Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Nej, det har jag aldrig påstått.
Vinylcalle skrev:Det är väl bara RIAA-steget som är aktivt i Edison One?
Nu kan man ju ha den goda smaken att vilja ha den och spela riktiga skivor iofs.![]()
Mvh Carl
MartinX skrev:Morello skrev:Nej, det har jag aldrig påstått.
Nej kanske inte så radikalt jag tolkade det som att originaltrafon vanligtvis var på 260V men så verkar inte vara fallet. 185V räcker förmodligen till men är du 100% på att konstruktionen funkar lika bra med inspänningen 40V lägre?
danfra skrev:Andra exemplar av Edison One kör med trafos som lämnar 200VAC...
danfra skrev:Nu förstår jag![]()
Vad jag menade var om man inte kan göra en anodföljare genom att koppla in volymkontrollen på gallret och ta utsignalen på anoden.
Vipps var alla signlaer buffrade... Vad skulle för- och nackdelarna bli?
danfra skrev:Nu förstår jag![]()
Vad jag menade var om man inte kan göra en anodföljare genom att koppla in volymkontrollen på gallret och ta utsignalen på anoden.
Morello skrev:danfra skrev:Nu förstår jag![]()
Jag är inte säker på vad du menar - kan du göra en skiss?
danfra skrev:Jag tänkte att man gör om katodföljaren till en anodföljare genom att koppla volympotten på gallret och ta ut signalen på anoden. Bara en tanke. Man kanske måste fixa med lite mer? Det kanske inte blir ngn direkt förbättring?
Morello skrev:Mja, det går inte att plocka en signal på anodsidan som följer gallret; signalerna är nämligen i motfas.
DQ-20 skrev:Morello skrev:Mja, det går inte att plocka en signal på anodsidan som följer gallret; signalerna är nämligen i motfas.
Jajaja, men du förstår nog vad jag menar. Förstärkningen kan bli "nära -1" i anodföljaren istället för "nära 1" med en katodföljare. Med anodföljare blir konstruktionen inverterande. Engelska Audio Note har kört med anodföljare. Varför vet jag inte.
/DQ-20
Morello skrev:DQ-20 skrev:Morello skrev:Mja, det går inte att plocka en signal på anodsidan som följer gallret; signalerna är nämligen i motfas.
Jajaja, men du förstår nog vad jag menar. Förstärkningen kan bli "nära -1" i anodföljaren istället för "nära 1" med en katodföljare. Med anodföljare blir konstruktionen inverterande. Engelska Audio Note har kört med anodföljare. Varför vet jag inte.
/DQ-20
Jag vill hävda att det inte finns något som heter "anodföljare"; det vi talar om är ett GK-steg med så mycket katoddegenerering att förstärkningen från galler till anod blir cirka -1.
Ett sådant steg kommer dock ha alldeles för hög utgångsimpedans (cirka Ra, dvs några tiotals kiloohm) för att vara användbart som utgång på ett försteg.
.
Morello skrev:DQ-20 skrev:Morello skrev:Mja, det går inte att plocka en signal på anodsidan som följer gallret; signalerna är nämligen i motfas.
/DQ-20
Jag vill hävda att det inte finns något som heter "anodföljare"; det vi talar om är ett GK-steg med så mycket katoddegenerering att förstärkningen från galler till anod blir cirka -1.
Ett sådant steg kommer dock ha alldeles för hög utgångsimpedans (cirka Ra, dvs några tiotals kiloohm) för att vara användbart som utgång på ett försteg.
.

Morello skrev:Alright, då förstår jag vad du menar; ett GK-steg med återkoppling från anod till galler alltså. Någon följare blir det dock inte.![]()
danfra, beställde du den där trafen?
petersteindl skrev:Morello skrev:DQ-20 skrev:
/DQ-20
.
Det går väl att lägga ett återkopplingsmotstånd från anod till galler för att på så sätt skapa en virtuell jord. Då är väl EF86 ett bra rör med låg Millers ö och mu på 160.
Mvh
Peter
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
.
Det går väl att lägga ett återkopplingsmotstånd från anod till galler för att på så sätt skapa en virtuell jord. Då är väl EF86 ett bra rör med låg Millers ö och mu på 160.
Mvh
Peter
Ja, det är ju ett inverterande steg men den virtuella jorden kommer att slira ganska mycket eftersom rören har mycket begränsad förstärkning jämfört med en opamp. Jag tror heller inte att man måste bry sig så mycket om Millerkapaciansen när förstärkningen är -1. I vilket fall som helst är det bara fånerier att köra den som linjedrivare. Kretsen har i princip bara existensberättigande som fasvändare. Och den dög som sagt i modifierad form till AR.
/DQ-20
danfra skrev:Inspänningen sjunker och orkar inte hålla 185VAC. Gjorde en strömmätning och den dra över 40mA AC. Mellan 40-50mA tills spänningen sjunker till 400VDC. Sen indikerar min multimeter avbrott! Trafon orkar inte leverera mer än 40mA enligt spec. Frågan är om konstruktionen behöver mer ström eller om reglering inte mår bra. Har mätt på alla komponenter och de verkar tillsynes friska. Nu har jag inte bytt lytarna i denna. De mäter capacitansmässigt ok men det är ju ingen garanti. Trossarna verkar hela också. Alla motstånd är ok.
danfra skrev:Zenerdioderna blir varma och 100ohmarn. 15k motståndet i delen som bestämmer gainet blir mycket varm.
220k motstånden som sitter parallellt med lytarna blir varma. 36k vid andra TIPen blir varmt. Ingen trissa är direkt varm. Delen fram till lytarna efter första TIPen verkar vara frisk. Drar ca6mA. Mao drar delen efter den +30mA.
danfra skrev:Spänningen över 36kohm är ca 10V.
Spänningen vid emiitern dvs referensspänningen är 360V. Spänningen över 100ohmaren är 0V!
Kondingen är plast, MKT.
Mätte över 15k i gaindelen. 360V! 24mA! Motståndet är rejält så det verkar palla.
Försökte ohmmäta den men resistansen bara vandrar och går efter en stund mot 100k. 15pFen som spökar.
danfra skrev:Testade med rör:
Utan rör 35mA
Med 1st ECC83 ->41mA (+6mA = ok)
Med 2 st ECC83 ->47mA (+6mA= ok)
Med 2st ECC82 ->90mA (+43mA NOK)
Med rör i så knäar spänningen ned från 470V till under 400V.
Någonstans drar det ström i strömförsörjningen. Frågan är var bara?
Kan det vara så att ECC82 röret dessutom inte mår bra också?
Har kört med kylspray på alla komponenter utan reaktion.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster