hamnar för nära en lådvägg eller nära baselementet. Använder en stora baselement i liten låda så blir detta ofta ett problem eftersom den portarea som krävs ger ett för långt rör för att rymmas i lådan.


Hmm. Jag trodde att det var 17m/s som var den rätta tumregeln i alla lägen. Svårt det där med tumregler :) Jobbar iaf med att försöka köpa basta så jag kan se hur hög lufthastighet jag får i min port. Hittade även att iö har en tumregel(!) att man ska ha en centimeter per tumstorlek på elementet. Kanske kan funka enligt den med med tanke på att surrounden är rätt stor på mitt element.

Skulle gärna ha någon bra tumregel för hur långt avstånd jag behöver innanför porten, eller helst något som är sant på riktigt som jag förstår. Har googlat lite men inte hittat mycket. Min engelska är lite dålig så jag kanske söker på fel ord

En tanke kan vara att omkretsen * avståndet till bakväggen ska ha samma dimensioner som arean i rörets öppning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-08 01:54

Hittade också den lilla tumregeln nu :) det borde ju duga för att det inte ska hålla för porten för mycket kan man känna så där spontant. bygger efter det om ingen kommer med nåt bra argument emot. Man ska ju få plats med allt också som sagt och helst vill jag inte att lådan ska ha allt för konstig form.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 13:12

Tänkte att det skulle vara lätt att hitta ett rör i vilken dimension man än vill ha. Tyvärr var det inte så. funderar på att bygga en slitsport i stället. Har skaffat basta nu och 35mm verkar nästan optimalt. tyvärr sjunker MOL en del när man går under det. räknade på max 25m/s men det verkar snarast vara begränsat av vent excursion vilken jag satte på 50%.

EDIT
Porten blir väldigt smal. under 1mm, eller väldigt mycket mindre än baffeln på bredden. tror jag fortsätter leta efter ett rör med 35mm innerdiameter.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-13 13:40

dukanvadet skrev:Tänkte att det skulle vara lätt att hitta ett rör i vilken dimension man än vill ha. Tyvärr var det inte så. funderar på att bygga en slitsport i stället. Har skaffat basta nu och 35mm verkar nästan optimalt. tyvärr sjunker MOL en del när man går under det. räknade på max 25m/s men det verkar snarast vara begränsat av vent excursion vilken jag satte på 50%.

Diametern på ett rör bör vara så stort att det inte uppstår blåsljud i det vid låg frekvens och högt ljudtryck.
Det är bättre med ett något för stort rör i diameter än för litet.
Se'n kan man antingen räkna längden för en bestämd avstämning, eller så intonerar man röret för att få absolut belastning där konen rör sig så lite som möjligt vid den undre gränsfrekvensen vilket då "styr" elementet.
Styrningen gör att elementet tål mer effekt mekaniskt än annars.
Talspolen tål Ca: 3 gånger mer effekt elektriskt än elementet mekaniskt innan det bottnar i bakre polstycket och då förstör elementet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 13:59

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:Tänkte att det skulle vara lätt att hitta ett rör i vilken dimension man än vill ha. Tyvärr var det inte så. funderar på att bygga en slitsport i stället. Har skaffat basta nu och 35mm verkar nästan optimalt. tyvärr sjunker MOL en del när man går under det. räknade på max 25m/s men det verkar snarast vara begränsat av vent excursion vilken jag satte på 50%.

Diametern på ett rör bör vara så stort att det inte uppstår blåsljud i det vid låg frekvens och högt ljudtryck.
Det är bättre med ett något för stort rör i diameter än för litet.
Se'n kan man antingen räkna längden för en bestämd avstämning, eller så intonerar man röret för att få absolut belastning där konen rör sig så lite som möjligt vid den undre gränsfrekvensen vilket då "styr" elementet.
Styrningen gör att elementet tål mer effekt mekaniskt än annars.
Talspolen tål Ca: 3 gånger mer effekt elektriskt än elementet mekaniskt innan det bottnar i bakre polstycket och då förstör elementet.


Perfector. Jag är jätteglad att du intresserar dig för projektet men det känns lite udda att du fortsätter att promota ditt sätt att stämma baslådor trots att du flera gånger fått förklarat för dig varför det inte fungerar så som du säger. Jag bygger min högtare på det konventionella sättet. Eftersom det fungerar och ger det resultat jag vill ha.

35mm är alltså maxdiametern som jag får plats med i den låda och avstämmning jag vill ha. Utöver det ska jag fräsa en rundning i ändarna för att minska missljuden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-13 14:25

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:
dukanvadet skrev:Tänkte att det skulle vara lätt att hitta ett rör i vilken dimension man än vill ha. Tyvärr var det inte så. funderar på att bygga en slitsport i stället. Har skaffat basta nu och 35mm verkar nästan optimalt. tyvärr sjunker MOL en del när man går under det. räknade på max 25m/s men det verkar snarast vara begränsat av vent excursion vilken jag satte på 50%.

Diametern på ett rör bör vara så stort att det inte uppstår blåsljud i det vid låg frekvens och högt ljudtryck.
Det är bättre med ett något för stort rör i diameter än för litet.
Se'n kan man antingen räkna längden för en bestämd avstämning, eller så intonerar man röret för att få absolut belastning där konen rör sig så lite som möjligt vid den undre gränsfrekvensen vilket då "styr" elementet.
Styrningen gör att elementet tål mer effekt mekaniskt än annars.
Talspolen tål Ca: 3 gånger mer effekt elektriskt än elementet mekaniskt innan det bottnar i bakre polstycket och då förstör elementet.


Perfector. Jag är jätteglad att du intresserar dig för projektet men det känns lite udda att du fortsätter att promota ditt sätt att stämma baslådor trots att du flera gånger fått förklarat för dig varför det inte fungerar så som du säger. Jag bygger min högtare på det konventionella sättet. Eftersom det fungerar och ger det resultat jag vill ha.

35mm är alltså maxdiametern som jag får plats med i den låda och avstämmning jag vill ha. Utöver det ska jag fräsa en rundning i ändarna för att minska missljuden

Det var därför jag sa att man kan stämma dit man vill ha det eller osv.
Diametern är den det är (35mm) och då är det det som bestämmer resultatet
Nå't annat försökte jag inte få fram.
Men nån gång kan du ju prova mitt udda recept och se ifall det faktiskt stämmer, vilket det gjort för mig i mer än 25 år.
I övrigt önskar jag bara lycka till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Cortado » 2016-03-13 18:17

dukanvadet skrev:Tänkte att det skulle vara lätt att hitta ett rör i vilken dimension man än vill ha. Tyvärr var det inte så. funderar på att bygga en slitsport i stället. Har skaffat basta nu och 35mm verkar nästan optimalt. tyvärr sjunker MOL en del när man går under det. räknade på max 25m/s men det verkar snarast vara begränsat av vent excursion vilken jag satte på 50%.

EDIT
Porten blir väldigt smal. under 1mm, eller väldigt mycket mindre än baffeln på bredden. tror jag fortsätter leta efter ett rör med 35mm innerdiameter.


Kan du visa lite bilder på dina simuleringar, eller tom dela med dig av .basta-filerna?

En rund port på 35mm låter litet, det är typ vad MuPPs har och där har man ett 3" bredbandselement. Slitsport är bättre om man utför den rätt, men det är bökigare. Det kan ju också vara bra att veta att vad du simulerar portlängden till inte kommer vara 100% rätt i praktiken - se det mer som en estimering. Om du vill laborera är det ju smidigt med rör som du kan kapa tills du hittar rätt avstämning. (Där har faktiskt Perfector rätt även om han inte håller med att det är det man gör, i hur man hittar resonansfrekvensen på porten, så länge man låter elementet spela den frekvensen man vill avstämma till)

Har du möjlighet att mäta elementets parametrar?

Ps. Kul projekt, följer detta slaviskt redan och väntar på dagliga inlägg och uppdateringar i denna tråd! :)

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 19:34

mätte t/s nu. antingen är det något fel på mina mina mätningar eller så är sb acoustics datablad lika dåliga som monacors. Eller så är det stor skillnad på inkörda element. det här är vad jag fick.

fs 72.0 Hz
Qms 6.485
Qes 0.501
Qts 0.465
Fts 154.6
Mms 4.68 g
Cms 1.046 mm/N
Rms 0.326 kg/s
Vas 3.71 litres
Bl 4.877 Tm
Eta 0.27 %
Lp (1W/1m) 86.46 dB
Dd 7.98 cm
Sd 50.0 cm^2

Sb acoustics datablad säger:
fs 57hz
Qms 4.1
Qes 0.41
Qts 0.37
Cms 1.49
Mms 5.2g
Vas 5.3
Bl 5.4
sensitivity 85.5db
SD 50 cm2

Här är impedanskurvor:
utan vikt
Bild
med vikt
Bild
REW klagar alltid på att re från databladet är för högt och säger att man ska sänka, vilket jag gör tills programmet är nöjd. Men redan en vanlig impedansmätning visar ju FS som alldeles för högt.. Någon som vet hur mycket ett element kan ändras med inkörning? har ni erfarenhet av huruvida sb acoustics datablad är att lita på? Ser mina impedansmätningar konstiga ut?

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 20:23

Här har vi dom simuleringar jag gjorde i basta med sb acoustics parametrar. Grön är "Max outputlevel-(MOL)" blå sträckad är "vent velocity at MOL" och den svarta är frekvensresponsen

32mm innerdiameter
Bild
35mm innerdiameter
Bild
50mm innerdiameter
Bild
Går man över 50mm händer ingenting.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Cortado » 2016-03-13 20:50

dukanvadet skrev:mätte t/s nu. antingen är det något fel på mina mina mätningar eller så är sb acoustics datablad lika dåliga som monacors. Eller så är det stor skillnad på inkörda element. det här är vad jag fick.


Man bör räkna med att datablad inte säger hela sanningen, detta märker man när man testat (ja, MÄTT) ett gäng element. Gissningsvis stämmer vissa tillverkares datablad bättre än andras. Till sällsyntheten hör de datablad där specarna visar på ett element som är sämre än det faktiskt är. Med denna erfarenhet förstår man ju att det är en ren gissningslek att konstruera en låda och port för ett element som man inte mätt, ännu mindre ett oinspelat sådant.

Gällande inspelningen av elementet, hur har du gjort det?

Du kan ju skapa högtalare i Basta! som du kan spara som lösa filer. Så.. då skulle du ju kunna skapa ett utefter databladets parametrar, ett för hur det faktiskt mätte innan du spelat in det och ett tredje för det inspelade elementet. Sen kan du simulera det i Basta! och jämföra (och varför inte presentera en jämförelse här?!).

Sen kan du ju, medan ändå spelar in elementet leka lite i Basta! och prova ändra på Fs, Vas etc och se vad som händer, då lär du dig att se sambanden mellan dem. Skulle du sen få för dig att läsa en bok i ämnet (t.ex. Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickasson) så kommer du lätt att förena och teorin och praktiken.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Cortado » 2016-03-13 20:56

dukanvadet skrev:Här har vi dom simuleringar jag gjorde i basta med sb acoustics parametrar. Grön är "Max outputlevel-(MOL)" blå sträckad är "vent velocity at MOL" och den svarta är frekvensresponsen


Vad har du haft för storlek på låda, portdimensioner, Viso etc?



dukanvadet skrev:Går man över 50mm händer ingenting.


Då är det inte längre porten som begränsar MOL vid den frekvensen.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 21:03

Cortado skrev:
dukanvadet skrev:mätte t/s nu. antingen är det något fel på mina mina mätningar eller så är sb acoustics datablad lika dåliga som monacors. Eller så är det stor skillnad på inkörda element. det här är vad jag fick.


Man bör räkna med att datablad inte säger hela sanningen, detta märker man när man testat (ja, MÄTT) ett gäng element. Gissningsvis stämmer vissa tillverkares datablad bättre än andras. Till sällsyntheten hör de datablad där specarna visar på ett element som är sämre än det faktiskt är. Med denna erfarenhet förstår man ju att det är en ren gissningslek att konstruera en låda och port för ett element som man inte mätt, ännu mindre ett oinspelat sådant.

Gällande inspelningen av elementet, hur har du gjort det?

Du kan ju skapa högtalare i Basta! som du kan spara som lösa filer. Så.. då skulle du ju kunna skapa ett utefter databladets parametrar, ett för hur det faktiskt mätte innan du spelat in det och ett tredje för det inspelade elementet. Sen kan du simulera det i Basta! och jämföra (och varför inte presentera en jämförelse här?!).

Sen kan du ju, medan ändå spelar in elementet leka lite i Basta! och prova ändra på Fs, Vas etc och se vad som händer, då lär du dig att se sambanden mellan dem. Skulle du sen få för dig att läsa en bok i ämnet (t.ex. Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickasson) så kommer du lätt att förena och teorin och praktiken.


Bra idé. Elementen är inte inspelade alls än så jag ska prova detta, har dock ingen låda att sätta dom i så det får bli i friluft, det borde väl funka? SB acoustic säger att dom mäter parametrar efter inspelning så förhoppningsvis närmar sig mina databladet.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 21:18

Cortado skrev:Vad har du haft för storlek på låda, portdimensioner, Viso etc?


5 liter låda avstämd till 50hz, viso 10%, qb 20. vent excursion max 50%. är det något mer du behöver?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Cortado » 2016-03-13 21:24

dukanvadet skrev:har dock ingen låda att sätta dom i så det får bli i friluft, det borde väl funka?


Absolut, blir jobbigt att lyssna på det om elementet sitter i låda. :)

Förresten så kollade jag på elementet och förstod inte förrän jag slog upp den på SB's hemsida att det var en 4"are.. haha. Så, den där 50mm porten kanske inte är så dum ändå. Dock skulle det ju vara roligt att se en slitsport, även om vinsterna kanske inte kan motiveras av besväret. Men ja, allt sånt beror ju på vilka mål man har. :)

Har du skissat något på hur högtalaren ska se ut?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Cortado » 2016-03-13 21:30

dukanvadet skrev:
Cortado skrev:Vad har du haft för storlek på låda, portdimensioner, Viso etc?


5 liter låda avstämd till 50hz, viso 10%, qb 20. vent excursion max 50%. är det något mer du behöver?


Nja, då gissar jag att jag har det mesta jag kan tänkas behöva. Varför har du satt Viso till 10%?

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 21:51

Cortado skrev:
Nja, då gissar jag att jag har det mesta jag kan tänkas behöva. Varför har du satt Viso till 10%?

Bra fråga, har fått för mig att man inte behöver mycket dämpning i en basreflexlåda, dock vet jag inte om det stämmer eller vad jag fått det ifrån. det blir ju lättare att få in porten om man håller lådan ganska stor också
Cortado skrev:
Har du skissat något på hur högtalaren ska se ut?

50mm port blir väldigt lång 408,7mm enligt basta, så det känns svårt att få in, hade hoppats att det duger med 35mm. Har aldrig byggt en låda innan så det kanske är dumt men jag är också sugen på slitsport, borde väl inte vara allt för svårt?
Har funderat på en låda som är 148x218x168mm i innerdimensioner, materialet blir troligen 16mm mdf. så baffeln blir 23x18cm.
då blir den 5,42 liter men jag tänkte fylla ut den med något sen när jag vet hur mycket plats filter, port osv tar. Och då har jag tänkt mig en 35mm rund port.
Om jag ska vara ärlig har även det visuella spelat in lite i den här ideén för lådform men det blir mer och mer lockande att skita i det, har även funderat på om man ska ha någon mer okonventionell form för att få plats med så lång port som möjligt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Cortado » 2016-03-13 22:12

Simulerade som jag tror att du gjort, en första observation är att portlängden är rätt lång för en låda på 5L (40cm drygt). Antagligen får du inte plats med den i lådan. För att lösa det så kan du;

- Öka lådstorleken (vilket även minskar längden på röret för given avstämningsfrekvens)
- Minska diametern/arean på porten
- Höja avstämningsfrekvensen

Jag hade minskat arean på porten och sett besväret med slitsport för att minimera flåsrisken. Med en portdiameter på 35mm kommer ju att kunna spela dryga 100dB på allt ovanför 80Hz innan porten når 10m/s - vilket ju inte är skamligt om man har för avsikt att komplettera med subbar.

Sen kan ju lufthastigheter diskuteras, jag vet inte vad man bör se som gränser, skulle gissa att det som mycket beror på och beror på mycket. Men säkert är att ju långsammare luften rör sig i porten desto laminärare är flödet och ju mindre risk är det att det är hörbart.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Cortado » 2016-03-13 22:28

dukanvadet skrev:Bra fråga, har fått för mig att man inte behöver mycket dämpning i en basreflexlåda, dock vet jag inte om det stämmer eller vad jag fått det ifrån. det blir ju lättare att få in porten om man håller lådan ganska stor också


Det enda min ärta kan komma på är att man med mycket fluff kan blockera luftflödet mellan element och port och det kan ju vara dåligt. Men, jag hade nog dämpat mer än 10% för att dämpa eventuella resonanser lite kanske uppemot 50% eller däromkring och sen sett till att porten inte blir täppt eller att fluffet finns där som blockering.

Vill man ha detta bra så lär man kanske behöva testa lite fram och tillbaka när man byggt sig en låda. Sen bör man ju också göra impedansmätningar medan man håller på med detta iom att dämpmaterialet ökar lådvolymen vilket i sin tur ändrar avstämningen på porten.


dukanvadet skrev:50mm port blir väldigt lång 408,7mm enligt basta, så det känns svårt att få in, hade hoppats att det duger med 35mm. Har aldrig byggt en låda innan så det kanske är dumt men jag är också sugen på slitsport, borde väl inte vara allt för svårt?


Svårt är väl fel att säga.. även om det ju såklart KAN vara svårt. Jobbigt är väl mer rätt. Hur förkortar du en slitsport enkelt i en ihoplimmad låda? Ja - det är inte enkelt men det är rätt opraktiskt. Man får väl bygga en ny med ett annat mått på porten. Därav är det ju lätt med ett plaströr. :)

dukanvadet skrev:Har funderat på en låda som är 148x218x168mm i innerdimensioner, materialet blir troligen 16mm mdf. så baffeln blir 23x18cm.
då blir den 5,42 liter men jag tänkte fylla ut den med något sen när jag vet hur mycket plats filter, port osv tar. Och då har jag tänkt mig en 35mm rund port.


Du kan ju göra en större låda och inuti splitta lådan med en skiva mellan diskant och bas. Diskantdelen behöver ju ingen dämpning och kan husera filter och kanske en lucka på baksidan med terminalhål.

Kraniet
 
Inlägg: 12787
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Kraniet » 2016-03-14 09:19

skillnaden mellan simulering av elementet med de två olika T/S är ju dock mindre än man först kan tro. 5 liter (akustiskt volym) och 55-60 Hz ser fortfarande väldigt "rätt" ut

35mm rör ser ut att fungera bra. elementet tål ju trots allt bara 30 Watt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Prozac » 2016-03-16 09:06

Tror 60-65 hz är en rimlig avstämningsfrekvens givet element och låda. Stämmer du av under det blir det en alltför anemisk bas misstänker jag.

hur ser det ut med två små rör? -man kan ibland få ner flödeshastigheten en del men de kan bli för långa... (sitter inte vid nåt beräkningsprog just nu)

29mm
http://www.hifikit.se/tillbehor/basreflexrorportar/streamline-basreflexror
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-06-27 21:33

Jag är tillbaka! Har haft det rätt körigt ett tag och inte haft tid/ork med annat än jobbet men nu har jag två veckors semester och tänkte sätta igång igen. Jag har iaf spelat in elementen lite från och till kanske totalt i 20 timmar. Skillnaderna på t/s var inte jättestora

EFTER INSPELNING
fs 73.9 Hz
Qms 6.923
Qes 0.568
Qts 0.525
Fts 140.7
Mms 4.90 g
Cms 0.947 mm/N
Rms 0.329 kg/s
Vas 3.36 litres
Bl 5.100 Tm
Eta 0.23 %
Lp (1W/1m) 85.68 dB
Dd 7.98 cm
Sd 50.0 cm^2

FÖRE INSPELNING
fs 72.0 Hz
Qms 6.485
Qes 0.501
Qts 0.465
Fts 154.6
Mms 4.68 g
Cms 1.046 mm/N
Rms 0.326 kg/s
Vas 3.71 litres
Bl 4.877 Tm
Eta 0.27 %
Lp (1W/1m) 86.46 dB
Dd 7.98 cm
Sd 50.0 cm^2

känns udda att fs har höjts tycker jag? annars är det väl inget jag reagerar på direkt. Tänkte att 60hz i 5l ser rätt bra ut
Bild
ska nog komma fram till dimensioner idag och handla in material till låda i morrn . om allt går som det ska och jag har orken kvar blir det lådbilder och mätningar innan semestern är slut :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Cortado » 2016-06-27 23:03

Kul att saker börjar hända, ska bli kul att se framsteg här! :D

Har du tänkt något på delningen och elementavstånd och sånt?

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-06-30 03:14

Tack för uppmuntran. tror tyvärr inte att jag kan leva upp till mina tidsmål längre. allt beror på det dagliga måendet typ så jag tror jag får ändra mig till att det blir klart när det är klart men jag lovar att uppdatera när något händer.

Tänkte att jag ska försöka hålla elementavståndet så kort som möjligt utan att det ser fult ut vilket troligen är 87cm c-c. Dayton rekommenderar lägst 3500hz delning för diskanten vilket känns som det kan bli bra men det får vi se vid mätningarna. kanske även provar att gå lite under det och ser hur det låter.

Har kollat lite på svantes program xdir men det känns lite som att man måste veta innan vilken ordning på delningsfilter och så vidare om man ska ha nån större nytta av det? kanske iofs går att flytta diskanten efter mätningar osv. om man kan fylla igen det gamla hålet på något sett. iö brukar väl optimera för att frekvensen vid takreflexen ska bli så rak som möjligt men det känns svårt/tidskrävande? så vi får se lite hur det blir tror jag.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2018-08-22 00:07

Efter ett långt avbrott börjar det så långsamt hända något. Om jag inte hade tillfälligt tappat bort spännhylsan till överhandsfräsen hade jag kommit ännu längre. Så här kan det se ut när det mesta är framplockat men det fallerar på denna detalj.
Bild

Låda!
Bild

Ny diskant och dammig gammal bas
Bild

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Tangband » 2018-08-22 12:54

Diskanten ser intressant ut, vad är det för sort ?

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2018-08-24 09:30

Japp! nd25fw-04. Kände mig lite sugen på att prova waveguide. Finns ju någon sorts tumregel att denna ska vara ungefär lika stor som membranet på basen. Kollade även på tillverkarnas frekvenskurvor.
0,15,30 och 45°
Bild
Bild
Känns rimligt att dela runt 3000hz. Men vi får se vad mätningarna visar.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav DanNorman » 2018-08-24 10:37

Det där har potential tror jag :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Tangband » 2018-08-24 11:13

DanNorman skrev:Det där har potential tror jag :)

Var kan man köpa en sådan ?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15413
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav DVD-ai » 2018-08-24 15:30

köpa en potential ?! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

JM
 
Inlägg: 5092
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav JM » 2018-08-24 16:03

DVD-ai skrev:köpa en potential ?! :D


Konkret - icke abstrakt tänkande vanligt före 6 års ålder och vid begynnande demens.
DVD-ai du har inte demens och är sannolikt inte under 6 år.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Tangband » 2018-08-24 17:31

DanNorman skrev:Det där har potential tror jag :)


Här finns en utförlig ny test- den har låg dist :D
http://ampslab.com/blog/2018/06/28/lark-dcr2/

198:- på brl.
Är det bästa diskanten för dessa pengar ? Kanske rentav bättre än Seas dxt om man delar över 2500 Hz ?

Verkar inte behövas försänkas heller :)

Läs mer här: http://ampslab.com/blog/2018/06/29/dayton-nd25fw/

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2018-12-02 18:21

Det blev ändå lite fräs tillslut. Både bas och diskant är försänkta. Några funderingar har jag ändå. Jag slipade ur en del från diskanten för att minska avståndet mellan elementen. Detta har två andra effekter som jag hoppas inte ska resultera i problem... Dels blir det en glipa mellan elementen som måste tätas. Tänker att silikon kunde funka? Sen blir det ett väldigt litet hack i waveguiden. Om jag tänker rätt borde detta vara som värst vid väldigt höga frekvenser och inget större problem? Vi får se..

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav RSG » 2018-12-02 20:30

Precis något sånt här hade jag tänkt mig som datorhögtalare till döttrarna.
Diskanterna har jag redan och här fick jag tips på en bas att ha till, avstämning storlek allt stämmer överens med mina planer.
Tack!

Ser jag fram mot fortsättningen av denna tråd!

/Johan


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster