Bygga dedikerat biorum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Bygga dedikerat biorum

Inläggav steveo1234 » 2017-10-03 09:36

Jag har lite funderingar på att bygga ett separat biorum/arbetsrum, kanske med måtten ungefär 5*7m innermått ungefär. Att få plats i det befintliga huset blir då svårt eftersom jag inte har den ytan "ledig". Alltså kommer jag då att behöva bygga ut. Men ett extra rum med de måtten kommer att ta upp ganska mycket plats på tomten. Inte omöjligt, men, aningen besvärligt. Men, då börjar tanken att komma: Går det inte att bygga under mark?

Tittar jag på andras tillbyggnader så är det praktiskt taget ingen (jag har inte hittat någon) som faktiskt bygger under mark. För min del vore det en trevlig lösning. Det tar ingen plats på tomten, och det blir naturligt rejält ljudisolerat.

Men, varför bygger man inte så?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Bygga dedikerat biorum

Inläggav Perfector » 2017-10-03 09:39

Kostnaden för att gräva ner sig och bygga ett rum är ganska stor och det är nog inte många som bygger på det sättet enbart för en "jordkällare".
Annars om man bygger till ett hus kan man alltid räkna in kostnaden för en biosalong även om det oftast blir en betongplatta på marken och en tillbyggnad.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-10-03 09:43

Perfector skrev:Kostnaden för att gräva ner sig och bygga ett rum är ganska stor och det är nog inte många som bygger på det sättet enbart för en "jordkällare".
Annars om man bygger till ett hus kan man alltid räkna in kostnaden för en biosalong även om det oftast blir en betongplatta på marken och en tillbyggnad.

Hmm, vad består extrakostnaden av? Att det blir dyrare av att man måste gräva och dränera är ju givet. Men, det är ju inte en särskilt stor kostnad i sammanhanget. Kanske 50k? När de två delarna väl finns på plats är det ingen större skillnad än att väggarna behöver skyddas från jord?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-10-03 09:47

steveo1234 skrev:Men, varför bygger man inte så?

Kostnad och praktikaliteter tror jag är de vanligaste anledningarna till varför man inte bygger rum under huset. Idén som sådan är inte dum, dels har man ju friheten att expandera i tre riktningar, dels är det lätt att fixa ljudisolering och man sparar tomtmark. Men bara att få bort jord och sten kan vara tufft, det blir ju några kubikmeter bara det. 5x7x3 meter blir ju över hundra kubik!

Kan du inte bygga ett Penthouse ovanpå huset istället?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-10-03 09:49

Det är väl fuktproblemen som främst dyker upp. Visst kan man dränera, men då måste det finnas en lägre liggande punkt att dränera till. Vilket ofta inte är fallet. (Dvs typ 2,5 m under tomtytan vid rummet ifråga.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-10-03 09:52

Bill50x skrev:

Kostnad och praktikaliteter tror jag är de vanligaste anledningarna till varför man inte bygger rum under huset. Idén som sådan är inte dum, dels har man ju friheten att expandera i tre riktningar, dels är det lätt att fixa ljudisolering och man sparar tomtmark. Men bara att få bort jord och sten kan vara tufft, det blir ju några kubikmeter bara det. 5x7x3 meter blir ju över hundra kubik!

/ B

Tanken är inte att bygga under befintligt hus, utan, vid sidan om befintligt hus men under markplan. Dvs, trappa ner från nuvarande hus ner i utbyggnaden.

Undrar vad det skulle kosta att gräva ut och frakta iväg...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-10-03 09:53

i skrev:Det är väl fuktproblemen som främst dyker upp. Visst kan man dränera, men då måste det finnas en lägre liggande punkt att dränera till. Vilket ofta inte är fallet. (Dvs typ 2,5 m under tomtytan vid rummet ifråga.)

Jag trodde att man byggde med dräneringspump i de lägena. Dvs, dränkt pump som pumpar upp vatten till husets befintliga dagvattenbrunn.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-10-03 10:04

steveo1234 skrev:
i skrev:Det är väl fuktproblemen som främst dyker upp. Visst kan man dränera, men då måste det finnas en lägre liggande punkt att dränera till. Vilket ofta inte är fallet. (Dvs typ 2,5 m under tomtytan vid rummet ifråga.)

