bygga en ljuddämpande låda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mangs

bygga en ljuddämpande låda

Inläggav mangs » 2005-05-30 10:58

Skall bygga mig en ljudisolerad låda som skall husera i mitt förråd och innehålla en pump och ett sandfilter till vår pool. Vill minimera utgående ljud och brummande så gott som möjligt. Lådan kommer nog bli ca 1000x1000x500 mm. Hur skall jag gå tillväga för att få bort ljudet från pumpen? Vill ju inte störas utav den när man sedan skall vara i närheten.

Jag har redan funderat på att bygga en låda med dubbla eller trippla väggar och då använda mig utav olika material med olika resonansfrekvens. Tex skulle jag kunna bygga en låda med spån/gips/MDF och sedan kanske bitumen skulle vara något? Hur skall jag staga upp? Kanske skull jag även isolera med typ frigolit eller något annat?

Vad sägs om att bygga en ytterlåda i 10mm spånskiva och sedan bygga på invändigt med 4-5cm figolit och sedan ha en innerlåda i något material?

Mitt mål är att lådan skall bli så tyst som möjligt men då även ta så lite plats som möjligt. Alla tips är välkomna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-30 11:13

Du måste börja med att avisolera pumpen och slangar/rör från golv och låda. Mjuk upphängning alltså.
Låda i låda av dubbelgips med gullfiber mellan är ju jätteeffektivt och tjock absorbent inuti sänker ljudet ytterligare 3-6 dB, prova tex mineralullsmarkskivor.
Är det inget problem med värmeavgivning, eller tar det cirkulerande vattnet hand om det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

mangs

Inläggav mangs » 2005-05-30 11:26

Hej,

tack för svaret, Jo, jag hade tänkt placera pumpen på någon typ av mjukare fötter inutilådan och sedan ha någon mjuk överföring även för röret in och ut ur lådan. jag tror inte att värmeutvecklingen är alltför stor så den biten kan vi nog slippa oroa oss för. Så du tycker att man kan bygga gips.gullfiber-gips-gullfiber? Placerar man sedan pumpen invändigt på mjuka fötter och sedan lådan likadant på golvet så borde det vara ok,eller?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-30 12:23

Jo, men jag menade två dubbla lager av gips.
Sen kan man ju fundera hur det klarar ev vattenspill. Blir det helt tätt, för alltid? Annars måste du nog fundera på vattenfasta skivor av något slag.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

mangs

Inläggav mangs » 2005-05-30 12:58

Lådan kommer befinna sig inomhus men den måste ha ett lock som går att avlägsna för att komma åt både filter och pump. Tror du att gips+10 mm mdf skulle vara bättre än 2xgips?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-31 09:42

Jag tror att det iofs kunde vara värdefullt om det ena lagret inte har samma resonansfrekvens som det andra, så på det sättet kan det ju vara bra, annars skulle jag nog satsa på ett något vattentåligare lager innerst i lådan, tex OSB-skiva som är limmad av stora "chips" minst lika stark som plywood, men billigare. Gips blir ju inte så kul om det blir blött.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-05-31 10:18

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83277

detta material används just för att ljuddämpa maskinrum i båtar och bilar, m.m.
Billigt och funkar riktigt bra.

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2005-05-31 11:05

Tänk på att om du monterar pumpen med bultar (skruvar) i golvet så kommer bulten att överföra vibrationer även om du har något mjukt mellan pump och golv.

Återgå till DIY-forum