Vill lära mig allt om delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Vill lära mig allt om delningsfilter

Inläggav asslicker » 2018-01-04 18:23

Hej!

Jag vill lära mig att första hur ett delningsfilter fungerar och vilka komponenter som gör vad. Jag har läst en del på olika sidor men när man väl får se ett schema på ett riktigt filter tycker jag det ser annorlunda ut och har då svårt att avgöra vad som är vad.

Jag har t.ex byggt ett par http://www.troelsgravesen.dk/Revelator-4R.htm

Och en bit ner på sidan ser ni schemat på filtret. mycket komponenter och jag vet knappt vad några av dom gör.

Skulle underlätta att ha ett program att laborera lite i, men varken i basta eller LSPwin lyckas jag få till ett sådant filter som på schemat.

Har ni tips på andra simuleringsprogram eller sidor att läsa är jag mycket tacksam.

Om någon till och med orkar skriva vad de enskilda komponenterna i exemplet gör är jag ännu tacksammare :D

Användarvisningsbild
asslicker

Re: Vill lära mig allt om delningsfilter

Inläggav asslicker » 2018-01-04 18:24

Schemat jag pratar om:

Bild

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-01-04 18:27

Du måste ha både frekvens- och impedansmätningar för respektive element.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-04 18:41

asslicker skrev:Hej!

Jag vill lära mig att första hur ett delningsfilter fungerar och vilka komponenter som gör vad. Jag har läst en del på olika sidor men när man väl får se ett schema på ett riktigt filter tycker jag det ser annorlunda ut och har då svårt att avgöra vad som är vad.

Jag har t.ex byggt ett par http://www.troelsgravesen.dk/Revelator-4R.htm

Och en bit ner på sidan ser ni schemat på filtret. mycket komponenter och jag vet knappt vad några av dom gör.

Skulle underlätta att ha ett program att laborera lite i, men varken i basta eller LSPwin lyckas jag få till ett sådant filter som på schemat.

Har ni tips på andra simuleringsprogram eller sidor att läsa är jag mycket tacksam.

Om någon till och med orkar skriva vad de enskilda komponenterna i exemplet gör är jag ännu tacksammare :D

Här ett annat filtersimuleringsprogram:
http://www.diyaudio.com/forums/software ... igner.html

Man behöver frekvensgång och impedansgång uppmätta på elementen monterade i den högtalarlåda som ska användas för att hamna rätt.
Annars kan det bli hur fel som helst.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-01-04 19:06

Jag skulle säga att det är helt meningslöst att simulera utan mätningar.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2018-01-04 19:51

DanNorman skrev:Jag skulle säga att det är helt meningslöst att simulera utan mätningar.

Nja det beror ju på vad syftet med simuleringen är. Om det handlar om att labba för att lära sig hur olika komponenter och kopplingar funkar spelar det ingen roll om resultatet inte riktigt stämmer med verkligheten.
I boxsim kan man rita filter helt fritt: http://www.boxsim.de/

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2018-01-04 20:52

Tänkte skriva någonting i stil med vad HenrikE skrev. Så då slapp jag det. Kan fylla på med följande.

Basta vilket jag själv använder för simuleringar, klarar även det att simulera fritt. Gå till fliken "Advanced network", under vilken man fritt skapar sitt filter.

Under kolumn: R/L/C väljer man typ av filterkomponent, under kolumn: value anger man värde, under kolumn: nodea anger man (start)ordningen (där man inleder filtret med "in", avslutar med "out", däremellan 1 till 2, 2 till 3 o.s.v. Parallella börjar med nodea där man vill koppla på kretsen och avsluta med "gnd". nodeb för punkt som följer på nodea, och avslutar filterkretsen med "out").

Basen
Den seriekopplade kretsen är en kombination av serie, parallellkoppling. Den sistnämnda ihop med första parallella är väl ihop ett andra ordningens filter.

Diskanten är också ett andra ordningens filter, kondensator C1021, spole L1031.

"Allt" förklarar Troels i denna länk.

http://www.troelsgravesen.dk/LCR-RC.htm

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2018-01-04 22:14

HenrikE skrev:
DanNorman skrev:Jag skulle säga att det är helt meningslöst att simulera utan mätningar.

Nja det beror ju på vad syftet med simuleringen är. Om det handlar om att labba för att lära sig hur olika komponenter och kopplingar funkar spelar det ingen roll om resultatet inte riktigt stämmer med verkligheten.
I boxsim kan man rita filter helt fritt: http://www.boxsim.de/

Tack, du förstår vad jag är ute efter. I nuläget vill jag bara labba med simuleringar för att lära mig de olika funktionerna. Jag förstår att det inte går att bygga en högtalare så men det är inte det jag gör just nu :)

Kommer dock behöva lära mig att mäta och använda resultaten till simuleringar i framtiden också:)

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2018-01-04 22:15

galder skrev:Tänkte skriva någonting i stil med vad HenrikE skrev. Så då slapp jag det. Kan fylla på med följande.

Basta vilket jag själv använder för simuleringar, klarar även det att simulera fritt. Gå till fliken "Advanced network", under vilken man fritt skapar sitt filter.

Under kolumn: R/L/C väljer man typ av filterkomponent, under kolumn: value anger man värde, under kolumn: nodea anger man (start)ordningen (där man inleder filtret med "in", avslutar med "out", däremellan 1 till 2, 2 till 3 o.s.v. Parallella börjar med nodea där man vill koppla på kretsen och avsluta med "gnd". nodeb för punkt som följer på nodea, och avslutar filterkretsen med "out").

Basen
Den seriekopplade kretsen är en kombination av serie, parallellkoppling. Den sistnämnda ihop med första parallella är väl ihop ett andra ordningens filter.

Diskanten är också ett andra ordningens filter, kondensator C1021, spole L1031.

"Allt" förklarar Troels i denna länk.

http://www.troelsgravesen.dk/LCR-RC.htm

Tack för bra tips och en bra länk. Nu ska jag ge basta ett nytt försök :)

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2018-01-04 22:51

En fråga till er som använder basta. Hur får man programmet att "uppfatta" ändringen man precis gjort? Gjorde just lådan och skrev 10,8 liter volym. Ändå står det fortfarande Effective VB 5,6 till höger under bilden på lådan. Då funderar jag ju på om den reagerat på något av det andra jag fyllt i...

Lite krångligt program innan man kommit in i det måste jag säga :?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-01-05 00:13

asslicker skrev:En fråga till er som använder basta. Hur får man programmet att "uppfatta" ändringen man precis gjort? Gjorde just lådan och skrev 10,8 liter volym. Ändå står det fortfarande Effective VB 5,6 till höger under bilden på lådan. Då funderar jag ju på om den reagerat på något av det andra jag fyllt i...

Lite krångligt program innan man kommit in i det måste jag säga :?

Visa en bild eller två för att vi ska förstå.. :)

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2018-01-05 17:29

Har laddat ner demo-versionen av LSPcad nu. Verkar riktigt bra. Kostar en slant men det kanske det är värt.. Funkar ju i alla fall bra att labba runt med utan mätningar osv.

Vad använder ni för mjukvara när ni mäter på högtalare?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-01-05 18:56

asslicker skrev:Har laddat ner demo-versionen av LSPcad nu. Verkar riktigt bra. Kostar en slant men det kanske det är värt.. Funkar ju i alla fall bra att labba runt med utan mätningar osv.

Vad använder ni för mjukvara när ni mäter på högtalare?

För att mäta tonkurva, Holm Impulse (Gratis)
För att mäta impedans (och TS-parametrar!), Dayton DATS
För att simulera låda, Basta! (Gratis)
För att simulera filter, XSim (Gratis)

Som det antytts tidigare så är det svårt att simulera filter utan verklig data på element. Dayton är en av få som tillhandahåller tonkurve och impedansmätningar för sina element. Naturligtvis ska man ha i åtanke på att det element man får kan vara lite annorlunda (toleranser) men det är kanske en bra början. Dessutom kan man även ha i åtanke att ett inspelat element har lite annorlunda data än ett oinspelat.. om man ska vara lite petig.. vilket man ju bör. :)

Nu när du simulerar filter så kanske några lampor tänds, t.ex. det faktum att såkallade tabellfilter inte är bra lösningar just för att dessa inte tar hänsyn till hur elementens faktiska tonkurva och impedans ser ut. Man bör se tabellfilter som tumregler, knappast något man vill göra i en seriösare konstruktion.

Nästa sak som är klart nämnvärd är att man ska simulera tonkurvan som är mätt då elementet/elementen sitter i lådan.. eller så som högtalaren är tänkt att se ut. Detta eftersom du får påverkan av baffeln, elementens position i förhållande till varandra och baffelns kanter osv. De tonkurvor som en tillverkare eventuellt tillhandahåller vet man nog sällan hur de egentligen är uppmätta, därför ska man göra det själv.

Återgå till DIY-forum