Moderator: Redaktörer
ChrioN skrev:Varför är låg matningsspänning ett problem?
ChrioN skrev: Dessutom så har schemat som heter "proper schematic" bara 3 kondensatorer, medans bilden på den äkta/riktiga gradoförstärkaren har 4st. Det känns som att detta kommer sluta exakt som alla andra byggarprojekt, dvs "äh ja skiter i det".
ChrioN skrev:Så som jag har fattat det så spelar det ingen roll vilken arbetsspänning en kondensator har. Stämmer detta?
Samt: Vart köper man _billiga_ 19" racklådor?
men man måste ändå hålla sig under den tillåtna spänningen. För så här låga spänningar som man kommer att köra med här så överlever de flesta kondingar ändå.
ChrioN skrev:Menar du att jag ska välja en kondensator som har en lägre arbetsspänning än själva kretsen jag ska bygga?
ChrioN skrev:ok :F
Kretsen kommer att ha en spänning på runt 7 volt. svårt att hitta kondensatorer som är inom 20% av det...
Naqref™ skrev:ChrioN skrev:Menar du att jag ska välja en kondensator som har en lägre arbetsspänning än själva kretsen jag ska bygga?
Nej inte om du inte vill blåsa kondingarna.
ChrioN skrev:Det dyker upp frågor hela tiden. Jag har ett gäng till.
1: Dom stora kondensatorerna:måste man ha just sånna, eller kan man välja sånna som är mindre, typ sånna här:
?
2: Vad är markspänning? Hur ser jag vad som har vad? På Elfa står det t.ex. såhär: 100 V=/63 V~
ChrioN skrev:Kan man inte piska upp volten till 12 istället för 9v...? Borde väl ge en boost. Fast då måste man väl räkna om motstånden och kondningarna vilket jag inte kan..
peranders skrev:Grado-steget är helt otroligt i pris/prestanda förhållande. S**tdyrt och med detta innehåll!
12 V DC eller ännu bättre 2 x 9 volt gör det mycket enklare och möjligheten till bra ljud ökar drastiskt.
Försök att hitta en strömsnål dubbel opamp (det finns fler nu för tiden) med bra snabbhet, typ 5-10 V/us
Kolla på applikationsnoten hur du kan parallellkoppla för att få bättre drivförmåga. Tänk dock på att ingången måste ha ett motstånd ner till jord 100k -1M samt kanske också en ingångskondensator. Jag skulle också rekommendera ett lågpassfilter på 50-100 kHz. Kolla mina QRV-04 ocxh QRV-07 konstruktioner och då ingångsfiltren. Många digital produkter sänder ut skräp som interfererar och skapar "oljud" på ett eller annat sätt, detta om man har otur. Det är bra att börja med filter för att sedan kanske ta bort det.
http://focus.ti.com/lit/an/sboa031/sboa031.pdf
ChrioN skrev:
Hittade en med en slewrate på 3.5 : OPA2137PA ( 73-388-25 ). Den kanske skulle funka bra? Eller? Den var ju faktiskt riktigt billig också. Varför är 2132'an över 3 ggr dyrare?
ChrioN skrev:härligt! Men gaah!
Jag har ett par akg k141, och dom är på 600 ohm. Men dessa kommer jag inte att använda mer då jag har införskaffat ett par akg k271. Dom har 55 ohm. Kommer de lurarna inte att kunna drivas då eller?
Nu när du har sagt A får du säga B. Blev nyfiken nu. Hur bygger man ett buffersteg till denna gradostärkare?
ChrioN skrev:...men om det inte kommer att bli bra ljud med en 55 ohms hörlur så känns det jobbigt.
Det finns en vidareutvecklad version av RA1an. HG - High Gain. Den skulle man haft schema på. Verkar dock inte finnas.
Nä fyfasen, nu lutar det åt en mcoy istället.
n3mmr skrev:
Alltså: Enda sättet att sluta vara nybörjare är att börja!!!!!!
Öh, asså, bygg den enkla..... Du kommer att bli impad av att du fick till det.
Sen fixar vi att den orkar driva AKG K271 genom att vi lägger till en BUF634!!! eller 2.
Men bygg nu för .. ... lugn och fin..
Low-life skrev:Vilken OPA funkar bäst till grado lurar om man inte kan hitta jr4556 (finns på RS men har ej företag). Jag kommer endast använda förstärkaren för låg ohmiga lurar.
Förslag uppskattas
ChrioN skrev:Jag ska beställa 4st 3124or och 8st BUF634or från digikey.com. blir några hundralappar billigare än elfa inkl 33% tullbös.
Ska (försöka) bygga 4st, och husera dom i en 19" rackmonterbar låda.
Piotr skrev:Chrion,
överväg några extra BUF till grounddriver när du ändå bygger ett sådant ambitiöst flerkanalskör. En BUF per stereokanal.
/Peter
ChrioN skrev:Jag ska beställa 4st 3124or och 8st BUF634or från digikey.com. blir några hundralappar billigare än elfa inkl 33% tullbös.
Ska (försöka) bygga 4st, och husera dom i en 19" rackmonterbar låda.
Piotr skrev:
Jag är lite osäker nu men jag vill minnas att jag tom. upplevde en bättre prestanda med en BUF634 som GND driver med full bias vs. låg bias.
/Peter
Piotr skrev:Prexis!
Jag körde split suppl. 2 x 9V med kondingar och GND driver. Även fast kondingarna och batterierna kunde anses varta tillräckligt även utan buffer så gjorde full bias BUF634 skillnad.
/Peter, som tror på klass A och shuntreg.
edit: eh, kom inte ihåg om jag hade nå´n jordpunkt från punkten mellan batterierna eller om jag körde med 18V. Attans att man inte ritar ner sina kråkbon.
n3mmr skrev:ChrioN skrev:Jag ska beställa 4st 3124or och 8st BUF634or från digikey.com. blir några hundralappar billigare än elfa inkl 33% tullbös.
Ska (försöka) bygga 4st, och husera dom i en 19" rackmonterbar låda.
Det är bra med planer...
Jo, en till 4 stereolurstärkare, med gemensam ingångsbuss för 3-4 ingångar
blir användbart i en t ex inspelningssituation.
Men om du nu var så nybö..... äh, ditt problem...
Bygg!
ChrioN skrev:Har jag tagit mig vatten över huvudet?
ChrioN skrev:Lite fuktigt är det allt...
ChrioN skrev:Lite fuktigt är det allt...Naqref™ skrev:ChrioN skrev:Har jag tagit mig vatten över huvudet?
Vet inte. Känns håret vått?
Piotr skrev:Yup, riktig balanserad koppling till HD600 har funnits på "att göra listan" ett tag men har spruckit mest pga. strul med ballad kabel.
Har drivit en bredbandare med två ballade BUF634 och 18V utan kondingar, låter bra och chippen blir inte varma direkt så nå tok-oscillationer tror jag inte jag har. Chippen sitter direkt på varandra och det enda i kretsen är 2 x 9V samt motstånd på utgång samt till jord på ingång... enkelt är vackert.
Angående BUF634 utgångsimp. är den inte lägre än 10 ohm vid full bias?
Gillar den där lilla krestsen, enkel att använda och låter bra i många applikationer. Sitter ju ofta som utgång i DAC/CDP mm.
/Peter
n3mmr skrev:ChrioN skrev:Lite fuktigt är det allt...Naqref™ skrev:ChrioN skrev:Har jag tagit mig vatten över huvudet?
Vet inte. Känns håret vått?
Bygg du, men börja med enklaste variant: gå vidare sen.
Den säkraste metoden att blöta håret är att planera för mycket i början!
Piotr skrev:Har för mig atta jag såg en konstruktion med 2 ohm utimp. men det kan ha varit TO3 chip med full bias, hög spänning samt 2-3 chip i paralell koppling.
Inte är väl 10 ohm så farligt för en GND driver i denna applikation? Jag menar en lur med tex. 600 ohm och med tanke på att det primärt drivande chippet har ca 10 ohm, då bör väl inte GND driverns imp. vara så kritisk??
Känns som strömförmåga (bias) och bandbredd bör vara mer viktigt.
/Peter
Piotr skrev:Med en Grado så spelar det ju helt klart roll. Med en Sennhesier ell. AKG.. mindre roll.
Menar du att Sennheiser är skräp?
Vilka lågimpedans lurar håller du för att vara bra lurar?
/Peter
ChrioN skrev:Spelar det någon roll vilken typ av kondensatorer jag använder mig av i strömdelen? Funkar t.ex. elektrolyt bra?
ChrioN skrev:Fast nu ska dessa bara vara på 122 nF
RogerGustavsson skrev:Den där Grado-kretsen bör ha rätt stora problem med lågohmiga lurar. Någon "referensklass" kan det väl knappast vara tal om?
Tycker du ska ta en titt på denna:
www.naqref.com/earamp.html
Har även en korsmatningskrets. Kort finns att köpa hos Bagge Audio.
ChrioN skrev:Ser jag rätt...är det 3st OPA2134 i en enda förstärkare?!
Sen undrar jag varför det är en switch mellan vänster och höger kanal. Är de det du sa var korsmatning? Vad innebär det? Kan man skippa det?
Med en omkopplare (Sw1) kan man koppla in ett filter (designat av Ingvar Öhman) som ska se till att ljudet i lurarna inte låter som om de vore inne i huvudet utan mer som i verkligheten.
ChrioN skrev:Ser jag rätt...är det 3st OPA2134 i en enda förstärkare?! Sen undrar jag varför det är en switch mellan vänster och höger kanal. Är de det du sa var korsmatning? Vad innebär det? Kan man skippa det?
Sen undrar jag vad stjärnjordning betyder.
ChrioN skrev:Jag såg på en del scheman att +9vdc ska till minus på opa2134...stämmer det? Ska inte plus till plus och minus till minus?
Sen undrar jag om det är så enkelt som att seriekoppla resistorer för att få ett visst värde. alltså 430+33+2=465ohm
[/quote]n3mmr skrev:ChrioN skrev:Jag såg på en del scheman att +9vdc ska till minus på opa2134...stämmer det? Ska inte plus till plus och minus till minus?
Sen undrar jag om det är så enkelt som att seriekoppla resistorer för att få ett visst värde. alltså 430+33+2=465ohm
+ till minus, jomenvisst.
Det låter som ett misstag eller en felaktighet i schemat
Och seriekoppla: Hmm, 465 ohm 1% är alltså 465 +- 4.65 ohm. 430 + 33, ok, men de sista 2 är onödiga.
Men vet du att det är viktigt att det är 465 ohm???
[/quote]ChrioN skrev:Jag har ingen aning. det är gradostärkaren det handlar om.n3mmr skrev:ChrioN skrev:Jag såg på en del scheman att +9vdc ska till minus på opa2134...stämmer det? Ska inte plus till plus och minus till minus?
Sen undrar jag om det är så enkelt som att seriekoppla resistorer för att få ett visst värde. alltså 430+33+2=465ohm
+ till minus, jomenvisst.
Det låter som ett misstag eller en felaktighet i schemat
Och seriekoppla: Hmm, 465 ohm 1% är alltså 465 +- 4.65 ohm. 430 + 33, ok, men de sista 2 är onödiga.
Men vet du att det är viktigt att det är 465 ohm???
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster