Moderator: Redaktörer
CJNE skrev:En lista på TI's distributörer i Sverige kanske kan ge nåt:
http://focus.ti.com/docs/general/distribcountryresults.jhtml?countryCode=SE
peranders skrev:www.farnell.com kanske?
RogerGustavsson skrev:Hans! Du kan kolla på mina länkar under "Några inköpsställen som alternativ till Elfa m.fl.".
n3mmr skrev:peranders skrev:www.farnell.com kanske?
Farnell precis som RS säljer bara till företag.
Så slutkundsförsäljare sökes!
peranders skrev:Vad ska du ha 637:an till?
d_anders skrev:Jag tror inte att 637:an ger några direkta fördelar i audiosammanhang, snarare tvärtom. Den är iofs snabbare och mer bredbandig, men det kan också ställa till med problem. Till exempel är 627:an bättre lämpad för kapacitiva laster. Alla mätvärden är nog inte omedelbart jämförbara i och med att 637:an kräver gain >= 5 (?).
peranders skrev:Om du specar din tillämpning så kan jag ge förslag på lämpliga opampar. OPA637 är ingalunda den enda som kan passa misstänker jag.
Vad kräver du i förstärkning, dist, bandbredd, effektbandbredd, utnivå, brus, källimpedans, brus hos din signalkälla etc?
peranders skrev:Men du, det är lika viktigt att du specar din signalkälla eftersom brus står i relation till vald opamp och din signalkälla. Lägst brus får du med bipolära transistorer (AD797, LT1028, LT1115 etc)... men inte med vilken signalkälla som helst.
Har din signalkälla brus under 1 uV? Hur stort signal/brusförhållande önskas?
Hur stor inimpedans önskas? Ska du DC-koppla mot signalkällan?
peranders skrev:Du måste först speca din signalkälla, är det en ph-cell med GOhm eller TOhm, är det en mikrofon, en trådtöjningsgivare?
OM du har en högnivåkälla så har du troligen S/N mindre än 100 dB, troligen 90-95 dB. Att komma upp till över 100 dB kräver omtanke, både i komponentval men även fysisk uppbyggnad. Om du ska komma upp i runt 120 dB så kräver det rejäl eftertanke.
Det är också skillnad på en mikförstärkare och ett aktivt filter. Olika krav ställs där på opampen.
Strömbrus är viktigt när man ska buffra till exempel en mikrofonkapsel av kondensatortyp och en pH-cell
peranders skrev:Något dimmigt måste jag säga, mäta på tonhuvuden OCH förstärkarutgångar samt bredbandiga mätningar... vad får man ut av detta?
Jag antar att du inte har sett tangent's mätförstärkare?
http://tangentsoft.net/elec/meas-preamp/
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster