Ludd till sluten subbaslåda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prat

Ludd till sluten subbaslåda

Inläggav Prat » 2018-03-18 18:55

Hej!

Vilken typ av ludd är bäst till en sluten subbaslåda:
Den till vänster är inköpt från hifikit. Till höger är från ett täcke från Jysk.

Bild Eller: https://imgur.com/gOutaeN

Hur mycket fyllning och varför? Har läst från 50% till full låda. Har inköpt en miniDSP 2x4 HD som skall sitta före. Är det mindre kritiskt då? Lådan är på ca 65 liter minus element.
Element är Peerless 12" P835017. https://www.tymphany.com/wp-content/the ... 835017.pdf

Edit: Tror bilden funkar nu..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Ludd till sluten subbaslåda

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-18 19:37

Ju lägre du delar desto mindre viktigt är dämpmaterialet. Jag brukar dock alltid fylla en sluten låda lagom packad med dämp - mest för feel good. Dock använder jag oftast byggisolering, som allmänt anses som bättre än täckjacksfoder.
Bäst är väl att prova och se hur det blir. Kan du dessutom göra mätningar blir det enklare att avgöra eventuella skillnader med/utan eller olika typ av material.

PS 100-lappar går nog också bra, men det går åt en del för att fylla 65 liter... 8) . Tips till en bankrånare som vill gömma undan lite kosing!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2018-03-18 20:26

Tryck i så mycket att elementet går fritt mängden dämpmatrial påverkar lådans Q värde.

Användarvisningsbild
Prat

Inläggav Prat » 2018-03-18 21:10

boom skrev:Tryck i så mycket att elementet går fritt mängden dämpmatrial påverkar lådans Q värde.

Packat eller löst? Luddet till höger är väldigt fluffigt, medans det vänstra är packbart.

Kalejdokom: Jag har redan dessa två och har läst på forumet att detta är det bästa för bas pga isotermiseringen, men vet inte vilket av dom som skulle kunna vara bäst. Det packbara verkar ta upp mer volym, medans det andra månne är bättre på att hålla konstant temp och därmed möjligtvis är effektivare?

Mer ludd, lägre Q-värde?
Ett idealiskt Q-värde lär ju vara 0,7. Hur mäter man sig fram till det?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2018-03-19 06:47

Prat skrev:
boom skrev:Tryck i så mycket att elementet går fritt mängden dämpmatrial påverkar lådans Q värde.

Packat eller löst? Luddet till höger är väldigt fluffigt, medans det vänstra är packbart.

Kalejdokom: Jag har redan dessa två och har läst på forumet att detta är det bästa för bas pga isotermiseringen, men vet inte vilket av dom som skulle kunna vara bäst. Det packbara verkar ta upp mer volym, medans det andra månne är bättre på att hålla konstant temp och därmed möjligtvis är effektivare?

Mer ludd, lägre Q-värde?
Ett idealiskt Q-värde lär ju vara 0,7. Hur mäter man sig fram till det?

Löst sen gör man en impedansmätning och beräknar det man får fram med en matematisk formel.

Användarvisningsbild
Prat

Inläggav Prat » 2018-03-19 18:45

Efter lite letande så kan denna modell passa: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2007.JPG

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2018-03-23 16:03

Användarvisningsbild
Prat

Inläggav Prat » 2018-03-24 12:29

Tack!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-24 18:21

Allram moffar är en jättebra sida med mätningar. Jag kan rekommendera fårull som det bästa material jag provat för både satelliter och subbasar ( har byggt 5 subwoofers så min erfarenhet är begränsad )

Återgå till DIY-forum