Moderator: Redaktörer
JanA Igen skrev:Om man ska söka efter begagnat vintage eller nytillverkat för att få en riktigt duktig 10" för ett 3-vägs basreflexsystem vad säger panelen gällande val av baselement?
Jag söker någon form av ett " retro sound" och eftersom jag nyss fick tag i ett par Peerless KO40 MRF 8ohm helt oanvända så tänkte lag mig att snickra ihop något roligt som matchar dom och kan spela blues och rock på ett riktigt bra sätt. Dvs. musik i huvudsak inspelad på 60-70 talet.
Bring it on!
JanA Igen skrev:Om man ska söka efter begagnat vintage eller nytillverkat för att få en riktigt duktig 10" för ett 3-vägs basreflexsystem vad säger panelen gällande val av baselement?
Jag söker någon form av ett " retro sound" och eftersom jag nyss fick tag i ett par Peerless KO40 MRF 8ohm helt oanvända så tänkte lag mig att snickra ihop något roligt som matchar dom och kan spela blues och rock på ett riktigt bra sätt. Dvs. musik i huvudsak inspelad på 60-70 talet.
Bring it on!
JanA Igen skrev:Ja 10" får det bli, och tack för data bladet, sånt är alltid intressant och kul!
Lite OT
Här är Peerless kit som är förvillande likt uppställningen i många välrenommerade högtalare från den tiden, det är inte utan att man misstänker att man yxade till sina låda med etikett och stoppade i ett mer eller mindre standardiserat kit oftast med väldigt bra resultat, eller..?
paa skrev:Gamla Seas P25REX eller P25REX-DD kanske går att hitta?
Annars finns dessa riktiga klassiker att köpa nyproducerade, de som satt i Dynaco A25-högtalarna på den gamla goda tiden:
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p ... -08-a26re4
Perfector skrev:paa skrev:Gamla Seas P25REX eller P25REX-DD kanske går att hitta?
Annars finns dessa riktiga klassiker att köpa nyproducerade, de som satt i Dynaco A25-högtalarna på den gamla goda tiden:
Mer än dubbla priset.
paa skrev:Perfector skrev:paa skrev:Gamla Seas P25REX eller P25REX-DD kanske går att hitta?
Mer än dubbla priset.
Mot vadå?

Kalejdokom skrev:Om man kan tänka sig oval bas, så har ju Kef några riktigt klassiska retromodeller i portföljen. Jag har en komplett uppsättning element och filter till en Kef Kit 3 liggandes. Skicka PM vid intresse. Lådorna är borta, men resten finns alltså kvar:
[ Bild ]
paa skrev:KEF har lite onödigt låg känslighet om man ska använda basen ihop med Peerless-mellanregistret, även om det går att dämpa mellanregistret i filtret.
Men tar man hela KEF-satsen så kan det nog bli en minst lika bra och samtidigt väldigt klassisk lösning.
Kalejdokom skrev:Egentligen vet jag inte om jag vill göra mig av med dessa klenoder. Någon gång i livet hoppas jag kunna bygga en IMF TLS80 av dessa element...
Tyvärr har den ena av mellanregistren en lite demolerad dustcap (den vänstra på bilden). Jag har dock inte kunnat höra eller mäta något fel, så det är nog bara en defekt för ögat.
Perfector skrev:paa skrev:Perfector skrev:Mer än dubbla priset.
Mot vadå?
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... um/250w-10
Kalejdokom skrev:Jag föreslog inte SLS10 eftersom det rör sig om en 3-vägare. Egen erfarenhet och foruminlägg talar om tidig uppbrytning och att elementet "skriker" när man går över 150 Hz. Svårt att kompensera med passiva filter. SLS ser jag som en ren subbas.
nuffe skrev:Kalejdokom skrev:Jag föreslog inte SLS10 eftersom det rör sig om en 3-vägare. Egen erfarenhet och foruminlägg talar om tidig uppbrytning och att elementet "skriker" när man går över 150 Hz. Svårt att kompensera med passiva filter. SLS ser jag som en ren subbas.
Och jag som har 4 st jag tänkte använda som mellanbas, nu blir jag orolig.....![]()
Henrik

avr7000 skrev:Jag har ett par omkantade Sinus 10 tum som kan gå vidare...
Perfector skrev:
JanA, köp dom bums.
Sinus 1178 är nog de bästa 10" basar man kan få för pengar.
JanA Igen skrev:Perfector skrev:
JanA, köp dom bums.
Sinus 1178 är nog de bästa 10" basar man kan få för pengar.
Det står 1078 på dessa enligt bilden, same shit but different?
landa skrev:Slår ett slag för mina favoriter. Isophon psl 245/35
https://mobile.willhaben.at/object/238359069/
JanA Igen skrev:Angående Sinus 1178
Kan ni som har koll rabbla upp i vilka konstruktioner denna har suttit som original så jag kan utöka mina sökparametrar?
JanA Igen skrev:1178 satt som original i:
Zachry modell namn dock okänt.
Sinus 55 hade dubbla basar.
Bashorm modell okänd från U66
Alfaton nr 3 ? kanske fler modeller?
JanA Igen skrev:Ser ni mannen med 1078 orna så knuffa på honom har PM'at honom utan resultat...
Befintligt lager av Sinus-element, produktionsutrustning och formar togs över av bröderna Lennart och Martin Niklasson. Lennart står för utveckling och service medan Martin jobbar med försäljning och ekonomi. De har jobbat med Bo Hansson sedan mitten av 1980-talet och är väl insatta i Bo´s visioner.
MagnusÖstberg skrev:Kanske dubbla 8”-are för att hålla upp känsligheten och dra nytta av mellanregistrets fina siffror?
Perfector skrev:MagnusÖstberg skrev:Kanske dubbla 8”-are för att hålla upp känsligheten och dra nytta av mellanregistrets fina siffror?
Risken är att det blir för mycket yta på mellanregistret, lite av bredkäftad groda.
10" då får han 1/4 av konytan på basen och det blir väldigt musikaliskt.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:MagnusÖstberg skrev:Kanske dubbla 8”-are för att hålla upp känsligheten och dra nytta av mellanregistrets fina siffror?
Risken är att det blir för mycket yta på mellanregistret, lite av bredkäftad groda.
Ytan på mellanregistret ändras väl inte om man byter bas(ar)?
Mellanregistret har Sd på ca 50 cm2.
Sinus 10-tummare har troligen inte Sd över 350 cm2.
Två "normala" 8-tummare får ett sammanlagt Sd på ca 425 cm2.
Mellanregistret blir på sin höjd 15% av basytan.
Vad menar du med bredkäftad groda? Tänkte du dig att 8-tummarna skulle sitta bredvid varandra?
Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Risken är att det blir för mycket yta på mellanregistret, lite av bredkäftad groda.
Ytan på mellanregistret ändras väl inte om man byter bas(ar)?
Vad menar du med bredkäftad groda? Tänkte du dig att 8-tummarna skulle sitta bredvid varandra?
Du har helt rätt.
Jag missförstod 8" som att det skulle vara 1 8" per låda.
"pudel"
MagnusÖstberg skrev:Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Ytan på mellanregistret ändras väl inte om man byter bas(ar)?
Du har helt rätt.
Jag missförstod 8" som att det skulle vara 1 8" per låda.
"pudel"
Jag förstod att du missförstod för din kommentar var väldigt ologisk

avr7000 skrev:Detta skall vara WQ 1078 FX (jag har för mig det var en sticker på elementen som ramlade av och att jag skrev på elementen för att komma ihåg.)
avr7000 skrev:Jag har nog div varianter på Phillipsdiskanter (vintage)
JanA Igen skrev:Det kom ett paket idag![]()
Första gången dom lämnade originalkartongerna.
paa skrev:Men var är basarna?
Perfector skrev:avr7000 skrev:Detta skall vara WQ 1078 FX (jag har för mig det var en sticker på elementen som ramlade av och att jag skrev på elementen för att komma ihåg.)
Det är perfekt ihop med hans Peerless mellanregister.
JanA Igen skrev:Perfector skrev:avr7000 skrev:Detta skall vara WQ 1078 FX (jag har för mig det var en sticker på elementen som ramlade av och att jag skrev på elementen för att komma ihåg.)
Det är perfekt ihop med hans Peerless mellanregister.
Hur många liter vill dom ha för att komma till sin rätt?
Vet inte om jag ser fel men dom var inte med i de fina bladen från Sinus länge upp i tråden?
Basreflexkonstruktion med porten/arna i fronten (eller åt sidan) får bli första försöket då jag behöver komma intill bakväggen.
JanA Igen skrev:Det blev en fin eftermiddag utanför logen så nu ligger det 16 st tillsågade och frästa paneler och stag i 19 mm MDF i garaget och väntar på nästa steg som blir att ta upp hålen för elementen.
Yttermåtten på lådorna blir följande:
Front/bak 297 x 1000 mm
Sidor 335 x 1000 mm
Topp/botten 297 x 335 mm
Två inre stag och mellanregister stjäl tillsammans 3 liter
Det ger en inre maxvolym på ganska exakt 71 liter att nyttja, men genom att justera bottenpanelens placering upp in i lådan så kan en så liten volym som 46 liter uppnås, fritt fram för experiment med andra ord.
JanA Igen skrev:Om det nu inte blir några Sinus och jag samtidigt öppnar för en 12" lösning hur ligger landet då?
Budget kan vara runt 1500:- per element delningen vid 500 Hz.
Isophon psl 245/35 nämndes hur är PSL 300/70?
Dessa har ni lyft fram tidigare ..
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... um/250w-10
Med tanke på synpunkterna på SLS så åker ju Peerless ut som kandidat
avr7000 skrev:Jag är hemma från usa nu och skall få iväg sinuselementen
Perfector skrev:Psl 300/70 är en underbar bas, både för instrument och Hifi.
Om du ger den 90-100 liter reflexavstämd så kommer du inte att ångra dig.
Kan du hitta dom till bra pris och funktion så köp, köp, köp.
Dock riskerar mellanregistret att bli för punktformigt och låta vackert upp till en viss nivå och sedan blir det skrikigt.
Men försök att få Sinustiorna om du kan vänta på dom så hr du en kanonladdning att bygga av
JanA Igen skrev:Perfector skrev:Psl 300/70 är en underbar bas, både för instrument och Hifi.
Om du ger den 90-100 liter reflexavstämd så kommer du inte att ångra dig.
Kan du hitta dom till bra pris och funktion så köp, köp, köp.
Dock riskerar mellanregistret att bli för punktformigt och låta vackert upp till en viss nivå och sedan blir det skrikigt.
Men försök att få Sinustiorna om du kan vänta på dom så hr du en kanonladdning att bygga av
Vad är ett bra pris?
Punktformigt mellanregister åtgärdas med större element eller dubbla?
Har fattat tycker för Nomex 164 elementen undrar vad dom gör i kombo med Isophonen?
paa skrev:Det är väl troligen inte spolen som är huvudproblemet, utan den där firman i Holland som man inte ska handla av om man vill ha grejor snabbt!
Morello skrev:Perfector, dina inlägg här kännetecknas av "mindre" överdrifter.
JanA Igen skrev:Första försöket redo för lite massage, och det låter faktiskt riktigt intressant...
Användare som besöker denna kategori: data_foggen och 20 gäster