Jag trodde att man byggde med dräneringspump i de lägena. Dvs, dränkt pump som pumpar upp vatten till husets befintliga dagvattenbrunn.

Så kan man förstås göra. Fast då är man beroende av att den alltid fungerar - och har tillräcklig kapacitet även vid mycket regnande. (Kanske ett ljudproblem också?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-03 11:16

Det finns en del regler man måste följa. Kolla detaljplanen för området. Det är inte säkert att man får bygga med källare. Finns det hus med källare i området? Kostnad för grundläggning är beroende på hur markförhållandena är. Finns där berg är det ju rätt kört.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2017-10-03 13:21

Jag har funderat på det där tidigare och tycker också det låter intressant. Visst skulle dräneringen kräva lite jobb, men absolut inte omöjligt. Finns ju många byggnader som byggs djupare än 3 meter. Har t.o.m. för mig att Nattlorden byggde så, men kanske uppfattade jag det fel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-03 13:38

Kitchenmaster skrev:Jag har funderat på det där tidigare och tycker också det låter intressant. Visst skulle dräneringen kräva lite jobb, men absolut inte omöjligt. Finns ju många byggnader som byggs djupare än 3 meter. Har t.o.m. för mig att Nattlorden byggde så, men kanske uppfattade jag det fel.

Nej, det skulle inte fungerat här... så där tänkte du fel... däremot kanske jag sagt något som jag skulle velat göra om allt varit möjligt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MathiasS

Inläggav MathiasS » 2017-10-03 14:30

i skrev:
steveo1234 skrev:

Så kan man förstås göra. Fast då är man beroende av att den alltid fungerar - och har tillräcklig kapacitet även vid mycket regnande. (Kanske ett ljudproblem också?)

Jag kör precis så sedan många år tillbaka, har ingenstans att leda vatten med naturligt fall. En brunn för huset, en för dräneringen av poolen och visst dagvatten, och snart blir det en till för garageuppfarten. Efter lite inkörningsproblem fungerar det underhållsfritt med låg initial kostnad och nära obefintlig driftskostnad. Ljudlöst är det också.

Användarvisningsbild
MathiasS

Inläggav MathiasS » 2017-10-03 14:35

steveo1234 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Tanken är inte att bygga under befintligt hus, utan, vid sidan om befintligt hus men under markplan. Dvs, trappa ner från nuvarande hus ner i utbyggnaden.

Undrar vad det skulle kosta att gräva ut och frakta iväg...

Kostnaden för att gräva och forsla bort är lika stor som ett snöre är långt.

Hittar du rätt grävare så är arbetet gjort på ett par dagar och ser du till att hitta någon som behöver fyllnadsmaterial är transportkostnaden helt hanterbar. Om du behöver skicka massorna på deponi så kan det vara *mycket* dyrt eftersom du kommer med oklassificerade massor som, lätt överdrivet, likställs med gift på soptippen/grustaget.........

Ska vi gissa på 30-150k beroende på förutsättningar....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-04 07:15

Ja 30-150kkr är nog ett spann rimligt för ett sådant hål grävet och massorna bortkörda.
Har man en jäkla tur så är det BARA väldigt mycket småsten och då kan en del åkerier ta mindre betalta tack vare att dom lätt separerar massorna.
Men oftast så är det man får upp att betrakta som enbart utfyllnad och då är det mycket riktigt bäst om du råkar känna någon som behöver utfyllnad, gärna grannen ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-10-04 09:49

DVD-ai skrev:Ja 30-150kkr är nog ett spann rimligt för ett sådant hål grävet och massorna bortkörda.
Har man en jäkla tur så är det BARA väldigt mycket småsten och då kan en del åkerier ta mindre betalta tack vare att dom lätt separerar massorna.
Men oftast så är det man får upp att betrakta som enbart utfyllnad och då är det mycket riktigt bäst om du råkar känna någon som behöver utfyllnad, gärna grannen ;)

Marken består i största del av lera. Om det är bra eller dåligt vet jag inte :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-10-04 10:20

Någon som vet var jag kan leta efter konstruktionsritningar för "undermarkenbyggnader"? Jag har funderingar av typen; vilka material och lager bör väggar och tak egentligen ha?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-04 10:24

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:Ja 30-150kkr är nog ett spann rimligt för ett sådant hål grävet och massorna bortkörda.

Marken består i största del av lera. Om det är bra eller dåligt vet jag inte :)

Vibrationer/ljud kan fortplanta sig i lera. Sand runtom vore bättre. Men det räcker säkert med att fylla upp området precis runtom med sand i så fall för att bryta kopplingen mot leran.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-04 10:29

steveo1234 skrev:Någon som vet var jag kan leta efter konstruktionsritningar för "undermarkenbyggnader"? Jag har funderingar av typen; vilka material och lager bör väggar och tak egentligen ha?

Har jag aldrig sett. Men du kan nog få IÖ att konsultera redan i det stadiet om du vill.

Har man möjlighet/storlek nog att bygga en rum-i-rummet-lösning, så är det nog mer poänger som fukta som behöver funderas över på det yttre lagret... om man t.ex. sedan väljer att behålla framväggen hård eller bygger en inre hård vägg är ju valfritt (ifall man önskar en sådan för basen att ta stöd mot dvs.)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-10-04 10:46

Jag rekommenderar Pordrän på utsidan både för därnering och islolering.
Det finns säkert fler märken nu än när jag dränerade om mitt förra hus var
det som fanns.
Klimatet i källaren blev helt annurlunda, som ovan mark, trots att jag inte
hade några direkta fukt problem innan.

Henrik

PS det är nog bästa att förklara innant drevet går varför jag dränerade om.
I ett hörn i källaren föll ganska ny puts av. Dränerings problemet bestod av
att ler rören gick under källar trappan där de frusit sönder. Med följd att
fukten låg kvar mot väggen i hörnet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-10-04 10:51

Att bygga någon slags grund eller källare utan en isolering som pordrän (eller liknande) tycker jag är korkat och dumsnålt.

Ang att bygga i en källare så finns här väl några som byggt INO-rum i källare? Rummet Bassman byggde ligger inte det i källare? viewtopic.php?f=20&t=36887&full=1
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-04 14:08

Låter som om källargrund vore något konstigt, det är det ju inte. Tidigare byggdes de allra flesta hus med källare. Som jag redan påpekat brukar det stå i kommunens detaljplan om det överhuvudtaget får byggas källare i området. Sedan finns det en övre gräns för hur mycket man får bebygga en fastighet, även det angivet i detaljplanen. Om man tänker sig att bygga ut ett befintligt hus som saknar källare, blir det komplicerat och dyrt. Om det redan finns ett garage får man i de allra flesta fall får man inte heller bygga ytterligare ett fristående hus på samma fastighet, undantag finns för Friggebod (15 kvm) och Attefallshus (max 25 kvm).

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-10-04 18:25

Kraniet skrev:Att bygga någon slags grund eller källare utan en isolering som pordrän (eller liknande) tycker jag är korkat och dumsnålt.

Ang att bygga i en källare så finns här väl några som byggt INO-rum i källare? Rummet Bassman byggde ligger inte det i källare? viewtopic.php?f=20&t=36887&full=1

Stämmer bra att det är ett källarrum Kraniet. Skall man inreda under jord bör man vara säker på att det är torrt.

Vår källare är dränerad och torr, på ytterväggen fanns en kupad panel uppreglad vilket var oroande. Men det fanns inga spår av rejäl fukt på väggen efter demontering trots att panelen suttit där sedan tidigt 70-tal, vid hörnet (stuprännan) fanns en antydan till missfärgning men inte så att det var problem.

Ser inga problem att inreda rum under jord så länge man gör rätt. :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MathiasS

Inläggav MathiasS » 2017-10-04 21:04

steveo1234 skrev:Någon som vet var jag kan leta efter konstruktionsritningar för "undermarkenbyggnader"? Jag har funderingar av typen; vilka material och lager bör väggar och tak egentligen ha?

Alla som tillverkar isoleringsprodukter har konstruktioner för källare. Titta tex på http://isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/kallare och monteringsanvisningarna.

Det du behöver klura lite själv på är hur du får väggarna att stå stadigt. Det går tex inte att bygga en 10m lång vägg av leca-block och tro att den är självbärande. Det behövs kontreforer som stöd. Jag försökre få svar från Webers tekniksupport hur detta skall göras men det gick inte helt enkelt, det var för många om/men och kanske för att få ett användbart svar. Det slutade med att jag gjöt en pelare på mitten av väggen som sedan fixerades i motstående vägg.

