Ritningar och funderingar till hornladdade PA-högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Glockenmeister

Ritningar och funderingar till hornladdade PA-högtalare

Inläggav Glockenmeister » 2018-01-03 20:20

Tjenare alla
Håller på och ska sätta ihop ett PA system som klarar av stora ytor, som till exempel idrottshallar eller utomhus.
Subbarna har jag, och det är 4 st horn typ Cerwin-Vega med 22 tums baselement. Tunga som satan är dom, typ 110 kg styck.
Funderar över topparna, har länge tänkt på nått i EAW KF850-stil, men upptäckte att det är väldigt tunga och klumpiga. Subbarna är iofs klumpiga men dom ska ju stå på marken. Topparna vill jag helst kunna hänga upp för att få jämnt ljud över en stor yta
Det ska ha 15'' bas, 10'' mellan samt diskanthorn. Tänkte ha 4 st toppar, 2 per sida. Det gör att ena kan riktas framåt och andra lite utåt för att täcka upp en stor yta.
Så jag undrar om det finns nån hornladdad låda till dessa element som är kompaktare och lättare än KF850, men som är lika bra, dvs samma kraft och kastlängd, eller helst ännu bättre. Elementen jag har är kraftigare än de som KF850 har.
Nån som har några ritningar, förslag på hur jag kan göra?
T.R.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Re: Ritningar och funderingar till hornladdade PA-högtalare

Inläggav PetterPersson » 2018-01-06 08:08

Kolla på 18-sounds diy-kit. Finns ritningar, filter och mätningar på deras hemsida.

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2018-01-07 11:00

Ritningar är svårt när det gäller toppar i den liga som det exempel du nämner (fullt hornladdade trevägs system), annars är Petters förlag inte dumt alls, men i det fallet liksom i de flesta andra rör det sig mest om traditionellt ytmonterande konstruktioner, inte rakt igenom hornladdade som KF850.

En personlig favorit är annars Turbosound TMS-2, de passar även för de storlekar på element du har, de har ett par år på nacken men men moderna element så tror jag det är lite av handen i handsken beträffande det du söker.

De konstruerades av Tony Andrews och John Newsham och ingick i TMS serien där man bland annat återfinner TMS-3, ett monster som är allt annat än lätt att hantera men jösses vilket monster att prestera, TMS-2 är nästan en halv TMS-3, och är finfint packad, mkt elegant, inte många cm2 tyst yta på den fronten kan man säga och de låter helt underbart.

Precis som Kenton Forsyth hos EAW har dessa personer tagit fram mkt intressanta hornladdade kontruktioner, banbrytande på sin tid, legendariska idag.

Utöver detta, om man vänder sig till vad som finns att tillgå i ritningsform och som jag tror (tror - har aldig hört dem) skulle kunna funka rent appliaktionsmässigt:

https://www.speakerplans.com/index.php?id=mt122

Dock är detta kanske uteslutet då de behöver andra storlekar på element...

Vad du kan fundera på är om där finns några firmor i Sverige som sitter med TMS lådor, tragiskt nog är det förmodligen inte mkt efterfrågan på dessa i dag då linearays har tagit över allt, så kanske finns där några som är villiga att kränga av delar av sitt innehav till en överkomlig peng, bara en tanke.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-01-07 13:11

Den där TMS2 såg ju bra ut, nackdelen är ju dock att den inte är trapezoid...
Vad är det egentligen som gör KF850 så tung? Känns orimligt att en sån ska väga 110 kg, den är ju mindre än en 2x15 och dom brukar ju väga 60 kg. Har dom gjutit in betong i den?
Tror jag hittat en ritning nu, påminner lite om KF850 dock
Lådorna bygger jag själv, det har jag även gjort med subbarna. Hittade en ritning på Cerwin Vega TS42 och byggde efter den.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-01-07 13:23

Hittade dom här ritningarna.
Frågan är hur mycket dessa kommer att väga om jag använder 15mm plyfa.
Kan dock kanske använda 10-12 mm till midhornet och ett lite smalare och bredare diskantelement
Bilagor
horntopp.jpg
horntopp.jpg (38.41 KiB) Visad 1068 gånger
horntopp (2).jpg
horntopp (2).jpg (39.9 KiB) Visad 1068 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-07 15:18

Glockenmeister skrev:Hittade dom här ritningarna.
Frågan är hur mycket dessa kommer att väga om jag använder 15mm plyfa.
Kan dock kanske använda 10-12 mm till midhornet och ett lite smalare och bredare diskantelement

15 mm björkplywood väger 31.5 kg för en skiva på 1220x2440 dvs 10,6 kg/kvm.
Rita upp delarna på en ritning av skivan i skala 1:10 så ser du snart hur mycket det blir.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-07 17:45

Nu har du kanske redan alla element, varför satsar du inte annars på någon kombination av line array's? Det borde bli både smidigare och enklare att frakta och rigga.

pjocke

Inläggav pjocke » 2018-01-07 18:51

För länge sedan hittade jag massor med ritningar på det du söker, vill minnas att det var något brasilianskt företag som blev uppköpt av JBL... ska se om jag kan hitta det.

EDIT: Selenium hette företaget, förut fanns ritningar på http://www.selenium.com.br men den siten är tyvärr nedstängd. Googla "Selenium speaker plans" så hittar man en del. Kanske kan vara något.

EDIT2: Ser ut som att är de ritningarna du hittat.

EDIT3: Här kommer några länkar:
https://forum.speakerplans.com/uploads/ ... ummary.pdf
https://forum.speakerplans.com/uploads/2182/PAS-1-3.pdf
https://forum.speakerplans.com/uploads/2182/PAS-4-6.pdf
https://forum.speakerplans.com/uploads/ ... B-Bins.pdf

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-01-07 21:47

Smart sätt att räkna ut vikten på
Jodå, alla element har jag, anledningen till att jag inte kör Line Array är för att det verkar vara ett extremt knepigt flygsystem till dom, och de tar mer plats än hornen då fler lådor behövs. Ock så behövs betydligt fler element+delningsfilter så det hela skulle bli mycket dyrare. Samt nån slags processor på det hela...
Något jag gillar med hornen är att dom slänger iväg ljudet långt. Läste om nån snubbe i Halland som drog på inte allt för våldsamt med 2 EAW KF850 med tillhörande subbar och folk i byar 5-6 km bort hörde ljudet tydligt. Line Arrays brukar sällan vara hornladdade...

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-01-08 21:11

Kollade mer på KF850 och såg då att den är tri-ampad och förstärkarna styrs av ett särskilt delningsfilter från EAW
Finns det nån fördel med tri-amp jämfört med vanlig passiv delning i högtalaren?

Återgå till DIY-forum