Perfector skrev:CableMan skrev:Perfector skrev:Kika i filterlistan för 6 dB filter
2,2 uF för 6000 Hz och 3.7 uF för 4000 Hz i 8 (10) ohm
Tack då beställer jag allt detta imorgon då så får man se hur bygget blir nästa vecka

Spännande.
Ser fram emot resultatet.
Lycka till.
Perfector jag visste inte hur jag skulle tagga dig på nåt bra sätt så jag citerar detta inlägget istället
Och till ni andra, ni får låtsas att jag fortfarande bygger den trots att den är klar för hade tänkt att beskriva vad jag gör i bilderna

Nu har jag fått hem allt jag behöver föratt bygga ihop den (nästan iallafall)

(bild 1) På med klossarna så topp och botten har nåt att ligga på sedan
(bild 2/3 nu ska sidorna på och de var då inte lätt att få på dem, mer eller mindre omöjligt att få på dem utan hjälp rättare sagt då dem gled så mycket när jag skruvade på tvingarna

Då de blev fel i simuleringen så vart jag tvungen att såga en bit på var sida av topp och botten så jag kunde flytta upp sidorna på baksidan så allt kunde sitta ihop korrekt

Efter mycket om och men så lyckades man få ihop de efter en onogrannsågning och en massa slipande för hand så gick de ihop.

Nu kommer de tråkiga...att sätta på dekorplasten och de gick inte bra. Orkar dock inte göra om de så de får vara. Får rätta mig nästa gång då jag ska bygga subwoofer till den

Här har de hänt lite grejer, har sågat ut för bas o diskant samtidigt som jag har sågat ut ytterdiametern på en masonitskiva för respektive element så dem kan sjunka ner så de ser platt o fräscht ut utan att fräsa. Lyckades även bättre med dekorplasten här så de blev jag riktigt nöjd med. Sågningen på masonitskivan blev sådär men de löser sig.

Att löda ihop delningsfilter och få till resten av elen har vart de som tagit mest tid i detta bygge men nu är det klart. Hittade inga som hade flatstiftshylsa med hane på och då jag hade ganska bråttom med det hela så fick jag skära av mitt i kabeln och tvinna ocj lösa på en annan kabel föratt få till parallellkopplingen, sitter självklart med krympslang så man slipper kortslutning. Mina lösningar är inte dem bästa men förhoppningsvis så håller dem. Ett stort tack till Perfector som hjälpte mig med delningsfilret
(Bild 2) Lite dämpull, tog allt även om de troligen är för mycket.

Dags att limma och plugga igen hela lådan, tätlimma toppen och sedan plasta på resten av sidorna med dekorplast. Bara elementen och slutsteget som ska monteras nu då. Och den ska även få fötter.

Färdigt resultat! Det som jag hade sågat för mycket på masonitskivan målande jag svart så man inte såg den tråkiga MDF:en under. Gjorde detsamma med dekorplasten som jag hade råkat skära av på vissa ställen. Bestämde mig också att inte använda front skydd för basen då jag inte vill göra fler hål i den, kanske ändrar mig senare dock.

Men hur låter den då? Jo den låter faktiskt ganska bra föratt va första gången iallafall när man lägger lite equalizer på den, låter även helt okej utan eq. Det enda jag kan klaga riktigt på är diskanten som i mitt tycke är bland de sämsta men de har nog med diskanttypen än något annat. Den spelar förbannat högt (vilket var tanken) utan att låta allt för dåligt. Funkar minst lika bra till rock och elektronisk musik enligt mig.
Ni får gärna lämna lite feedback på de hela då de finns massor av rum för förbättring i och med att jag gjort en massa estetiska missar. Första mer serisöa bygget trots allt.
Vill gärna tacka alla som hjälpt mig på traven med det hela de uppskattar jag väldigt mycket
Men då tackar jag för mig denna gången och hoppas att få delta med fler byggen i forumet i framtiden.
M.v.h CableMan