Skulle jag själv bygga något liknande skulle jag nog bygga väggarna på samma sätt som jag byggde poolen, med Dorocell-block. Där kan du nog hitta anvisningar för hur väggar ska byggas under mark. Inte det billigaste sättet att bygga väggar, men det går snabbt och är välisolerat. Sett till totalkostnaden kommer ändå väggarna vara en liten del, så man kan ju med gott samvete välja det smidigaste. http://www.eodab.se/dokumentation

Ditt tak är antagligen det klurigaste. Täta betongvalv är ju inget för gördetsjälvaren....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-05 07:48

Ett tips är nog att börja prata med Byggnadsnämnden i kommunen. En sådan tillbyggnad är bygglovspliktig och det krävs konstruktionsritningar för att få bygglov. Har du inte kompetensen själv behöver du nog ta hjälp av en byggkonstruktör för att få fram de underlag/ritningar/beräkningar som krävs.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-10-05 12:18

Kalejdokom skrev:Ett tips är nog att börja prata med Byggnadsnämnden i kommunen. En sådan tillbyggnad är bygglovspliktig och det krävs konstruktionsritningar för att få bygglov. Har du inte kompetensen själv behöver du nog ta hjälp av en byggkonstruktör för att få fram de underlag/ritningar/beräkningar som krävs.

Japp, tanken är att ta in hjälp. Men innan jag börjar ta in hjälp (ritning, grävning, gjutning etc) så vill jag åtminstone förstå lite basics.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-05 12:33

Ingen mening att börja med basics om du inte alls får bygga som du tänkt. Först sondering beträffande bygglov.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-10-05 13:17

RogerGustavsson skrev:Ingen mening att börja med basics om du inte alls får bygga som du tänkt. Först sondering beträffande bygglov.

Stämmer. Jag har dragit ett email kommunkontakten i början av veckan för att veta vad som kan göras..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-10-05 17:28

steveo1234 skrev:Marken består i största del av lera. Om det är bra eller dåligt vet jag inte :)

Det är direkt skitdåligt och kan i värsta fall påverka såväl ert egna hus som grannarnas.

Här tarvas offertintag.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2017-10-06 23:32

Nattlorden skrev:
Kitchenmaster skrev:Jag har funderat på det där tidigare och tycker också det låter intressant. Visst skulle dräneringen kräva lite jobb, men absolut inte omöjligt. Finns ju många byggnader som byggs djupare än 3 meter. Har t.o.m. för mig att Nattlorden byggde så, men kanske uppfattade jag det fel.

Nej, det skulle inte fungerat här... så där tänkte du fel... däremot kanske jag sagt något som jag skulle velat göra om allt varit möjligt.

Sorry, jag som minns fel. :oops:

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2017-10-06 23:55

Min utbyggnad som genomfördes 2010 innehöll bl.a. källarbygge där bion numer huserar. Det är/var morän (lera + sten) djupaste halvmetern, vilket var utmanande men inte alls omöjligt. Min tomt sluttar lite så jag kunde bygga en fungerande dränering utan pump.

Tidsbrist i kombination med en smula lathet gjorde att jag anlitade en grävare för utgrävningen (typ 10 000 kr) samt en betongbil för att gjuta källargolvet (också kring 10 000 kr). I övrigt anlitade jag inte någon hantverkare, utan gjorde allt jobb själv. Fyllnadsmassorna använde jag till ett senare poolbygge. Behövde alltså primärt lägga kostnader på material. Materialkostnaden för 90 m2 (källare + 1,5 plan) var under 180 000 kr, dvs utbyggnaden kostade totalt under 0,2 MSEK. Den egna arbetsinsatsen var dock relativt stor och det krävs ett visst intresse och uthållighet för att fullfölja.

Ett rum under jord vore skoj att bygga, men jag skulle fortfarande anlita en betongbil till både golv och tak. Resten av jobbet skulle bli egen arbetsinsats.

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-10-16 22:12

Bor i hus med källare där bio/musikrum nu huserar i gamla garaget. Nya garaget är nybyggt utanför av förra ägaren. Tyckte det var lite synd han valde att gräva igen rampen ner istället för att nyttja hålrummet och bygga källare även i garagedelen. När jag pratade med grannen i somras fick jag reda på att förra ägare tänkt göra så men fått avslag på bygglovet för garage med källare. Sandås här och 60-talsbebyggelse där de flesta hus har källare. Så en anledning kan vara att det är svårt att det är svårt med bygglov (utan mer statistik än min egen...)

Har för mig jag sett fler här som byggt i källare? Inos demorum är ju också i en källare. Men inte så vanligt att specifikt gräva ur för bio.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-10-17 08:06

Frisk skrev:Bor i hus med källare där bio/musikrum nu huserar i gamla garaget. Nya garaget är nybyggt utanför av förra ägaren. Tyckte det var lite synd han valde att gräva igen rampen ner istället för att nyttja hålrummet och bygga källare även i garagedelen. När jag pratade med grannen i somras fick jag reda på att förra ägare tänkt göra så men fått avslag på bygglovet för garage med källare. Sandås här och 60-talsbebyggelse där de flesta hus har källare. Så en anledning kan vara att det är svårt att det är svårt med bygglov (utan mer statistik än min egen...)

Har för mig jag sett fler här som byggt i källare? Inos demorum är ju också i en källare. Men inte så vanligt att specifikt gräva ur för bio.

Bergkungen i Göteborg är ju nedgrävd med jordtak, visserligen bara delvis...

Henrik

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-10-30 13:24

Och svaret från kommunen var av typen "goddag yxskaft". Anyways, funderingarna fortsätter. Eventuellt har jag möjlighet att bygga garaget med en tillbyggnad och då bygga arbetsrum/bio där istället...

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-11-06 21:51

En gång i tiden kunde man få bidrag om man byggde ett skyddsrum på tomten. Min kompis byggde ett tvåbilsgarage i form av ett skyddsrum. Ett projekt som 100 % av alla grannar hatade.
Hörde på radion att det är brist på skyddsrum. Kan det innebära att man ev åter kan söka stadsbidrag om man vill bygga en hemmabio i form av ett skyddsrum med halv metertjocka betongväggar och gräver ner projektet några meter i marken. Är själv i så fall sugen på ett skyddsrum under garaget med måtten 8 x 10 meter med takhöjden 3,5 meter. Bygger man skyddsrummet på samma principer som badbassänger i betong borde man kanske kunna slopa dräneringen om betongen är vattentät.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-07 07:57

Finns det inte något som säger att skyddsrummet inte få vara belamrat med prylar?

Surfade och hittade en del på MSB, https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap ... skyddsrum/

Två dygn har man på sig att utrymma men det utgår inga bidrag för att bygga skyddsrum.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-11-07 09:26

RogerGustavsson skrev:Finns det inte något som säger att skyddsrummet inte få vara belamrat med prylar?

Surfade och hittade en del på MSB, https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap ... skyddsrum/

Två dygn har man på sig att utrymma men det utgår inga bidrag för att bygga skyddsrum.

Man har rätt till ersättning

6 kap. Ersättning

1 § Den som skall bygga och utrusta ett skyddsrum enligt 3 kap.

6 § har rätt till skälig ersättning av staten för sina merkostnader.

2 § Den som är skyldig att underhålla ett skyddsrum har rätt till skälig ersättning av staten för sina kostnader. Detsamma gäller den som vidtagit åtgärder som anges i 4 kap. 2 §. Ersättning lämnas dock inte för åtgärder som har föranletts av att ägaren eftersatt underhållet av skyddsrummet, gjort otilllåtna ingrepp i det eller på annat sätt varit försumlig.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2006-545
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-07 19:13

Märkligt att det står följande på MSB's hemsida som väl är den myndighet som handhar skyddsrum:

Kan jag bygga nytt skyddsrum?

För närvarande byggs inga nya skyddsrum. I ett anpassningsskede kan nya skyddsrum byggas om regering och riksdag beslutar om det.

Kan jag ansöka om bidrag för skyddsrum?

Nej.

Fast uppgiften från MSB är från 2017 och den från Riksdagen från 2006. Det kanske påverkar?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-11-11 11:25

Om du inte får nåt bra svar av kommunen kan jag hjälpa dig att läsa igenom detaljplanen för att kolla förutsättningarna för tillbyggnaden? Jag jobbar en del med frågor av den här typen och det är inte alltid så lätt för en lekman att tolka skrifter av den här typen. Jag kan även visa lite detaljer på exempel på tekniskt utförande om du är intresserad.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-11-15 12:27

Stranne skrev:Om du inte får nåt bra svar av kommunen kan jag hjälpa dig att läsa igenom detaljplanen för att kolla förutsättningarna för tillbyggnaden? Jag jobbar en del med frågor av den här typen och det är inte alltid så lätt för en lekman att tolka skrifter av den här typen. Jag kan även visa lite detaljer på exempel på tekniskt utförande om du är intresserad.

Ohh, tackar för erbjudandet!
Jag mailar kommunen om detaljplanen och återkommer.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2018-02-19 17:13

Funderingarna går vidare och det ser ut som att det blir en tillbyggnad ovan jord för att slippa kostnader och eventuella problem med att gräva ner allt.
Så, funderingarna som kommer upp:
1. Var kan jag lära mig mer om hur väggar, tak och grund ska byggas för ljudisolering etc? Jag har för mig att jag sett konstruktionsritningar med frekvensberoende ljuddämpning uppmätt men jag kan inte hitta..
2. Hur bygger man en flytande grund så att man får rörelser i golvet, på liknande sätt som på ett våningsplan i ett trähus. Att bygga direkt på platta på mark går fetbort.
3-1000 ... El, ventilation, väggbeklädnad, basfällor .. gah. hur mycket som helst :/

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2018-02-19 17:20

steveo1234 skrev:Tittar jag på andras tillbyggnader så är det praktiskt taget ingen (jag har inte hittat någon) som faktiskt bygger under mark. För min del vore det en trevlig lösning. Det tar ingen plats på tomten, och det blir naturligt rejält ljudisolerat.

Men, varför bygger man inte så?

Jag har en kompis vars hus byggdes precis så. Källaren innehåller 10 parkeringsplatser inklusive billyft, bastu, jacuzzi och lite biutrymmen. Ovanvåningen har mycket mindre bottenyta.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-02-19 18:14

Varför går platta på mark bort?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-20 10:04

Enklare tillbyggnader och små hus som fritidshus brukar ju ofta byggas på plintgrund. Då får du ett golvbjälklag med träreglar. Ett alternativ till detta är att bygga en varmisolerad krypgrund.
En lösning som jag funderat på som borde kunna ge en bra grundlägging som är ekonomisk är att bygga en varmisolerad krypgrund med plintar. Mellan plintarna bygger man upp med Pordrän-skivor för att få en tät grund. På delen som ligger ovan mark monteras sedan sockelskivor https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/sock ... m-gr%C3%A5
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2018-02-20 10:10

Belker skrev:Varför går platta på mark bort?

Beror hur du menar. Platta på mark är nog nödvändgit. Men, jag behöver bygga ett flexibelt golv ovanpå plattan för att inte golvet ska vara för stumt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-20 10:16

Vad jag förstår så finns det bara två typer av grunder som är garanterat fria från fuktproblem;

1. Typ gammalt härbre på stolpar, med helt fri luftning under. Dvs inte torpargrund eller krypgrund.
Luften under huset kommer inte ha annan daggpunkt än bredvid huset och ingen kondensering av fukt kommer därför att ske under huset.

2. Platta på mark med golvvärme i plattan, om man gör rätt underarbete.
Värmen i plattan driver fuktvandringen neråt och utåt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-20 10:33

paa skrev:Vad jag förstår så finns det bara två typer av grunder som är garanterat fria från fuktproblem;

1. Typ gammalt härbre på stolpar, med helt fri luftning under. Dvs inte torpargrund eller krypgrund.
Luften under huset kommer inte ha annan daggpunkt än bredvid huset och ingen kondensering av fukt kommer därför att ske under huset.

2. Platta på mark med golvvärme i plattan, om man gör rätt underarbete.
Värmen i plattan driver fuktvandringen neråt och utåt.

Varmisolerad krypgrund är en väldigt säker konstruktion.

