Grillspettsmotor...
Svetsad ram i rostfritt

1 cm plastdiskar med oringstätning för att skydda ettiketten...
Grillspettsmotor...
Film...
http://user.faktiskt.io/avr7000/vinyltv ... 202603.mp4
/Stefan
Moderator: Redaktörer

HenrikTornquist skrev:Det ser riktigt fint ut! Var fick du tag på diskar med o-ringar, om man får fråga? Det ville (vill fortfarande) jag ha, men hittade inte ett vettigt sätt att realisera det.

smile skrev:Ser ut att vara en ganska stor tvätt.... var går det att hitta en sådan?
avr7000 skrev:Skivorna blev väldigt rena..... lite sent med familjen för att testspela dem nu
avr7000 skrev:smile skrev:Ser ut att vara en ganska stor tvätt.... var går det att hitta en sådan?
https://www.conrad.se/Ultraljudstv%e4tt ... 63_0601120
avr7000 skrev:Det knastrar f_n ingenting....
Funkar ju jättebra detta
lennartj skrev:"Mission accomplished" eller vad det nu heter.
Jag får gratulera till ännu ett lyckat projekt.
.jpg)
avr7000 skrev:lennartj skrev:"Mission accomplished" eller vad det nu heter.
Jag får gratulera till ännu ett lyckat projekt.
Du får ta och komma upp nåt tag framöver (du måste lyssna på de nya OA51.N) och så kan du ta med ett gäng skivor som vi kan skura
PekkaJohansson skrev:lennartj,
Mycket intressanta iakttagelser rörande nya skivor. Hur jämför ni före och efter tvätt? Spelar ni in skivan i tvättat och otvättat tillstånd och därefter lyssnar på de två varianterna?
Med vänlig hälsning
Pekka
lennartj skrev:PekkaJohansson skrev:lennartj,
Mycket intressanta iakttagelser rörande nya skivor. Hur jämför ni före och efter tvätt? Spelar ni in skivan i tvättat och otvättat tillstånd och därefter lyssnar på de två varianterna?
Med vänlig hälsning
Pekka
Till jämförelsen hade två medlemmar köpt var sitt exemplar av samma LP.
Skulle vi gjort en mer vetenskaplig jämförelse borde vi mätt utnivån mellan låtarna från båda skivorna före tvätt för att veta att (/om ) den var lika, men det här gänget var mer musik- än teknik-intresserat, så det fanns ingen milli-Voltmeter tillgänglig.
PekkaJohansson skrev:lennartj skrev:PekkaJohansson skrev:lennartj,
Med vänlig hälsning
Pekka
Till jämförelsen hade två medlemmar köpt var sitt exemplar av samma LP.
Skulle vi gjort en mer vetenskaplig jämförelse borde vi mätt utnivån mellan låtarna från båda skivorna före tvätt för att veta att (/om ) den var lika, men det här gänget var mer musik- än teknik-intresserat, så det fanns ingen milli-Voltmeter tillgänglig.
Tack för svar!
Jo, det krävs nog mer vetenskaplighet än så för att kunna uttala sig om skillnader mellan före och efter tvätt. Att jämföra två olika exemplar av en skiva säger förstås inget om eventuella skillnader på en och samma platta före och efter tvätt. Om man - allt annat lika - spelar in, tvättar och sedan spelar in igen hålls också nivåerna identiska. Då behövs heller ingen millivoltmeter!
Jag hyser inget som helst tvivel om att du har koll på dessa saker, lennartj. Det är absolut inte min avsikt att förstöra festen men det bör på ett forum som detta understrykas att man inte kan dra några slutsatser om man jämför äpplen och päron. Det är just av omsorg om musiken och återgivningen av densamma som man bör vara noggrann - och gärna redovisa förutsättningarna så att övriga forummedlemmar kan bedöma själva.
Efter mitt senaste och förhoppningsvis sista skivspelarinköp är jag själv intresserad av ultraljudstvättmetoden, bara problemet med eventuell kvarvarande smuts kan lösas - och under förutsättning att metodens förträfflighet kan verifieras.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Jag skulle använda en inspelningspryl med i sammanhanget minimal påverkan, till exempel CD-R-inspelare, hårddiskinspelare eller ljudkort och dator. Då skulle man kunna dels lyssna med snabba växlingar, dels köra filerna i ett analysprogram och se om nivå och spektral fördelning för bruset har ändrats. Dessutom skulle man kunna se om knäppar har tillkommit eller försvunnit.
Med vänlig hälsning
Pekka
avr7000 skrev:Det borde gå att använda en pump/poolfilter från en enklare rusta pool eller så

avr7000 skrev:Det borde gå att använda en pump/poolfilter från en enklare rusta pool eller så

avr7000 skrev:Har skaffat en sug nu (typ Kärcher förterskrapa med sug i)
avr7000 skrev:Jag skall bara använda sugaggregatet från denna.....
Jag köper OKI NOKI filtremsor som reservdel av Lennart på Hifi punkten och bygger ett "sugrör" som på en vanlig tvätt.

Jag körde snål-lätt varianten idag för att testa...
Vanligt vatten med Tarkett Bio clean.
Skölja i vanligt vatten.
Torka i torken...
Skivorna blev helt knäpptysta utan knaster och så, däermot ville vattnet pärla sig lite på skivorna så det torg längre tid att torka.
RogerGustavsson skrev:Iloford har större förpackning och är därför billigare per liter. Nu ska vätmedeln från Kodak och Ilford spädas så det lär räcka ett tag.
https://www.scandinavianphoto.se/produk ... ol-1-liter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster