Perfector skrev:boom skrev:Perfector skrev:Slaven gör exakt samma jobb som drivelementet.
Radiatorn sprider ljudet över en större yta.
RCF gjorde en låda på 70-talet med en 6½ bas och en 12" radiator som dom tyngde ner med en träklump som gjorde att basen bara gick till 100 Hz.
Men bra låter det oavsett.
Läs på lite mera om slav element och hur dom fungerar så kan det bli rätt i din text
Få se nu.
Slaven arbetar med trycket från basens konrörelse.
Rätt.
Perfector skrev:gasen är eftergivlig så slavkonen släpar en halv väglängd efter vilket gör att den går åt samma håll som drivande element.
Ja, typ. Konrörelsen integreras till ett tryck i lådan, och trycket integreras av slavens massa. Två integreringar ger 180 graders fasskift och en lutning på -12 dB/oktav. Högtalarkonens rörelse inåt i lådan ligger i motfas mot framsidan av elementet, alltså samverkar elementets och slavbasens bidrag. Detta gäller över resonansen mellan slavens massa och luftfjädern.
Perfector skrev:Därmed gör Slaven exakt samma rörelse som Basen upp till en viss frekvens som ofta byggs in i slaven.
Fel. Slavens lutar med -12 dB/oktav och ger därför ett försumbart bidrag en bit över resonansfrekvensen.
Perfector skrev:Är slaven mindre rör den sig mer och är den större än drivande element rör den sig mindre.
Nä. Förhållande mellan slav och element är frekvensberoende. Däremot: Är slaven liten rör den sig mer än om den är stor.
Perfector skrev:Är den lika stor som basen är det en slav då den gör samma arbete genom tryckförändringarna i lådan.
Nä. Någon sådan relation finns inte.
Perfector skrev:Är slaven större har i alla fall jag lärt mig att det heter radiator då den radierar ut trycket över en större yta och sprider ut ljudvågen.
Nä.
Perfector skrev:Jo, jag har nog läst på ordentligt.
Läs igen, läs rätt och tro inte allt du läser

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.