Torpargrund är också en väldigt bra grundläggning, men den ställer mer krav på markförhållanden. Dvs den grundläggningen passar inte modernt byggande där det ska stå hus precis var som helst.
Finns flertalet gamla hus som stått på mullbänk i nåt hundratal år också. Men båda de grundläggningarna bygger ju på att man har en murstock som är varm mer eller mindre dygnet runt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2018-02-20 10:40

Jag är nog otydlig. Det blir gjuten platta på mark. Funderingen är: Hur bygger jag ovanpå plattan så att golvet kan röra sig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-20 10:41

"Varmgrund" är inte en trollformel som garanterar bra resultat, så här skriver en aktör på marknaden:

Varmgrund måste byggas med omsorg
Till skillnad från krypgrund måste en varmgrund verkligen byggas med omsorg. Husbygge i vattensjuka områden håller inte då dränering runt och under varmgrunden måste se till att vatten inte kan bli ett problem. Isoleringen mot marken, under och utanför grundmurarna ska bilda ett tätt skydd så att köldbryggor inte uppkommer. Syllen som i krypgrund legat mycket nära uteklimatet flyttas här in och vilar på den varmare och torrare betongbalken. Utvändigt sett isoleras syllen genom mineralull etc. som fortsätter upp i ytterväggen. Bra är att använda syll i åldersbeständig plast som ej ger näring åt mögel.

Hänsyn till grundläggningdjup måste tas i olika klimatzoner för att undvika tjällyft.

Isolering i golvbjälklaget över varmgrunden ska vara tunn eller inte alls existera. Värme måste kunna avges nedåt från bostaden alt. uppåt om man väljer att installera värmepump att tillföra "golvvärme", d.v.s. avge värmen till varmgrunden. Denna typen av lösning har det svenska företaget Ecogrund tagit fram.

Det kan säkert lyckas om man gör allt rätt, men det finns många om och men.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-20 10:42

steveo1234 skrev:Jag är nog otydlig. Det blir gjuten platta på mark. Funderingen är: Hur bygger jag ovanpå plattan så att golvet kan röra sig.

Nivellgolv är väl den vedertagna lösningen. https://www.nivellsystem.se/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-20 10:43

steveo1234 skrev:Jag är nog otydlig. Det blir gjuten platta på mark. Funderingen är: Hur bygger jag ovanpå plattan så att golvet kan röra sig.

Kolla lite på den här PDF-dokumentet om du ska bygga på betongplatta.
https://www.isola.se/assets/Sweden/Broc ... 013web.pdf
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-02-20 17:22

"Platta på mark" är ett begrepp som används för en oisolerad platta. Dvs betong rakt på backen eller på en liten singel eller sandbädd, som man gjorde förr.
Det ska du nog inte ha. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-20 19:13

Nuförtiden gjuter man väl platta på cellplast?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-20 20:03

paa skrev:Nuförtiden gjuter man väl platta på cellplast?

Ja, så har jag det... de snålar ofta med tjockleken... kan man få 50cm istället för 20-30 så är det att föredra... jag kunde tyvärr inte få det som tillval när jag byggde mitt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-02-20 20:43

Exakt. "Platta på mark" har ingen cellplast. :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-02-20 21:04

Nattlorden skrev:

Ja, så har jag det... de snålar ofta med tjockleken... kan man få 50cm istället för 20-30 så är det att föredra... jag kunde tyvärr inte få det som tillval när jag byggde mitt.

Har inte speciellt stor betydelse. Värmeförlusten neråt är så liten redan vid standard 30 cm.
Är det nåt man ska lägga extra krut på är det isoleringen av taket.

Och framför allt se över sin ventilation...
Där finns många kronor att spara i dom flesta hus. Men det glömmer många för att dom stirrar sig blinda på mindre viktiga saker, typ tjockleken på cellplasten i plattan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-20 21:11

Kalla golv beror ofta på kallras från fönstren.
Bättre fönster ger varmare golv.
Likaså om man får luften att röra sig från taket och svepa över golvet och tillbaka upp så blir det mycket skönare på golvet.
En luft-luftvärmepump gör precis det, men det borde gå att åstadkomma med ventilationssystemet också, men jag har inte sett något genomtänkt och vanligt förekommande system som fungerar så.
En takfläkt som snurrar lugnt och fint kan dock hjälpa till att flytta runt luften så inte temperaturerna skiktar sig så mycket.
Numera pensionär.

Återgå till DIY-forum