Hur "viktig" är serieresistansen i en spole

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Hur "viktig" är serieresistansen i en spole

Inläggav X-ray » 2005-05-30 13:03

Hur påverkar serieresistansen ljudet om man jämför ex en spole med 1 Ohm, respektive 2 Ohm (samma induktans). Hörs det? eller är det mest en mätprodukt. Eller frågan kan även formuleras som såhär : hur stor resistans kan man acceptera på audiospolar.

/ T

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-30 13:11

Den påverkar en hel del iom. att den ändrar elementets/systemets dämpning/Q-värde.

Om du har en basreflexavstämning som e ok utan spole och sen för in en spole i serie med elementet där spolen har en betydande resistans i förhållande till talspolens DC resistans, då får du varmare/sluddrigare/boomigare bas. Dvs. du kan få en höjning/puckel... detta samtidigt som resistansen dämpar det övre området (mellanregistret) vilket ytterligare bidrar till en klangförändring.

Mao. måste man ta hänsyn till delningsfiltrets resistans vid dimensionering av hela högtalaren.

/Peter

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-05-30 13:50

Tack för snabbt svar Peter. Det börjar bli krångligare och krångligare att försöka förstå hur allt ska hänga ihop. Typ gör man en ändring någonstans så plockar det fram nya/ändrade förutsättningar för hela prylen. Puh.

/ T

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-30 14:47

Det ger sig med tiden :)

/Peter

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-30 15:33

X-ray skrev:Tack för snabbt svar Peter. Det börjar bli krångligare och krångligare att försöka förstå hur allt ska hänga ihop. Typ gör man en ändring någonstans så plockar det fram nya/ändrade förutsättningar för hela prylen. Puh.
/ T
Ja bäst är att veta allt från början och inkludera allt som påverka redan från start. Helt lätt är det däremot inte... :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-01 10:02

Serieresistansen påverkar tonkurvan, helt klart, men det viktiga är att man kan ta hänsyn till det när man dimensionerar filtret. Det betyder att det kan bli sämre om man byter en spole i ett befintligt filter mot en med lägre resistans.

Alltför stor serieresistans stjäl effekt, men oftast kan man strunta i det, eftersom även en 1-ohms-serieresistans bara stjäl 1/9-del av spänningen om den kopplas i serie med 8 ohm, eller 1 dB, ungefär.
Tonkurvan påverkas ungefär lika mycket, men det är allvarligare eftersom det ger en förändring av klangfärgen. Och ändå tror jag att många inte alls skulle reagera över skillnaden om man inte sa nåt :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-06-01 10:56

Tack för svar Svante. Nu tror jag att jag har fått reda på ungefär det jag ville veta av er allesammans. Det var ungefär som jag trodde, enkelt uttryckt "man får vad man betalar för" vill man ha bra grejer måste allt kännas till i förväg. Jag tänker då på vad alla de här olika elektriska värdena gör för ljudet/klangen i det färdiga filtret. Hoppet är alltså inte ute för min del.

/T

Återgå till DIY-forum