------
Ja, så får det bli! Idag har jag startat ett bygge som bara syftar till att flytta befintliga "baksubbar" till frontposition.
Jag har ju haft ett par XLS-10 med slavbas stående som fundament till bakkanalerna bredvid soffan. Efter vissa svårigheter att få till ett bra basljud så nära soffan och därpå lite kreativt familjeråd har jag fått lov att "stjäla" nedre yttre hörnen i bokhyllan bakom frontkanalerna, som ju ser ut så här nuförtiden:

Dipolerna saknar verkligen ingenting, när det gäller ren musikåtergivning, men till film saknas ibland den lägsta oktaven, så med ett par subbar i bokhyllan får jag (förhoppningsvis) den bas jag saknar och platsen bredvid soffan frigörs till något mer diskret bakkanalskoncept, typ loungehögtalare med omnidirektiv karaktär. Mer om det senare i en annan tråd

Just nu ser det ut så här bredvid soffan (basarna modifierades så sent som i höstas och de kan verkligen gräva djupt, men tyvärr blir inte upplevelsen så särskilt bra vid filmvisning):

Det smärtar alltid att slakta sina älsklingar, men så får det bli. Basarna det handlar om byggdes i den här tråden (man får bläddra fram lite):
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic ... 5&start=81
Om någon vill ha tomlådorna så finns dom för avhämtning i Lindome (annars åker dom till tippen när jag är klar). Baffelhålen är 240 mm och försänkningen (ytterdiameter) är 270 mm. Det är XLS-10 och slav som sitter i nu. Lådvolymen är drygt 30 liter.